امام جمعه قشم: اربعین در حوزه تمدنی جهان اسلام یک مساله شاخص و بی‌بدیل است

قشم - ایرنا - امام جمعه قشم گفت: امروز یکی از مسائل بسیار مهمی که در حوزه تمدنی جهان اسلام مطرح، شاخص و به نحوی بی بدیل است مسئله اربعین می باشد که همه ما ماموریت ویژه ای نسبت به این مساله داریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی روز سه شنبه در نخستین جلسه ستاد اربعین قشم که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: یاد و خاطره شهید مصطفی چمران و روز بسیج استادان، همه شهدا، امام شهدا و همه افرادی که راه و مسیر پیاده روی میلیونی اربعین را برای زیارت عاشقان و شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باز کردند، خاصه سردار دلها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان احیا گر مراسم پیاده روی اربعین گرامی می داریم.

وی ادامه داد: صحبت ها، در باب اربعین خیلی زیاد شده و رهبری معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید و همه مسلمانان جهان و بلکه به تعبیر بعضی از دوستان از همه ادیان و مذاهب و همه نحله های فکری و مذهبی سخنانی در باب اربعین ایراد کرده اند.

امام جمعه قشم با قرائت نامه ای که از سوی معاون اول وقت رئیس جمهور در سال ۱۳۹۴ با موضوع برگزاری شایسته اربعین حسینی در کربلا و تسهیل شرکت زائران ایرانی در این مراسم برای رهبر معظم انقلاب اسلامی ارسال شده بود، افزود: حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) در ۱۳ آبان ۱۳۹۴ در پاسخ به این نامه فرمودند «بسمه تعالی مصوبات مذکور در دولت مورد تایید اینجانب است از زحماتی که بعثه و سازمان حج تاکنون در این زمینه متحمل شده اند بسیار تشکر و تقدیر می کنم جا دارد از آن تجارب در وزارت کشور استفاده شود.»

امام جمعه قشم: اربعین در حوزه تمدنی جهان اسلام یک مسئله شاخص و بی بدیل است

حجت الاسلام حاجبی گفت: از آن تاریخ به بعد تمام کارهای مربوط به ستاد اربعین از بعثه و سازمان حج به وزارت کشور منتقل شد که این کار بسیار دقیقی بود چرا که بیشترین دستگاه ها مربوط به برگزاری این راهپیمایی میلیونی زیر مجموعه استانداری ها و فرمانداری ها است.

وی با اشاره به اینکه زمان شیوع کرونا یک بنده خدایی از ما سوال کرد که آیا پیاده روی اربعین امسال تعطیل است، افزود: نه، راهپیمایی میلیونی اربعین هیچگاه تعطیل نمی شود، شاید در ۲ سال گذشته بخاطر ویروس کرونا پیاده روی نجف تا کربلا تا حدودی محدود بود، اما ما می توانیم در هر شرایطی و حتی در خود شهر قشم هم مراسم پیاده روی اربعین را برگزار کنیم و از این موضوع غافل نشویم.

امام جمعه قشم توضیح داد: ان شاء الله با برنامه ریزی های انجام شده برای خدمت به زائران شرکت کننده در مراسم راهپیمایی میلیونی اربعین از شهرستان قشم و استان هرمزگان موکب های در بندر خمیر، بندر لنگه (با مشارکت برادران اهل سنت)، پارسیان و ان شاء الله در شبانکاره استان بوشهر راه اندازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ایام نزدیک به راهپیمایی بزرگ اربعین ما در مسیر تردد عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) به سمت مرز رسمی شلمچه شاهد ترافیک زائران از سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شیعیان پاکستان، هرمزگان و بخشی از استان بوشهر خواهیم بود، گفت: تمامی این زائران در مسیر حرکت خود به سمت عتبات عالیات در کشور عراق از مقابل موکب استان هرمزگان در شبانکاره استان بوشهر عبور می کنند و نخستین وعده پذیرایی خود را تا قبل از مرز شلمچه دریافت خواهند کرد.

حجت الاسلام حاجبی افزود: در ادامه این مسیر استان هرمزگان در مرزهای شلمچه، چزابه و مهران نیز برای پذیرایی از زائران شرکت کننده در مراسم راهپیمایی اربعین حسینی موکب خواهد داشت اما بیشترین تمرکز ما بر روی موکب مرز شلمچه قرار دارد و بعد از آن نیز زائران ایرانی اربعین برای شرکت در مراسم اربعین وارد کشور عراق خواهند شد.

وی اعلام کرد: با ورود زائران اربعین از شهرستان قشم به کشور عراق این شهرستان ۲ موکب در شهرهای مقدس «نجف اشرف» و «کربلای معلی» احداث خواهد کرد که موکب قشم در شهر کربلای معلی بخاطر برگزاری مراسم اربعین در این شهر از اهمیتی بیشتر برخوردار است.

امام جمعه قشم اظهار داشت: در شهر نجف اشرف نیز با اعزام تیم پیشرو مقدمات جانمایی موکب شهرستان قشم در دستور کار قرار دارد و انجام خواهد شد.

نخستین جلسه ستاد اربعین شهرستان قشم امروز سه شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ با حضور امام جمعه محترم شهرستان قشم، رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات قشم، مدیر اوقاف و امور خیریه شهرستان قشم، بخشداران مرکزی قشم، شهاب، حرا، اعضای شورای شهر، شهرداران، شوراهای اسلامی قشم، درگهان، سوزا، رمکان، لافت، طبل، بخش های مرکزی، شهاب، حرا، نمایندگان فرماندهی انتظامی، ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم، دریابانی و رییس هیات های مذهبی در سالن جلسات فرمانداری قشم برگزار شد.

به گزارش ایرنا، شعار اربعین ۱۴۰۱ «انا من حسین(ع)» بر گرفته از حدیث پیامبر گرامی اسلام(ص) در خصوص سیدالشهدا (ع) است که می فرمایند من از حسین (ع) هستم که این شعار به تصویب اعضا کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین رسیده است.

مطابق تقویم ۱۴۰۱، روز ۲۶ شهریور ماه برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۴، اربعین حسینی است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha