علی دهقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از مبادی توانمند سازی تشکلهای کارگری و کارفرمایی در استان ارائه آموزش ها و اجرای کارگاه های آموزشی است که در این راستا امسال ۲۰۰ نفر ساعت آموزش به اعضای هیات مدیره تشکلهای کارگری و کارفرمایی ارایه شده است.
وی با اشاره به روند افزایش تشکلهای کارگری و کارفرمایی استان از ۱۷۰ تشکل در سال ۱۳۹۹ به ۱۹۵ تشکل در سال ۱۴۰۰، ادامه داد: این افزایش نشان دهنده رویکرد توسعه کمی تشکل گرایی، در جامعه کارگری و کارفرمایی استان است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی اظهار کرد: تاکنون در استان ۴۳ دفتر نمایندگی کارگران، ۲۴ شورای اسلامی کار و ۳۴ انجمن صنفی کارگری تشکیل شده است.
دهقانی گفت: علاوه بر آن، ۱۵ کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی شهرستانی، ۷۴ انجمن صنفی کارفرمایی و پنج تشکل عالی کارگری و کارفرمایی در آذربایجان غربی تشکیل شده و در حال فعالیت است.
وی با بیان اینکه ۴۸ درصد کل آرای صادره در مراجع حل اختلاف آذربایجان غربی در سال گذشته به صورت سازشی بود، اضافه کرد: اختلاف بین کارگر و کارفرما باید در محیط کار و از طریق تفاهم و توافق حل و فصل شود و بهترین تصمیم توافق است که موجب جلوگیری از سرگردانی مراجعین، کاهش زمان رسیدگی به پرونده ها و تسریع در حل و فصل اختلافات می شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی اظهار کرد: در رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی در مراجع حل اختلاف رویکرد کلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی صیانت از نیروی کار و حفظ و توسعه کار است و اعضای مراجع حل اختلاف باید به حل و فصل توافقی اختلافات کارگران و کارفرمایان کمک کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر تمامی شکایات مشمولان قانون کار از طریق سامانه جامع روابط کار به نشانی https://prkar.mcls.gov.ir دریافت و از طریق مراجع حل اختلاف کار مستقر در سطح استان رسیدگی می شود.
دهقانی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ شعبه هیات تشخیص و هفت شعبه هیات حل اختلاف در سطح شهرستان های آذربایجان غربی مشغول ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند.
به گزارش ایرنا، تشکل های کارگری و کارفرمایی، مهمترین اهرم برای پیگیری نیازها و تقاضاهای کارگران و کارفرمایان به شمار می رود.
نظر شما