۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84805794
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه روسی: سازمان «شورای خزر» تشکیل می شود

۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۶
کد خبر: 84805794
رسانه روسی: سازمان «شورای خزر» تشکیل می شود

تهران - ایرنا - روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازیه تا» نوشت که در ششمین اجلاس سران کشورهای حوزه خزر یک سازمان جدید با عنوان شورای خزر ایجاد می شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا» در مطلبی با عنوان: «روسیه از طریق خزر به دنیا راه می یابد. می نویسد: منابع نفت و گاز خزر به اندزه نقش ترانزیتی آن اهمیت ندارد. در خزر یک سازمان جدید با عنوان شورای خزر ایجاد می شود. این موضوع در ششمین نشست سران کشورهای ساحلی خزر در پایتخت ترکمنستان اعلام خواهد شد.

در این مطلب امده است: مسکو روی منطقه خزر حساب می کند و ترکمنستان برای روسیه کشوری مهم می شود. هدف نه تنها به سرانجام رساندن پروسه تصویب کنوانسیون، بلکه همچنین برقرار کردن همکاری در برخی از حوزه ها، بویژه پیوستن به پروژه های کریدورهای حمل و نقل می باشد.

مسکو بخاطر اختلاف نظر با غرب بر سر بحران اکراین سطوح جدیدی از سیاست خارجی خود را در منطقه خزر و آسیای مرکزی دارد تنظیم می کند. از این منظر نشست کنونی می تواند نقطه­ عطفی در کار «پنج» کشور ساحلی خزر باشد. این بدین خاطر است که مهمترین مشکلات مربوط به تقسیم خزر پایان یافته است،

پیشرفت در نشست قبلی، در پنجمین نشست خزر در اوکتائو بدست آمد و انتظار می رود که کنوانسیون تعیین حدود در عشق آباد به امضاء برسد. مهمترین ایده [کنوانسیون] این بود که به روشی متمدنانه ثروت های نفت و گاز و منابع طبیعی خزر تقسیم شود. اما منابع نفت و گاز خزر در درجه دوم اولویت قرار می گیرند، نقش جغرافیایی و ترانزیتی آنها اهمیت بیشتری می یابد.

به گفته یوری سالازوبوف، مدیر پروژه های منطقه ای انستیتو مطالعات راهبردی خزر، عملا همه بازیگران آسیای مرکزی، از جمله روسیه که در وضعیت محاصره حمل و نقلی بی سابقه ای قرار دارد و ارتباط آن با کریدورهای غربی کاملا قطع شده است، و کریدور شرقی همچنان زیر سوال است، علاقه مند به ثبات در خزر و مسیرهای [حمل و نقل] جدید هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha