هویت شهر مشهد را در تراز شهر اسلامی، تنظیم کنیم

مشهد- ایرنا- معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، وعده و تجارت گفت: ما در شهر مشهد شهری مبتنی بر هویت رضوی زندگی می‌کنیم و رسالتی به عنوان تمدن اسلامی داریم که این موضوع برای همه مردم و مسلمانان شناخته شده است، لذا موظفیم هویت شهرمان را در تراز شهر اسلامی تنظیم کنیم.

 به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمدی مهدی برادران شامگاه پنجشنبه در اجلاسیه و مجمع عمومی گروه شهریاران مشهد و افتتاحیه دانشکده شهریاران که در سالن همایش کارخانه نوآوری برگزار شد، افزود: این رویداد افتتاح اندیشکده شهریاران رویدادی لوکس، تفننی و جانبی  نیست، بلکه امری ضروری است. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: بین اندیشمندان مدیریتی این بحث وجود دارد که بزرگترین سرمایه‌ چیست؟ برخی سرمایه را اطلاعات و برخی انسان می‌دانند که طبق جمع‌بندی انجام شده، مهمترین سرمایه‌های یک کشور را انسان‌های دانش‌محور که متشکل از جوانان هستند، تشکیل می‌دهد که در کشور ما این سرمایه دارد کمرنگ می شود.

وی افزود:  باید توجه داشته باشیم که چگونه این سرمایه‌ها را حفظ کنیم و چه استفاده‌هایی از آنان ببریم. عمر و دوره جوانی ما گذشت، چقدر توانستیم افراد جوان را جایگزین خود کنیم؟ رابطه ما با شکاف بین نسلی چیست؟ نسل جدید چقدر ما را قبول دارند و چقدر توانستیم تجربیات، اندیشه شکست‌های خود را به آنها منتقل کردیم؟ هم زبان و هم‌ کلام شدن با آنها نکته مهمی است که در این اندیشکده باید مورد توجه قرار بگیرد. 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مفهومی با عنوان شهر هوشمند ارائه دادیم که در ابتدای شورای شهر گذشته به آن جفا شد. این عنوان همه جا آورده شد، اما هیچ کاری برای آن انجام نشد که البته شهردار سابق کارهایی اصلاحی را انجام داد.

برادران ادامه داد: نمی‌توانیم از شهر هوشمند صحبت کنیم و از مشارکت صحبت نکنیم، نمی‌توانیم با نگاه انحصاری و استبدادی ادعای شهر هوشمند کنیم. یکی از مباحث شهر هوشمند ایده‌پردازی است.

وی گفت: ما در ایده‌پردازی رتبه اول جهان را داشتیم، گفتنی است که باید کارهایی انجام دهیم که بتوانیم مشهد را در مقیاس بین‌المللی تعریف کنیم.


اندیشکده شهریاران جوان نقطه آشتی دو نسل است

شهردار اسبق مشهد نیز در این مراسم گفت: ارتقای احساس تعلق به شهر با حضور جوانان قابل انتظار است.

 سیدمحمد پژمان افزود: پایین بودن سطح تماس مدیریت شهری با شهروندان، ضرورت میدان دادن به جوانان با انگیزه و متخصص و ایجاد ساختاری منسجم برای مدیر پروری و ایجاد نقطه آشتی کنان بین دو نسل، از نیازهای تشکیل گروه مشاوران جوان در سال های گذشته بوده است.

وی ضرورت آموزش فرهنگ شهروندی و آداب حضور در کلانشهر مذهبی با همکاری جوانان را از نتایج تشکیل این گروه دانست و ادامه داد: تشکیل گروه مشاوران جوان در راستای بهره گیری جوانان متخصص و اندیشه های نو در مدیریت شهری بود.


جهاد سازندگی نمونه موفق مشارکت جوانان در کشور

شهردار اسبق مشهد نیز در این مراسم گفت: جهاد سازندگی نمونه موفق مشارکت جوانان در کشور بود.

سید هاشم بنی هاشمی افزود: وقوع انقلاب با حرکت جوانان بود و جهاد سازندگی مدلی از مشارکت جوانان در کشور بود که توانست مدیریت جهادی را ترویج کند.

وی با اشاره به اینکه از عمق تاریکی ها روشنایی ها برمی خیزد، ادامه داد: ما نباید گذشته خود را نادیده بگیریم و از آینده نیز باید بهره گیریم تا حرکت به سوی آینده که مبتنی بر حرکت رو به جلوست و مستلزم تشکیلات و نیروی انسانی است، موفقیت آمیز باشد.

شهردار اسبق مشهد در ادامه بیان کرد: اندیشه ها و تفکر نو و بکارگیری افراد متخصص  سرمایه های بزرگی است که بهره گیری آن در مدیریت شهری فرصت های خوبی را رقم خواهد زد.
بنی هاشمی بکارگیری ۷۰۰ نیروی جوان در دوره مدیریت شهری خود را ارج نهادن به جوانان دانست و افزود: ریشه این جلسه و اندیشه امیدوارم انقلاب در مدیریت شهری باشد.
وی ادامه داد: مشهد در مقیاس ملی نیست بلکه در ابعاد جهانی دارای ظرفیت ها و فرصت های بسیاری است.

شهردار اسبق مشهد با بیان اینکه مشهد به عنوان اولین کلانشهر مذهبی جهان است، عنوان کرد: مشهد علاوه بر اینکه حرم مطهر رضوی در آن واقع است دارای ظرفیت های اقلیمی، تجاری و اقتصادی مناسبی نیز است.

بنی هاشمی حاشیه شهر مشهد را برای مشهد تهدید ندانست و افزود: حاشیه شهر فرصت است‌ که برای آن باید طرح جامع با اهداف مشخص داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم اندیشکده بتواند بازویی برای حل مشکل حاشیه شهر باشد و با ارائه طرح های مناسبی برای از بین بردن مشکل آن از سوی شهریاران مشهد اقدام مناسبی انجام گیرد.


فعالیت گروه شهریاران با هدف رشد و شکوفایی جوانان شهر خواهد بود

رئیس گروه مشاوران جوان و موسس مجمع جوانان شهید چمران نیز در این مراسم گفت: گروه شهریاران مشهد، ساختاری غیرتجاری، غیرسیاسی و غیر انتفاعی است که با هدف خدمت به جامعه و نظام حکمروایی کشور و نیز  با هدف رشد و شکوفایی جوانان و حل معضلات فعلی شهری افتتاح و  شروع به فعالیت خواهد کرد.

 سعید قاسمی با اشاره به خاطرات گروه مشاوران جوان در زمان شهردار اسبق مشهد، از معرفی مشهد به عنوان متروپلیس شهرهای جهان  به عنوان افتخار یاد کرد  و افزود: الگوها و نمونه های زیادی از جمله تعیین حد ترخص برای شهرهای اسلامی نشانه فهم ظرفیت حضور جوانان این شهر بود.

وی افزود: این اندیشکده به صورت مستقل، مردمی، جوانی و با حمایت جوان یاوران و جوان باوران با هدف خدمت به جامعه و نظام کشور و با استفاده از تخصص جوانان برای رفع مشکلات کشور و نیز با هدف ارتقای رابطه مدیران و مرکز شرشد با جوانان تشکیل شده است.

در پایان این مراسم از نشان اندیشکده گروه شهریاران مشهد رونمایی شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha