انگلیس اتصال گاز اروپا را در صورت تشدید بحران انرژی قطع می‌کند

تهران-ایرنا- روزنامه فایننشال‌تایمز چاپ لندن در گزارشی با اشاره به فراگیر شدن بحران گاز در اروپا بعد از تیرگی روابط با مسکو نوشت: در صورت تشدید بحران گاز، انگلیس قصد دارد اتصالات خطوط لوله گاز با اتحادیه اروپا را قطع کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت: بر اساس یک طرح شرایط اضطراری، انگلیس قصد دارد عرضه گاز به اروپا را در صورتی که در ماه‌های آینده با کمبود شدید مواجه شود، قطع کند.

شرکت‌های گاز اروپایی از انگلیس خواسته‌اند تا با اتحادیه اروپا همکاری کند و هشدار داده‌اند که در صورت بروز کمبود طولانی‌مدت، قطع کردن اتصالات می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. بریتانیا در اوج زمستان حجم زیادی گاز از این قاره وارد می‌کند.

«بارت یان هوورز» رئیس «شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال گاز به انگلیس» توصیه کرد در طرح قطع گاز اروپا در شرایط بحرانی تجدیدنظر کند و افزود: وجود اتصال بین خط لوله گاز انگلیس و اروپا همانطور که در تابستان برای کل قاره مفید است، در زمستان هم برای لندن مفید است.

قرار است انگلیس، تست فشار طرح اضطراری کمبود گاز را در ماه سپتامبر انجام دهد. شرکت «نشنال گرید» که مسئولیت توزیع برق و گاز در سراسر انگلیس را برعهده دارد اعلام کرده که تست فشار طرح اضطراری کمبود گاز هر سال اجرا می شده اما امسال شرایط بحرانی گاز هم در این تست در نظر گرفته خواهد شد.

قطع گاز صنایع در کنار درخواست از خانوارها برای کاهش مصرف از جمله دیگر اقداماتی است که طرح اضطراری کمبود گاز انگلیس پیش‌بینی کرده است.

آلمان و هلند این ماه طرح‌های اضطراری خود را به اجرا گذاشتند که بازگشایی کارخانجات ذغال‌سنگ و تشویق صنایع به کاهش مصرف گاز را شامل می‌شود.

در شرایطی که اروپا دنبال یک سپر بلا در مقابل قطع گاز روسیه می‌گردد، از ماه مارس، دو خط لوله دریایی که خط لوله گاز انگلیس را به بلژیک و هلند وصل می‌کند با بالاترین ظرفیت فعالیت و ۷۵ میلیون مترمکعب گاز را در روز به قاره سبز منتقل کردند.

در تابستان که تقاضا برای گاز در انگلیس پایین است، لندن به خاطر نداشتن ظرفیت ذخیره آن، اضافه گاز وارداتی به ویژه گاز مایع را به اروپا صادر می‌کند اما در طول دوره‌های زمستانی بسیار سرد، مانند توفان سال ۲۰۱۸، این کشور ۲۰ تا ۲۵ درصد گاز خود را از طریق اتصالات خط لوله دوطرفه خود با کشورهای اتحادیه اروپا دریافت کرده است.

رئیس «شبکه اروپایی اپراتورهای سیستم انتقال گاز به انگلیس» هشدار داده که پروتکل‌های اضطراری اکثر کشورها برای پاسخ به یک بحران ژئوپلیتیکی مناسب نیستند، زیرا در اصل برای مقابله با «وقفه‌های کوتاه‌مدت» مانند نقص در یک میدان گاز یا پایانه واردات طراحی شده‌اند و برای از دست دادن طولانی‌مدت منابع طراحی نشده‌اند.

وی گفت: در سراسر اروپا، ترتیبات سیاسی باید به شکلی باشد که بدانیم در صورت بروز یک بحران شدید، به عنوان کشورهای همسایه چه انتظاراتی می‌توانیم از یکدیگر داشته باشیم.

دولت انگلیس با بیان اینکه «یکی از مطمئن‌ترین و متنوع‌ترین سیستم‌های انرژی در جهان» را دارد، اعلام کرد: احتمال ورود به شرایط اضطراری کمبود گاز در انگلیس ضعیف است و در مورد امنیت عرضه انرژی در فصل زمستان «کاملاً مطمئن» است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha