تلاش برای رفع محرومیت زیرساخت‌های مناطق عشایرنشین+فیلم

شهرکرد-ایرنا- خردادماه امسال در قالب بیست و چهارمین سفر استانی ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور اسلامی ایران در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد محرومیت زیرساختی از مناطق عشایرنشین باید رفع شود و این محرومیت زدایی باید به صورت جهادی باشد.

بخش‌هایی از مناطق عشایرنشین چهارمحال و بختیاری دارای یک محرومیت تاریخی است که حتی برخی از زیرساخت‌های این مناطق برای عبور و مرور مردم سخت و با مشقت همراه است.

اما در سفر رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری،آیت الله سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد از همین امروز باید برای رفع محرومیت در این مناطق گام برداشت.

سفر رییس جمهور به لبد بازفت و سرآغاز رفع محرومیت

 تلاش دولت برای رفع محرومیت زیرساخت‌های مناطق عشایرنشین

رییس جمهور در سفر خود به شهرستان کوهرنگ با تمجید از نقش تاریخی عشایر در پشتیبانی از استقلال کشور، گفت: امروز دسترنج عشایر در سفره‌ بسیاری از مردم کشورمان دیده می‌شود و نقش آنها در تامین امنیت غذایی کشور انکارناپذیر است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جمع مردم بازفت افزود:  همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند، عشایر ذخایر انقلاب اسلامی هستند و شاهد درخشش عشایر عزیز در دفاع مقدس بودیم.

رییس جمهور افزود: تقدیم ۱۰ هزار شهید برای دفاع از انقلاب از سوی عشایر، سند بسیار گویایی است از اینکه عشایر در جهت حمایت از امام(ره) و انقلاب و دفاع از ناموس و تمامیت ارضی کشور شجاعانه و غیرت‌مندانه جانفشانی کردند.

رئیسی با اشاره به نقش‌آفرینی عشایر در تولید و استقلال کشور، خاطرنشان کرد: زن و مرد عشایر در دشوارترین شرایط، در کوهستان‌ها و دره‌ها برای رونق کشاورزی و دامداری و تولید محصول تلاش می‌کنند و حقیقتا سهم قابل توجهی در تامین امنیت غذایی و نیز در استقلال کشور دارند.

رییس جمهور با اشاره به مشکلات منطقه «بازفت»، روستای «لبد» و مناطق اطراف و نبود امکاناتی چون جاده مناسب، مدرسه و اینترنت، تصریح کرد: حضور من در این مکان برای رفع محرومیت این منطقه است. با وجود تلاش‌هایی که در گذشته صورت گرفته هنوز محرومیت‌های جدی وجود دارد و دولت مردمی رفع این محرومیت را در اولویت قرار خواهد داد.

رئیسی با بیان اینکه اولین برنامه سفر دولت مردمی به استان چهارمحال و بختیاری حضور در جمع اهالی این منطقه بوده است، تاکید کرد: دولت خود را موظف به خدمت به شما عزیزان می‌داند و تمام تلاش و همت خود را برای حل مشکلات و تسهیل شرایط زندگی در این مناطق به کار خواهیم بست.

رییس جمهور به طور ویژه مساله راه‌های مواصلاتی در این منطقه را مورد توجه قرار داد و با ضروری قلمداد کردن حل این مشکل، خاطر نشان کرد: ان شاءالله با اهتمام جدی دستگاه‌ها و نهادها بتوانیم گرد و غبار محرومیت و فقر را از چهره زیبای این منطقه بزداییم.

تاکید استاندار بر جذب اعتبارات سفر 

تلاش دولت برای رفع محرومیت زیرساخت‌های مناطق عشایرنشین

استاندار چهارمحال و بختیاری خواستار تسریع در جذب اعتبارات سفر استانی رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت از سوی دستگاههای اجرایی استان شد.

غلامعلی حیدری افزود: سفر رییس جمهور برای این استان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و اختصاص اعتبار برای رفع محرومیت در این استان دیده شده است.

آغاز رفع محرومیت مناطق عشایری از کوهرنگ

تلاش دولت برای رفع محرومیت زیرساخت‌های مناطق عشایرنشین

سرپرست فرمانداری کوهرنگ گفت: با سفر رییس‌جمهور به شهرستان کوهرنگ و بررسی نیازمندی‌های این شهرستان، اقدامات قابل توجهی برای رفع محرومیت از این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

شهباز اکبری روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فعالیت‌هایی در خصوص ساخت مسکن، راه‌سازی، کشاورزی و شیلات، مدرسه‌سازی، اعطای تسهیلات و رونق گردشگری در شهرستان پیش‌بینی شده که با اجرای آن بخشی از محرومیت‌های شهرستان برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: مصوبات سفر رییس‌جمهور به شهرستان و خدماتی که از ابتدای دولت سیزدهم در این منطقه آغاز شده قابل توجه بوده و موجبات رضایت مردم شهرستان را فراهم کرده است.

سرپرست فرمانداری کوهرنگ با اشاره به اجرایی شدن مصوبات سفر و تحقق وعده‌های رییس‌جمهور در حوزه احداث مدرسه، تصریح کرد: یک باب مدرسه متوسطه اول و دوم در ۲ طبقه در شهرستان کلنگ‌زنی شد که در همین راستا ۲ هزار مترمربع زمین در اختیار نوسازی مدارس قرار داده شد.

اکبری ادامه داد: همچنین مقرر شده تا یک باب مدرسه شبانه‌روزی در خویه در ۲ طبقه احداث شود و یک باب مدرسه راهنمایی در این منطقه بهسازی و تجهیز شود.

‌به گفته وی یک باب مدرسه در سرآقاسید نیازمند تخریب و بازسازی است که پیش‌بینی می‌شود در ۲ طبقه احداث شود.

سرپرست فرمانداری کوهرنگ به توسعه راه‌های این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: چهارخطه کردن جاده باباحیدر به چلگرد از مهمترین این طرح‌هاست که پیمانکار آن مشخص شده و برای آن ۱۵۰ میلیارد تومان به صورت نقدی اعتبار درنظر گرفته شده است.

اکبری ادامه داد: آسفالت ۱۲ کیلومتر از محور سرآقاسید به مرکز شهرستان نیز آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود ظرف یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد اما این محور ۲۵ کیلومتر دیگر جاده دارد که قرار است تسطیح و زیرسازی شود و در سال‌های آینده عملیات آسفالت آن انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: جاده سورشجان به چلگرد نیز از دیگر طرح‌های راهسازی شهرستان است که ماده ۲۳ را دریافت کرده و عملیات آن به زودی آغاز می‌شود.

سرپرست فرمانداری کوهرنگ همچنین از اختصاص اعتباراتی برای رونق گردشگری در این شهرستان خبر داد و گفت: مقرر شده تا یک سایت گردشگری با رویکرد بوم‌گردی در بازفت ایجاد شود.

اکبری خاطر نشان کرد: همچنین در حوزه کشاورزی، شیلات و آبزی‌پروری و تامین آب شرب و کشاورزی برای مناطق دوردست و محروم شهرستان نیز برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده است.

سرعت بخشی به ساخت جاده لبد بازفت 

رییس جمهور در سفر به منطقه لبد کوهرنگ چهارمحال و بختیاری برای رفع محرومیت اعلام کرد از یک ماه دیگر نه از همین امروز برای رفع محرومیت اقدام شود.

اکنون گروه‌های راهداری با استقرار در منطقه لبد بخش بازفت شهرستان کوهرنگ و با وجود دمای بالای ۳۰ درجه در این بخش، تلاش می‌کنند تا با توجه به دستور رییس‌جمهور برای تسریع در خدمت‌رسانی به مردم منطقه، این جاده را هر چه زودتر آماده و شیرینی خدمت را به اهالی بازفت و لبد هدیه کنند.

۲ هفته از سفر رییس‌جمهور به منطقه لبد در بخش بازفت چهارمحال و بختیاری می‌گذرد، منطقه‌ای در شمال شرقی این استان که این روزها دمای هوا در آن گاهی تا بالای ۳۵ درجه هم می‌رسد.

گرمای هوای در بازفت در آغازین روزهای تابستان و به ویژه در ساعات میانه روز، همگان را به پناه بردن در زیر سایه‌ها وادار می‌کند اما در این شرایط سخت، صدای کامیون‌ها، لودرها و گریدرها لحظه‌ای قطع نمی‌شود. بیش از ۱۵ نفر از نیروهای راهداری بی‌وقفه در تلاش هستند تا در کمترین زمان، جاده منتهی به شهرک لبد رهبری در بازفت را به مرحله بهره‌برداری برسانند.

ساخت جاده و امکان دسترسی راحت‌تر به مناطق پایین‌دست از جمله مهم‌ترین خواسته‌های مردمی بود که ۱۹ خرداد، خود را از روستاها و مناطق عشایرنشین بازفت به شهرک لبد رهبری رسانده بودند تا در دیدار با رییس‌جمهور، این خواسته را مطرح کنند. خواسته‌ای که حدود یک هفته قبل در سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به این شهرک نیز بر آن تاکید شده بود.

حالا با دستور ویژه رییس‌جمهور بر لزوم سرعت‌بخشی به ساخت این جاده، مردم شهرک رهبری لبد و روستاهای اطراف این شهرک، امیدوارتر به تکاپوی نیروهای راه‌سازی و ماشین‌آلات در دل کوهستان بازفت نگاه می‌کنند تا با ساخت جاده دسترسی، بخشی از مشکلات‌شان برای رفت‌وآمد در این مسیر به پایان برسد.

ساخت جاده منتهی به شهرک لبد رهبری به مرحله شن‌ریزی و زیرسازی رسید

تلاش دولت برای رفع محرومیت زیرساخت‌های مناطق عشایرنشین

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عملیات ساخت جاده منتهی به شهرک لبد رهبری به مرحله زیراساس و شن‌ریزی رسیده است، گفت: تمام نیروهای راهداری بخش بازفت برای سرعت بخشی در ساخت این جاده به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

روح‌الله غلامی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: عملیات زیرسازی بخشی از جاده منتهی به شهرک لبد رهبری پس از سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به این شهرک در ششم خرداد امسال و بنا به مصوبه این سفر در دستور کار قرار گرفت که با تاکید رییس‌جمهور در سفر به لبد و دیدار با مردم این منطقه، در حال حاضر این عملیات با سرعت بیشتری در حال اجراست.

وی به پایان یافتن مرحله زیرسازی و آماده شدن بستر در این جاده چهار کیلومتری اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر با فعالیت چهار دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی، مرحله حمل مصالح زیراساس و اجرای آن در این جاده آغاز شده است.

غلامی یادآور شد: با توجه به آنکه برای دپوی مصالح نیاز به یک معدن قرضه در منطقه وجود داشت، هماهنگی‌های لازم در این باره انجام شد و هم‌اکنون با فعال شدن این معدن و استقرار تجهیزات، کار حمل مصالح به خوبی به پیش می‌رود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری به هماهنگی انجام شده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پیوستن تعدادی ماشین‌آلات به گروه راه‌سازی در لبد اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش تعداد کامیون‌ها و ماشین‌آلات می‌تواند روند اجرای زیراساس و آماده شدن آن برای حضور غلتک و آب‌پاش را  سرعت دهد و این جاده را تا یک هفته دیگر به مرحله اساس و روسازی برساند.

وی، آماده شدن پیش‌ساخته‌ها برای تکمیل پل در منطقه بالادست شهرک لبد رهبری را نیز از دیگر اقدامات راهداری برای خدمت‌رسانی به مردم منطقه بیان کرد و افزود: جاده‌سازی در این منطقه تنها تا شهرک لبد رهبری منتهی نخواهد شد و برنامه برای اجرای ۲ کیلومتر جاده در بالادست شهرک نیز در دستور کار قرار دارد.

غلامی وضعیت کار نیروهای راهداری در گرمای منطقه بازفت را نیز یادآور شد و گفت: با وجود این شرایط باز هم از همه توان برای سرعت بخشی به اجرای این طرح و برخورداری شهرک لبد رهبری و روستاهای بالادست از جاده آسفالته، استفاده خواهد شد.

وی همچنین به آماده بودن پیمانکار و مهیا شدن دستگاه‌ها و تجهیزات برای ورود به مرحله آسفالت‌ریزی نیز اشاره کرد و افزود: رایزنی‌ها برای رفع تعارضات مربوط به این بخش نیز در حال انجام است که امید می‌رود تا پیش از تکمیل عملیات روبنایی جاده لبد، بخش تولید آسفالت نیز آماده کار شود.

آغاز ساخت پلی که "جره " را حذف می‌کند

تلاش دولت برای رفع محرومیت زیرساخت‌های مناطق عشایرنشین

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از اجرایی شدن عملیات احداث پُل ارتباطی روستای گزستان کوهرنگ با مناطق عشایری اطراف در استان خبر داد و گفت: مصوبه ساخت این پُل ارتباطی اوایل فروردین ماه سالجاری با حضور معاون اجرایی رییس جمهور در منطقه تصویب شد.

یحیی حسین‌پور روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا  افزود: برای ساخت این پل به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از محل اعتبارات ملی و اعتبارات سفر تامین شده است.

وی اظهار داشت: با احداث پُل ارتباطی روستای گزستان شهرستان کوهرنگ با مناطق عشایری اطراف، ارتباط بین ۶ روستا و ۲۵۰ خانوار عشایری و ۵۰ خانوار ساکن در روستاها فراهم خواهد شد.

به گفته وی، این پُل برای برقراری ارتباط بین روستاهای گاو شیر، بادام شیرین، قلعه کشکی، زرده لیمه و چم هوردان  فراهم خواهد کرد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه مردم روستای گزستان شهرستان کوهرنگ و ساکنان مناطق عشایری اطراف برای رفت و آمد و عبور از رودخانه به دلیل نبود پل با مشکل مواجه بودند، گفت: فروردین‌ماه سالجاری با حضور معاون اجرایی رییس جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در منطقه قول مساعد برای تامین اعتبار لازم به‌منظور احداث پل داده شد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری  گفت: در سفر رییس جمهور به استان ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار به بخش عشایری استان اختصاص داده شد که از این میزان ۵۰ میلیارد تومان در بخش ایلراه و پل و ابنیه و ۹۰ میلیارد تومان در حوزه تامین آب شرب است.

"خداحافظ مدرسه تا کلاس ششم "

تلاش دولت برای رفع محرومیت زیرساخت‌های مناطق عشایرنشین

رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت که ۱۹ خردادماه به منطقه لبد کوهرنگ چهارمحال و بختیاری سفر کرده بودند به مردم منطقه قول مساعد برای ساخت مدرسه دادند، که یک روز پس از این وعده، عملیات ساخت ۲ مدرسه از سوی اداره آموزش و پرورش و اداره کل تجهیز، توسعه و نوسازی مدارس استان کلید خورد.

 مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت:برای ساخت ۲مدرسه در روستای لبد شهرستان کوهرنگ یک‌هزارمتر مربع زمین از طرف مردم این روستا اختصاص یافت و اهدا شد.

افشین امیریان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه پس از دستور رییس جمهور برای ساخت مدارس جدید در روستای لبد به این منطقه سفر کرد، افزود: عملیات ساخت این مدارس با اهدای زمین توسط اهالی روستا آغاز شد.

وی گفت: طبق دستور رییس جمهور مدرسه فعلی فعال در این روستا بازسازی و تجهیز و ۲ مدرسه جدید راهنمایی دخترانه و پسرانه در این روستا از محل اعتبارات سفر و محرومیت‌زدایی احداث خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای ساخت ۲ مدرسه متوسطه اول در این روستا یک‌هزار مترمربع زمین توسط اهالی روستا اهدا شد که عملیات تسطیح این زمین از روز شنبه بیست و یکم خردادماه آغاز شد و عملیات ساخت و تجهیز نیز پس از انجام تسطیح آغاز خواهد شد.

کامران رهی افزود: طبق دستور رییس جمهور مدرسه فعال این روستا بازسازی، تعمییر و تجهیز و ۲ مدرسه جدید دخترانه و پسرانه متوسطه در این منطقه احداث خواهد شد،که برای ساخت و تجهیز هر مدرسه ۷۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور و محرومیت زدایی پیش‌بینی شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون ۱۹ باب مدرسه جدید یک تا ۳ کلاسه در شهرستان کوهرنگ از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی و خیری در دست احداث است.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه به  چهارمحال و بختیاری سفر کردند و در نخستین برنامه کاری از طریق بالگرد راهی منطقه سخت‌گذر لبد شهرستان کوهرنگ شدند.

براساس آخرین سرشماری ۲۲ هزار ۹۲۳ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۱۵ هزار و ۵۸ نفر جمعیت در استان حضور دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha