از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

تهران- ایرنا- انتقال پیامهای ایران و آمریکا در قطرتوسط اتحادیه اروپا، تاکید امیرعبداللهیان بر ضرورت تقویت پیوندهای دو ملت ایران و ترکیه و گفت‌وگوی رابرت مالی و وزیر خارجه قطر درباره ایران مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**امیرعبداللهیان با اردوغان دیدار کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در آنکارا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

حسین امیرعبداللهیان امروز(دوشنبه) به دعوت مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در صدر هیاتی عازم آنکارا شد.

وزیر امور خارجه دقایقی پیش نیز با همتای ترکیه ای خود دیدار کرد و سپس در هر دو در یک نشست خبری شرکت کردند.

در این نشست خبری، وزیران خارجه ایران و ترکیه به تبیین دیدگاه های خود در موضوعات مهم و مرتبط با روابط دوجانبه و همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه های منطقه ای و بین المللی پرداختند.

امیرعبداللهیان قرار است بعد از سفر به آنکارا به ترکمنستان رفته و در اجلاس وزرای خارجه اجلاس خزر شرکت کند.

irna.ir/xjJQnh

**وزارت امور خارجه: دولت آمریکا نه حامی بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای اعلام کرد: ایران برخورد سیاسی با مقوله حقوق بشر و بکارگیری استانداردهای دوگانه حقوق بشری از سوی آمریکا را محکوم کرده و این دولت را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر می‌داند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در مقدمه این بیانیه که به مناسبت فرارسیدن هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی (ششم تا دوازدهم تیرماه) انتشار یافته، تصریح کرده است:‌ طی این هفته در طول سالهای پس از انقلاب اسلامی جنایاتهای  مستقیم و غیرمستقیمی توسط استکبار جهانی به رهبری آمریکا علیه ملت ایران صورت پذیرفت که از جمله می‌توان به ترور نافرجام مقام معظم رهبری در ششم تیر ۱۳۶۰، حادثه هفتم تیر و بمبگذاری در سالن جلسات حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیه الله بهشتی و ۷۲ تن از مقامات و شخصیتهای کشورمان، بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهید کچویی رئیس زندان اوین، ترور آیت الله صدوقی امام جمعه شهر یزد و عملیات تروریستی شلیک موشک و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران-ایر بر فراز آبهای نیلگون خلیج فارس اشاره کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است:‌ به مناسبت فرارسیدن هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی (ششم تا دوازدهم تیرماه) در بیانیه ای، حمایت از حقوق بشر را همواره یکی از مهم‌ترین شعارها و ادعاهای مقامات آمریکایی در نظام بین الملل عنوان و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر این نکته که یکجانبه گرایی آمریکا و اعمال تحریم‌های یکجانبه اقتصادی با هدف اجبار به تغییر سیاست دولتها، نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر محسوب می‌شود، اقدام آمریکا در سوء استفاده از ابزارهای اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی که به لحاظ سیاسی مستقل هستند، را مصداق بارز نقض حقوق بشر و توسل به تروریسم اقتصادی جهت نیل به اهداف سیاسی می داند و معتقد است این مسئله نرم‌ها و چارچوبهای شناخته شده حقوق بشر را نیز با چالش‌های پیچیده ای مواجه کرده است.  

وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که به شدت از استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر متاثر شده و اعمال تحریم‌های قهر آمیز یکجانبه از سوی آمریکا، تبدیل به ابزاری برای نقض حقوق طبیعی و قانونی مردم ایران شامل حق حیات، حق سلامت و بهداشت، حق برخورداری از استانداردهای زندگی مناسب، حق آموزش و دسترسی به دانش و فناوری، حق توسعه و نیز نقض فاحش حقوق زنان، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت شده است.

در بیانیه وزارت خارجه خاطرنشان نشده است: به مخاطره انداختن امنیّت غذایی، عدم همکاری شرکتهای تامین کننده کالا و تجهیزات پزشکی و سلامت با شرکت‌های ایرانی، اخلال در خرید دارو برای بیماری‌های نادر و حاد، ممنوعیت دسترسی محقّقان و پزشکان ایرانی به منابع پزشکی موجود در سرورهای کتابخانه ملّی پزشکی (NLM) و (Pubmed) به ویژه در ایام شیوع ویروس کرونا، تحریم صنعت هوانوردی و قطعات هواپیما که موجب به خطر افتادن جدّی امنیّت پرواز هواپیماهای مسافربری ایران شده است، عدم دسترسی به نظام مالی بین‌المللی، اختلال در نظام پرداخت‌ها و امتناع شرکت‌های خارجی از پذیرش ضمانت‌نامه‌های ارزی صادر شده توسط بانک‌های ایرانی، فشار اقتصادی مضاعف بر زنان شاغل و سرپرست خانوار، کاهش قدرت خرید سالمندان و مشکلات افراد دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی در دسترسی به داروها و تجهیزات پزشکی، کمکی و توانبخشی مناسب، تنها نمونه هایی از موارد متعدد نقض حقوق بشر مردم ایران ناشی از تحریم های یکجانبه آمریکاست.

وزارت امور خارجه در این بیانیه افزود: ملت ایران تنها ملتی نیست که از استانداردهای دوگانه حقوق بشری و نقض نظام مند حقوق بشر از سوی ایالات متحده آسیب دیده و این کشور در حالی خود را مدعی حقوق بشر می‌داند که: 

۱.  در داخل آمریکا نظارت هدفمندی بر نقض حقوق اقلیت‌هایی چون مسلمانان، رنگین پوستان وجود ندارد و نفرت پراکنی در حد وسیعی توسط مقامات رسمی و نیروهای پلیس دنبال می شود؛

۲. این کشور بزرگترین حامی رژیم اشغالگر اسرائیل محسوب می‌شود که با حمایت‌های مادی و غیر مادی خود از این رژیم، زمینه‌های تداوم نقض حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی را فراهم می‌سازد؛  

۳. مردم مظلوم و بی دفاع یمن روزانه توسط تسلیحات آمریکایی که با اهداف مالی و تجاری به کشورهای متجاوز و درگیر در جنگ فروخته می شود، مورد هدف قرار می‌گیرند و در عین حال با هر گونه خاتمه بحران در این کشور مخالفت می‌شود؛

۴. آمریکا با استفاده ابزاری از دو مفهوم حقوق بشر و مقابله با ترویسم، دست به حذف فیزیکی بزرگ‌ترین مشاهیر حامی حق تعیین سرنوشت و قهرمانان مبارزه علیه تروریسم زده است که نمونه متاخر آن، ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی است.  

«همانگونه که از سوی گزارشگران موضوعی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تاکید قرار گرفت، عملیات ترور سردار سلیمانی، نقض خودسرانه حق حیات تلقی شده و در منافات با مفاد مندرج در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر است.»  

در بیانیه وزارت خارجه خاطر نشان شده است:‌ بر مبنای آنچه گفته شد و به دلایل متعدد دیگر که هر روز به آنها اضافه می‌شود، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر برخورد سیاسی با مقوله حقوق بشر و بکارگیری استانداردهای دوگانه حقوق بشری از سوی ایالات متحده آمریکا را محکوم کرده و این دولت را نه حامی، بلکه ناقض بزرگ حقوق بشر می‌داند و بر نقش مجامع و سازمان‌های حقوق بشری بین المللی در مقابله با این نقض آشکار حقوق اساسی ملتهای مستقل، تاکید می‌کند.

irna.ir/xjJQny

**واشنگتن: اتحادیه اروپا پیام‌های ایران و آمریکا را در قطر منتقل خواهد کرد

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: اتحادیه اروپا پیام‌ها میان ایران و آمریکا را در مذاکرات قطر منتقل خواهد کرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

خبرنگار شبکه سی ان ان آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه کشورش درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه قطر نوشت که وزارت خارجه تایید کرد این هفته میان ایران و آمریکا در دوحه قطر مذاکرات غیرمستقیم خواهد بود.

 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در دوحه با وزیر امور خارجه قطر دیدار خواهد کرد.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: اتحادیه اروپا این مذاکرات را پیش برده و پیام ها میان ایران و آمریکا را منتقل خواهد کرد.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر، بدون هیچ اشاره ای به نقش کشورش توپ این مذاکرات را هم در زمین ایران انداخت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره مذاکرات پیش رو در قطر با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا مدعی شد: در مورد ایران باید بگویم که دیدگاه  آمریکا از مدت ها پیش صریح بوده است، به این معنی که ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

این مقام دولت بایدن افزود: ما فکر می کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام این کار است. ما فکر می کنیم که بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع آمریکا و شرکای ما است. 

وی با ادعای اینکه " برای ایران یک توافق روی میز است" همچون گذشته مدعی شد تصمیم گیری در مورد پذیرفتن یا رد این توافق بر عهده ایران است.

این در حالی است که به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران را درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم در دیدار با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت بیان کردم، گفت: دور جدید گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در سفر به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری برگزار خواهد شد.

منابع آگاه در وزارت خارجه قطر پیشتر گفته بودند که قرار است دور جدید مذاکرات برای احیای برجام در این کشور حاشیه خلیج فارس برگزار شود.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایرنا در مورد زمان و مکان مذاکرات گفت: مذاکرات به منظور لغو تحریم ها فردا در دوحه با حضور تیم مذاکره کننده کشورمان برگزار می‌شود.

irna.ir/xjJQph

**امیرعبداللهیان بر ضرورت تقویت پیوندهای دو ملت ایران و ترکیه تاکید کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود با تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مناسبات با همسایگان، بر ضرورت تقویت پیوندهای دو ملت ایران و ترکیه تاکید کرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران که در نخستین دیدار دوجانبه، به دعوت مولود چاوش اوغلو در آنکارا حضور دارد بعد از ظهر روز دوشنبه در محل وزارت امور خارجه ترکیه با همتای ترکیه‌ای خود دو دور دیدار و درخصوص موضوعات مورد علاقه دوکشور به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با تشریح رویکرد سیاست خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش مناسبات با همسایگان، جایگاه ویژه ترکیه در چارچوب سیاست همسایگی و با توجه به اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی را مورد اشاره قرار داد و بر ضرورت تقویت پیوندهای دو ملت و صیانت از منافع مشترک تاکید کرد.

امیرعبداللهیان همچنین اراده جمهوری اسلامی ایران در زمینه فعال سازی ساز و کارهای موجود در روابط فی‌مابین از جمله شورای عالی همکاری، کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون‌ها و کمیته‌های کنسولی، گمرکی، مرزی، امنیتی و رسانه‌ای را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت تسهیل مراودات برای ارتقاء مبادلات تجاری و اقتصادی خصوصا در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی، گردشگری، سرمایه گذاری، محصولات کشاورزی، صنعتی و تحقیقات علمی و فناوری و همچنین در تقویت همکاری‌ها در سازمان‌های منطقه‌ای تصریح کرد.

وزیر امور خارجه ایران با خطیر خواندن موضوعات مرتبط با محیط زیست خصوصا حوزه مربوط به منابع آبی و همچنین مشکلات گرد و غبار و با توجه به نشستی که در آینده نزدیک در تهران در این خصوص برگزار خواهد شد، حضور نماینده دولت ترکیه در این نشست با هدف بررسی و طراحی اقدامات مشترک برای مقابله با آن در سطح منطقه را با اهمیت ذکر کرد.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به ضرورت صیانت دو کشور از دسیسه‌ها و مانع تراشی‌های مغرضانه رژیم نامشروع صهیونیستی، با تاکید بر پیوندهای عمیق و ریشه دار میان دو ملت، تقویت ارتباطات و رایزنی میان کلیه نهادهای سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را  مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین همتای ترک خود را در جریان آخرین تحولات گفت وگوهای هسته‌ای و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها قرار داد.

مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار با قدردانی از حضور وزیر امور خارجه ایران در آنکارا، با ابراز رضایت از روند رو به رشد همکاری‌های اقتصادی و تجاری فی‌مابین در ماه‌های اخیر، هدف تدوین شده از سوی رهبران دو کشور برای ارتقا روابط تجاری و برگزاری ٢٩ امین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک را در ارتقا سطح همکاری‌ها موثر دانست.

تحولات مربوط به سوریه در چارچوب ساز و کار آستانه، مسائل قفقاز و هماهنگی نزدیک تر در ابتکار ٣+٣، دفاع از آرمان فلسطین و حفظ هویت اسلامی قدس شریف، تلاش برای توقف جنگ در اوکراین و مخالفت ترکیه با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از دیگر موضوعات مورد گفت وگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه دو کشور بود.

در این دیدار همچنین پیش نویس سند برنامه جامع همکاری های بلندمدت بین دو کشور از طرف امیرعبداللهیان در اختیار وزیر امور خارجه ترکیه قرار گرفت تا در دستور کار بررسی از سوی طرف ترکیه‌ای قرار گیرد.

irna.ir/xjJQpF


**ائتلاف سعودی ۲ کشتی حامل سوخت یمن را توقیف کرد

شرکت نفت یمن دوشنبه شب از توقیف ۲ کشتی حامل سوخت این کشور از سوی ائتلاف سعودی خبر داد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«عصام متوکل» سخنگوی شرکت نفت یمن گفت: ائتلاف متجاوز کشتی با نام «سی هارت» حامل ۲۸ هزار و ۹۵۹ تن گازوئیل و کشتی با نام «پرنس» حامل ۲۸ هزار و ۷۷۵ تن گازوئیل را توقیف کرده است.

وی با بیان این اینکه ائتلاف متجاوز به رهبری آمریکا به دزدی دریایی کشتی‌های حامل سوخت یمن ادامه می‌دهد، افزود: ۲ کشتی توقیفی بازرسی شده و دارای مجوز ورود به بنادر یمن از سوی سازمان ملل متحد بودند.

سخنگوی شرکت نفت یمن با انتقاد از بی عملی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از توقیف کشتی‌های حامل سوخت این کشور، گفت: چنین اقداماتی از سوی نیروهای ائتلاف متجاوز نقض آشکار آتش بس یمن است و منجر به رنج بیشتر مردم می‌شود.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد برای تمدید دوباره آن، در نهایت حدود چهار هفته پیش برای دو ماه دیگر تمدید شد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

irna.ir/xjJQpB

**حمله افراد مسلح به شمال درعا سوریه ۵ کشته و ۳ زخمی به جا گذاشت

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، در حمله افراد مسلح ناشناس به منزلی در شهر صنمین واقع در حومه شمالی درعا سوریه، ۵ نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

افراد مسلح ناشناس به خانه رئیس اداره کشاورزی شهر صنمین در حومه شمالی درعا حمله کردند و ۵ نفر را کشتند و ۲ زن و یک کودک را زخمی کردند.

بر اساس این گزارش، یک منبع در فرماندهی پلیس درعا اعلام کرد که افراد مسلح ناشناس گروهی از شهروندان را که در خانه رئیس اداره کشاورزی صنمین حضور داشتند، از جمله «کمال الاطمه»، دبیر سابق شاخه درعا حزب بعث را هدف قرار دادند که منجر به کشته شدن پنج نفر شد.

بر اساس این گزارش، زخمی‌های این حمله مرگبار به بیمارستان نظامی شهر صنمین منتقل شدند.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این حمله مرگبار را برعهده نگرفته است.

حدود یک هفته پیش نیز اتوبوس حامل نیروهای ارتش سوریه در حومه استان درعا هدف حمله تروریستی قرار گرفت که در اثر آن هشت نیروی سوری کشته و ۲۳ تن دیگر زخمی شدند.

استان درعا در جنوب سوریه و نزدیک مرز این کشور با اردن و فلسطین اشغالی در بهار سال ۱۳۹۷ پس از ۸ سال اشغال از سوی تروریست‌ها آزاد شد.

تروریست‌های مستقر در این منطقه در زمان حضور در آن به صورت مستقیم از رژیم صهیونیستی حمایت‌های نظامی دریافت می‌کردند.

irna.ir/xjJQpG

**گفت وگوی بایدن با رئیس جمهور چین در چند هفته آینده

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با ادعای همگرایی فزاینده میان اعضای ناتو و گروه ۷ در مورد چالش نشات گرفته از چین اعلام کرد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین، قرار است در چند هفته آینده با یکدیگر گفت وگو کنند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه  در آلمان گفت که گروه هفت در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه به شیوه‌های اقتصادی مغایر با بازار چین، رویکرد آن در قبال بدهی سایر کشورها به چین و اقدامات حقوق بشری پکن اشاره خواهد کرد، در حالی که یک مفهوم استراتژیک ناتو که اواخر این هفته منتشر خواهد شد، به شکل بی سابقه ای به چین خواهد پرداخت.

بر اساس گزارش‌ها، سالیوان در اجلاس گروه ۷ در جنوب آلمان به خبرنگاران گفت: ما فکر می‌کنیم که هم در گروه ۷ و  هم در ناتو در مورد چالشی که چین ایجاد می‌کند همگرایی فزاینده‌ای وجود دارد.

سالیوان افزود که رهبران گروه ۷ نیاز فوری دیدند تا در مورد موضوعاتی مانند رویه‌های اقتصادی مغایر با بازار از سوی چین، رویکرد پکن در رابطه با بدهی کشورهای در حال توسعه و رویکرد آن به حقوق بشر، مشورت و همسویی داشته باشند.

وی با این حال مدعی شد افزایش توجه به چین در زمینه های اقتصادی و امنیتی به معنی آغاز یک جنگ سرد جدید با این کشور نیست.

سالیوان ادعا کرد: ما به دنبال تقسیم جهان به بلوک های رقیب و اجبار کشورها به انتخاب یک طرف نیستیم. ما به دنبال حمایت از اصولی هستیم که برای همه عادلانه باشد.

رهبران گروه «هفت» روز یکشنبه متعهد شدند طی پنج سال، ۶۰۰ میلیارد دلار به تامین مالی زیرساخت‌های مورد نیاز کشورهای درحال توسعه برای مقابله با طرح «یک کمربند؛ یک جاده» چین اختصاص دهند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده و دیگر رهبران گروه هفت، در گردهمایی سالانه خود که امسال در جنوب آلمان برگزار شده است، برنامه موسوم به «مشارکت برای توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جهانی» را راه‌اندازی کردند.

«اورسولا فون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا نیز در این گردهمایی گفت: اروپا نیز ۳۰۰ میلیارد دلار برای ایجاد یک جایگزین پایدار در مقابل طرح «یک کمربند - یک جاده» چین اختصاص می دهد.

سران ایتالیا، کانادا و ژاپن نیز به طور جداگانه از برنامه های کشورشان برای مقابله با چین سخن گفتند و باوجودی که مقام های فرانسه و انگلیس حضور نداشتند اما آنها نیز در این طرح مشارکت دارند.

براساس این گزارش، برنامه توسعه ای چین موسوم به "یک کمربند - یک جاده" ، ۱۰۰ کشور جهان را شامل می شود که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد. هدف آن احیای جاده باستانی ابریشم اعلام شده است و در حقیقت سرمایه گذاری چین برای توسعه زیرساخت ها در این منطقه است.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به نقل از بایدن نوشت که هدف از اختصاص بودجه به کشورهای در حال توسعه، این است که به آنها بفهماند همکاری با دموکراسی ها برای آنها سودمندتر است.

این رسانه انگلیسی زبان، نوشت: مقام های غربی چین را متهم می کنند که هدف این کشور از اجرای این پروژه بدهکار کردن کشورهاست و بیشتر از آنکه کشورهای میزبان سود ببرند پکن از این سرمایه‌گذاری سود می برد.

نشست سران گروه ۷ به ریاست آلمان ۲۶ تا ۲۸ ژوئن در منطقه کوهستانی المائو در بایرن آلمان برگزار می‌شود. در میان شرکت کنندگان دعوت شده در اجلاس سران سنگال، آفریقای جنوبی، آرژانتین، هندوستان و اندونزی دیده می‌شوند. ولودیمیر زلنسکی نیز از طریق ارتباط ویدیویی در این نشست شرکت خواهد کرد.

irna.ir/xjJQpK

**سازمان ملل خواستار توقف خشونت‌ها در سرزمین‌های اشغالی شد

 هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه سازمان ملل در خصوص خشونت‌هایی که در ماه‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی و بیت المقدس ابراز نگرانی کرد و گفت: خشونت باید متوقف شود.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران


تور ونسلند، هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی به  شورای امنیت سازمان ملل در خصوص خشونت‌هایی که در ماه‌های گذشته در کرانه باختری اشغالی از جمله بیت‌المقدس مشاهده کرده است، ابراز نگرانی کرد.
وی خاطرنشان کرد که افزایش خشونت با اقدامات و لفاظی های تحریک آمیز تشدید شده است.
ونسلند گفت که انجام گام های فوری برای کاهش تنش ها و معکوس کردن روندهای منفی که چشم‌انداز راهکار مسالمت‌آمیز دو کشوری با  تشکیل یک کشور فلسطینی پیوسته، مستقل و بادوام را تضعیف می‌کند، بسیار مهم است.
وی افزود که به شدت نگران ادامه خشونت علیه غیرنظامیان است که بی اعتمادی را افزایش داده و راهکار مسالمت آمیز پایان درگیری را تضعیف می کند. خشونت باید متوقف شود و همه عاملان باید پاسخگو باشند.
به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم ،  بسیاری از گروهها و تشکلهای فلسطینی در هفته های اخیر،  برای حضور عمومی گسترده مسلمانان در مسجدالاقصی و اقامه نماز با شعار "هدیه کرامت " فراخوان داده اند .
در این فراخوانها بر لزوم تداوم  حضور گسترده نمازگزاران دعوت شده و با تاکید بر اهمیت محافظت از کرامت مسجدالاقصی بر لزوم بسیج عمومی برای حضور دائمی مسلمانان در صحن های مقدس این مسجد تاکیدشده است.
جنبش «حماس» نیز به نوبه خود از توده‌های مردم فلسطین خواست تا با حضور پررنگ و موثر خود در این مسجد ، آن را به نماد و مظهر وحدت و انسجام فلسطین در دفاع از اماکن مقدس مسلمانان در این سرزمین تبدیل کنند.
کمپین "فجر بزرگ" برای اولین بار از مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل در نوامبر ۲۰۲۰ به منظور مقابله با تهدیدات صهیونیستها برای این مسجد، یورش مکرر نظامیان اشغالگر وشهرک نشینان در راستای تغییر هویت تاریخی این مکان و یهودی سازی آن از طریق مستمسک قراردادن انجام مراسم تلمودی، آغاز شد.


irna.ir/xjJQpQ

**شمار کشته‌های نشت گاز سمی در بندر عقبه اردن به ۱۲ نفر رسید

منابع خبری بامداد سه‌شنبه گزارش دادند، شمار کشته‌های نشت گاز سمی در بندر عقبه واقع در جنوب اردن به ۱۲ نفر رسیده و ۲۶۰ نفر نیز زخمی شدند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

از تارنمای الغد اردن، مرکز سوانح و حوادث این کشور اعلام کرد، ۱۲ نفر در حادثه نشت گاز سمی در بندر عقبه کشته و ۲۶۰ نفر نیز زخمی شدند.

در همین رابطه «بشر خصاونه» نخست وزیر اردن  گفت که ارزیابی کارشناسان حاکی از آن است که در یکی از جرثقیل‌هایی که در حال بارگیری بر روی یکی از کشتی‌های عازم بندر عقبه بود، نقصی رخ داده که منجر به سقوط مخزن حاوی گاز کلر شده است.

وی همچنین گفت: به وزیر کشور دستور دادم تا تیمی را برای بررسی این حادثه تأسف بار تشکیل دهد.

نخست وزیر اردن با بیان اینکه اوضاع در بندر عقبه تحت کنترل است، افزود: تصمیم گرفتیم تا برای چند ساعت دیگر نیز تا شعاع ۴ کیلومتری محل حادثه را ایزوله نگهداریم.

خصاونه در پایان تاکید کرد: برآوردهای کارشناسان حاکی از آن است که خطر انتقال گاز به مناطق مسکونی وجود ندارد.

فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی اردن منتشر شده است نشان می‌دهد جرثقیل نفتکش هنگام بارگیری کپسول‌های بزرگ گاز، یکی از آنها را به زمین می‌اندازد و حادثه شکل می‌گیرد.

irna.ir/xjJQpN

**درخواست اوکراین برای تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت علیه روسیه

یک سخنگوی آلبانی که ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، اعلام کرد که اوکراین خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حملات اخیر روسیه شده است.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

سخنگوی نمایندگی آلبانی در سازمان ملل دوشنبه‌شب گفت که حمله موشکی به یک مرکز خرید در کرمنچوک "تمرکز اصلی" این نشست در روز سه‌شنبه است. 

وی افزود، "گلوله باران سراسر کی‌یف" در روز یکشنبه که یک مجتمع مسکونی را هدف قرار داد نیز در این نشست مورد بحث قرار خواهد گرفت. 

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، یک فرماندار اوکراینی اعلام کرد که عصر دوشنبه دو موشک روسیه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین اصابت کرد که در این حمله دستکم ۱۱ نفر کشته شدند. 
دیمیترو لونین فرماندار منطقه‌ای افزود که این حمله موشکی روسیه حداقل ۵۰ مجروح نیز بر جای گذاشته است. 

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که هنگام وقوع این حمله موشکی حداقل هزار نفر در این مرکز خرید حضور داشتند و انفجار این موشک‌ها باعث وقوع یک آتش سوزی بسیار بزرگ شده است. 

پیش از این رئیس‌جمهور اوکراین از سران گروه ۷ خواسته بود تا تلاش زیادی را برای توقف جنگ پیش از پایان سال ۲۰۲۲ انجام دهند. 

زلنسکی در جریان ارتباط تصویری با سران گروه ۷ در آلمان گفت که شرایط جنگی وضعیت را برای نیروهای اوکراینی سخت‌تر خواهد کرد. 

نیروهای اوکراینی روز جمعه گذشته از شهر راهبردی سیورودونتسک عقب‌نشینی کردند. تصرف این شهر و افتادن آن به دست نیروهای روسی یکی از بزرگترین آورده‌های ارتش روسیه از زمان تصرف شهر بندری «ماریوپل» در ماه گذشته است. 

روس‌ها در چند روز اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در خاک اوکراین داشتند که از جمله آن‌ها کنترل کامل دو شهر جنوبی «لیسیچانسک» و «سیورودونتسک» در استان لوگانسک واقع در شرق این کشور است. 

پیش از این یک منبع اطلاعاتی آمریکا در گفت وگو با سی ان ان اعلام کرد: نظامیان روس با درس گرفتن از اشتباهات روزهای ابتدایی جنگ، اکنون در انجام هماهنگ حملات هوایی و زمینی و زنجیره تامین و پشتیبانی موفق عمل می‌کنند.

irna.ir/xjJQpX

**روسیه: اتهامات در مورد حمله به مرکز خرید اوکراین تکرار تحولات بوچا است

دیمیتری پولیانسکی معاون اول سفیر روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاهای حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین گفت: این اتهامات تحولات تحریک آمیز شهر بوچا را تکرار می‌کند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

وی دوشنبه‌شب در حساب توییتری خود نوشت: ما باید منتظر اظهارات وزارت دفاع روسیه باشیم. 

پولیانسکی ادامه داد: اما در حال حاضر تناقضات آشکار بسیار زیادی وجود دارد. این دقیقاً همان چیزی است که رژیم کی‌یف برای حفظ تمرکز بر اوکراین قبل از نشست ناتو به آن نیاز دارد و تکرار اتهامات پیرامون تحولات بوچا می‌باشد. 

به گزارش ایرنا، یک فرماندار اوکراینی روز دوشنبه ادعا کرد که روز دوشنبه دو موشک روسیه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین اصابت کرد و در این حمله دست کم ۱۱ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر مجروح شدند. 

دیمیترو لونین فرماندار منطقه‌ای گفت: این حمله موشکی روسیه حداقل ۱۱ کشته و ۵۰ مجروح بر جای گذاشته است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که هنگام وقوع این حمله موشکی حداقل یکهزار نفر در این مرکز خرید حضور داشتند و انفجار این موشک‌ها موجب وقوع آتش سوزی بسیار بزرگ شده است. 

این حمله با واکنش کشورهای غربی مواجه شده است. 

رهبران گروه هفت که برای اجلاس سالانه خود در جنوب آلمان گردهم آمده‌اند، حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک اوکراین را محکوم کردند. 

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در توییتی نوشت:  «جهان از حمله موشکی امروز روسیه که به یک مرکز خرید شلوغ اوکراینی اصابت کرد وحشت زده است. این آخرین مورد از رشته جنایات روسیه در اوکراین است.» 

وی افزود: ما به حمایت از شرکای اوکراینی خود ادامه خواهیم داد و روسیه، از جمله کسانی که مسئول جنایات هستند را مورد بازخواست قرار خواهیم داد. 

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که سازمان ملل از تشدید درگیری‌ها در اوکراین و حمله "تأسف بار" به یک مرکز خرید نگران است. 

 «وی به خبرنگاران گفت: این حمله تاسف‌آور است. حمله به هر نوع زیرساخت غیرنظامی، از جمله مراکز خرید و مردم غیرنظامی، هرگز نباید انجام شود. 

کشورهای غربی مدعی هستند که نیروهای نظامی روسیه در اواخر ماه مارس هنگام عقب نشینی از بوچا و دیگر مناطق حومه کی‌یف دست به کشتار صدها غیرنظامی زده‌اند. ادعایی که روسیه همواره آن را رد کرده است. 

رسانه‌های غربی با انتشار تصاویر اجساد افتاده در خیابان‌ها، برخی با دستان بسته ادعای انجام این اقدامات از جانب مسکو را داشتند. برخی از کشورهای بزرگ در صدد آن بودند تا از این واقعه که روسیه آن را ساختگی می‌داند با عنوان نسل کشی یاد کنند اما تنها برخی کشورهای کوچک از جمله لتونی و استونی آن را نسل کشی دانستند.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJQq4

**آمریکا مشغول تحریم‌های پوشالی؛ ایران و آرژانتین درخواست عضویت در بریکس دادند

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در حالی که آمریکا همچنان مشغول تحریم جهان است، ایران و آرژانتین برای عضویت در بریکس درخواست داده‌اند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: ایران و آرژانتین درخواست خود را برای عضویت در گروه بریکس ارائه داده‌اند.
زاخارووا با انتقاد از آمریکا افزود: درحالی که آمریکا به این فکر می‌کند که ارتباط چه قسمتی از جهان را قطع کرده یا تحریم و تخریب کند، ایران و آرژانتین قصد دارند در این گروه (بریکس) عضو شوند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که کشورهای بریکس یکی از ستون فقرات نظم نوظهور جهانی خواهند بود.

 بریکس که نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است، از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌ است. 

چهاردهمین اجلاس سران پنج قدرت نوظهور اقتصادی «بریکس» با محوریت تقویت همکاری تجاری و اقتصادی میان اعضا و شرکای این گروه برگزار شد و جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی پویا و به سبب برخورداری از قابلیت‌های فراوان در حوزه‌های انرژی، ترانزیتی، تجاری و اقتصادی از مهم‌ترین کانون‌های توجه در این نشست بود.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز جمعه به دعوت رسمی «شی‌جین پینگ» همتای چینی خود در نشست مجازی سران کشورهای گروه «بریکس» شرکت و دیدگاه‌های تهران را در خصوص مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با سایر کشورها تشریح کرد. 

این نشست با شعار «تقویت مشارکت با کیفیت بالای بریکس، آغاز دوره جدیدی برای توسعه جهانی» برگزار شد. 

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در پاسخ به پرسشی در مورد سخنرانی روز جمعه رئیس جمهور در نشست بریکس پلاس گفت: بریکس یک سازوکار ابتکاری است که دارای ابعاد مختلف است. ۳۰ درصد تولید ناخالص جهان و ۴۰ درصد جمعیت جهان در این حوزه تعریف می‌شود.

وزیر خارجه ایران درخواست عضویت ایران را در این نشست ارائه کرده و روز جمعه نیز آقای رئیس جمهور در نشست بریکس پلاس به صورت مجازی سخنرانی کرده است. 

به باور کارشناسان، برگزاری اجلاس سران بریکس در شرایطی که جهان به سبب تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا، جنگ اوکراین و خشکسالی‌های گسترده با مشکلات اقتصادی فراوانی در حال دست و پنجه نرم کردن است، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

irna.ir/xjJQpT

**مکرون: امارات و عربستان ظرفیتی برای افزایش تولید نفت ندارند

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگو با جو بایدن همتای آمریکایی خود تصریح کرد، شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات به او اطلاع داده است که کشورش و عربستان ظرفیتی برای افزایش تولید نفت ندارند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

مکرون دوشنبه‌شب در حالی که در حاشیه اجلاس سران گروه ۷ در آلمان با بایدن سخن می‌گفت، افزود: من با رئیس امارات تلفنی گفت وگو کردم. وی به من گفت که امارات در حداکثر ظرفیت تولید نفت خود قرار دارد.

مکرون ادامه داد: رئیس امارات همچنین گفت که عربستانی‌ها می‌توانند ۱۵۰ (هزار بشکه در روز) ظرفیت خود را افزایش دهند. افزودن ظرفیت تولید نفت برای عربستان به حداقل ۶ ماه زمان نیاز دارد. 

بر اساس اخبار منتسر شده در روز دوشنبه، قیمت نفت برنت با افزایش بیش از ۲ دلار به بالای ۱۱۵ دلار در هر بشکه افزایش یافت. 

کشورهای غربی به دنبال راه‌هایی برای کاهش واردات نفت از روسیه به دلیل تهاجم آن به اوکراین بوده است.  

عربستان سعودی در حال حاضر ۱۰.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می‌کند اما ظرفیت تولید این کشور ۱۲ تا ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز است. 

امارات نیز حدود ۳ میلیون بشکه در روز تولید می‌کند و ظرفیت کنونی آن حدود ۳.۴ میلیون بشکه نفت خام در روز است اما این کشور به دنبال افزایش این ظرفیت و تولید ۴ میلیون بشکه نفت خام در روز می‌باشد. 

اظهارات رئیس جمهور فرانسه می‌تواند بر بازارهای جهانی تاثیر گذاشته و قیمت نفت را بازهم افزایش دهد. 

به گزارش ایرنا، پیش از این وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد، واشنگتن از همه تولیدکنندگان نفت و گاز، از جمله بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت اوپک خواسته است تا برای مقابله با روند افزایشی قیمت بنزین، تولید نفت خود را افزایش دهند. 

بایدن در حالیکه با بحران‌های مختلف از جمله انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، در نامه‌ای به شرکت‌های بزرگ نفتی کشور، از آن‌ها خواسته است تولید بنزین، گازوئیل و سایر محصولات پالایشی را افزایش دهند تا بتواند با روند افزایشی قیمت سوخت مقابله کند. 

سرانجام پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، کاخ سفید ۲۴ خرداد ماه سفر رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، کرانه باختری و عربستان را تایید و تاریخ آن را ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه (۲۲ تا ۲۵ تیرماه) اعلام کرد؛ سفری که پیش از اعلام رسمی، موجی از انتقادات را همراه داشته و نشانه استیصال دولت بایدن ارزیابی شده است. 

با این که بسیاری از تحلیلگران، این سفر را در نتیجه استیصال دولت آمریکا در کاهش قیمت سوخت در این کشور می‌دانند اما مقامات آمریکایی تاکید می‌کنند حضور بایدن در خاورمیانه (غرب آسیا) به دلایل امنیتی صورت می‌پذیرد.

irna.ir/xjJQq5

**رابرت مالی در قطر؛ مقامات آمریکایی در حال تکرار سناریوی مقصرسازی

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها به قطر رفته است تا بار دیگر با حسن نیت ایران، دولت دموکرات جو بایدن که تاکنون اقدامی عملی انجام نداده، برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با تهران بخت خود را بیازماید.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

هنوز پای مذاکره کننده ارشد آمریکا به قطر نرسیده و او در حال عزیمت به دوحه است که رسانه ها و مقامات آمریکایی همچون همیشه توپ مذاکرات قطر را هم به زمین ایران می اندازند تا در صورت عدم دستیابی احتمالی به موفقیت در این گفتگوهای غیرمستقیم و برنداشتن اقدامی اعتماد ساز، جمهوری اسلامی ایران را طبق سناریوی همیشگی خود، مقصر جلوه دهند.

تارنمای آمریکایی پولیتیکو روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از یک مقام آگاه گفت این مذاکرات که به دلیل خودداری ایران از گفتگوی مستقیم با آمریکا با میانجیگری مقامات اروپایی برگزار می شود، احتمالا روز سه شنبه آغاز خواهد شد.

این رسانه آمریکایی به نقل از این مقام که نامش را بیان نکرده است، مدعی شد: انتظارات بسیار کمی از این مذاکرات است.

پولیتیکو به نقل از دو مقام ارشد دیگر که نام آنها را نیز بیان نکرده است، مدعی شد: مذاکرات در قطر احتمالا ۲ یا ۳ روز بیشتر به طول نخواهد انجامید.

به نوشته این رسانه آمریکایی، آنها همچنین بدبینی خود به این مذاکرات را تکرار کردند.

در این گزارش آمده است: یک مقام  اشاره کرد با وجود اینکه جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که اخیراً به تهران سفر کرده بود، "موفق شد روند مذاکرات را دوباره احیا کند، اما از زمان توقف مذاکرات در وین، تغییر چندانی ایجاد نشده است.

 جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن نیز در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر، بدون هیچ اشاره ای به نقش کشورش توپ این مذاکرات را هم در زمین ایران انداخت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره مذاکرات پیش رو در قطر با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا مدعی شد: در مورد ایران باید بگویم که دیدگاه  آمریکا از مدت ها پیش صریح بوده است، به این معنی که ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

این مقام دولت بایدن افزود: ما فکر می کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام این کار است. ما فکر می کنیم که بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع آمریکا و شرکای ما است. 

وی با ادعای اینکه " برای ایران یک توافق روی میز است" همچون گذشته مدعی شد تصمیم گیری در مورد پذیرفتن یا رد این توافق بر عهده ایران است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز روز دوشنبه به وقت محلی نوشت، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که واشنگتن  با حضور در دور جدید مذاکرات که رسانه های ایرانی گفته اند در دوحه، پایتخت قطر برگزار می شود، موافقت کرده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد که با این حال این مقام آمریکایی نسبت به نزدیک بودن توافق احتمالی با ایران در مقایسه با شرایط آن در سه ماه گذشته ابراز خوش بینی نکرد.

واشنگتن پست به نقل از این مقام که خواست نامش فاش نشود، در عین حال گفت: ما پیش داوری نمی کنیم، اما انتظارات خود را کنترل شده حفظ می کنیم.

این در حالی است که به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران را درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم در دیدار با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت بیان کردم، گفت: دور جدید گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

همزمان با از سرگیری دوره جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها برغم کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی صهیونیست‌ها، رژیم صهیونیستی اعتراف کرد برای تاثیر گذاشتن بر هر توافق احتمالی به تحرکاتش ادامه می‌دهد.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه نوشت بنی گانتس وزیر جنگ رژیم  صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل با قدرت های جهانی برای تاثیر گذاشتن بر هر توافق احتمالی با ایران در مذاکرات هسته ای همکاری خواهد کرد.

این مقام صهیونیستی به خبرنگاران گفت: با توجه به از سرگیری احتمالی مذاکرات هسته ای، ما به همکاری با آمریکا و سایر کشورها ادامه خواهیم داد تا موضع خود را روشن کنیم و بر شکل گیری این توافق تأثیر بگذاریم.

وی ادعا کرد: باید تصریح کنم که اسرائیل با یک توافق هسته ای مخالف نیست. ما بایک توافق بد مخالف هستیم.

گانتس با تکرار ادعاهای هفته گذشته خود در مورد ائتلاف دفاع هوایی با شرکای منطقه ای که نامی از آنها برده نشده است، گفت که این همکاری "ابعاد عملیاتی دیگری" دارد و  توضیح بیشتری نداد.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید واشنگتن به وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر در سفر به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری برگزار خواهد شد.

منابع آگاه در وزارت خارجه قطر پیشتر گفته بودند که قرار است دور جدید مذاکرات برای احیای برجام در این کشور حاشیه خلیج فارس برگزار شود.

«محمد مرندی»، مشاور هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، شب گذشته به پایگاه «العربی الجدید» گفت که ایران به این منظور دوحه را انتخاب کرده چون قطر یک کشور دوست است.

مرندی گفت که ازسرگیری مذاکرات به معنای رسیدن به توافق نیست چون توافق هسته‌ای اکنون توسط امریکا به گروگان گرفته شده و تا وقتی که تحریم‌ها برداشته نشود و امریکا ضمانت ندهد، توافقی در کار نخواهد بود.

irna.ir/xjJQnc

**اوکراین: حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید ۱۱ کشته به جا گذاشت

یک فرماندار اوکراینی ادعا کرد که عصر دوشنبه دو موشک روسیه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین اصابت کرد که در این حمله دستکم ۱۱ نفر کشته شدند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

دیمیترو لونین فرماندار منطقه‌ای افزود که این حمله موشکی روسیه حداقل ۵۰ مجروح نیز بر جای گذاشته است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که هنگام وقوع این حمله موشکی حداقل هزار نفر در این مرکز خرید حضور داشتند و انفجار این موشک‌ها باعث وقوع یک آتش سوزی بسیار بزرگ شده است. 

پیش از این رئیس‌جمهور اوکراین از سران گروه ۷ خواست تا تلاش زیادی را برای توقف جنگ تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ انجام دهند. 

زلنسکی در جریان ارتباط تصویری با سران گروه ۷ در آلمان گفت که شرایط جنگی وضعیت را برای نیروهای اوکراینی سخت‌تر خواهد کرد. 

نیروهای اوکراینی روز جمعه گذشته از شهر راهبردی سیورودونتسک عقب‌نشینی کردند. تصرف شهر سیورودونتسک و افتادن آن به دست نیروهای روسی یکی از بزرگترین آورده‌های ارتش روسیه از زمان تصرف شهر بندری «ماریوپل» در ماه گذشته است. 

روس‌ها در چند روز اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در خاک اوکراین داشتند که از جمله آن‌ها کنترل کامل دو شهر جنوبی «لیسیچانسک» و «سیورودونتسک» در استان لوگانسک واقع در شرق این کشور است. 

پیش از این یک منبع اطلاعاتی آمریکا در گفت وگو با سی ان ان اعلام کرد: نظامیان روس با درس گرفتن از اشتباهات روزهای ابتدایی جنگ، اکنون در انجام هماهنگ حملات هوایی و زمینی و زنجیره تامین و پشتیبانی موفق عمل می‌کنند. 

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو -‌ کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.


irna.ir/xjJQnG

**القسام از وخامت حال یکی از اسرای صهیونیستی خبر داد

گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دوشنبه شب از وخامت حال یکی از اسرای صهیونیستی نزد این گردان خبر داد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«ابو عبیده» سخنگوی گردان‌های القسام گفت: اعلام می‌کنیم حال یکی از اسرای دشمن نزد گردان‌های القسام وخیم است.

سخنگوی گردان‌های القسام همچنین افزود که در ساعات آینده جزئیات وخامت حال این اسیر صهیونیستی را منتشر خواهد کرد.

در همین رابطه یک مقام نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شد که تغییری در وضعیت جسمی اسرا به وجود نیآمده و تنها جنگ روانی است که حماس به راه انداخته است.

گردان‌های القسام چهار سرباز رژیم اشغالگر را در اسارت دارند که دو نفر از آنها در سال ۲۰۱۴ اسیر شدند.


irna.ir/xjJQnn

**فیصل مقداد: اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه و آمریکا نقض حاکمیت دمشق است

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه دوشنبه شب با بیان اینکه هر کس که به دنبال توجیهی برای حملات ترکیه و غرب به سوریه است باید به وجدان و احساس خود مراجعه کند، گفت: اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه و آمریکا، نقض حاکمیت دمشق است.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«فیصل مقداد» افزود: اقدام‌های ترکیه در سوریه، نمونه روشنی برای نادیده گرفتن کمترین ارزش‌های اخلاقی، حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل است و وضعیت شمال سوریه هم در آستانه فاجعه قرار دارد.

وی با تاکید براینکه اگر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اصرار به انجام عملیات داشته باشد وضعیت در شمال سوریه به فاجعه نزدیک می‌شود، ادامه داد: این یک فاجعه است و دلیل آن این است که کاری که او انجام خواهد داد پاکسازی قومی و ساخت شهرک‌های جدید در شمال سوریه است.

وزیر امور خارجه سوریه تأکید کرد: رویاهای شیطانی ترکیه محقق نخواهد شد زیرا ملت سوریه برای مقابله با خطرهایی که اردوغان بیان می‌کند، متحد است.

فیصل مقداد افزود: هر کس که به دنبال توجیهی برای حملات ترکیه و غرب به سوریه است باید به وجدان و احساس خود مراجعه کند زیرا این مراجعه، راهکار حمایت از سوریه و اخراج ترکیه اشغالگر و حرکت به سوی راهکار سیاسی است.

وزیر امور خارجه سوریه در پایان تصریح کرد: اشغال اراضی سوریه توسط ترکیه و آمریکا، نقض حاکمیت سوریه و در تضاد با حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است.

اردوغان روز دوشنبه اعلام کرد که به محض تکمیل نواقص کریدور امنیتی که ایجاد آن در مرز سوریه را آغاز کرده بودیم، عملیات جدید را آغاز خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه پیش از این گفته بود که نیروهای ارتش این کشور برای مبارزه با آنچه وی تروریسم خواند، در مرزهای کشورش دست به عملیات نظامی خواهند زد و به زودی در این خصوص تصمیم گرفته خواهد شد.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ در ۲ عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷)، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

از سوی دیگر، آنکارا در ۲۵ مهرماه ۹۸ برای عقب راندن شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوری» از مناطق مرزی الرقه و الحسکه، عملیات نظامی موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه آغاز کرد که این عملیات یک هفته‌ای، پس از توافق میان آنکارا و واشنگتن متوقف شد و ترکیه به شبه نظامیان کُرد پنج روز مهلت داد تا عمق ۳۲ کیلومتری از مرز ترکیه عقب نشینی کنند.

irna.ir/xjJQp8

**مقام یمنی: ائتلاف متجاوز در حال غارت منابع حضرموت است

استاندار حضرموت یمن دوشنبه شب گفت که کشورهای عضو ائتلاف سعودی در حال غارت منابع این استان هستند و در غارت کردن با هم مسابقه گذاشته‌اند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«لقمان باراس» افزود: ثروت‌های حضرموت سال‌هاست که توسط مزدوران و عوامل ائتلاف سعودی غارت شده و اکنون این وضعیت حادتر شده است.

وی با بیان اینکه غارت نفت خام از استان حضرموت در حالی صورت می‌گیرد که مناطق مختلف این استان به دلیل کمبود سوخت در خاموشی است، ادامه داد: ۱۱ ژوئن (۲۱ خرداد) یک نفتکش بزرگ متعلق به ائتلاف سعودی بیش از ۲ میلیون بشکه نفت خام را از بندر الشحر در حضرموت به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار بارگیری کرد.  

باراس همچنین گفت که کشورهای متجاوز به دنبال تبدیل حضرموت به صحنه نفوذ خارجی هستند که این مهمترین عاملی است که به نارضایتی‌های مردمی دامن زده است.

استاندار حضرموت در ادامه بر حمایت از مطالبات حقوق بشری و تظاهرات مسالمت آمیز مردم در این استان با هدف احقاق حقوق و آزادی‌های خود از چنگ مهاجمان و اشغالگران تاکید کرد و از مردم آزاده حضرموت خواست در برابر اشغالگری مقاومت کنند و ورود نیروی استعماری سعودی، اماراتی، آمریکایی و انگلیسی را نپذیرند.

وی تصریح کرد: سال‌ها است که چشم طمع کشورهای متجاوز و اشغالگر به حضرموت بوده و این موضوع ده‌ها سال است که آشکار گشته و نقشه‌های توطئه گرانه آنها قبل از تجاوز در حضرموت ناکام ماند و اکنون نیز راه به جایی نخواهد برد.

باراس همچنین سیاست سرکوب و مجازات مقام‌های وفادار به اشغالگران اماراتی در مکلا و الشحر علیه شهروندان را محکوم و تاکید کرد که سیاست آزار و اذیت و فشار، بقای اشغالگران را تضمین نخواهد کرد و صدای آزادی خواه را در منطقه ساکت نخواهد کرد.

پیش تر یک منبع ویژه به خبرگزاری یمن (سبأ) گفته بود که کشتی اماراتی " گلف ایتوس" پس از به سرقت بردن بیش از ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام یمن، بندر رضوم واقع در استان شبوه این کشور را ترک کرد. این کشتی چند روز پیش از کشور امارات به بندر رضوم رسیده بود.

در همین باره،«محمد طاهر انعم» مشاور شورای عالی سیاسی یمن، گفت: به زودی صبر و حوصله رهبران یمن بخاطر سوء استفاده امارات و عربستان از آتش بس برقرار شده توسط سازمان ملل و به سرقت رفتن نفت و گاز یمن توسط آنها به سر خواهد آمد.

وی افزود : سرقت نفت و گاز توسط کشتی‌های پهلو گرفته در سواحل استان شبوه و شرکت‌های مستقر در مرزهای استان حضرموت و الجوف یمن با عربستان انجام می‌گیرد.

عربستان از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن به عنوان فقیرترین کشور جهان عرب آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و حملات دردناک پی در پی یمنی‌ها در عمق خاک عربستان به ویژه حمله‌های مکرر به تاسیسات شرکت غول پیکر نفتی آرامکو، ریاض مجبور شد به امید خارج شدن از باتلاق جنگ در یمن با برقراری آتش بس در این کشور طی ماه مبارک رمضان موافقت کند؛ هر چند گزارش‌های رسیده از نقض مکرر آتش بس توسط سعودی‌ها و مزدوران آنها حکایت دارد.

irna.ir/xjJQnT

**سازمان ملل متحد حمله به مرکز خرید در اوکراین را تاسف‌بار خواند

سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که سازمان ملل از تشدید درگیری ها در اوکراین و حمله "تاسف بار" به یک مرکز خرید نگران است.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: این حمله تاسف‌آور است. حمله به هر نوع زیرساخت غیرنظامی، از جمله مراکز خرید و مردم غیرنظامی، هرگز نباید انجام شود.

سخنگوی سازمان ملل با بیان اینکه مقامات معتقدند ممکن است تعداد زیادی غیرنظامی در زمان حمله در این مرکز خرید حضور داشته، در عین حال گفت که هنوز آمار دقیقی درباره قربانیان این حمله نداریم.

یک فرماندار اوکراینی اعلام کرد که عصر دوشنبه دو موشک روسیه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین اصابت کرد که در این حمله دستکم ۱۱ نفر کشته شدند.

دیمیترو لونین فرماندار منطقه‌ای افزود که این حمله موشکی روسیه حداقل ۵۰ مجروح نیز بر جای گذاشته است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که هنگام وقوع این حمله موشکی حداقل هزار نفر در این مرکز خرید حضور داشتند و انفجار این موشک‌ها باعث وقوع یک آتش سوزی بسیار بزرگ شده است. 

پیش از این رئیس‌جمهور اوکراین از سران گروه ۷ خواست تا تلاش زیادی را برای توقف جنگ تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ انجام دهند. 

زلنسکی در جریان ارتباط تصویری با سران گروه ۷ در آلمان گفت که شرایط جنگی وضعیت را برای نیروهای اوکراینی سخت‌تر خواهد کرد. 

نیروهای اوکراینی روز جمعه گذشته از شهر راهبردی سیورودونتسک عقب‌نشینی کردند. تصرف شهر سیورودونتسک و افتادن آن به دست نیروهای روسی یکی از بزرگترین آورده‌های ارتش روسیه از زمان تصرف شهر بندری «ماریوپل» در ماه گذشته است. 

روس‌ها در چند روز اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در خاک اوکراین داشتند که از جمله آن‌ها کنترل کامل دو شهر جنوبی «لیسیچانسک» و «سیورودونتسک» در استان لوگانسک واقع در شرق این کشور است. 

پیش از این یک منبع اطلاعاتی آمریکا در گفت وگو با سی ان ان اعلام کرد: نظامیان روس با درس گرفتن از اشتباهات روزهای ابتدایی جنگ، اکنون در انجام هماهنگ حملات هوایی و زمینی و زنجیره تامین و پشتیبانی موفق عمل می‌کنند.

irna.ir/xjJQpt

**گروه هفت حمله موشکی به مرکز خرید در اوکراین را محکوم کرد

رهبران گروه هفت که در اجلاس سالانه خود در جنوب آلمان گردهم آمده‌اند، حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در شهر کرمنچوک اوکراین را محکوم کردند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

در بیانیه مشترک گروه هفت که دوشنبه‌شب توسط سخنگوی دولت آلمان منتشر شد، آمده است: ما با اوکراین در سوگواری قربانیان این حمله بی‌رحمانه متحد هستیم. 

این افزود: حمله بی‌رویه به غیرنظامیان بی‌گناه جنایت جنگی محسوب می‌شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و آن‌هایی که در این حمله شرکت داشتند، مسولیت پذیر خواهند شد. 

دیمیترو لونین فرماندار منطقه‌ای روز دوشنبه ادعا کرد که روز دوشنبه دو موشک روسیه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین اصابت کرد و در این حمله دست‌کم ۱۱ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر مجروح شدند.

ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که هنگام وقوع این حمله موشکی دست‌کم یکهزار نفر در این مرکز خرید حضور داشتند و انفجار این موشک‌ها موجب وقوع یک آتش سوزی بسیار بزرگ شده است. 

نیروهای اوکراینی روز جمعه گذشته از شهر راهبردی سیورودونتسک عقب‌نشینی کردند. تصرف شهر سیورودونتسک و افتادن آن به دست نیروهای روسی یکی از بزرگترین آورده‌های ارتش روسیه از زمان تصرف شهر بندری «ماریوپل» در ماه گذشته است.

روس‌ها طی چند روز اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در خاک اوکراین داشتند از جمله آن‌ها کنترل کامل دو شهر جنوبی «لیسیچانسک» و «سورودوینسک» در استان لوگانسک واقع در شرق این کشور است.

پیش از این یک منبع اطلاعاتی آمریکا در گفت وگو با سی ان ان اعلام کرد: نظامیان روس با درس گرفتن از اشتباهات روزهای ابتدایی جنگ، اکنون در انجام هماهنگ حملات هوایی و زمینی و زنجیره تامین و پشتیبانی موفق عمل می‌کنند. 

رئیس‌جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌ داد. 

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

irna.ir/xjJQpz

**کانادا تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع می‌کند

کانادا اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی علیه شخصیت‌ها و نهادهای روسیه وضع می‌کند و تمهیدات بیشتری برای ممنوعیت صادرات فناوری به این کشور در نظر می‌گیرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

با توجه به یبانیه دفتر جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، این تحریم‌ها شامل ۶ فرد و ۴۶ نهاد روس می‌شوند که با بخش دفاعی روسیه همکاری می‌کنند. 

دفتر نخست وزیر کانادا ادامه داد: ۱۳ فرد و ۲ نهاد در بلاروس نیز تحریم خواهند شد. 

بر اساس این بیانیه، کانادا همچنین قصد دارد آژانس‌های تولید اخبار تبلیغاتی و جعلی روسیه را نیز تحریم‌ کند. 

کانادا همراه با دیگر متحدان ناتو پیش از این، کمک نظامی به اوکراین در قالب سلاح‌های تهاجمی و غیر تهاجمی برای کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه ارسال کرده است. 

این کشور اخیرا چندین عراده توپخانه سنگین هوتزر ۷۷۷ و مهمات مربوطه به اوکراین تحویل داده است.

همچنین کاترینا تیخونووا و ماریا ورونتسوا دختران پوتین در میان ۱۴ نفری هستند که به فهرست تحریم‌های کانادا اضافه شده‌اند. آمریکا و انگلیس نیز اوایل ماه جاری میلادی دست به این اقدام زده بودند. 

کانادا اسفند ماه گذشته تحریم‌هایی را علیه روسیه از جمله رومن آبراموویچ میلیاردر برجسته روس اعلام کرد. در آن زمان پنج تن از رهبران ارشد تجاری روسیه به فهرست کسانی اضافه شدند که ادعا می‌شود پوتین را در جنگ علیه اوکراین حمایت می‌کنند. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد. 

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد تبدیل جنگ اوکراین به نبردی فرسایشی هشدار داده است.

irna.ir/xjJQpH

**گفت‌ وگوی تلفنی روسای جمهور روسیه و برزیل در باره امنیت غذای جهانی

کرملین اعلام کرد، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با ژائیر بولسونارو همتای برزیلی خود در مورد امنیت غذا در جهان به صورت تلفنی گفت‌ وگو کرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

کاخ کرملین دوشنبه شب در بیانیه‌ای تصریح کرد: دو طرف در مورد مشکلات امنیت غذایی جهانی به صورت مفصل گفت وگو کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور روسیه ارزیابی خود را از وضعیت دشوار کنونی در بازار جهانی محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی ارائه کرد.

کرملین افزود: در گفت وگوی تلفنی روسای جمهور روسیه و برزیل تاکید شد که احیای تجارت آزاد مواد غذایی و کودهای شیمیایی که به دلیل تحریم‌های غرب ویران شده است، اهمیت دارد. 

به گزارش کرملین، پوتین تاکید کرد که روسیه به تعهدات خود در خصوص تامین بی‌وقفه کودهای تولیدی این کشور به کشاورزان برزیلی پایبند است.

در بخش دیگر بیانیه کرملین آمده است، با توجه به نزدیک شدن ریاست دوره‌ای برزیل در شورای امنیت، پوتین و بولسونارو در خصوص مسائل مهم بین‌المللی گفت‌وگو کردند. 

به گزارش ایرنا، پیش از این آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا در سخنانی به ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه روسیه عامل اصلی کمبود مواد غذایی و بحران اقتصادی در جهان است، پاسخ داد و گفت که اقدامات غرب موجب اختلال امنیت غذایی در جهان شده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین چندی پیش هشدار داد که میلیون‌ها نفر ممکن است به دلیل محاصره بنادر دریای سیاه اوکراین توسط روسیه، گرسنگی را تجربه کنند. 

اوکراین و روسیه دو تولیدکننده مهم اقلام کشاورزی در جهان هستند. روسیه پس از اتحادیه اروپا بزرگترین صادرکننده گندم جهان است و اوکراین نیز بزرگترین صادرکننده دانه آفتابگردان در جهان به شمار می‌رود. 

براساس داده‌های سازمان ملل، اریتره، ارمنستان، مغولستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، سومالی، بلاروس، ترکیه، ماداگاسکار، لبنا، مصر و پاکستان برای بیش از ۷۰ درصد از واردات گندم‌شان در سال ۲۰۲۱ به روسیه متکی بودند.

همچنین مغولستان، قزاقستان، مولداوی، صربستان، هندوراس و غنا ۵۰ درصد از مایحتاج کود خود یا بیش از این رقم را در سال ۲۰۲۱ از روسیه وارد کردند.

irna.ir/xjJQpL

**حمله پهپادی آمریکا به ادلب سوریه / سنتکام مدعی ترور یکی از سران وابسته به القاعده شد

منابع خبری بامداد سه‌شنبه از حمله پهپادی آمریکا به شرق استان ادلب سوریه خبر دادند که بر اثر آن یک نفر کشته شده است.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

منابع محلی از حمله پهپادی آمریکا به فردی سوار بر موتور سیکلت در مسیر ادلب – قمیناس واقع در شرق استان ادلب خبر دادند که بر اثر این حمله کشته شده است.

در همین رابطه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای این کشور حمله‌ای در استان ادلب سوریه انجام دادند که بر اثر آن «ابو حمزه الیمنی» از سرکرده‌های گروه «حراس الدین» وابسته به القاعده کشته شده است.

هنوز منابع رسمی سوریه گزارشی در این باره منتشر نکرده‌اند.

در حالی سنتکام مدعی حمله به یکی از سرکرده‌های القاعده در سوریه شده است که این کشور در طی بحران سوریه از تروریست‌ها حمایت کرده و به آنها در پایگاه‌های خود در جنوب و شمال شرق سوریه آموزش می‌دهد.

irna.ir/xjJQpV

**سازمان ملل: در زلزله افغانستان ۴۰۵ کودک کشته و زخمی شده اند

اداره هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل "اوچا" در افغانستان اعلام کرد که در زلزله مناطق پکتیکا و خوست ۴۰۵ کودک کشته و زخمی شده اند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

این اداره با نشر بیانیه ای اعلام کرد که در نتیجه زلزله در ولایت‌های، ۱۵۵ کودک کشته شده اند.

به گفته این اداره، در این رویداد ۲۵۰ کودک دیگر هم زخمی شده اند.

بر پایه این گزارش، ۶۵ کودک هم در این رویداد زلزله یتیم یا بدون سرپرست باقی مانده اند.

موسسه نجات کودکان، از وضعیت اطفال بی سرپرست پس از زلزله اخیر ابراز نگرانی کرده است.

این موسسه افزوده که کودکانی خانواده خود را به علت زلزله در جنوب شرق افغانستان از دست داده اند، با خطر سوءاستفاده و آزار روبرو اند.

کریس نیامندی رییس این موسسه در افغانستان تاکید کرد که "این کودکان پس از این فاجعه به شدت ترسیده اند. نه تنها بسیاری از آنان اعضای خانواده خود را از دست داده اند بلکه ساعت‌ها در زیر خرابه‌ها باقی ماندند. شوک پس از زلزله به درد و اضطراب آنان افزوده است. "

وی همچنین نسبت به وضعیت بد اقتصادی افغانستان هشدار داده است.

به گفته وی، اگر به بحران اقتصادی افغانستان رسیدگی نشود، هزاران کودک در ماه‌های آینده جان خود را از دست خواهند داد.

زمین لرزه‌ای با قدرت ۶.۱ درجه ریشتر بامداد چهارشنبه هفته گذشته منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر در ولایت‌های «پکتیکا» و «خوست» در جنوب افغانستان شد. شمار کشته‌شدگان این زلزله در «پکتیکا» و «خوست» هزار و ۱۵۰ نفر و تعداد مجروحان حدود هزار و ۷۰۰ نفر اعلام شده است.

طالبان از جامعه جهانی برای زلزله زدگان  درخواست کمک رسانی کرده است. این درحالی است که بسیاری از سازمان‌ها و کشورها برای کمک به زلزله زدگان کمک هایی ارسال کردند.

چهارمین محموله کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران شامل دارو، چادر، مواد غذایی، پوشاک و دیگر اقلام ضروری از فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به مناطق زلزله‌زده افغانستان در ولایت‌های «پکتیکا»، «پکتیا» و «خوست» ارسال شد.

irna.ir/xjJQrP

**مذاکرات آمریکا و ونزوئلا؛ حضور دوباره هیات آمریکایی در کاراکاس بعد از ۴ ماه

با گذشت حدود چهار ماه از سفر پیشین هیات عالی‌رتبه آمریکایی به ونزوئلا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری این کشور از ورود دوباره هیات آمریکایی به کاراکاس به منظور «ادامه» مذاکراتی که از پنج مارس (۱۴ اسفند) آغاز شده است، خبر داد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد: خورخه رودریگز (رئیس پارلمان ونزوئلا) در حال حاضر پذیرای هیاتی از دولت ایالات متحده آمریکا است.

برای نخستین بار از سال ۲۰۱۹، یک هیات بلندپایه اعزامی از سوی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ پنجم مارس (۱۴ اسفند) با نیکلاس مادورو در مقر ریاست جمهوری ونزوئلا (کاخ میرافلورس) دیدار کردند.

«جن ساکی» سخنگوی وقت کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی گفت‌وگوهای مستقیم بین واشنگتن و کاراکاس را که بالاترین سطح مذاکرات دوجانبه در سال‌های اخیر بود، تایید کرد.

وی گفت: هدف از این سفر (به ونزوئلا) بحث در مورد موضوعات مختلف از جمله امنیت انرژی بود.

به دنبال اعلام کاخ سفید، مادورو دیدار با «هیات عالی‌رتبه آمریکایی» را تایید کرد و بر تمایل دولت برای «پیشبرد برنامه‌ای که رفاه و صلح را امکان‌پذیر می‌سازد» تاکید کرد. وی اطمینان داد مذاکراتی که کلید خورده‌اند، به منظور دستیابی به یک دستور کار مثبت میان دولت ونزوئلا و آمریکا ادامه خواهند یافت.

به این ترتیب در حالی که چند روز تا سررسید چهار ماهه سفر قبلی مانده است، هیات آمریکایی بار دیگر به ونزوئلا بازگشت و با رئیس پارلمان این کشور که وظیفه هدایت تیم مذاکرات با مخالفان در مکزیک از اوت تا اکتبر ۲۰۲۱ (مرداد تا مهر ۱۴۰۰) را بر عهده داشت، دیدار کردند.  

دولت جو بایدن در ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت)، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا را اعلام کرد و به شرکت‌های نفتی آمریکا و اروپا اجازه داد مذاکرات و فعالیت‌های خود در ونزوئلا را از سر بگیرند.

با این حال، دولت ونزوئلا خواستار لغو همه اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده توسط واشنگتن علیه کاراکاس است.

irna.ir/xjJQsd

**اجساد ۴۶ پناهجو در یک کامیون در تگزاس کشف شد

رسانه های آمریکایی از کشف اجساد حداقل ۴۶  پناهجو در یک دستگاه کامیون در «سن آنتونیو» ایالت تگزاس خبر دادند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

نشریه آمریکایی «نیویورک تایمز» در تازه ترین خبر در این باره نوشت: مقامات ایالتی و محلی اعلام کردند که تاکنون  اجساد حداقل ۴۶ نفر که گمان می رود مهاجرانی باشند که از مرز مکزیک عبور کرده و وارد خاک آمریکا شده‌اند؛ اواخر  روز دوشنبه (به وقت محلی) در یک کامیون که درحومه سن آنتونیو به حال خود رها شده بود، پیدا کرده‌اند.
این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: به گفته مقامات محلی حداقل  ۱۶ نفر از جمله چند کودک در میان این اجساد زنده پیدا شدند که دچار گرمازدگی و کم آبی شده بودند و به بیمارستان انتقال یافتند.

 سن آنتونیو که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری از مرز مکزیک قرار دارد با  حرارتی بیش از ۱۰۳درجه فارنهایت نزدیک به ۴۰ درجه سانتی گراد مواجه است .

بنابراین گزارش، رئیس اداره پلیس منطقه سن آنتونیو آنرا بدترین حادثه در این شهر توصیف کرد و افزود تاکنون سه نفر درارتباط با  این قضیه بازداشت شدند.

نیویورک تایمز به جزئیات بیشتر این حادثه اشاره‌ای نکرد.

irna.ir/xjJQsR

**تاکید عراق بر اهمیت گفت وگوی باز میان تهران - ریاض  

«فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با وزیران امور خارجه اردن و سعودی با آنها درباره نتایج سفر «مصطفی الکاظمی» به تهران و ریاض گفت وگو و بر اهمیت تماس و رایزنی میان دو طرف تاکید کرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

فواد حسین در تماس های تلفنی جداگانه با «ایمن صفدی» و «فیصل بن فرحان» وزیران امور خارجه اردن و سعودی نتایج سفر نخست وزیر عراق به تهران و ریاض را بررسی کرد.

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که فواد حسین در این تماس ها، با همتایان اردنی و سعودی خود درباره تحولات منطقه و نقش عراق در تکمیل تلاش های سازنده برای تقویت گفت وگوها، ادامه هماهنگی و همکاری میان کشورهای منطقه بحث و تبادل و نظر کرد.

وزیر امور خارجه عراق در ادامه این گفت و گوها نتایج سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور و هیات همراه او را به جمهوری اسلامی ایران و عربستان در میان گذاشت و بر روند گفت وگوی باز میان تهران - ریاض و اهمیت آن در تحکیم ثبات و توازن بیشتر در منطقه تاکید کرد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق شنبه گذشته در راس هیات بلندپایه سیاسی شنبه گذشته به ریاض رفت و پس از دیدار با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی عصر همان روز به تهران سفر کرد.

نخست وزیر عراق پس از ورود به تهران در کاخ سعدآباد مورد استقبال آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

رئیسی و الکاظمی پس از انجام دیدارهای دوجانبه در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند، رئیس جمهوری اسلامی ایران در این نشست گفت: سفر الکاظمی و هیات عالی رتبه عراقی را به ایران خوش آمد می گویم. روابط ما با عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه عمیق و ریشه دار است و این اراده برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.

رئیس جمهوری گفت: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیکترین ملت به ملت ایران می بینیم و بیشترین روابط را در بین کشورهای همسایه با عراق داریم و در بین همسایگان بیشترین روابط را با عراق داریم.

وی افزود: در مورد روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین دو کشور مذاکره و قرار شد روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد.

رئیس جمهوری درباره ارتباط کشورهای منطقه هم گفت: این ارتباط مورد تاکید دو طرف بود و بر این باور هستیم که گفت وگوی مسئولان منطقه می تواند مسائل غرب آسیا را حل و فصل کند و تاکید کردیم حضور دخالت بیگانگان در منطقه مشکل ساز است نه مشکل گشا.

رئیسی ادامه داد: در این دیدار بر مذاکرات مسئولان منطقه با یکدیگر برای حل مساله تاکید کردیم.

رئیس جمهوری درباره مسائل و مشکلات در یمن نیز گفت: رفع محاصره یمن و یمنی ها، گفت و گوی یمنی - یمنی مورد تاکید است که می‌تواند مساله یمن را حل کند و به این رنجی که مردم در این سال ها به آن مبتلا شده اند بتواند خاتمه دهد.

رئیسی ادامه داد: بدون تردید ادامه این جنگ را بی حاصل می‌دانیم و معتقدیم جز رنج به مردم حاصل دیگری ندارد و هر چه زودتر باید این جنگ خاتمه یابد و آتش بس می تواند گامی در حل مسائل یمن و گفت وگو هایی که بین یمنی‌ها صورت خواهد گرفت، باشد.

رییس جمهوری تصریح کرد: تلاش رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه به هیچ وجه امنیت ساز برای این رژیم نخواهد بود.

وی به تاکید ایران و عراق در برقراری صلح و آرامش در منطقه اشاره کرد و گفت: معتقدیم صلح و آرامش در منطقه در پرتو نقش آفرینی مسئولان همه منطقه است و حتی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی با حضور بیگانگان در منطقه برای منطقه مشکل ساز خواهد بود و مشکلی را از منطقه ما حل نخواهد کرد.

رئیسی گفت: حسن روابط بین ایران و عراق، روابط دو جانبه و دو کشور را در نقش آفرینی نسبت به مسائل منطقه و هم نقش آفرینی دو کشور را در مسائل بین‌الملل می تواند تاثیرگذار باشد.

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این نشست تاکید کرد: در چارچوب مصالح و منافع مشترک دو ملت و کشور ایران و عراق، روابط تجاری فیمابین را تقویت می‌کنیم.

وی با اشاره به روابط تاریخی، فرهنگی و دینی ایران و عراق گفت: در جریان گفت وگوهای انجام شده راهکارهای ارتقای سطح روابط دو جانبه را مورد بحث قرار دادیم.

الکاظمی نیز روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: امروز توافق کردیم در چارچوب مصالح و منافع مشترک دو ملت و کشور روابط تجاری فیمابین را تقویت کنیم.

نخست وزیر عراق در ادامه سخنانش با اشاره اینکه در بخش دیگری از گفت وگوهایمان چالش‌هایی را که منطقه با آن روبه رو است مورد بحث و گفت وگو قرار دادیم، تصریح کرد: توافق کردیم تا به طور مشترک برای برقراری ثبات و آرامش در منطقه تلاش کنیم.

الکاظمی با بیان اینکه در گفت وگو با رئیس جمهور ایران در خصوص مسایل سرنوشت‌سازی که ملت‌های منطقه با آن روبه رو هستند، صحبت کردیم، خاطرنشان کرد: دو کشور توافق کردند که حمایت خود را از آتش‌بس در یمن و لزوم گفت وگو برای پایان دادن به جنگی که مردم این کشور را با رنج بسیار روبه رو کرده است، اعلام کنند.

وی گفت: همچنین توافق کردیم، برای مقابله با چالش‌های حوزه امنیت غذایی که به سبب جنگ اوکراین ایجاد شده است، تلاش‌های مشترکی داشته باشیم.

irna.ir/xjJQsN

**درخواست فوری چین برای اقدامی قاطع درباره مسئله فلسطین-اسرائیل

نماینده چین در سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی عمیق درباره شرایط رو به وخامت در سرزمین های فلسطین اشغالی، از جامعه جهانی درخواست کرد تا اقدامی فوری و قاطع برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع در مسئله فلسطین و اسرائیل انجام دهند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«ژانگ جون» نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد در جلسه شورای امنیت این سازمان درباره شرایط خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین با ابراز نگرانی عمیق گفت گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در خاک فلسطین و تجاوز به منابع طبیعی این کشور حقوق مردم فلسطین را تضعیف می‌کند.

وی در ادامه سخنانش افزود: «گسترش هر متر اضافه‌تر به شهرک‌سازی‌های اسرائیل در خاک فلسطین چشم‌انداز یافتن راه حل را برای دوطرف سخت‌تر می‌کند. ما اسرائیل را ترغیب می‌کنیم تا براساس قطعنامه ۲۳۳، شهرک‌سازی و تضعیف پایه‌های راه حل میان دو کشور را متوقف کند.»

ژانگ جون با اشاره به این‌که شرایط امنیتی در خاک فلسطین اشغالی بسیار شکننده شده است، اعلام کرد چین قاطعانه خشونت‌های مستمر توسط نیروهای امنیتی اسرائیل در فلسطین را که منجر به خسارات جانی و مالی سنگین برای شهروندان فلسطین از جمله کودکان می‌شود محکوم می‌کند.

بدین ترتیب نماینده دائمی چین در سازمان ملل متحد اسرائیل را ترغیب کرد تا در کم‌ترین زمان ممکن تحقیقات جنایی درباره کشته شدن «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره را آغاز کند و یافته‌هایش را برای تضمین اعتمادسازی منتشر کند. 

علاوه بر این، او تاکید کرد مسئله فلسطین آزمایشی تعیین کننده برای عدالت جهانی است. بنابراین باید اقدامی فوری و قاطع برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع میان فلسطین و اسرائیل اتخاذ شود.

وی از جامعه جهانی به ویژه کشورهایی که نقش کلیدی در دو طرف دارند خواست به تلاش‌های خود برای پیشرفت روند صلح در خاورمیانه به واسطه حل مسئله اسرائیل و فلسطین بپردازند و از پیچیده کردن شرایط پرهیز کنند. 

درپایان سخنان، این مقام سیاسی چینی با تاکید بر این‌که چین به عنوان یکی از اعضای مسئول جامعه جهانی همواره طرفدار صلح و عدالت در طرف درست تاریخ باقی خواهد ماند، گفت ما قاطعانه از عدالت برای مردم فلسطین در احیای حقوق مشروع ملی‌شان حمایت می‌کنیم  و به تلاش‌هایمان برای دستیابی به صلحی پایدار و جامع در خاورمیانه ادامه می‌دهیم.

irna.ir/xjJQsY

**ارتش آمریکا با کمبود نیرو روبرو است

بررسی‌های پنتاگون نشان می‌دهد تنها ۹ درصد جوانان آمریکایی واجد شرایط، تمایل به حضور در ارتش دارند و این نهاد تا پایان سال مالی ۲۰۲۲ فقط به ۴۰ درصد اهداف استخدامی خود دست پیدا می‌کند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

نیروهای مسلح آمریکا برای رسیدن به اهداف استخدامی سال مالی ۲۰۲۲ در همه شاخه‌ها با مشکل روبرو هستند.

براساس یک نظرسنجی داخلی وزارت دفاع آمریکا، تنها ۹ درصد جوانان آمریکایی واجد شرایط خدمت در ارتش، تمایل به حضور در این کار دارند. «جیمز مک کانویل» رئیس ستاد ارتش ماه گذشته در کنگره اعلام کرد که تنها ۲۳ درصد آمریکایی‌های رده سنی ۱۷ تا ۲۴ سال واجد شرایط خدمت فاقد معافیت هستند.

یکی از مقامات ارشد ارتش آمریکا که با مسائل مربوط به استخدام آشنا است، گفت، جوانان آمریکایی معتقد هستند که خدمت سربازی به جسم و روح آنها آسیب می زند.

براساس این گزارش، نزدیک به ۵۷ درصد جوانان آمریکایی که در نظرسنجی وزارت دفاع شرکت کردند، اعلام کرده‎اند که پس از خدمت سربازی دچار مشکلات روانی می‌شوند و نیمی هم  فکر می‌کنند که به مشکلات جسمی مبتلا می‌گردند.  

با توجه به نتایج این نظرسنجی و عدم تمایل جوانان آمریکایی برای حضور در خدمت سربازی، ارتش آمریکا تنها به ۴۰ درصد از اهداف استخدامی خود برای سال مالی ۲۰۲۲ که در ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) به پایان می رسد، دست می یابد.

به گفته یک مقام ارشد دفاعی، نیروی هوایی آمریکا با کمبود بیش از چهار هزار سرباز روبرو است و  همزمان نیروی دریایی و تفنگداران دریایی نیز امیدوار هستند تا به اهداف استخدامی خود دست پیدا کنند.

در این گزارش آمده است که شاخه هایی از ارتش، از جمله نیروی دریایی و هوایی امتیازهای بی‌سابقه ای تا سقف ۵۰ هزار دلار برای تخصص های خاص ارائه می دهند و ارتش در حال بررسی دادن مجوز به سربازان برای استفاده از رسانه های اجتماعی مانند تیک تاک برای جذب نیرو است.

irna.ir/xjJQtM

**هشدار رحمان نسبت به بی‌ثبات کردن تاجیکستان

امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان در پیامی نسبت بی ثبات کردن اوضاع در تاجیکستان از سوی نیروهای خارجی هشدار داد و از مردم خواست تا برای حفظ ثبات سیاسی در کشور آماده باشند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

رحمان در بیانیه ای  به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد روز وحدت ملی این کشور  گفت: بدخواهان کشور و مردم در داخل و خارج کشور، کسانی که منافع ملی و دولتی را زیر پا گذاشته و ایمان و وجدان خود را به اربابان خارجی خود فروختند، هنوز از نیات و نقشه های خودخواهانه خود دست برنداشته اند.  

امامعلی رحمان افزود: از این رو ما باید همیشه آماده حفظ صلح، آرامش، ثبات سیاسی و وحدت ملی باشیم و هرگز هوشیاری سیاسی را از دست ندهیم تا غافلگیر نشویم.

وی یادآور شد که در اوایل دهه نود میلادی، "تاجیکستان در گرداب جنگ داخلی تحمیلی غوطه ور شد که در نتیجه آن همه حوزه های جامعه و دولت با بحرانی غم انگیز روبه رو شدند. "به گفته وی، خطر سقوط ملت تاجیک و محو شدن این کشور از نقشه سیاسی جهان وجود داشت.

امامعلی رحمان یادآور شد: «مذاکرات طولانی برای صلح در ۲۷ ژوئن ۱۹۹۷ در شهر مسکو با امضای یک سند سرنوشت ساز - موافقت نامه عمومی برقراری صلح و توافق ملی در تاجیکستان به پایان رسید.

وی خاطرنشان کرد: تجربه حفظ صلح تاجیکستان و تضمین وحدت ملی نه تنها به عاملی برای نجات ملت تاجیک تبدیل شده است، بلکه از سوی جامعه جهانی و سازمان های تاثیرگذار بین المللی به عنوان یک درس تاریخی آموزنده و تجربه ای بی نظیر در حل مناقشات و رویارویی ها شناخته شده است. .

رئیس جمهوری تاجیکستان تاکید کرد: اهمیت صلح و آرامش در شرایط مدرن به ویژه در سال های اخیر که بشریت با مشکلات بسیار دشواری مواجه است، رو به افزایش است. علاوه بر پیامدهای شدید تغییرات آب و هوایی جهانی از جمله کمبود آب، خشکسالی، کمبود مواد غذایی، افزایش قیمت مواد غذایی در سراسر جهان و شیوع بیماری‌های عفونی، چالش‌های امنیتی، مانند گسترش بی‌سابقه تهدیدات مدرن مانند تروریسم، افراط‌گرایی. رادیکالیسم، قاچاق اسلحه و مواد مخدر، جرایم سایبری و سایر جرایم سازمان یافته فراملی، زندگی بشر را بسیار آشفته و غیر قابل تحمل کرده است.

امامعلی رحمان از مردم تاجیکستان "در چنین شرایط حساس جامعه جهانی" خواست به اهمیت حیاتی صلح، آرامش، ثبات سیاسی و وحدت ملی پی ببرند و "از این مزایای گرانبها در کنار بزرگترین دستاورد جهان دفاع کنند.

روز ۲۷ ژوئن (۶ خرداد) که در تاریخ معاصر تاجیکستان، روز'وحدت و آشتی ملی' نامگذاری شد، سند توافقنامه نهایی صلح میان دولت و مخالفان به امضاء رسید و هر سال با برگزاری مراسمی از این روز تجلیل به عمل می آید.

این صلح حاصل دست کم ۲۰ دور مذاکرات میان هیئت‌های دو طرف درگیری در خارج از کشور بود که از این میان ۱۳ دور مذاکرات با شرکت هیئت‌های کارشناسی و هفت دور آن با شرکت رهبران دولت و مخالفان وقت دایر شد.

در این روز کنفرانس ها و همایش های مختلفی برگزار می شود و از گذشته تلخ جنگ میان شهروندان تاجیک و مزایای صلح و آشتی ملی یادآوری و بر حفظ وحدت ملی و دستاوردهای صلح و آشتی در کشور تاکید بعمل می آید.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری فارسی زبان که مشترکات فرهنگی و تاریخی زیادی با تاجیکستان دارد، نقش بارزی در گفت وگوهای صلح میان تاجیکان داشته و میزبان دست کم هفت دور مذاکرات بود.

irna.ir/xjJQqV

**پرتاب ماهواره جدید چین به فضا

مرکز پرتاب ماهواره «جی اوکوآن» در شمال شرقی چین از پرتاب ماهواره جدیدی برای مشاهده زمین به فضا خبر داد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

ماهواره «گا اوفن- ۱۲۰۳» توسط پرتابگر «لانگ مارچ-۴ سی» شب گذشته در ساعت ۱۱:۴۶ به وقت محلی به فضا پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت. 

از این ماهواره در زمینه‌های بسیار وسیعی از جمله نقشه برداری‌های زمین، برنامه‌های شهری، طراحی شبکه جاده‌ای، تخمین محصولات کشاورزی و امدادرسانی در حوادث طبیعی استفاده می‌شود. 

این پرتاب چهارصد و بیست و پنجم از ماموریت های پرواز در سری حمل کننده‌های «لانگ مارچ» بود.

irna.ir/xjJQvf

**روایت رسانه چینی از دلایل ناکامی ناتو در اوکراین

روزنامه گلوبال تایمز نوشت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دنبال گسترش نفوذ خود، بدون توجه به توانایی واقعی اش است و برخی از اعضای این ائتلاف، تمایلی به پیوستن به جاه طلبی این سازمان تحت امر آمریکا برای ورود به درگیری بیشتر ندارند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

این روزنامه نوشت: ناتو که پیوسته به دنبال دشمنان خیالی و توجه موجودیت خود با تحریک درگیری هاست خود را برای برگزاری نشست سران آماده می کند و همچنین طرح هایی برای گسترش نفوذ خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه دارد.

در پس روایت این تهاجمی گری ناتو، تضادها و اختلافات در داخل این سازمان به طور فزاینده ای برجسته شده است.

ناتو به رغم همه سرمایه گذاری در درگیری روسیه و اوکراین نمی تواند مسکو را از اهدافش در اوکراین باز دارد. چنین ضعفی به مسکو این امکان را می دهد که شدت فعالیت های نظامی خود را بر اساس برنامه ریزی ها و ملاحظات راهبردی خود تنظیم کند

به زودی آمریکا و متحدانش باید بین شیوه های مختلفی برای به رسمیت شناختن ملاحظات امنیتی مشروع روسیه در شرق اروپا انتخاب کنند. دلیل این سردرگمی ساده است. ناتو که ریاست آن را آمریکا برعهده دارد سالها بیش از حد گسترش یافته که قابل قیاس با قدرت آن نیست.   

در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو منابع مالی عظیمی را برای دولت اوکراین ارسال  و شدیدترین تحریم‌های اقتصادی را که تاکنون در سیاست بین المللی استفاده شده علیه روسیه اعمال کرده اند.تعداد سلاح هایی که به کی یف منتقل شده برای تجهیز ارتش یک کشور کوچک اروپایی یا آسیایی کافی است. همچنین چندین هزار مزدور از کشورهای ناتو در اوکراین وجود دارد که همگی جنگجویان آموزش دیده با تجربه رزمی هستند.

برخی از متحدان اروپایی ناتو اعتراف می کنند که تاکنون تمام ذخایر تجهیزات نظامی موجود خود را به پایان رسانده اند. تحویل کالاهای جدید به کی یف به تلاش قابل توجهی برای تولید تجهیزات جدید نیاز دارد که ماه ها یا حتی سال ها طول می کشد.

حتی گاهی اوقات این تصور پدید می آید که اوکراین برای ناتو به همان چیزی تبدیل می شود که جنگ  افغانستان (۱۹۷۹-۱۹۸۹) برای اتحاد جماهیر شوروی سابق تبدیل شد ؛ هدر دادن عظیم منابع به خاطر هدفی غیرقابل درک و هم به دور از منافع شهروندان.
مردم عادی در کشورهای اروپا  غربی و آمریکا کاملا درک می کنند که روسیه کشورها یا منافع اساسی آنها را تهدید نمی کند.  می‌توان انتظار داشت که پاییز امسال ، مردم در کشورهای ناتو از دولت‌های خود این پرسش را بپرسند که چرا باید مشکلات اقتصادی بیشتری را تحمل کنند؟

بنابراین، شکست ناتو تنها در میدان جنگ اوکراین باقی نمی ماند و به نظر می رسد کل راهبرد آمریکا پس از جنگ سرد محکوم به فروپاشی است.

آمریکا نیز باید دیدگاه خود نسبت به نظم جهانی را با دیدگاه سایر اعضای جامعه بین المللی هماهنگ کند.

گسترش ناتو پس از پایان جنگ سرد یک بازی آسان و خنده دار به نظر می رسید. روسیه مایل به همکاری با غرب بود و با اصلاحات دردناک اقتصادی و اجتماعی در دهه ۱۹۹۰ ضعیف شده بود.

گسترش تهاجمی ناتو نتیجه اعتماد به نفس بیش از حد آمریکا و تمایل به تصرف هر چه بیشتر اراضی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

غرب به جای استفاده از فرصت برای تلاش مشترک بین المللی برای برقراری نظم جهانی عادلانه، سعی کرد تا از امتیازات خود حداکثر استفاده را کند.

حتی در اوایل دهه ۱۹۹۰، بسیاری از تحلیلگران استدلال می کردند که گسترش ناتو پیامدهای راهبردی آن برای خود ناتو را در نظر نگرفته است.

بسیاری از متفکران مسئول در آمریکا و اروپا درباره ضرورت تصمیم به توسعه ناتو هشدار دادند و معتقدند اگر مسکو ناتو را در به چالش بکشد، نه تنها باعث دشمنی روسیه می شود، بلکه اعتماد آمریکا را نیز به خطر می اندازد.

این موضوع در دولت های متوالی آمریکا شنیده نشده است و اساسا بهترین سناریو تکیه بر سلطه جهانی آمریکا و ناتوانی دیگر کشورها در مقابل با ناتو و بسنده کردن آن به کلمات بوده است. این شیوه چندین دهه کار کردو  عملیات نظامی ناتو پس از جنگ سرد علیه کشورهای بسیار ضعیف تر و منزوی مانند یوگسلاوی سابق (۱۹۹۹)، افغانستان (۲۰۰۱) و لیبی (۲۰۱۱) هدایت شده است.

اما اتفاقات امروز تایید کرده اند که از همان ابتدا  این سیاست غیر واقع گرایانه بوده است. اگرچه ناتو اکنون حضور نظامی خود را در اروپای شرقی افزایش خواهد داد، اما  طبق همه برآوردها این امبر هنوز برای نشان دادن یک چالش متعارف برای روسیه کافی نخواهد بود.

کشورهای اروپایی عضو ناتو مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا هم اکنون خواستار حل و فصل صلح در اوکراین هستند. آنها نه تمایل دارند  و نه منابعی برای افزایش سطح مشارکت در درگیری های جاری دارند.

بنابراین آمریکا با ارجحیت قائل شدن بر جاه طلبی های غیرمحتاطانه خود در مقابل محاسبات منطقی، خود را در موقعیتی قرار می دهد که بیش از پیش اعتبار خود را دست می دهد. این به غیر مشکلات داخلی آمریکا از تبعات همه گیری کووید تا افزایش قیمت مصرف کننده و مشکلات نژادی است.

irna.ir/xjJQdN

**مذاکرات تهران - دمشق برای فعال سازی فرصت های سرمایه گذاری در سوریه

هیات ایرانی در مذاکره با مقام های سوری ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری، ساز وکارهای فعال سازی آنها و توسعه روابط اقتصادی تهران - دمشق را بررسی کرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

در سفر «عباس اکبری» رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی سوریه و ایران و هیات همراه به «طرطوس» فرصت های سرمایه گذاری ایران با مقام های این استان سوریه بررسی شد.  

«صفوان ابوسعدی»، استاندار طرطوس در این دیدار به بررسی بزرگ‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌ های مختلف استان طرطوس و امکان توسعه همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور در راستای تامین منافع مشترک پرداخت.

ابوسعدی با اشاره به اینکه این نشست حاوی ایده‌های مهم و سازنده‌ای بود، بر لزوم تمرکز بر هویت و کیفیت تولید تاکید کرد تا بتوان به بهترین شکل آن را در بازار عرضه کرد.

عباس اکبری، رئیس ستاد توسعه روابط اقتصادی سوریه و ایران نیز توضیح داد که هدف اصلی این سفر توسعه و تقویت روابط اقتصادی دو کشور، بهره گیری از ظرفیت ها و توسعه علمی موجود در ایران و انتقال فناوری به سوریه برای بهره مندی از آنها جهت توسعه اقتصاد سوریه است.

وی همچنین در گفت وگو با رئیس و اعضای اتاق بازرگانی و صنایع طرطوس، پیشنهادها و دیدگاه‌های مناسب برای عبور از مشکلات به منظور پیشبرد فرصت ها و واقعیت های اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار داد و به اهمیت تهیه فهرست صنایع و سرمایه‌گذاری در استان طرطوس برای حمایت‌های مناسب از آنها به ویژه صنایع صادراتی اشاره کرد.

همچنین شماری از اعضای اتاق بازرگانی و صنایع طرطوس نیز پیشنهادهایی را برای فعال سازی کار اقتصادی از جمله تضمین حقوق تجار و صادرکنندگان میان دو کشور و پیروی از رویکرد بورس کالا به ویژه محصولات کشاورزی و امکان ایجاد کانال مشترک مالی و بانکی ارائه کردند.

«مازن حمد»، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع سوریه نیز در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای روابط اقتصادی دو کشور گفت: این دیدار بسیار مهم است و موانعی که بر سر راه توسعه روابط اقتصادی وجود دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«فهد درویش»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران، هم طی سخنانی گفت: نشست امروز در ادامه طرحی است که توسط اتاق مشترک تدوین شده است.

irna.ir/xjJQvx

**هلند: بحران گاز در یک کشور سریعا به کل اروپا سرایت می‌کند

یک وزیر کابینه هلند اعلام کرد که بحران گاز در یک کشور اتحادیه اروپا سریعا به کل قاره سبز گسترش می‌یابد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«راب یتن» وزیر آب‌وهوا و انرژی هلند با اشاره به تصمیم وزرای انرژی اتحادیه اروپا در راستای افزایش ذخایر گازی اعضای این بلوک، هشدار داد که برخی کشورها با زیرساخت یا منابع زیاد مانند هلند شاید راحت‌تر آماده این کار باشند اما نمی‌توانند از سقوط فرار کنند.

درحالیکه ارزیابی‌های بسیاری قطع صادرات گاز روسیه به اروپا را باعث رکود اقتصادی عنوان کردند، اما اتحادیه اروپا به علت حمله روسیه به اوکراین همچنان مصمم به کاهش وابستگی به انرژی مسکو است.

در همین راستا وزیران انرژی اتحادیه اروپا روز گذشته قانون جدیدی را تصویب کردند که تا اول نوامبر (۱۰ آبان) کشورها باید ذخایر خود را تا دست کم ۸۰ درصد پر کنند. 

وزیر انرژی هلند در این باره در حاشیه نشست وزیران انرژی اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به نشریه پولیتیکو گفت: اگر کشورهای عضو قادر به پر کردن ذخایر خود تا پیش از اول نوامبر (۱۰ آبان) باشند، عالی است، اما اگر دیگر کشورها (مخصوصا کشورهای بزرگ مثل آلمان) قادر به رسیدن به ۸۰ درصد نباشند، آنگاه شما باید آگاه باشید که این مساله برای تمام اروپا اثر دومینویی خواهد داشت.

یتن نیز در این زمینه اعلام کرد: تنها با قرار گرفتن همه کشورهای شمال غربی اروپا در فاز سه (طرح اضطراری گاز) و با انجام تمام اقدامات دیگری که می‌توان برای جلوگیری از کمبود گاز انجام داد، می‌توانیم تولید را در نظر بگیریم.

الکساندر دی کرو نخست‌وزیر بلژیک اوایل هفته هشدار داد که اگر آلمان به علت کمبود گاز با مشکلاتی روبرو شود، یک اثر دومینویی برای تمام کشورهای اتحادیه اروپا دارد.

هلند هفته گذشته اولین مرحله هشدار گاز را اعلام کرد و آلمان نیز به سمت مرحله دوم از طرح سه گانه اضطراری خود گام برداشت.

لاهه به عنوان آخرین راه چاره افزایش تولید میدان گازی بزرگ گرونینگن را در نظر گرفته است اما حفاری در این میدان صدها زمین لرزه مخرب را در شهرهای اطراف ایجاد کرده است.

هلند به جای افزایش عرضه از میدان گرونینگن مانند بسیاری از کشورهای اروپایی به سمت استفاده از زغال سنگ حرکت کرده است. یتن این هفته طرح‌هایی را برای ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید به عنوان بخشی از برنامه تضمین آینده انرژی کشور ارائه می‌دهد.

irna.ir/xjJQv7

**گفت‌وگوی رابرت مالی و وزیر خارجه قطر درباره ایران

سفارت آمریکا در دوحه از گفت‌وگوی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و وزیر خارجه قطر درباره تلاش‌های مشترک دیپلماتیک در مورد ایران خبر داد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

سفارت آمریکا در دوحه امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک مشترک درباره ایران گفت‌وگو کردند.

در ادامه این بیانیه آمده که در گفت‌وگوی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و وزیر امور خارجه قطر همچنین به همکاری قوی دو کشور در منطقه پرداخته شده است.

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران دیروز دوشنبه وارد دوحه پایتخت قطر شد و با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها به قطر رفته است تا بار دیگر با حسن نیت ایران، دولت دموکرات جو بایدن که تاکنون اقدامی عملی انجام نداده، برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با تهران، بخت خود را بیازماید.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ابراز امیداوری کرد که دور جدید گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

مذاکرات وین پس از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده، اسفند سال گذشته به دلیل تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید واشنگتن به وضعیت بن‌بست کشیده شد.

دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته که در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را افزایش داده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در نتیجه گفت‌وگوهای روز شنبه میان وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درحالی از سرگرفته خواهد شد که این آخرین شانس ایالات متحده برای برداشتن گام‌های ضروری، معتبر و اعتماد ساز در راستای رسیدن به توافق نهایی با ایران است.

irna.ir/xjJQx2

**تاکید حماس بر لزوم ازسرگیری روابط خود با دمشق/ ایران راس محور مقاومت فلسطین است

«خلیل الحیه» نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» و مسئول روابط عربی بر اراده راسخ جنبش متبوع خود و لزوم از سرگیری روابط دو جانبه میان حماس و سوریه تاکید کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران پشتوانه و راس محور مقاومت فلسطین در خارج است.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

الحیه امروز (سه شنبه) در گفت وگو با روزنامه لبنانی «الاخبار» اظهار کرد که ما به عنوان نیروی مقاومت و مقابله با رژیم اشغالگر به یک معادله بازدارنده با دشمن دست یافته ایم و اکنون تصمیم می گیریم چه زمانی با دشمن صهیونیست درگیر شویم و یا درگیر نشویم.

وی گفت که آرمان حماس آزادسازی فلسطین اشغالی است؛ ما مقاومت دفاعی نیستیم بلکه مقاومت تهاجمی به منظور آزادسازی سرزمین های اشغالی هستیم  و با توجه به چنین هدفی تمرین های نظامی خود را انجام می دهیم.

الحیه بر آمادگی جنبش حماس برای انجام عملیات «شمشیر قدس ۲» تاکید کرد و  افزود: سطح این عملیات در مقایسه با قبلی گسترده تر خواهد بود به گونه ای که دشمن را غافلگیر خواهد کرد.

نایب رئیس حماس با اشاره به شکل گیری ائتلاف های جدید عربی - صهیونیستی بیان کرد که این ائتلاف جبهه مقاومت و ایران را هدف خود قرار داده است.

وی از ایران به عنوان «پشتوانه خارجی و راس محور مقاومت فلسطین در خارج» نام برده و گفت: به همین دلیل دشمن صهیونیست ایران را خطری برای خود به شمار می آورد.

معاون اسماعیل هنیه ادامه داد: ایران هر روز به نیروی جدیدی دست می یابد و در نتیجه رژیم اشغالگر اسراییل سعی دارد تا دستکم از نظر ظاهری در ارتباط با موضوع هسته ای راه را بر روی ایران ببندد، اما هدف دشمن در واقع از این اقدام قطع خطوط امدادرسانی به نیروهای مقاومت در منطقه است.

الحیه در پایان اظهار داشت: هدف دشمن از تشکیل طرح موسوم به «ناتو خاورمیانه» تنها ایران، حزب الله و حماس نیست بلکه این ائتلاف همه کسانی را در برمی گیرد که آن را خطری برای ارزش ها و منافع کشورهای عرب و جهان اسلام قلمداد می کنند.

پیش تر نیز «موسی ابو مرزوق» معاون برون مرزی حماس ابراز امیدواری کرده بود که تغییراتی در جهت از سرگیری روابط این جنبش با نظام سوریه ایجاد شود.

وی درباره احتمال عادی‌سازی روابط حماس با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه گفت: امیدواریم این طور باشد، این پرونده پیچیده است اما امیدواریم تغییرهای زیادی ایجاد شود که در عمل امکان از سرگیری روابط ما با دمشق را فراهم کند.

روابط بین حماس و نظام سوریه از آغاز جنگ داخلی در این کشور در سال ۲۰۱۱ رو به وخامت گذاشت و از آن زمان جنبش حماس مواضع متضادی را علیه نظام سوریه اتخاذ کرد.

irna.ir/xjJQx5

**بحران انرژی و تورم افسارگسیخته، سهم غرب از تحریم‌های روسیه

آمار سازمان بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد باوجود تکاپوی غرب برای تحریم روسیه و کاهش درآمدهای آن، مسکو تاکنون برنده میدان بوده و سهم آمریکا و اروپا تورم فزاینده شده‌ است.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

اروپا و آمریکا واردات نفت روسیه را با این هدف ممنوع کردند تا منبع درآمد مهم کرملین را قطع کنند، اما این طرح تاکنون کارساز نبوده است و مشکلات زیادی برای غرب ایجاد کرده است.

روسیه امروز به اندازه پیش از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) از صادرات انرژی درآمد کسب می کند و این در حالی است که تورم در سایر کشورهای جهان رو به رشد است و فشار سیاسی بر رهبرانی مانند «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه بیشتر کرده‌است.

این شبکه خبری آمریکایی در گزارش خود آورده‌ است: در حالی که رهبران گروه هفت کشور صنعتی گردهم آمدند تا راه‌حلی برای بحران‌های کنونی پیدا کنند، به نظر می‌رسد گزینه‌های چندانی برای مهار افزایش قیمت نفت پیش‌رو ندارند. در این میان غرب با ارائه برخی گزینه ها از جمله تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، خرید متمرکز توسط اتحادیه اروپا، ممنوعیت بیمه کشتی‌ها و تحریم کشورهایی که به خرید از مسکو ادامه می دهند، در تلاش است اوضاع را در کنترل گیرد. اما همه این موارد پیامدهای منفی در پی دارند و برخی حتی باعث افزایش بیشتر قیمت انرژی می‌شوند و حمایت عمومی را از عزم غرب برای مجازات ولادیمیر پوتین به خطر می‌اندازند.

«رابرت جانستون» پژوهشگر ارشد تحقیقاتی در "مرکز کلمبیا برای سیاست انرژی جهانی" گفت: ابزارهایی برای اتخاذ مواضع سخت در برابر روسیه وجود دارد، اما این امر هزینه‌هایی دارد که به طور مستقیم  مصرف‌کنندگان آمریکایی و اروپایی را هدف قرار می‌دهد.

وی افزود: از سوی دیگر، تحریم کشورهایی که به خرید حجم زیادی از نفت خام روسیه ادامه می‌دهند، از جمله چین و هند، ویرانی‌های شدیدی در بازارهای جهانی به بار می آورد و گزینه دیگر یعنی تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه که از سوی «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا مطرح شده مکانیسم پیچیده‌ای دارد که ممکن است راه حل مورد نظر غرب نباشد. تعیین سقف برای نفت خام روسیه بدان معناست که به طور کامل از بازار قطع نمی‌شود، اما مسکو مجبور خواهد شد نفت را به قیمت ارزانی بفروشد که سودی برایش نداشته باشد.

اما مشخص نیست که غرب چگونه می‌تواند چنین سیاستی را اجرا کند، یا چگونه کشورهایی مانند چین و هند را وادار به امضای قرارداد می‌کند.

سی‌ان‌ان می افزاید: تاکنون آمریکا، انگلیس و کانادا واردات نفت روسیه را ممنوع کرده‌اند و اروپا هم در پی کاهش اتکا به نفت روسیه است که با توجه به وابستگی دیرینه آن به منابع انرژی روسیه، گامی بزرگ بشمار می‌رود. اروپا اعلام کرده است تا پایان سالجاری ۹۰ درصد واردات نفت روسیه را قطع خواهد کرد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت روسیه به اروپا در ماه مه به ۳.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافته‌است که ۱۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل کاهش نشان می‌دهد اما افزایش نفت صادراتی روسیه به آسیا این کمبود را جبران کرده است. چین با تخفیف‌ زیاد برای نخستین بار شاهد افزایش واردات نفت از روسیه به میزان ۲ میلیون بشکه در روز است. واردات هند نیز افزایش یافته و در ماه مه به ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است.

روسیه هر بشکه نفت خام خود را حدود ۳۵ دلار ارزان تر از معیار جهانی نفت برنت می‌فروشد که براساس آخرین برآوردها بشکه‌ای ۱۱۳ دلار معامله شد و از آنجایی که قیمت‌ها در سال جاری به دلیل پس لرزه‌های ناشی از همه‌گیری کرونا و جنگ به شدت افزایش یافته، روسیه همچنان از شرایط جاری منتفع می‌شود.  

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، درآمد صادرات نفت روسیه در ماه مه ۱.۷ میلیارد دلار افزایش یافت و به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسید. این رقم بسیار بالاتر از میانگین سال ۲۰۲۱ است که نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار بود.

این شبکه خبری با طرح این سوال که چه ابزارهای دیگری برای مقابله با مسکو باقی مانده‌است؟، نوشت: غرب برای سخت‌تر کردن واردات نفت روسیه به چین، هند و دیگر کشورها قصد دارد بیمه کشتی‌های حامل نفت روسیه را ممنوع کند. ناظران معتقد هستند اگر انگلیس موافقت کند با توجه به تسلط بازار بیمه "لویدز لندن" (شرکت خدمات مالی بریتانیایی)، ضربه‌ای به سیستم جهانی حمل و نقل سوخت وارد خواهد شد و بنابراین باید منتظر افزایش دوباره قیمت‌ها باشیم.  

اما «مای راسنر» یکی از فعالان سازمان مردم نهاد "گلوبال ویتنس" (نهادی که بر ارتباط میان بهره برداری بی رویه از منابع‌طبیعی با فقر، فساد و حقوق بشر تمرکز دارد) گفت که کشورهای غربی باید برای خروج سریع نفت روسیه از بازار وارد عمل شوند، زیرا هر تاخیری به فعالان بازار زمان لازم را می‌دهد تا راه‌های خلاقانه ای برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کنند.

گزارش‌ها حاکی‌است که آمریکا همراه با متحدان اروپایی در پی وضع تحریم‌های ثانویه علیه روسیه هستند، مشابه آنچه که با ایران و ونزوئلا انجام شد اما ناظران چنین اقدامی را سبب آشفتگی بیشتر و رشد فزاینده قیمت‌ها می‌دانند.

جانستون در این خصوص معتقد است، دیدن جهانی که در آن آمریکا چنین تحریم‌هایی را همزمان علیه ایران، ونزوئلا و روسیه اعمال کند، سخت است. نفت بالاخره باید از جایی بیاید.

لذا به نظر می رسد با توجه به ادامه روند کنونی وقوع یک رکود جهانی دور از انتظار نیست؛ شرایطی که به دلیل بالا بودن قیمت سوخت به وجود می‌آید و در نتیجه تقاضا برای انرژی کم شده و قیمت‌ها ممکن است خود به خود شروع به کاهش کند. چنین شرایطی به قیمت از دست رفتن مشاغل و بروز آسیب‌های اقتصادی، به ویژه برای خانواده‌های کم درآمد تمام می‌شود.

irna.ir/xjJQxM

**ادعای انگلیس درباره حملات روسیه در اوکراین با تسلیحات متعلق به شوروی سابق

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین ادعا کرد که روسیه با تسلیحات متعلق به دوران شوروی سابق حملاتی را صورت داده است.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در روزهای ۲۴ تا ۲۶ ژوئن، روسیه با استفاده از موشک‌های دوربرد، حملات شدید غیرمعمولی را در سراسر اوکراین انجام داد. این سلاح‌ها به احتمال زیاد شامل AS-۴ KITCHEN متعلق به دوران شوروی و موشک‌های مدرن‌تر AS-۲۳a KODIAK می‌شد که از حریم هوایی بلاروس و روسیه شلیک شده است.

این بیانیه می‌افزاید: این تسلیحات برای هدف قرار دادن اهداف با اهمیت استراتژیک طراحی شده بودند، اما روسیه همچنان به استفاده از آنها در تعداد زیاد، برای مزیت تاکتیکی ادامه می دهد.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: نیروهای اوکراینی پس از عقب نشینی از سیورودونتسک، به تحکیم مواضع خود در مناطق بالاتر در شهر لیشسانسک ادامه می دهند. نیروهای اوکراینی همچنان با حملات موفقیت آمیز در اعماق خطوط روسیه، فرماندهی ارتش این کشور را مختل می کنند.

این درحالیست که طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، نیروهای مسلح روسیه به طور فزاینده ای نحیف شده‌اند و سطحی از اثربخشی رزمی آن‌ها تنزل یافته است.

وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور  بارها تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع کرده است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس دیروز (دوشنبه) در ادامه اظهارنظرهای علیه رئیس جمهور روسیه، حمله به مرکز خرید در کرمنچوک اوکراین را به روسیه نسبت داد و آن را نشانه بی‌رحمی ولادیمیر پوتین خواند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJQyv

**تاکید رهبران ژاپن و آلمان بر ادامه همکاری ها در اجلاس گروه ۷ سال آینده

نخست وزیر ژاپن و صدراعظم آلمان توافق کردند تا برای اجلاس سال آینده گروه ۷ که به میزبانی ژاپن در هیروشیما برگزار خواهد شد، با تاکید بر تحکیم روابط و تقویت همکاری های دفاعی مقدمات لازم برای دیدارهای وزیران خارجه و دفاع دو کشور را فراهم آورند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

وزارت امورخارجه ژاپن اعلام کرد «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن و «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان طی دیداری دوجانبه در اجلاس سه روزه گروه ۷ به میزبانی آلمان، بر همکاری با یکدیگر برای اجلاس سال آینده گروه ۷ که به میزبانی ژاپن در هیروشیما برگزار خواهد شد تاکید کردند. 

قرار است ژاپن ریاست دوره ای اجلاس رهبران گروه ۷ را از آلمان برای  برگزاری سال آینده این اجلاس در شهر هیروشیما که در ۶ اوت ۱۹۴۵ هدف حمله بمب هسته ای قرار گرفت، تحویل بگیرد. پیام برگزاری اجلاس گروه ۷ در هیروشیما صلح خواهد بود. 

برپایه این گزارش در جلسه‌ای جداگانه نخست وزیر ژاپن با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز دیدار کرد. رهبران دو کشور با ابراز دیدگاه‌های مشترک تاکید کردند تحریم‌ها علیه روسیه در پاسخ به حمله خشونت آمیز این کشور به اوکراین باید باقی بماند. ژاپن و فرانسه همچنین توافق کردند تا کمک رسانی به ملت جنگ‌زده اوکراین ادامه پیدا کند و در عین حال از کشورهای آسیب پذیر در بحران غذا که به دلیل جنگ اوکراین اتفاق افتاده حمایت کنند. همچنین قرار است این دو کشور در زمینه انرژی هسته ای، فضانوردی، مسائل سایبری و منطقه هند-اقیانوسیه از نزدیک با هم همکاری کنند.

گروه ۷ نشست وزیران اقتصاد هفت کشور صنعتی است. این نشست در سال ۱۹۷۵ باحضور شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل شد و سپس کانادا نیز به این گروه پیوست.

irna.ir/xjJQvT

**کاخ سفید: اوکراین دیگر نمی‌تواند اراضی خود را از روسیه پس‌بگیرد

ارزیابی‌های دولت بایدن نشان می‌دهد اوکراین دیگر قادر نیست اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد و ولودیمیر زلنسکی باید کوچک شدن کشورش را بپذیرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

ارزیابی دولت «جو بایدن» نشان می‌دهد که اوکراین نمی‌تواند اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد.

مقام های آمریکایی اعلام کرده‌اند که کاخ سفید دیگر مطمئن نیست اوکراین بتواند مناطقی را که اکنون در کنترل نیروهای روسیه است، بازپس گیرد.  

گزارش‌ها نشان می‌دهد مشاوران «جو بایدن» بحث بر سر اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین باید تعریف خود را از "پیروزی" تغییر دهد، شروع کرده و معتقدند وی باید با کوچک‌شدن کشورش کنار بیاید.

چند مقام نزدیک به کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفتند این ارزیابی بدبینانه به این معنا نیست که واشنگتن، اوکراین را برای دادن امتیازات رسمی ارضی به روسیه تحت فشار قرار خواهد داد.

یکی از دستیاران کنگره در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت: اینکه اوکراین بتواند مناطق اشغال شده توسط روسیه را پس بگیرد تا حد زیادی، به میزان حمایت ما از آنها بستگی دارد.

وی افزود اوکراین از آمریکا خواسته‌است دستکم ۴۸ سامانه پرتاب راکت چندگانه در اختیارش بگذارد، اما پنتاگون تا به امروز تنها قول ارسال هشت سامانه را داده‌است.

براساس آخرین اطلاعات، روسیه تاکنون توانسته‌است بخش‌های گسترده‌ای از شرق و جنوب‌شرق اوکراین را در کنترل خود بگیرد که شامل سورودونتسک، دونتسک، ماریوپل و خرسون است.

irna.ir/xjJQzL

**ادای احترام هیات نظامی کشور پاکستان به مقام شامخ امام راحل

هیات نظامی پاکستانی در سفر خود به تهران، با حضور در مرقد امام خمینی(ره) به مقام شامخ بنیانگذار جمهوری اسلامی ادای احترام کردند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

صبح امروز/سه شنبه/ هیات بلندپایه نظامی پاکستان با حضور در مرقد امام راحل با نثار تاج گل به آرمان های ایشان ادای احترام کردند.

این آیین با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

این هیات به سرپرستی ژنرال ندیم رضا رییس کمیته مشترک روسای ستاد ارتش پاکستان در این آئین حضور یافت.

این عضو بلندپایه ارتش پاکستان صبح دیروز هم با حضور در محل ستادکل نیروهای مسلح کشورمان با سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح دیدار و گفت‌وگو کرد.  

براساس این گزارش، این دیدار با هدف توسعه همکاری‌های دو جانبه در راستای ایجاد امنیت پایدار در منطقه و افزایش تعاملات نظامی و همکاری های مشترک آموزشی و امنیتی انجام شد.

irna.ir/xjJQwV

**چین: آمریکا مسئول ایجاد تله بدهی در جهان است

سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت نامیدن پروژه پیشنهادی " کمربند راه و جاده" چین به "تله بدهی" روایت و ادعایی دروغین از سوی آمریکاست.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امورخارجه چین در مصاحبه خبری در واکنش به اتهامات آمریکا علیه پروژه ابتکاری "کمربند راه و جاده" چین گفت: «نامیدن پروژه کمربند راه و جاده به تله بدهی روایتی جعلی است.» 

او در ادامه سخنانش تاکید کرد طی ۹ سال گذشته از شروع این طرح ابتکاری که برپایه اصول رایزنی، مشارکت و منافع مشترک بنا شده است می گذرد. براساس پیش‌بینی بانک حهانی اگر تمامی پروژه های زیرساختی انتقالی طرح کمربند و جاده انجام و اجرا شود تا سال ۲۰۳۰ ، یک تریلیون و ۶۰۰ هزار میلیارد دلار درآمد برای جهان معادل ۱.۳ درصد تولید ناخالص داخلی جهانی  برای کشورهای شریک چین خواهد داشت.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین خاطرنشان کرد پروژه کمربند راه و جاده ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را از فقر مطلق و ۳۲ میلیون نفر را از فقر نسبی از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۳۰میلادی می رهاند. در واقع، هیچ کدام از شرکای این پروژه اتهام "تله بدهی" آمریکا به چین را قبول ندارند بلکه برعکس بر این باورند که آمریکا باید مسئولیت ایجاد چنین تله تجاری را به عهده بگیرد. 

وی همچنین افزود سیاست‌های مالی انبساطی آمریکا، ابتکارهای مالی با نظارت سهل‌انگارانه و فروش کوتاه و معیوب کشورهای در حال توسعه را با بارمسئولیت بدهی پایین می ‌کشند و همین موضوع دلیل اصلی است که برخی کشورها در تله های بدهی گیر می افتند. 

ژائو لیجیان در پایان سخنانش گفت با در نظر گرفتن ابتکار جدید رو به جلو از سوی گروه ۷، چین همواره از پروژه‌های ابتکاری برای بهبود زیرساخت‌های جهانی استقبال می‌کند.چنین پروژه‌هایی نباید یکدیگر را نقض کنند.

ابتکار کمربند و جاده چین یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعهٔ دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است.

irna.ir/xjJQxx
 

**مدودف: هرگونه تجاوز به شبه‌جزیره کریمه منجر به جنگ جهانی سوم می‌شود

رئیس‌جمهوری سابق روسیه به ناتو هشدار داد، هرگونه تجاوز از سوی هریک از کشورهای عضو این پیمان به شبه‌جزیره کریمه که به عنوان خاک روسیه محسوب می‌شود، می‌تواند منجر به جنگ جهانی سوم شود .

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«دیمیتری مدودف»، روز گذشته طی اظهارنظری گفت؛  «هرگونه تجاوز به شبه‌جزیره کریمه از سوی هر یک از کشورهای عضو ناتو می‌تواند به منزله اعلان جنگ علیه روسیه قلمداد شده و می‌تواند منجر به  "جنگ جهانی سوم"  شود.

بنابراین گزارش، مدودف که درحال حاضر نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه است در مصاحبه با هفته نامه  «آرگومنتی آی فکتی» (Argumenty i Fakty) چاپ مسکو، در این خصوص گفت: برای ما، کریمه به عنوان بخشی از روسیه محسوب می شود، یعنی برای ابد؛ (بنابراین) هرگونه تلاش برای تجاوز به کریمه به منزله اعلان جنگ علیه کشور ما به شمار می رود.

نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه افزود: اگر این تجاوز از سوی اعضای ناتو رخ دهد، این به معنای درگیری با تمامی متحدان پیمان آتلانتیک شمالی و یک جنگ جهانی خواهد بود، یک «فاجعه به تمام معنی».

مدودف  درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو نیز گفت که روسیه اقدام به تقویت مرزهای خود خواهد کرد  و آماده اقدامات تلافی‌جویانه است، که این موضوع  می تواند  منجر به استقرار موشک های مافوق صوت اسکندر در مرز با آنان شود.

روسیه به دنبال تحولات داخلی  اوکراین و سرنگونی «ویکتور یانوکوویچ» رئیس‌جمهوری اسبق آن کشور که با تحریک غرب صورت گرفته بود، شبه جزیره کریمه را در ماه مارس ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد.

irna.ir/xjJQBQ

**وزیر خارجه انگلیس: عواقب شکست اوکراین برای بقیه اروپا بسیار جدی است

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ با روزنامه اسپانیا با تاکید بر اینکه «عواقب شکست اوکراین در این جنگ برای بقیه اروپا بسیار جدی است» گفت برای پایان جنگ اوکراین «سعی نکنیم به یک توافق صلح شتابزده که به معنای واگذاری سرزمین است، دست یابیم».

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

در حالی که حدود ۲۴ ساعت تا برگزاری نشست تاریخی ناتو در مادرید اسپانیا باقی مانده است، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای با روزنامه ال پائیس اسپانیا در توضیح لزوم بازنگری و تقویت جناح شرقی اروپا برای رویارویی با روسیه به عنوان یکی از اهداف نشست ناتو گفت: تقویت جناح شرقی بسیار مهم است و نیاز به ترکیبی از چند عامل دارد. اول از همه ما در حال کار بر روی پایان دادن به استراتژی فعلی مبنی بر تعداد کم نیروها و نیروهای چرخشی در هر کشور به عنوان نخستین واکنش هستیم. برای انجام این کار در وهله دوم، ما باید این رقم را افزایش دهیم، و بریتانیا پیشتر این کار را انجام داده است. و سوم اینکه، ما باید تشخیص دهیم که حضور نیروها باید دائمی‌ باشند. حمله روسیه به اوکراین به ما نشان داد که امنیت در اروپا بدتر شده است. پاسخ ناتو باید افزایش حضور و دائمی‌ کردن آن باشد.  

تراس در پاسخ به این پرسش که «آیا باید برای جنگ مستقیم با روس ها در اروپای شرقی آماده شویم؟» گفت: در حال حاضر، چیزی که ما نیاز داریم این است که تمام حمایت‌هایی را که در توان داریم از اوکراین انجام دهیم. عواقب شکست اوکراین در این جنگ برای بقیه اروپا بسیار جدی است. اولین کار این است که به آن‌ها آموزش نظامی و تسلیحاتی داده شود تا بتوانند روسیه را از اوکراین بیرون کنند. اما مطمئنا همه نیروها باید برای همه نوع احتمالات آماده شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در تشریح نتایجی که منجر به تایید پیروزی اوکراین می‌شود، تصریح کرد: اساسا اینکه نیروهای روسی باید اوکراین را ترک کنند. کاری که ما نمی‌توانیم انجام دهیم این است که صلحی ناخوشایند داشته باشیم، صلحی که با حضور روسیه در اوکراین حاصل شود. این نتیجه کارساز نخواهد بود. ما از قبل می‌دانیم که در سال ۲۰۱۴ و پس از آن، با وجود توافقات مینسک، چه اتفاقی افتاد. روسیه در نهایت دوباره خود را احیا کرد و بازگشت. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که دوباره این اتفاق بیفتد.

لیز تراس در توضیح اینکه مقصود انگلیس از ترک اوکراین توسط روسیه، ترک مرزهای این کشور مربوط به پیش از سال ۲۰۱۴ است یا ۲۰۲۲ گفت: اساساً من فکر می‌کنم که تمام سرزمین‌های اوکراین به طور غیرقانونی اشغال شده است.

خبرنگار ال پائیس در ادامه گفت: حتی بوریس جانسون نیز موضع خود را تغییر داده و در حالی که هفته‌ها قبل از بازیابی کل سرزمین اوکراین دفاع کرد اما اکنون به مرزهای قبل از ۲۴ فوریه راضی است. وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ با تاکید بر موضع دولت اوکراین گفت: ولودیمیر زلنسکی بسیار واضح گفته است که آن‌ها خواهان سرزمین اوکراین هستند. ما باید از آن‌ها در این زمینه حمایت کنیم و سعی نکنیم به یک توافق صلح شتابزده دست یابیم که به معنای واگذاری سرزمین است. ما نه تنها باید اطمینان حاصل کنیم که روسیه از اوکراین اخراج می شود، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که تجاوز بیشتر روسیه هرگز مجاز نخواهد بود. وی با تاکید بر اینکه حتی امکان تغییر وضعیت در منطقه دونباس «کاملا» وجود دارد، افزود: به همین دلیل است که باید از اوکراین حمایت کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: آنچه ما باید تضمین کنیم این است که در حالی که ماشین جنگی روسیه را با تحریم‌های بیشتر تخریب می‌کنیم، اوکراین تمام ظرفیت (نظامی) مورد نیاز خود را تامین کند. تنها اگر آن‌ها (نیروهای اوکراینی) موفق شوند روسیه را از اوکراین بیرون برانند، در موقعیت خوبی برای دستیابی به صلح قرار خواهند گرفت. ایده برقراری صلح زودهنگام در حالی که روسیه به اشغال این سرزمین ادامه می دهد، کار درستی نیست.

وی در پاسخ به اینکه «آیا فکر می‌کنید در بین متحدان غربی وحدت وجود دارد؟ یا فکر می‌کنید که برخی از کشورهای اروپایی که برای مسائل انرژی یا مسائل دیگر به روسیه وابسته هستند، می‌توانند در نهایت منعطف‌تر عمل کنند؟» گفت: من به کشورهای حوزه بالتیک یا لهستان اشاره می‌کنم که تجربه زیادی در برخورد با روسیه دارند و در حمایت از اوکراین و پاسخ به روسیه بسیار روشن عمل کرده‌اند. در سراسر اروپا حمایت زیادی از اوکراین وجود دارد. من روز جمعه با وزرای گروه ۷ صحبت کردم و همه ما با ارائه تمام حمایت‌های مورد نیاز اوکراین و افزایش تحریم‌ها علیه روسیه موافق هستیم. هر کشوری سیاست و بحث‌های داخلی خود را دارد. اما در این بحران، وحدت نشان داده شده کلیدی بوده است. چیزی که من می خواهم این است که این وحدت را حفظ کنید و علائم خستگی یا تمایل به تسلیم شدن را نشان ندهید.

این دیپلمات انگلیسی در توضیح اینکه آیا تهدیدهای روسیه علیه لیتوانی مبنی بر مسدود کردن انتقال کالاها از طریق کالینینگراد منجر به جبهه جدیدی در این جنگ خواهد شد، تاکید کرد: ما توانستیم اقتصاد روسیه را ۱۵ سال به عقب برگردانیم. مسکو در پرداخت بدهی خود دچار مشکل شده است. و در حال حاضر انواع لفاظی‌ها از روسیه شنیده می‌شود. شما باید به آنچه مقام‌های روسیه انجام می‌دهند بیشتر از آنچه آن‌ها می‌گویند توجه کنید.

وی همچنین با اعلام افزایش کمک‌های انگلیس به منظور تامین مالی ساختارهای راه‌آهن جدید برای باز کردن مسیرهای جدید انتقال غلات اوکراین گفت: واضح است که بنادر (دریای سیاه) ظرفیت بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند. ما در حال مذاکره با دولت ترکیه برای راه‌حل‌های عملی هستیم. شما (اسپانیا) باید کمک کنید تا غلات بیشتری خارج شود. وضعیت بسیار نامطمئن است.

روزنامه ال پائیس اسپانیا در گزارشی با عنوان «ناتو در مورد بزرگترین استقرار نظامی از زمان جنگ سرد تصمیم‌گیری می‌کند» نوشت: اجلاس آتی ناتو (۲۹ و ۳۰ ژوئن/ هشتم و نهم تیر ماه) نقطه عطفی در تاریخ ناتو خواهد بود؛ اتحادی که هدف و آرمان اصلی آن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی زیر سوال رفت و در پایتخت اسپانیا خود را برای انطباق با سناریوی جنگی که از زمان جنگ سرد تا کنون بی سابقه بوده است، آماده خواهد کرد.

به نوشته ال پائیس، ۳۰ متحد پیمان آتلانتیک شمالی با حداکثر آمادگی نظامی برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین گرد هم می‌آیند تا با آغاز یک رقابت تسلیحاتی خیره‌کننده، شرق اروپا را به قلعه‌ای با هزاران سرباز و استقرار گسترده تجهیزات نظامی در انتظار حمله احتمالی تبدیل کنند. به این ترتیب ناتو در صدد است تا این پیام را بفرستد که در شرایط جنگی قرار داشته و آماده پاسخگویی به هر گونه تجاوز علیه هر یک از اعضای خود است.

در ادامه این گزارش آمده است: مذاکرات در مورد دامنه پاسخ و واکنش نظامی ناتو در مادرید اعلام خواهد شد و روز شنبه در مقر این اتحاد در بروکسل ادامه خواهد یافت. بررسی وضعیت موسوم به «دفاع و بازدارندگی» بر اساس مجموعه تسلیحات و نیروهای موجود از مسائلی است که برای آمادگی ناتو برای مقابله با تهدیدات احتمالی و حفظ امنیت منطقه یورو در دستور کار قرار خواهند گرفت. طبق اعلام منابع آگاه، برخی کشورها قصد دارند نیروهای نظامی خود متشکل از گروه‌های رزمی را به تیپ نظامی تغییر دهند که به این ترتیب، شمار نیروهای فعلی که بین یکهزار تا یکهزار و ۶۰۰ نفر است، دست‌کم دو برابر خواهد شد. استقلال عمل بیشتر و دسترسی به سلاح‌های پیچیده‌تر از ویژگی‌های این واحدهای جدید نظامی است.

این منابع همچنین می‌افزایند که متحدان ناتو که از نظر جغرافیایی به روسیه نزدیک‌تر هستند، وضعیت دفاعی خود را به دسته لشکرهایی که توسط ژنرال‌ها فرماندهی می‌شوند، ارتقا خواهند داد. واحدهای نظامی که می‌توانند تا ۱۵ هزار نیرو داشته باشند.

«جیمی شی» تحلیلگر و متخصص حوزه دفاعی و سخنگوی رسمی سابق ناتو معتقد است «بحث اصلی در نشست مادرید میان متحدان اروپای شرقی خواهد بود که مایل هستند گردان‌ها را با تیپ‌هایی با سلاح سنگین جایگزین کنند که به طور دائم در قلمرو این کشورها مستقر هستند. متحدانی همچون ایالات متحده و آلمان اما ترجیح می‌دهند به استراتژی فعلی نیروهای چرخشی خود و تقویت نیروها در صورت بروز بحران و درگیری ادامه دهند».

irna.ir/xjJQBg

**سازمان منع سلاح‌های شیمیایی: برای تکرار نشدن تراژدی سردشت، تسلیحات شیمیایی باید به طور کامل نابود شود

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی با ارسال پیامی به مناسبت سی و پنجمین سالگرد حمله شیمیایی به سردشت بر لزوم نابودی کامل سلاح های شیمیایی برای مقابله با تکرار تراژدی هایی از این دست، تاکید کرد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

فرناندو آریاس در این پیام ویدیویی، گفت: سی و پنج سال پیش، در ۲۸ ژوئن ۱۹۸۷، شهروندان صلح‌جوی سردشت قربانی یک حمله بی‌رحمانه شیمیایی شده و در این حمله تعداد زیادی از مردم بی‌گناه شامل مردان و زنان، پیر و جوان بدون هیچ تمایزی کشته شدند.

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی افزود: زخم‌ها و آسیب‌های بسیاری از بازماندگان برای همیشه باقی ماند و رنج جسمی و روحی برخی از آنها تا به امروز ادامه دارد، این رویداد جامعه بین‌المللی را به وحشت انداخت، و تلاش‌های آن را برای به پایان رساندن ممنوعیت جامعه جهانی سلاح‌های شیمیایی سرعت بخشید.

«آریاس» با اشاره به اینکه امسال ما بیست‌وپنجمین سالگرد لازم الاجرا شدن این ممنوعیت را به عنوان یک سند الزام آورحقوقی - کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی گرامی میداریم، وی افزود: این (کنوانسیون) معاهده‌ای منحصر به فرد است چرا که شامل ممنوعیت کامل، دایمی و قابل راستی آزمایی علیه یک گروه کامل از سلاح‌های کشتار جمعی است.

وی خاطرنشان کرد: این کنوانسیون همچنین عهدی نسبت به قربانیان جنگ شیمیایی است زیرا از طریق آن جامعه بین‌المللی در تلاش‌های خودبرای اطمینان از تکرار نشدن چنین رنجی مصمم باقی می‌ماند.

مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اضافه کرد: در این راستا، در طول بیش از ربع قرن گذشته ما به پیشرفت بزرگی در جهت نیل به این هدف دست یافته‌ایم. ۹۹ درصد از ذخایر سلاح‌های شیمیایی اظهارشده تحت راستی آزمایی دقیق و موثر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی امحاء شده‌اند.

۱۹۳ کشور به کنوانسیون پیوسته‌اند و معنای آن این است که ۹۸ درصد جمعیت جهان تحت حمایت آن هستند.

وی اضافه کرد: به رغم این دستاوردها، استفاده اخیر از سلاح‌های شیمیایی در چندین کشور جهان به ما یادآوری می‌کندکه این خطر کماکان ادامه دارد به همین دلیل، باید برای نیل به هدف امحای دایمی سلاح‌های شیمیایی به طور مستمر هنجار جهانی مقابله با سلاح‌های شیمیایی را تقویت کنیم.

آریاس خاطر نشان کرد: اقدام مذکور برای حصول اطمینان از تکرار نشدن تراژدی‌هایی مانند سردشت است.

هفتم تیر سال ۱۳۶۶ هواپیماهای رژیم بعث عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام از شهر بی دفاع ومظلوم سردشت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب ارومیه را بمباران کردند و در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر، شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفته و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم از این نوع در جهان بود که آثار و مشکلات بسیاری برای مردمان این دیار بوجود آورد بطوریکه این شهر را به نخستین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما تبدیل کرد.

irna.ir/xjJQBs


**قطر و فرانسه بر اهمیت توافق برجام تاکید کردند

وزرای خارجه قطر و فرانسه امروز (سه شنبه) در تماس تلفنی با یکدیگر درباره تحولات مربوط به توافق برجام و اهمیت گفت‌و گوی منطقه‌ای با ایران رایزنی کردند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه امروز با شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر تماس تلفنی برقرار کرد.

در این تماس تلفنی، دو طرف علاوه بر بررسی تقویت روابط دوجانبه و تقویت همکاری در زمینه‌ سرمایه‌گذاری بین دو کشور، تحولات مربوط به مذاکرات برجام را مورد بحث و گفت‌ وگو قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی قطر (قنا)، محمد بن عبدالرحمن و کاترین کولونا بر اهمیت گفت‌وگوی منطقه‌ای با ایران و نزدیکی دیدگاه‌ها بین طرف‌های برجام تأکید کردند.

روسای دستگاه دیپلماسی قطر و فرانسه همچنین درباره آخرین تحولات مربوط به بحران اوکراین و اوضاع لیبی و لبنان رایزنی کردند.

سایت خبری میدل ایست نیوز نیز از قول یک منبع در وزارت خارجه قطر خبر داد که دوحه به عنوان محل برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران انتخاب شده است.

«جوزپ بورل» روز شنبه، در سفر به تهران ضمن اعلام ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران، گفت که دور تازه مذاکرات نه در وین که در یک کشور منطقه و به طور خاص در یک کشور شورای همکاری برگزار خواهد شد.

او گفت که این تصمیم برای آن گرفته شده که این مذاکرات در فرمت ایران و ۴+۱ و امریکا نیست.

سفارت آمریکا در دوحه نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک مشترک درباره ایران گفت‌وگو کردند.

irna.ir/xjJQBr

**احیای برجام و همکاری‌های امنیتی محور گفت‌وگوی وزرای خارجه فرانسه و امارات

تارنمای وزارت خارجه فرانسه گزارش داد: وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با همتای اماراتی خود استفاده تهران از فرصت ایجاد شده برای احیای هرچه سریعتر برجام را خواستار شد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

امانوئل مکرون روز گذشته با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای برجام، بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی را خواستار شد.

کاخ الیزه مقر ریاست جمهوری فرانسه با انتشار این خبر، از تمایل پاریس برای بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی خبر داد.

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد: "پس گره‌ای وجود دارد که در صورت لزوم باید باز شود تا نفت ایران دوباره به بازارها بازگردانده شود. همچنین نفت ونزوئلا نیز باید به بازارها بازگردد."

ساعاتی پس از این سخنان، وزیر خارجه فرانسه تلفنی با همتایان خود در امارات متحده عربی و قطر با محوریت ضرورت احیای برجام گفت‌وگو کرد.

تارنمای وزارت خارجه فرانسه در این ارتباط اعلام کرد: کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با همتای اماراتی خود شیخ عبدالله بن زاید استفاده ایران از فرصت ایجاد شده برای احیای هرچه سریعتر برجام را خواستار شد.

وی در ادامه بر اهمیت تبادل نظر در زمینه مسائل امنیتی منطقه‌ای تاکید و اراده پاریس برای هماهنگی نزدیک با شرکای اصلی منطقه‌ای خود را یادآوری کرد.

کولونا به ماهیت راهبردی مشارکت دوجانبه بین فرانسه و امارات متحده عربی اشاره کرد و خواستار تعمیق آن شد.

بر اساس این گزارش، وزیران خارجه دو کشور همچنین در مورد چشم انداز روابط دوجانبه، به ویژه در زمینه همکاری در حوزه مبارزه با تغییرات آب و هوایی و نشستی که در همین ارتباط در امارات متحده عربی برگزار می شود، سخن گفتند.

رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای از جمله پیامدهای جنگ در اوکراین که به اعتقاد پاریس موجب ناامنی غذایی در بسیاری از کشورها شده است، از دیگر محورهای این گفت‌وگوی تلفنی بود.

همچنین وزرای خارجه قطر و فرانسه امروز (سه‌شنبه) در تماس تلفنی با یکدیگر درباره تحولات مربوط به توافق برجام و اهمیت گفت‌و گوی منطقه‌ای با ایران رایزنی کردند.

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه امروز با شیخ «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر تماس تلفنی برقرار کرد.

irna.ir/xjJQHn

**ایران نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیت‌های بریکس دارد

رئیس انجمن دوستی ایران و چین معتقد است جمهوری اسلامی ایران بعنوان موثرترین کشور منطقه و بدلیل ژئوپولتیک و ظرفیت نقش آفرینی در ابعاد مختلف تامین مسیر امن انرژی، ترانزیت و دسترسی به کریدور جنوب به شمال و قابلیت‌های زیرساختی صنعتی و فناوری، می‌تواند نقشی بی‌بدیل در ارتقای ظرفیتهای بریکس ایفا کند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

علاءالدین بروجردی روز سه شنبه در گفت و با ایرنا ، با تاکید بر اینکه ظرفیت های “ بریکس پلاس“ عامل مهمی برای تقویت اقتصاد ایران است، گفت: حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست اخیر گروه “ بریکس پلاس “ که  کشورهای با اقتصادهای نوظهور  و نیز درحال توسعه را شامل می شود ، گام بسیار مهمی در جهت  مقاوم سازی اقتصاد ایران و نیز مشارکت و ایفای نقش جدید در معادلات جهانی است .  

گروه “ بریکس “ ابتدا در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط چین  ، روسیه ، هند ، برزیل و سپس در سال ۲۰۱۰ با حضور آفریقای جنوبی شکل گرفت ‌و در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز با ابتکار چین سازو کار جدیدی تحت عنوان “ بریکس پلاس “ با حضور کشورهای در حال توسعه بیشتری که مکمل گروه “ بریکس “ بشمار می آید ، تشکیل شد .
رییس انجمن دوستی ایران و چین با اشاره به نشست اخیر اجلاس بریکس پلاس به میزبانی چین و حضور سران ۱۸ کشور از جمله ایران تاکید کرد ، جمعیت روبه گسترش کشورهای عضو گروه بریکس پلاس این مزیت را برای آن ها ایجاد می کند تا در آینده سهم خود از تولید اقتصادی جهان را افزایش داده و الگوی توسعه اقتصادی جدیدی را در شرایط پیچیده جهانی ارایه نمایند و ایران نیز برای تحقق مقاوم سازی اقتصاد خود نیازمند است در حوزه تجارت و تعامل با کشورهای جهان از ساختار ها و نهادهای جدیدی چون بریکس پلاس استفاده بهینه کند . 

بروجردی برگزاری وسیع نشست بریکس  توسط چین و محتوای مطرح شده در سخنان رییس جمهوری چین و نیز  بیانیه ۷۵ ماده ای اجلاس موسوم به “بیانیه پکن “ که  همه ابعاد سیاسی ، بین المللی ، اقتصادی ، امنیتی ، فرهنگی و علمی و فناوری را در برمی گرفت ، را بسیار با اهمیت دانست و گفت  دعوت از رییس جمهور ایران برای شرکت در این اجلاس در شرایط حساس کنونی بیانگر نقش موثر ایران در تعاملات منطقه ای و جهانی است . 

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن همچنین با اشاره به سخنرانی مهم آیت الله ابراهیم رییسی رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست بریکس پلاس و نقش ایران در بالابردن ظرفیت این سازو کار خاطرنشان کرد که ژئوپولتیک  و ظرفیت نقش آفرینی ایران در ابعاد مختلف تامین مسیر امن انرژی ، ترانزیت و دسترسی به کریدور جنوب به شمال و قابلیت های زیرساختی صنعتی و فناوری آن در به ثمر رسیدن این سازوکارها به عنوان موثرترین کشور منطقه  ، بی بدیل است .
«ضمن آنکه سه کشور عضو اصلی گروه بریکس پلاس یعنی چین ، روسیه و هند از جمله ایران از اعضای سازمان همکاری شانگهای و بعضا همکاریهای اورآسیا هستند و از کشورهای موثر در طرح یک کمربند - یک راه هستند و ایران که در شاهراه حیاتی و کلیدی این طرحها قرار دارد، در ایجاد حلقه وصل سازو کار بریکس و سازمان همکاری شانگهای و طرح یک کمربند یک راه نیز می تواند به عنوان بازیگر کلیدی نقش آفرینی کند . »

رییس انجمن دوستی ایران و چین همچنین توصیه کرد که در شرایط حساس کنونی ، ایران نیز باید با دیپلماسی فعال در این راستا قدم بردارد و  ضمن پیگیری جدی عضویت رسمی ایران در گروه بریکس پلاس ،   توسعه همکاری با کشورهای عضو این گروه ، انعقاد قراردادهای تجارت دوجانبه با کشورهای منطقه و جهان، انعقاد پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری را در اولویت قرار دهد .
آیت الله رئیسی در بخشی از سخنرانی در اجلاس بریکس پلاس تاکید کرد: از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی جهان، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروتِ استثناییِ نیروی انسانیِ آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمیِ چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک گذاریم. این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل نماید.

irna.ir/xjJQGJ

**گروه ۷ با تعیین سقف قیمت بر نفت روسیه به صورت کلی موافقت کرد

تارنمای نشریه پولیتیکو دقایقی پیش به نقل از دو مقام آگاه نوشت که سران ۷ غول صنعتی امروز به صورت کلی توافق کردند تا به دنبال راهی برای اعمال سقف قیمت بر نفت روسیه باشند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

پولیتیکو نوشت که پیشنهاد فرانسه برای اعمال سقف قیمت بر نفت صادراتی سایر کشورهای تولیدکننده با مخالفت دیگر اعضای گروه ۷ مواجه شد. اکنون کشورهای عضو باید به دنبال گزینه های فنی برای نحوه اجرای این تصمیم باشند.

آمریکا در روزهای اخیر پیشنهاد کرده بود تا برای افزایش تاثیر تحریم های ضد روسیه، تحریم علیه بیمه حمل و نقل محموله های نفتی روسیه برداشته شود به شرط آنکه مشتریان نفت روسیه سقف قیمت تعیین شده از سوی گروه ۷ را رعایت کنند.

پیشتر آلمان و آمریکا با پیشنهاد دیروز (۶ تیر) فرانسه برای تعمیم این سقف قیمت به تمامی تولیدکنندگان نفت مخالفت کرده بودند. به گفته دو منبع آگاه، با عقب نشینی فرانسه، دستیابی به توافق امروز میسر شد.

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز دیروز با اشاره به تصمیم سران گروه ۷ برای رسیدن به توافقی برای تعیین سقف قیمت برای صادرات نفت روسیه نوشته بود: این گروه به دنبال آسیب و فشار بر روسیه با هدف مهار کردن توانایی این کشور برای تامین مالی هزینه جنگ است.

فایننشال تایمز نوشت: گروه ۷ قصد دارد با این تصمیم طیف وسیعی از کشورها فراتر از اعضای این گروه، سقفی بر قیمت پرداخت شده برای نفت روسیه اعمال کنند تا سود افزایش قیمت نفت خام را برای ماشین جنگی کرملین محدود کرده و تاثیر افزایش قیمت انرژی بر اقتصادهای غربی کاهش یابد.

چنین توافقی به حمایت همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد و سران کشورها باید مسائل دشواری را در مورد نحوه عملکرد و تناسب آن با تحریم های آمریکا، انگلیس، اروپا و ژاپن حل کنند.

اتحادیه اروپا در ماه مه با ممنوعیت تدریجی محموله‌های نفت روسیه از طریق دریا موافقت کرد، در حالی که اجازه برداشت موقت نفت خام از طریق خط لوله را داد. انتظار می‌رود این اقدام ها تا پایان سال جاری صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا را ۹۰ درصد کاهش دهد.

irna.ir/xjJQDF

**همسایگان خزری و جایگاه راهبردی ایران

عشق آباد پایتخت ترکمنستان فردا(۸ تیر) میزبان ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر است و جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های ساحلی خزر و به عنوان کلیدی ترین مسیر دسترسی همسایگان ساحلی این دریا به آبهای آزاد، در عالی ترین سطح در این نشست منطقه ای شرکت می کند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

سران کشورهای ساحلی دریای خزر شامل جمهوری اسلامی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان بار دیگر و این بار در عشق آباد گردهم می آینده و به همین منظور،  آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» فردا در رأس هیأتی عالی رتبه از مقامات سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست، به ترکمنستان سفر می‌کند.

آیت الله رئیسی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس یاد شده، در حاشیه این نشست با همتایان خود بصورت دوجانبه و دیدار و گفت وگو خواهد کرد.

نشست سران کشورهای ساحلی خزر  نخستین‌ بار به پیشنهاد «صفرمراد نیازف» رئیس جمهوری وقت ترکمنستان و با هدف تعیین رژیم حقوقی دریای کاسپین و با حضور رؤسای جمهور وقت ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان در اردیبهشت ۱۳۸۱ در عشق آباد برگزار شد. دور دوم این اجلاس نیز در ۲۴ مهر ۱۳۸۶ در تهران برگزار شد.

دریای خزر به عنوان بزرگترین پهنه‌ای آبی محصور(دریاچه) جهان از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به روسیه و جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری‌های ترکمنستان و قزاقستان محدود می‌شود. دریای خزر در گذشته بخشی از دریای تتیس بود که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس متصل می‌کرد. این دریا که گاهی بزرگترین دریاچه جهان و گاهی کوچکترین دریای خودکفای کره زمین طبقه‌بندی می‌شود، بزرگترین پهنه آبی محصور در خشکی است. طول آن حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. سطح دریای خزر در حدود ۲۸ متر پائین‌تر از سطح دریاهای آزاد است.

جایگاه استراتژیک ایران در خزر

منطقه آسیای مرکزی از منظر ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و همچنین ترانزیتی به دلیل موقعیت حساسی که بین سه تمدن روسی، چینی و اسلام قرار دارد، یک منطقه بسیار مهم به شمار می آید.
به باور کارشناس ارشد مسائل اوراسیا،  کشورهای آسیای مرکزی در «کانون بیضی استراتژیک انرژی» که توسط اقتصاددانان و کارشناسان انرژی مطرح می‌شود، قرار دارند. این کانون خلیج‌فارس، بخش‌هایی از اوراسیا و همچنین آسیای میانه را در برمی‌گیرد، به همین دلیل زمینه بسیار خوبی برای همکاری میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی وجود دارد.

امروزه حمل ونقل به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی و پیشرفت اقتصادی درجهان به شمار می‌رود و ایران از این نظر در منطقه‌ای ویژه و موقعیت استثنایی قرار دارد.

به عبارت دیگر، ایران در یک چهارراه  ترانزیت جهانی قرار گرفته که از یک سو به شرق دور و از سوی دیگر به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) می‌رسد؛ همچنین از سوی دیگر به اروپا و آفریقا مسیر دارد که این موقعیت ویژه در نقشه جهان می‌تواند کشور را از نظر حمل کالا و ترانزیت به یک قدرت جهانی تبدیل کند.

ایران علاوه بر ارتباطات دریایی، از ظرفیت ریلی خوبی هم برخوردار است به طوری که از چهار مسیر تعریف شده برای ترانزیت ریلی در جهان، سه مسیر از ایران می‌گذرد. مسیر اول از طریق اروپای غربی به سمت روسیه، قزاقستان و چین تعریف شد. مسیر دوم از طریق اروپا به ترکیه، ایران، جنوب آسیا، جنوب چین و جنوب‌شرقی آسیا و مسیر سوم از اروپا به ترکیه، ایران، آسیای مرکزی و چین است. مسیر چهارم نیز از شمال اروپا به روسیه، آسیای مرکزی و خلیج‌فارس می‌گذرد.

همچنین جمهوری اسلامی ایران به تمام راه‌های حمل‌ونقلی اعم از دریا، جاده، ریل و آسمان دسترسی دارد. برآورد شده که اگر کشور به درآمد ترانزیت ٥٠‌ میلیون تن کالا دست پیدا کند، می‌تواند از درآمدهای نفت بی‌نیاز شود.

irna.ir/xjJPZ3

**سیگنال مصری ها به ایران : به هیچ ائتلافی علیه ایران نمی پیوندیم

در پی موج سازی رسانه ای در خصوص ایجاد تشکیلاتی موسوم به ناتوی عربی در منطقه، یک رسانه عربی امروز سه شنبه، نوشت: گروهی از سران سیاسی و نظامی مصر اعلام کرده اند که با هرگونه ایده مشارکت قاهره در ائتلاف نظامی علیه ایران مخالف هستند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

سران سیاسی و نظامی مصر تاکنون بارها با مشارکت کشورشان در هر گونه ائتلاف نظامی علیه کشورهای جهان و منطقه از جمله ایران مخالفت کرده اند و اخیرا در رسانه های گروهی مصری بارها بر این موضوع تصریح و تاکید کرده اند.

اکنون تارنمای خبری " العربی الجدید " در شماره امروز (سه شنبه) خود به نقل از منابع آگاه مصری خبر داده است که یک جریان قوی موجود در داخل نیروهای مسلح مصر و موسسه امنیت ملی وابسته به دستگاه اطلاعات عمومی این کشور اخیرا مخالفت کامل خود را با ایده مشارکت مصر در هر گونه ائتلاف نظامی علیه ایران اعلام کرده است.

منابع مزبور تاکید کردند : فرماندهان بلندپایه نظامی در نشست های شکل گرفته در درون نیروهای مسلح با صراحت اعلام کردند که به طور کامل مخالف مشارکت مصر در هر گونه رویارویی نظامی مستقیم با ایران هستند. این موضوع بارها در نشست های برگزار شده در سطح موسسه امنیت ملی مصر تکرار شده است.

آنان توضیح دادند: این موضوع در درون نهادهای امنیتی و نظامی مصر پس از آن مطرح شد که موضوع تشکیل ناتو خاورمیانه ای جهت مقابله با ایران و تلاش برخی از طرف ها جهت ملحق کردن مصر به آن منتشر شد.

منابع یاد شده یکی از اهداف اصلی سفر دیروز رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی به عمان را "رساندن پیام اطمینان بخش به ایرانیان" برشمردند مبنی بر اینکه « مصر به هیچ وجه مایل نیست وارد رویارویی مستقیم با ایران شود .»

این منابع مصری مخالفت کشورشان با مشارکت در رویارویی نظامی مستقیم با ایران را تنها منحصر به عبدالفتاح السیسی ندانسته بلکه آن را « نمایانگر اندیشه و نقطه نظر موجود در درون موسسه نظامی مصر » دانستند زیرا به گفته آنان « به دلایل بسیاری نیازی به درگیری با ایران وجود ندارد از جمله اینکه ایران به هیچ وجه تا کنون با مصر دشمنی نکرده است بلکه برعکس وجود یک توافق غیرعلنی میان نهادهای تشکیل دهنده نظام حاکم عدم تجاوز مصر به کشورهای جهان را تضمین می کند.»

به اعتقاد منابع مزبور در سفر اخیر امیر قطر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به مصر و دیدارش با السیسی احتمالا به این موضوع پرداخته شده است به ویژه با توجه به اینکه به گفته آنان "دوحه در بسیاری از مسائل بین المللی و منطقه ای بالاخص در رابطه با تهران از موضع موزونی برخوردار است."

العربی الجدید در ادامه به نقل از یک دیپلمات سابق مصری که خواست نامش فاش نشود، فاش کرد : برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با استفاده از اهرم کمک های اقتصادی خود نظام مصر را به شدت تحت فشار قرار داده اند تا آن را وادار به پیوستن به ائتلاف نظامی مزبور نمایند .

دیپلمات مزبور توضیح داد : ممکن است السیسی با کشورهای خلیج فارس در خصوص موضوع ناتو عربی همراهی کند و در کنار کشورهای خلیج فارس علیه به اصطلاح تهدیدهای فراروی آنها قرار گیرد اما از این حد فراتر نخواهد رفت و در عین حال نظام مصر همچنان به رساندن پیام های خود به ایران دال بر اینکه عملا در هیچ  یک از رویارویی های نظامی مستقیم با ایران ورود نخواهد کرد، ادامه خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد : منطقه هم اکنون در آستانه رویارویی جدیدی قرار دارد که ممکن است در لبنان شکل گیرد.

وی افزود : در هر گونه جنگ نیابتی جدید در منطقه ایران به شدت دشمنانش را هدف قرار خواهد داد و مصر به خوبی به این موضوع واقف است و بر همین اساس بیم آن دارد که از سوی ایران مورد هدف قرار گیرد زیرا اگر چنین امری روی دهد در آن صورت واکنش نشان دادن مصر کار سخت و دشواری خواهد بود و ممکن است ارتش مصر را در تنگنا و وضعیت بغرنجی  قرار دهد.

مجموعه‌ای از عوامل طی ۴۳ سال گذشته باعث تیرگی مناسبات ایران و مصر شده‌اند،چنان که برخی از این عوامل به مرور زمان از میزان اهمیت‌شان کاسته شده و مجموعه عوامل جدیدی جایگزین آنها شده اند و همین مسائل باعث ایجاد محدودیت‌ها و معذوریت‌هایی برای مصر جهت عادی سازی روابط با ایران شده است .

در سال های اخیر ایران بارها علاقه‌مندی خود را برای گسترش روابط با مصر اعلام کرده و تلاش داشته که سیگنال های مثبتی برای این کشور در راستای اجرای سیاست توسعه روابط با کشورهای منطقه ارسال کند؛ سیگنال‌های مثبتی که تاکنون به نتیجه مشخصی در زمینه گسترش روابط دیپلماتیک بین دو کشور نرسیده است و روابط دو کشور همچنان در سطح فعالیت دفتر حافظ منافع در تهران و قاهره باقی مانده است.

بر اساس تحلیل برخی از کارشناسان، مصر برای عادی سازی روابط با ایران در سطح بین‌المللی و منطقه ای با مسائل و مشکلاتی روبرو است. در عرصه بین المللی نوع تعامل مصر با آمریکا  و ارائه کمک‌های سالانه  از سوی  واشنگتن به این کشور ، در سطح منطقه‌ای نیز نوع تعاملات این کشور با اسرائیل و استفاده مصر از موقعیت سوق الجیشی برای گرفتن امتیازهایی از آمریکا و رژیم صهیونیستی به خاطر همسایگی با سرزمین های اشغالی و همچنین نوع  روابط ویژه مصر با عربستان و امارات و دریافت های کمک های مالی قابل توجه از این دوکشور ، مورد توجه است.

واقعیت این است که مصر علیرغم ادعایش جهت زعامت دنیای عرب با توجه به پیشینه تاریخی‌اش ، جمعیت قابل توجهش و همچنین داشتن ارتشی قدرتمند ، به خاطر وابستگی مالی به کشورهایی همچون آمریکا ، عربستان و امارات در برخی از پرونده های منطقه ای و بین المللی از جمله پرونده روابط با ایران و یا قطر از استقلال کامل برخوردار نیست و عموما در هنگام تصمیم‌گیری به این مولفه توجه می‌کند.

irna.ir/xjJQHq

**اتهامات بی‌پایه و اساس گروه ۷ علیه ایران

۷ کشور صنعتی امروز و در پایان اجلاس سه روزه آلمان طی بیانیه‌ای ضمن مطرح کردن اتهام‌های بی‌پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران از اینکه طرفهای برجام تاکنون نتوانسته‌اند در مسیر احیای برجام گام بردارند، ابراز تاسف کردند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

در بیانیه پایانی اجلاس سران گروه ۷ که در تارنمای اجلاس امسال منتشر شده، ضمن اعلام تعهد این کشورها بر ممانعت از ساخت "سلاح هسته ای" ادعایی به وسیله ایران، ابراز "تاسف" شده که با وجود تلاش های دیپلماتیک فشرده برای از سرگیری کامل اجرای برجام، ایران "هنوز فرصت را برای نهایی کردن توافق غنیمت نشمرده است".

کشورهای عضو گروه ۷ در این بیانیه مدعی شدند که بار دیگر شرکای بین المللی همکاری خواهند کرد تا مسئله افزایش فعالیت‌های هسته ایران را مورد توجه قرار دهند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده است: راه‌حل دیپلماتیک کماکان بهترین راه برای محدود ساختن برنامه هسته ای ایران است. 
گروه ۷ با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام، از ایران خواست که با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده و "فوراً" با فراهم ساختن اطلاعات معتبر فنی مورد نیاز آژانس برای روشن شدن و حل مسائل باقیمانده مرتبط با پادمان هسته ای، عمل کند.

irna.ir/xjJQK3

**بازداشت ۴ جاسوس رژیم صهیونیستی در لبنان

نیروهای امنیتی لبنان با انجام یک سری عملیات اطلاعاتی برای کشف و شناسایی شبکه‌های جدید جاسوسی، چهار تن از مظنونان به همکاری با دشمن صهیونیست را بازداشت کردند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

سرویس امنیت داخلی لبنان به تازگی توانست شماری از مظنونان به همکاری با رژیم صهیونیستی را در منطقه «العرقوب» واقع در جنوب لبنان بازداشت کند.

یک منبع امنیتی لبنان گفت که سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، ده‌ها پلتفرم در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی را تحت پوشش شبکه بزرگ اشتغال‌زایی و استخدام جوانان جویای کار در لبنان تهیه کرده‌اند، این در حالی است که به گفته همین منبع، تحقیقات نشان می‌دهد که مظنونان بازداشت شده از واقعیت هویت موسساتی که برای آنها کار می‌کردند، هیچ گونه اطلاعی نداشتند.

در همین ارتباط، «قاسم هاشم» نماینده پارلمان لبنان به روزنامه «الاخبار» گفته که «عملیات بازداشت این افراد در سطحی محدودی بوده است و تاکنون تنها چهار نفر از مظنونان بازداشت شده‌اند».

وی با بیان اینکه برخی از اهالی منطقه العرقوب، اقدام مظنونان با جاسوسی را به «شرایط اقتصادی کنونی لبنان» مرتبط دانستند، تصریح کرد: «جای هیچ گونه توجیهی بویژه برای اهالی این منطقه که همواره از رژیم اشغالگر و تجاوزات مستمرش رنج می‌برند، وجود ندارد».

 بهمن ماه گذشته بود که لبنان ۱۷ شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی را کشف و خنثی کرد. این خبر رسما از سوی وزارت کشور لبنان اعلام شد و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان هم این دستاورد امنیتی را «منحصر به فرد» خواند.

دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بویژه طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری هنگفتی برای نفوذ به کشورهای منطقه از جمله لبنان تحت عناوین مختلف اشتغال‌زایی انجام داده و تلاش کرده است تا با سوء استفاده از اوضاع اقتصادی و سیاسی لبنان به این کشور نفوذ کند.

irna.ir/xjJQHW

**کرملین: تهاجم روسیه به محض تسلیم شدن اوکراین پایان می‌یابد

کرملین روز سه شنبه اعلام کرد روسیه به حملات خود به محض تسلیم شدن اوکراین پایان می دهد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین با اعلام این خبر همچنین از مقام های کی یف خواست به نظامیان اوکراینی دستور دهند سلاحشان را زمین گذارند.

پسکوف به خبرنگاران گفت: طرف اوکراینی می تواند همه چیز را قبل از پایان روز جاری متوقف کند.

وی افزود: دستور به یگان های ملی گرا برای زمین گذاشتن سلاحشان، ضروری است.

پسکوف همچنین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هنوز هیچ گزارشی برای تقویت مرزهای غربی روسیه دریافت نکرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری تاس مبنی بر اینکه آیا رئیس دولت روسیه پیشنهادهایی از وزارت دفاع دریافت کرده است یا نه، افزود: زمان بسیار کمی گذشته است. این کار جامع و بسیار پیچیده است. وزارت دفاع ما در حال تهیه طرح هایی برای تقویت مرزهای غربی کشور با توجه به تهدیدهای جدیدی است که اقدامات ناتو ایجاد می کند.

وی یادآور شد که ناتو یک بلوک نسبتا تهاجمی است که برای رویارویی ایجاد شده است و به نشان دادن ماهیت خود و اجرای وظایف اصلی اش ادامه می دهد.

پسکوف گفت: پیشرفت زیرساخت ناتو به سوی مرزهای ما، روندی است که دو دهه یا حتی بیش از آن ادامه داشته است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تاس در مورد برنامه های ناتو برای افزایش قدرت نیروهای واکنش سریع خود افزود: این گسترش خزنده تداوم دارد و ما به خوبی از این موضوع آگاه هستیم.

irna.ir/xjJQK7

**طلوع نیوز: ایران در ننگرهار یک واحد درمانی احداث می‌کند

تارنمای شبکه طلوع نیوز افغانستان روز سه شنبه به نقل از مسئولان حوزه بهداشت در ولایت ننگرهار نوشت که جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که همواره در کنار مردم افغانستان بوده، در تلاش است یک واحد درمانی در این ولایت احداث کند.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

«دکتر امیرمحمد آفتاب» رئیس بهداشت عمومی ولایت ننگرهار امروز در صفحه فیسبوک با اشاره به دیدار اخیر خود با «مجید صادقی» کاردار  جمهوری اسلامی ایران در این ولایت، نوشت که جمهوری اسلامی ایران در ادامه کمک های خود به مردم افغانستان ازجمله در حوزه بهداشت و سلامت، در تلاش است یک واحد درمانی در ننگرهای ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد کاردار جمهوری اسلامی ایران با ابراز امیدواری درباره احداث این واحد درمانی، تاکید کرده این اقدام می تواند مشکلات سلامت و درمان در شرق افغانستان را تا حدودی بهبود بخشد.

مردم شرق افغانستان به‌ویژه  مردم ننگرهار از نبود امکانات درمانی، پزشکی و بیمارستان مجهز که بتواند بیماران را درمان کنند، رنج می برند.

irna.ir/xjJQHP

**کره‌جنوبی در نیمه دوم سال وارد همکاری با ناتو می‌شود

مقامات دولت کره‌جنوبی می‌گویند «یون سوک یئول» رییس جمهوری این کشور امروز با دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید دیدار و وعده ورود به برنامه جدید همکاری بین سئول و این ائتلاف نظامی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ را خواهد داد.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

یوک سوک یئول روز گذشته و در اولین سفر خارجی خود به عنوان رییس جمهور کره‌جنوبی، وارد مادرید پایتخت اسپانیا شد تا در اجلاس سران ناتو شرکت کند.

وی قرار است علاوه بر حضور در نشست سران ناتو که فردا (چهارشنبه هشتم تیرماه) برگزار خواهد شد، با شماری از رهبران حاضر در این نشست نیز دیدار دوجانبه و چند جانبه داشته باشد.

رییس جمهوری کره‌جنوبی در نشستی با مشاوران خود گفت: مادرید نقطه‌ای است که استراتژی هند و اقیانوس آرام کره جنوبی و طرح امنیت و صلح جهانی با مفهوم استراتژیک جدید ناتو در سال ۲۰۲۲ تلاقی پیدا می‌کند.

براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی، یون همچنین قرار است در جریان نشست با یونس استولنبرگ دبیرکل ناتو کمک ۱۰۰ میلیون دلاری برای کمک به شرایط بشردوستانه اوکراین را اعلام کرد.

سئول همچنین قصد دارد یک نمایندگی در شهر بروکسل پایتخت بلژیک و مقر ناتو به منظور همکاری با این ائتلاف نظامی ایجاد کند.

مقامات کره‌ای به خبرنگاران گفتند: یون همچنین قرار است برنامه همکاری جدیدی را بین سئول و ناتو در نیمه دوم سال جاری میلادی امضا کند.

براساس این توافق، دو طرف جدای از همکاری در زمینه‌های نظامی و امنیتی، «شراکت و همکاری استراتژیک جدیدی» خواهند داشت تا با چالش‌های چندجانبه و تهدیدات امنیتی مواجهه شوند.

کره‌جنوبی و ناتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ وارد همکاری استراتژیک شدند و بعد از آن از طریق توافق‌های جداگانه این شراکت را در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ توسعه دادند.

irna.ir/xjJQKy

**دبیرکل ناتو: در مورد یک برنامه جامع کمک به اوکراین توافق خواهیم کرد

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه ساعاتی پیش از آغاز نشست سران ناتو در مادرید، اظهار داشت: ما در مورد یک برنامه جامع کمک به اوکراین به توافق خواهیم رسید.

از تقویت پیوند ایران و ترکیه تا گفت و گوهای رابرت مالی و قطریها درباره ایران

ینس استولنبرگ (Jens Stoltenberg)  با طرح این ادعا که اوکراین به دلیل تهاجم روسیه با "وحشیگری" بی‌سابقه از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که به حمایت خود از کی‌یف ادامه دهند.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هدف از این توفق را کمک به اوکراین برای حق دفاع از خود اعلام و اضافه کرد: بسیار مهم است که ما آماده حمایت از کی‌یف هستیم.

در همین پیوند رئیس جمهور فرانسه نیز ساعتی پیش با اشاره به روند ادامه درگیری‌های نظامی در اوکراین، گفت: روسیه نمی‌تواند و نباید در این جنگ پیروز  شود.

روزنامه لو فیگارو به نقل از امانوئل مکرون که در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران گروه هفت سخنرانی می‌کرد، نوشت: بنابراین حمایتمان از اوکراین و تحریم‌هایمان علیه روسیه تا زمانی که ضروری باشد و با شدت لازم در هفته‌ها و ماه‌های آتی ادامه می‌یابد.

رئیس جمهور فرانسه اضافه کرد: حمله این هفته روسیه به یک مرکز خرید در اوکراین "جنایت جنگی" است و پاریس تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد.

در همین پیوند ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین خواستار معرفی روسیه به عنوان "دولت حامی تروریسم" شد.

وی اضافه کرد: "تنها تروریست‌های کاملا دیوانه که نباید جایی روی زمین داشته باشند، می‌توانند به اهداف غیرنظامی موشک بزنند."

زلنسکی با طرح این ادعا که حمله به یک مرکز خرید در اوکراین عمدی صورت گرفته است، اعلام کرد: روسیه باید به عنوان کشور حامی تروریسم شناخته شود و جهان می‌تواند ترور روسیه را متوقف کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به طرف‌های درگیر جنگ ادامه می‌یابد.

irna.ir/xjJQMD


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha