افتتاح ۲۰۰ پروژه نیروگاه خورشیدی و مهمترین اخبار هفته گذشته در استان اردبیل

اردبیل- ایرنا- افتتاح ۲۰۰ پروژه نیروگاه خورشیدی، توافق راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در مسکو، پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی و درخشش اعضای حوزه هنری در مسابقات نقاشی فارس از جمله عناوین مهمترین رویدادهای خبری در نقاط مختلف استان اردبیل در هفته گذشته است.

۲۰۰ پروژه نیروگاه خورشیدی بهره‌برداری شد

به گزارش خبرنگار ایرنا در هفته‌ای که گذشت، ۲۰۰ پروژه نیروگاه خورشیدی پنج کیلووات خانگی با حضور جمعی از مسئولان گروه‌های جهادی فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی به طور همزمان و از طریق ویدئوکنفرانسی در نقاط کم‌برخوردار استان اردبیل به بهره‌برداری رسید.

این نیروگاه‌های خورشیدی خانگی به صورت وام در اختیار متقاضیان کم‌برخوردار قرار گرفته است و با آغاز به‌کار آنها و ورود برق تولیدی به شبکه ملی برق، خانواده‌های مورد نظر به ازای تولید برق از درآمد ثابت و پایدار برخوردار خواهند شد.

سردار محمد زهرایی، مسئول بسیج سازندگی کشور نیز در این آیین اهمیت تبیین اقتصاد مقاومتی در جامعه را متذکر شد و گفت: با تعاون و همکاری می‌توان خانواده‌های کم‌برخوردار جامعه را به درآمد پایدار رساند.

مرکز تجاری ایران در مسکو راه‌اندازی می‌شود

هفته گذشته رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل با اشاره به دیدار اعضای این مجموعه با اعضای اتاق بازرگانی مسکو، از امضای توافق اولیه برای ایجاد مرکز تجاری ایران در پایتخت کشور روسیه خبر داد.

حسین پیرموذن گفت: در این دیدارها برای ایجاد مرکز تجاری و نمایشگاه دایمی محصولات ایرانی در کشور روسیه اعلام آمادگی شد و تعیین نمایندگان ۲ اتاق برای ارتباط دایمی و تبادل اطلاعات تجاری، نمایشگاهی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری، دعوت از سرمایه‌گذاران روسی برای برگزاری همایش در استان اردبیل و گیلان در زمینه‌های کشاورزی، مواد غذایی، گردشگری، معدنی و ایجاد زیرساخت‌های ریلی مورد توافق قرار گرفت.

به گفته وی، همچنین اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری به صورت مستمر، توسعه همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای و گمرکی، پیگیری‌های لازم برای امضا و توافق‌های نهایی گمرکات ۲ کشور برای انعقاد تعرفه‌های ترجیحی، توسعه همکاری‌های مرکز داوری اتاق بازرگانی مسکو و اتاق بازرگانی ایران در انعقاد قراردادهای تجاری، ثبت شرکت و رسیدگی به اختلافات و دعاوی فعالان اقتصادی ۲ کشور از دیگر توافق‌های هیات تجاری استان اردبیل در مسکو بود.

همکاری برای عقد قراردادهای خواهرخواندگی، تلاش برای جذب سرمایه‌گذاران روسی برای اتصال راه‌آهن اردبیل-مغان، سرمایه‌گذاری مشترک برای ایجاد پایانه صادراتی، سورتینگ و بسته‌بندی محصولات کشاورزی، غذایی و گلخانه‌ای در منطقه مغان، تلاش برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و توسعه حمل دریایی از طریق بنادر ایران به بنادر ماخاچ قلعه و آستاراخان روسیه، توسعه همکاری‌های ۲ اتاق برای بازاریابی، برندسازی و قراردادهای تجاری محصولات تولیدی ایران با فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه از دیگر توافقات هیات تجاری استان اردبیل در این سفر عنوان شد.

بخش خصوصی از همکاری با سرمایه‌گذاران استرالیایی استقبال می‌کند

همچنین هفته پیش سفیر استرالیا در ایران به استان اردبیل سفر کرد که در جریان آن دیداری نیز با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل داشت؛ رضا قاسمیان، معاون سیاسی استانداری اردبیل در دیدار با سفیر استرالیا به ظرفیت‌های اقتصادی فراوان موجود و موقعیت ترانزیتی این استان اشاره کرد و آن را زمینه‌ساز همکاری مشترک با دیگر کشورها دانست.

حسین پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی اردبیل نیز از آمادگی فعالان بخش خصوصی برای همکاری با سرمایه‌گذاران استرالیایی خبر داد و گفت: بخش خصوصی در همه این سال‌ها برای عبور کشور از بحران اقتصادی و تحریم‌ها تلاش کرده است و اکنون نیز آماده توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها هستیم.

به گفته وی، اکثر صنایع در استان اردبیل فعال هستند و با توجه به پتانسیل‌های موجود در بخش‌های متنوعی مثل صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری از جمله تولید سالانه یک میلیون تن سیب‌زمینی می‌توان همکاری کرد.

سفیر استرالیا نیز در این دیدار اظهار کرد: هدف از سفر به استان اردبیل مشاهده فرصت‌های موجود در این استان و انتقال آنها به فعالان اقتصادی استرالیا است تا از این فرصت‌ها برای توسعه همکاری‌های دو جانبه استفاده شود.

لیندال ساکس همچنین بیان کرد: دانشجویان بسیاری از ایران در استرالیا تحصیل می‌کنند و مشتاق هستیم که در دانشگاه‌های معتبر کشورمان، دانشجویان ایرانی و اردبیلی بیشتری داشته باشیم.

بیش از یک‌هزار میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی پرداخت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در جلسه شورای اداری شهرستان انگوت اعلام کرد که میزان پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به بخش کشاورزی این استان به منظور حمایت از دامداران و مرغداران از یک هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

به گفته نادر تقی‌زاده، دامداران و مرغداران در اسرع وقت با ثبت‌نام در سامانه سیتا و مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی در استان، به شعبه‌های بانک کشاورزی معرفی می‌شوند تا به تناسب ظرفیت تولیدشان تسهیلات سرمایه در گردش دریافت کنند که اثرات مثبت آن در تولید نمایان خواهد شد.

وی افزود: استعداد بالای کشاورزی در استان اردبیل زمینه خوبی را برای توسعه فراهم کرده است و امید می‌رود با همکاری و هم‌افزایی دولت، جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه برای افزایش تولیدات کشاورزی و اشتغال افق‌های واقعی را نمایان کند.

خط تولید نهاده‌های دامی راه‌اندازی می‌شود

هفته گذشته رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با بیان اینکه به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر تامین نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شده است، گفت: به همت محققان و پژوهشگران جهاد دانشگاهی به دنبال تولید گلوتامیک اسید و اسید آمینه لیزین که ۲ ماده با ارزش غذایی مورد استفاده در جیره غذایی دام و طیور می‌باشد، هستیم.

مهران اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه چنین موادی وارداتی بوده و ارزبری بالایی دارد، افزود: با راه‌اندازی خط تولید این محصولات می‌توانیم استان اردبیل را از واردات این نهاده‌ها بی‌نیاز کرده و حتی در صادرات آن نیز ورود نماییم.

وی اظهار کرد: با مساعدت و حمایت مسئولان استانی تلاش داریم امسال و سال آینده خط تولید این ۲ محصول باارزش را در اردبیل و در کنار خط تولید نشاسته صنعتی راه‌اندازی کنیم.

سیل یک‌هزار میلیارد ریال به شهرستان انگوت خسارت زد

فرماندار انگوت هفته پیش اعلام کرد: وقوع رگبار شدید و جاری شدن سیل در مرکز این شهرستان و روستاهای اطراف بیش از یک هزار میلیارد ریال به معابر، تاسیسات و اماکن شهری و روستایی خسارت وارد کرده است.

لطفعلی زیادی گفت: ۲۰ واحد مسکونی نیز خسارت ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی دیده و بسیاری از لوازم و تجهیزات خانگی در این‌ منازل آسیب دیده است.

تخریب مزارع، از بین رفتن محصولات کشاورزی و تلف شدن ۱۰ راس دام سبک و سنگین از جمله خسارت‌ها بود که البته خسارت وارده به تاسیسات برق، آب و گاز با حضور نیروهایی از دستگاه‌های ذی‌ربط رفع شد.

بیش از یک هزار پرونده برای متخلفان صنفی تشکیل شد

معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل هم در هفته‌ای که گذشت از تشکیل یک هزار و ۱۵۳ فقره پرونده تخلف صنفی در این استان از زمان آغاز طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها خبر داد.

یوسف شهباززاده بیان کرد: در مجموع بازرسی از ۳۸ هزار و ۸۶ واحد صنفی استان اردبیل در این مدت صورت گرفت و پرونده‌های تخلف صنفی با ارزش بیش از یک هزار و ۲۳۸ میلیارد و ۸۵۵ میلیون ریال تشکیل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رصد و برخورد با احتکار، اعلام نکردن موجودی، مخفی کردن و خودداری کردن از عرضه یا عرضه خارج از شبکه از اولویت‌های این طرح بود، در نهایت ۱۵۰ فقره پرونده با ارزش بیش از ۹۸ میلیارد و ۱۸۱ میلیون ریال جهت صدور رای به تعزیرات حکومتی استان اردبیل ارجاع شد.

زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا کاهش می‌یابد

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: با تمهیدات صورت گرفته رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا در این استان تسهیل و مدت زمان صدور حکم تعزیراتی کاهش خواهد یافت.

محمدعلی مجتهدی‌نیا در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خلخال افزود: بر اساس قانون اصلاحیه جدید مربوط به نحوه رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا زمان رسیدگی به پرونده‌ها کاهش یافته است و دستگاه‌های ذی‌ربط بلافاصله پس از کشف کالا باید آن را به اداره اموال تملیکی استان تحویل دهند.

وی بیان کرد: در تمام شهرستان‌های استان اردبیل با جدیت تمام ضمن رصد اطلاعاتی، از ورود و خروج کالای قاچاق جلوگیری می‌شود و در کنار این شدت برخورد با قاچاقچیان کالا و کسبه متخلف، باید اصناف خدوم مورد تشویق  قرار بگیرند.

خشونت و طلاق در صدر پرونده‌های دادگستری است

هفته گذشته نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد که در جریان آن معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل، خشونت و طلاق را در صدر پرونده‌های ورودی به این مجموعه عنوان کرد و خواستار همراهی اصحاب رسانه در بحث پیشگیری از جرایم و آسیب‌های اجتماعی شد.

جلال آفاقی، جرایم اولویت‌دار در استان اردبیل را به ترتیب جرایم مرتبط با خشونت و سپس سرقت، اعتیاد و سایر جرایم برشمرد و در بحث دعاوی حقوقی یکی از موارد اولویت‌دار را اختلاف‌های خانوادگی و به عبارت دیگر پرونده‌های طلاق اعلام کرد.

به گفته وی، پیش‌تر مسایل مرتبط با فقر و اعتیاد به عنوان عوامل اصلی طلاق در جامعه در نظر گرفته می‌شد؛ ولی با بررسی‌های کارشناسانه پرونده‌های طلاق، علت اصلی در وضعیت فعلی فضای مجازی، خیانت، ضعف مهارت‌های ارتباطی، سپس مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی، اختلالات جنسی، حسن معاشرت و بسیاری از موارد دیگر است که پیش‌تر مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

حجت‌الاسلام حسین کثیرلو، رئیس‌کل دادگستری استان اردبیل نیز با اشاره به ورود ۳۱۰ هزار فقره پرونده به محاکم قضایی و ۱۲۰ هزار فقره پرونده به شوراهای حل اختلاف، از کاهش زمان رسیدگی پرونده‌ها از ۶۶ روز به ۴۴ روز، ختم ۳۷ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف با مصالحه، سنددار شدن تمام اراضی ملی و منابع طبیعی، بازگرداندن یک هزار هکتار از اراضی ملی به بیت المال، احیای ۱۵ واحد تولیدی راکد در راستای تحقق شعار سال خبر داد.  

بیش از ۲۷ هزار معتاد در چرخه درمان قرار گرفتند

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل هم در نشستی خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر گفت: سال گذشته ۲۷ هزار و ۱۷۶ نفر از معتادان در این ستان در چرخه درمانی قرار گرفتند و از خدمات درمانی در مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر، مراکز بهبودی اقامتی، مراکز خود معرف و مراکز خدمات ام‌ام‌تی برخوردار شدند.

بهنام بهشتی، به تعداد ۶۰ فوت ناشی از اعتیاد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: ۵۷ نفر از این فوتی‌ها مرد و سه نفر نیز زن بودند که بر اثر سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه یک فوتی نیز زیاد است و نباید اتفاق بیافتد، خواستار همکاری برای پیشگیری و هدایت معتادان به سوی درمان شد و اظهار کرد: ۹۲ مرکز ام‌ام‌تی در استان اردبیل وجود دارد که ۶۵ مرکز در اردبیل و مابقی در شهرستان‌ها پراکنده است.

تپه تاریخی دیزلین هشجین تعیین حریم می‌شود

هفته گذشته مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل تعیین حریم این اثر تاریخی را مطالبه امام جمعه و مردم هشتجین عنوان کرد و گفت: پرونده تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی دیزلین در شهر هشجین از توابع خلخال آماده شده است و برای تصویب به وزارتخانه ارسال می‌شود.

نادر فلاحی اضافه کرد: نقشه‌های حریم تپه تاریخی دیزلین که قدمت آن به عصر مفرغ تا دوره ایلخانی برمی‌گردد و سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار غیرمنقول به ثبت رسید، سال گذشته کار شده است و امسال عرصه و حریم این تپه تاریخی در وزارتخانه مربوطه مصوب می‌شود.

کاوش باستان‌شناسی و لایه‌نگاری این تپه تاریخی که در داخل شهر هشتجین قرار دارد، در سال‌های اخیر انجام شده است و با تعیین عرصه و حریم آن، محدوده ساخت و ساز در اطراف این تپه تاریخی به منظور حفاظت بیشتر مشخص می‌شود.

۲۲ هکتار از جنگل فندقلو احیا شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل نیز هفته پیش از احیا و غنی‌سازی ۲۲ هکتار از جنگل فندقلو خبر داد و تشریح کرد: در سال‌های اخیر قسمتی از این جنگل از بین رفته بود که برای احیای آن نهال‌های فندق به صورت گلدانی در این جنگل پرورش یافته است.

محمود قلی‌زاده که در جلسه شورای هماهنگی اداره‌کل منابع طبیعی استان اردبیل سخن می‌گفت، همچنین از احیا و توسعه عملیات مراقبتی بیش از ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان خبر داد و افزود: برای احیا، توسعه و غنی‌سازی بقیه جنگل‌ها و حفاظت از مناطق جنگی استان هم برنامه‌ریزی شده است که به مرور اجرا خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر مساحت عرصه‌های منابع طبیعی اعم از جنگل و مرتع در استان اردبیل بعد از اجرای طرح کاداستر به ۹۷۳ هزار هکتار رسیده است که حفاظت از آنها از سوی ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و سامانه مانیتورینگ انجام می‌شود.

هشت هزار نفر زیرپوشش طرح سوادآموزی قرار می‌گیرند

به گفته معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اردبیل، امسال قرار است هشت هزار بی‌سواد و کم‌سواد در این استان زیرپوشش طرح‌های سوادآموزی قرار بگیرند و جامعه هدف به جای ۱۰ تا ۴۹ سال به ۱۰ تا ۶۰ سال تغییر خواهد یافت.

سید غلامحسین گنجی هفته گذشته در جلسه تبیین سیاست‌های اجرایی فعالیت‌های سوادآموزی تشریح کرد: سه هزار و ۸۰۰ نفر در دوره سوادآموزی، ۲ هزار و ۲۰۰ نفر در دوره انتقال و ۲ هزار نفر در دوره تحکیم جذب کلاس‌های سوادآموزی خواهند شد.

وی استفاده از ظرفیت‌های جهادی و مردمی را جزو رویکردهای جدید سوادآموزی برشمرد و افزود: در راستای سیاست محرومیت‌زدایی و نصیب برابر آموزشی مناطق محروم، مرزی، حاشیه‌نشین و افراد بازمانده از تحصیل در اولویت خواهد بود و مراکز یادگیری محلی با رویکرد جدید برای سیاست مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد بی‌سواد و کم‌سواد جهت زندگی بهتر به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

باشگاه گرافیک حوزه هنری راه‌اندازی می‌شود

در هفته‌ای که گذشت رئیس حوزه هنری استان اردبیل نیز از راه‌اندازی باشگاه گرافیک خبر داد و اظهار کرد: مخاطبان باشگاه گرافیک نوجوانان و جوانان هستند و این باشگاه در کشف استعدادهای نوپا نقش بسزایی خواهد داشت.

امیر رجبی استعدادیابی، مخاطب‌شناسی، تربیت هنرمندان متعهد و متخصص در حوزه گرافیگ، پاتوق محور بودن، برگزاری منظم جلسات نقد و بررسی آثار بزرگان هنر، تولید آثار هنری فاخر با مضامین دینی و انقلابی را از هدف‌های راه‌اندازی این باشگاه عنوان کرد.

بنابر اعلام حوزه هنری اردبیل، ثبت‌نام از هنرمندان در رده‌های سنی نوجوان و جوانان در حال انجام است و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۱۴۱۵۰۳۶۳۲ تماس برقرار کنند.

کودکان اردبیلی در مسابقه نقاشی فارس درخشیدند

چهار هنرجوی رشته تصویرسازی و نقاشی کودک از استان اردبیل در مسابقه نقاشی "رنگین‌کمان سجود" با میزبانی استان فارس به موفقیت رسیدند و خوش درخشیدند.

مسابقه نقاشی کودک "رنگین کمان سجود" با محور "کودک، نماز و مسجد" در ۲ رده سنی کودکان ۶ تا ۸ سال و ۹ تا ۱۳ سال برگزار برگزار شد که در نهایت ونداد مجرد، فاطمه‌زهرا نصیری، کیمیا صفرنژاد و سوین موسوی با مربیگری آرام علایی جزو نفرات برتر انتخاب شدند.

۹۸ متخلف حوزه محیط زیست به مراجع قضایی معرفی شدند

در خبری دیگر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هفته پیش اعلام کرد که ۹۸ متخلف حوزه محیط زیست در سه ماهه اول امسال به مراجع قضایی معرفی شدند.

حسن قاسم‌پور اظهار کرد: در این مدت ۱۵ قبضه اسلحه نیز از متخلفان شکار کشف و ضبط شده که از این تعداد هفت قبضه اسلحه غیرمجاز و هشت قبضه مجاز بوده است.

به گفته وی صید و شکار غیرمجاز، زنده‌گیری حیات وحش، تعلیف غیرمجاز دام و تخریب و ایجاد آلودگی از جمله تخلفات انجام شده در حوزه محیط زیست استان اردبیل است.

مسابقات کیک بوکسینگ قهرمانی کشور آغاز شد

مسابقات نیوفول کنتاکت کیک بوکسینگ قهرمانی کشور، یادواره شهید قاسم سلیمانی (اعزامی به مسابقات جهانی ژاپن) در چهار رده سنی با حضور اکبر طالعی، رئیس سازمان جهانی این رشته هفته پیش با میزبانی سالن رضازاده اردبیل آغاز شد.

۲۲۰ ورزشکار از ۱۷ استان کشور در قالب ۲۰ تیم در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مجموع در این مسابقات باهم رقابت خواهند کرد و نفرات برتر به عنوان اعضای تیم ملی به مسابقات جهانی ژاپن که شهریورماه امسال برگزار خواهد شد، اعزام می‌شوند.

از هر استان یک تیم و از استان اردبیل سه تیم (شهرداری اردبیل و ۲ تیم هیات انجمن ورزش‌های رزمی) در این دوره از مسابقات شرکت کرده‌اند و در مجموع ۵۰ رزمی‌کار از استان میزبان در مسابقات حضور دارند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha