بخشی از بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه برای بیماران مشکوک به وبا اختصاص می‌یابد

سنندج- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه با بیان اینکه تاکنون موارد مثبت بیماری وبا در این شهرستان مشاهده نشده گفت: بخشی از بیمارستان صلاح الدین ایوبی که ورودی مجزا دارد به بیماران مشکوک به وبا اختصاص داده شده است.

آرش رشیدی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به نزدیکی شهرستان بانه به اقلیم کردستان عراق و تردد مسافر در بازارچه مرزی سیرانبند و شیوع بیماری وبا در اقلیم  اقدامات پیشگیرانه انجام و امکانات لازم برای مقابله با این بیماری در شهرستان فراهم شده است.

وی با اشاره به علائم بروز بیماری وبا اظهار داشت: بروز علائم بیماری وبا بستگی به وضعیت جسمانی فرد در ۲ تا پنج روز خود را نشان می دهد و فرد بیمار به دلیل اسهال شدید آب زیادی در بدن از دست می دهد که باید فرد با بروز علائم به مراکز درمانی مراجعه و مصرف دارو را شروع کند.

رشیدی با بیان اینکه واگیری وبا بسیار شدید است اضافه کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری وبا باید حداقل ۲ دقیقه دست ها را با آب و صابون بشویند و از مصرف مواد غذایی بیرون جلوگیری کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه گفت: به تمام مراکز بهداشتی اعلام شده در صورتی که فردی با علائم وبا مراجعه کرد نمونه گیری باید انجام شود تا از شیوع گسترده بیماری جلوگیری شود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوبی که در زمینه تامین آب سالم انجام می شود کلرزنی آب شرب شهرستان است و شبکه بهداشت با حساسیت این موضوع را پیگیری کرده و این عامل مهمی برای پیشگیری از شیوع بیماری وبا است.

این مسوول با اشاره به همجواری و نزدیکی شهرستان بانه به اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: یکی از عوامل مهمی که باعث شده بیماری وبا به شهرستان سرایت نکند کلرزنی روزانه منابع آبی است که این اقدام در کشور همسایه انجام نمی شود.

وی ادامه داد: با توجه به آزمایش های انجام شده آب چشمه های حاشیه شهر سالم است اما محیط اطراف چشمه ها با دلیل تردد زیاد احتمال آلودگی دارد که باید قبل از مصرف آب جوشانده شود.

رشیدی گفت: تاکنون در بانه یک مورد گزارش شده اما در آزمایشگاه وزارت بهداشت و درمان جواب منفی بوده  اما موراد مشکوک زیادی به مراکز درمانی مراجعه کردند که تاکنون نمونه گیری هیچکدام از این موراد مثبت اعلام نشده است.

وی افزود: کسانی که آب چاه مصرف می کنند با مراجعه به مراکز بهداشتی می توانند کلر رایگان دریافت کنند و همکاران مراکز نیز آموزش های لازم را به افراد می دهند.

مدیرشبکه بهداشت و درمان بانه اظهار داشت: بیماری وبا به احتمال زیاد در کودکان، سالمندان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند منجر به فوت می شود.

طبق اعلام روز پنجشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با شناسایی سه بیمار دیگر مبتلا به وبا در مریوان ، تعداد بیماران در استان به ۲۵ نفر افزایش یافت.

شهرستان مرزی بانه با ۱۵۸ هزار نفر در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha