چرخش واشنگتن در برابر ریاض؛ تکریم به جای تحریم با چاشنی نفت

تهران- ایرنا- فایننشال تایمز در گزارشی با اشاره به اقدامات بایدن در روزهای نخست ریاست‌جمهوری در قبال عربستان، نوشت: برنامه‌ریزی سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض و ستایش از نقش بن سلمان در مناقشه های منطقه‌ای در حالی است که ولیعهد سعودی پیش از این در شرف تحریم از سوی کاخ سفید بود.

   به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه "فایننشال تایمز"، «جو بایدن» وقتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ شد، به انتقاد از عربستان به دلیل جنایت علیه کودکان یمنی پرداخت. اما اکنون در چرخشی ۳۶۰ درجه ای و چند هفته پیش از سفر به این کشور از آنچه که رهبری شجاعانه ریاض در مناقشه ها خوانده، تمجید می‌کند.

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش خود آورده‌ است: سفر بایدن در ماه آینده میلادی در حالی انجام می‌شود که آمریکا با چالش بهای فزاینده انرژی روبرو است و تلاش می‌کند روابط را با عربستان‌سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده انرژی جهان بهبود بخشد.

گفته می‌شود رئیس‌جمهوری آمریکا در این سفر با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان هم دیدار خواهدکرد؛ همان مقام سعودی که پیش‌تر به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار واشنگتن‌پست در شرف تحریم بود. 

به نوشته این رسانه، قتل خاشقجی و جنگ در یمن آزمون سختی در روابط میان کاخ‌سفید و بن سلمان بوده و بایدن در روزهای نخست ریاست‌جمهوری با به تعلیق درآوردن حمایت تسلیحاتی از عربستان و خروج نام حوثی های یمن از فهرست گروه‌های تروریستی کاهش روابط را با این متحد آسیایی کلید زد.   

اما امروز بایدن در جدیدترین اقدام، نقش ولیعهد عربستان را در امضای آتش بس یمن در ماه آوریل (فروردین) و تمدید آن برای دو ماه دیگر ستود. آتش‌بسی که در واقع توقف برای هفت سال کشتار در یمن و آنچه سازمان ملل از آن به عنوان بدترین بحران بشردوستانه جهان نام برده، محسوب می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید پیش از این در بیانیه‌ای با اعلام برنامه‌ریزی برای سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی و عربستان‌سعودی در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئیه (۲۴ و ۲۵ تیر) گفته است که سفر به ریاض با هدف تقاضا برای نفت نبوده و به منظور همکاری‌های منطقه ای انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha