نوای مرحوم "کریم‌خانی" برای عاشقان اهل بیت (ع) جاودانه شد

مشهد-ایرنا- بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) امروز در پیامی درگذشت مداح و خواننده آثار مذهبی، استاد "محمد کریم‌خانی" که نواهای سرشار از عشق و شوق وی برای اهل بیت(ع) ماندگار و جاودانه شده است، را تسلیت گفت.

به گزارش روز سه‌شنبه بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) در این پیام آمده است: ضایعه تاسف‌انگیز درگذشت مداح اهل بیت (ع) و خادم برگزیده فرهنگ رضوی در سال ۱۳۹۳ موجب تاثر همه دلدادگان به خاندان عصمت و طهارت شد، بی شک نواهای استاد کریم‌خانی باقیات و الصالحاتی برای او در دیار باقی خواهد بود.

این پیام می‌افزاید: نوای ماندگار استاد کریم‌خانی در قطعه معروف «آمده‌ام، ای شاه» قلب میلیون‌ها دلداده به خاندان عصمت و طهارات را از اقصی نقاط جهان به بارگاه منور رضوی گره زد و موجب نجواهای عاشقانه با هشتمین خورشید امامت شد. نواهای ماندگار آن عاشق ولایت در عرض ارادت به سرور و سالار شهیدان نیز همواره شورآفرین محافل مذهبی و مجالس عزاداری است.

بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) ضمن گرامیداشت خدمات ارزنده این خادم فرهنگ رضوی در گسترش و ترویج فرهنگ اهل بیت (ع)، فقدان این هنرمند با اخلاص را به خانواده محترم ایشان و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت گفته و برای این هنرمند عاشق و دلسوخته علو درجات را از خداوند متعال آرزو کرد.

به گزارش ایرنا، محمدعلی کریم‌خانی مداح و خواننده مذهبی ایرانی سال ۱۳۲۹ در نرجه استان قزوین متولد شد و دیروز در سن ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

 وی با خواندن قطعه «آمده‌ام ای شاه پناهم بده - خط امانی ز گناهم بده» برای علی بن موسی الرضا(ع) ساخته آریا عظیمی‌نژاد، محبوبیت خاصی بین مردم یافت. مرحوم کریم‌خانی از کودکی خواندن آواز در مجالس مذهبی را آغاز کرد و بعد از اینکه متوجه توانایی‌های خود شد، پیش از جوانی به تهران مراجعه کرد.

ویژگی خاص مرحوم کریم‌خانی در خوانندگی، صدای بلند او بود که با وجود ورود به دهه هفتم زندگی، این ویژگی هرگز از او کاسته نشد. آثاری که او می‌خواند برای اهل بیت(ع) بود و در همین پیوند آلبوم «ساقی سرمست» را به آهنگسازی آریا عظیمی‌نژاد در رثای شهدای کربلا منتشر کرد که تنظیم و حال و هوای آن با آثار دیگری که برای امام هشتم شیعیان خوانده شده بود، تفاوت داشت.

«نجوای عاشورایی» و «حسین آرام جانم - حسین روح و روانم» از دیگر آثار مرحوم کریم‌خانی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha