وزیر علوم: توزیع نامتوازن استعدادها موجب تغییر اقلیم در فضای آموزش عالی می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: توزیع نامتوازن استعدادها و توجه فراوان به علوم تجربی موحب تغییر اقلیم در فضای آموزش عالی می‌شود که این مساله باید مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل امروز (چهارشنبه) در آیین تکریم و معارفه رییس پیشین پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله و معارفه سرپرست جدید این پژوهشگاه افزود: دیدگاه وزارت علوم نسبت به پژوهشگاه ها نگاه هدایتگری است. بر این اساس انتظار داریم هر پژوهشگاه با توجه به اولویت کاری مرجعیت علمی داشته باشد و اقداماتی را اجرایی کند تا بزرگ بماند.

وی ادامه داد: در این راستا پژوهشگاه ها باید ماموریت های خود را بپذیرند، طرح هایی را بپذیرند و با تقسیم این طرح ها آنها را به محققان همسان خود در سایر دانشگاه ها ارایه دهند. از سوی دیگر هر عضو هیات علمی پژوهشگاه ها با  پنج تا ۱۰ استاد دانشگاه یا دانشجوی دکتری و پسادکتری ارتباط داشته باشد.

وزیر علوم با بیان اینکه هر رییس پژوهشگاه و دانشگاهی باید برای مجموعه خود هدفی داشته باشد، گفت: برای نمونه رییس جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آرزو دارد برای ۱۹ دانشکده پراکنده این دانشگاه در سطح تهران زمین واحدی برای مجتمع کردن این دانشکده ها تدارک ببیند البته اقداماتی را برای مجتمع کردن این دانشگاه شروع کرده ایم.

زلفی گل به اهمیت پژوهشگاه زلزله اشاره و تاکید کرد: انتطار داریم پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله کارکردهای تحقیقاتی خود را عمومی کند تا مردم متوجه شوند این حوزه علمی و تحقیقاتی چه خدماتی را می تواند به آنها ارایه دهد.

وی یکی از فاکتورهای مهم برای دانشمندان و اندیشمندان را شاگردپروری و فناورپروری عنوان و خاطرنشان کرد: این امر نیاز به برنامه ریزی دارد.

وزیر علوم: توزیع نامتوازن استعدادها موجب تغییر اقلیم در فضای آموزش عالی است

تغییر اقلیم در همه حوزه ها رخ داده است

وزیر علوم یکی از مشکلات مهم کشور را تغییر اقلیم دانست و یادآور شد: علاوه بر تغییر اقلیم زیست محیطی، تغییر اقلیم فرهنگی وجود دارد که نشانه های آن وجود و گسترش فضای مجازی و دید مردم در زندگی است.

زلفی گل به تغییر اقلیم در محیط آموزشی اشاره کرد و افزود: ما توزیع متوازن استعداد ها را در کشور نداریم به گونه ای که مدال آور المپیاد ریاضی در رشته دیگری تحصیل می کند یا دانش آموز به رشته خاصی علاقه دارد ولی به دلیل آینده شغلی در رشته ای تحصیل می کند که دراین توانمندی کمتری دارد.

وی تاکید کرد: اگر کسی که در المپیاد شیمی، ریاضی و فیزیک برگزیده شد در همان رشته ادامه تحصیل دهد علاوه بر اینکه ممکن است مدال نوبل کسب کند، می تواند مرزهای علم را تغییر دهد.

وزیر علوم یادآور شد: باید برای هر دانش آموخته امکان شغلی مناسبی ایجاد شود، اما اکنون به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی رشته ها را داریم.

زنگ خطر در مورد تعداد کم داوطلبان رشته ریاضی

زلفی گل به توزیع داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: در حالی که تعداد داوطلبان رشته تجربی ۵۰۰ هزار نفر است در رشته ریاضی ۱۵۰ هزار نفر و این زنگ خطر است، باید برای آن فکری کنیم.

وی از مسوولان پژوهشگاه زلزله خواست که با برگزاری تورهای علمی برای دانش آموزان مدارس تیزهوشان آنها را با این حوزه آشنا کنند تا در آینده دانشمندان برجسته ای در این رشته داشته باشیم.

وزیر علوم: توزیع نامتوازن استعدادها موجب تغییر اقلیم در فضای آموزش عالی است

به گزارش ایرنا، محمدعلی زلفی گل اسفند گذشته در حکمی محمدحسن بازیار را به عنوان سرپرست پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله منصوب کرد.

محمدحسن بازیار عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با مرتبه استادی است. از وی که دانش آموخته مهندسی عمران (ژئوتکنیک، زلزله) در مقطع دکتری موسسه پلی‌تکنیک رنسلر آمریکااست، دهها مقاله علمی و پژوهشی، چند عنوان کتاب تألیفی و ترجمه‌ای منتشر شده است.

وی مؤلف و مترجم برگزیده کشوری رشته عمران، برای تألیف و ترجمه کتاب مکانیک خاک، استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۸۹، بنیانگذار و سردبیر مجله بین‌المللی مهندسی عمران است.  

دکتر محمد کاظم جعفری از سال ۹۳ رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha