ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیت‌های بریکس دارد

تهران - ایرنا - رئیس انجمن دوستی ایران و چین معتقد است جمهوری اسلامی ایران بعنوان موثرترین کشور منطقه و بدلیل ژئوپولتیک و ظرفیت نقش آفرینی در ابعاد مختلف تامین مسیر امن انرژی، ترانزیت و دسترسی به کریدور جنوب به شمال و قابلیت‌های زیرساختی صنعتی و فناوری، می‌تواند نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیتهای بریکس ایفا کند.

علاءالدین بروجردی روز سه شنبه در گفت و با ایرنا ، با تاکید بر اینکه ظرفیت های “ بریکس پلاس“ عامل مهمی برای تقویت اقتصاد ایران است، گفت: حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر گروه “ بریکس پلاس “ که  کشورهای با اقتصادهای نوظهور  و نیز درحال توسعه را شامل می شود ، گام بسیار مهمی در جهت  مقاوم سازی اقتصاد ایران و نیز مشارکت و ایفای نقش جدید در معادلات جهانی است .  

گروه “ بریکس “ ابتدا در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط چین  ، روسیه ، هند ، برزیل و سپس در سال ۲۰۱۰ با حضور آفریقای جنوبی شکل گرفت ‌و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز با ابتکار چین سازو کار جدیدی تحت عنوان “ بریکس پلاس “ با حضور کشورهای در حال توسعه بیشتری که مکمل گروه “ بریکس “ بشمار می آید ، تشکیل شد .

 ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیت‌های بریکس دارد

رییس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به نشست اخیر اجلاس بریکس پلاس به میزبانی چین و حضور سران ۱۸ کشور از جمله ایران تاکید کرد ، جمعیت روبه گسترش کشورهای عضو گروه بریکس پلاس این مزیت را برای آن ها ایجاد می کند تا در آینده سهم خود از تولید اقتصادی جهان را افزایش داده و الگوی توسعه اقتصادی جدیدی را در شرایط پیچیده جهانی ارایه نمایند و ایران نیز برای تحقق مقاوم سازی اقتصاد خود نیازمند است در حوزه تجارت و تعامل با کشورهای جهان از ساختار ها و نهادهای جدیدی چون بریکس پلاس استفاده بهینه کند . 

بروجردی برگزاری وسیع نشست بریکس  توسط چین و محتوای مطرح شده در سخنان رییس جمهوری چین و نیز  بیانیه ۷۵ ماده ای اجلاس موسوم به “بیانیه پکن “ که  همه ابعاد سیاسی ، بین المللی ، اقتصادی ، امنیتی ، فرهنگی و علمی و فناوری را در برمی گرفت ، را بسیار با اهمیت دانست و گفت  دعوت از رییس جمهور ایران برای شرکت در این اجلاس در شرایط حساس کنونی بیانگر نقش موثر ایران در تعاملات منطقه ای و جهانی است . 

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن همچنین با اشاره به سخنرانی مهم آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس پلاس و نقش ایران در بالابردن ظرفیت این سازو کار خاطرنشان کرد که ژئوپولتیک  و ظرفیت نقش آفرینی ایران در ابعاد مختلف تامین مسیر امن انرژی ، ترانزیت و دسترسی به کریدور جنوب به شمال و قابلیت های زیرساختی صنعتی و فناوری آن در به ثمر رسیدن این سازوکارها به عنوان موثرترین کشور منطقه  ، بی بدیل است . 

 ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیت‌های بریکس دارد

«ضمن آنکه سه کشور عضو اصلی گروه بریکس پلاس یعنی چین ، روسیه و هند از جمله ایران از اعضای سازمان همکاری شانگهای و بعضا همکاریهای اورآسیا هستند و از کشورهای موثر در طرح یک کمربند - یک راه هستند و ایران که در شاهراه حیاتی و کلیدی این طرحها قرار دارد، در ایجاد حلقه وصل سازو کار بریکس و سازمان همکاری شانگهای و طرح یک کمربند یک راه نیز می تواند به عنوان بازیگر کلیدی نقش آفرینی کند . »

رییس انجمن دوستی ایران و چین همچنین توصیه کرد که در شرایط حساس کنونی ، ایران نیز باید با دیپلماسی فعال در این راستا قدم بردارد و  ضمن پیگیری جدی عضویت رسمی ایران در گروه بریکس پلاس ،   توسعه همکاری با کشورهای عضو این گروه ، انعقاد قراردادهای تجارت دوجانبه با کشورهای منطقه و جهان، انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری را در اولویت قرار دهد .

 ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیت‌های بریکس دارد

به گزارش ایرنا، آیت الله رئیسی در بخشی از سخنرانی در اجلاس بریکس پلاس تاکید کرد: از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی جهان، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاریم. این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل نماید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha