۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۰۸
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 84795563
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گیاه کینوا برای نخستین بار در باخرز خراسان رضوی کشت شد

مشهد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باخرز خراسان رضوی گفت: با هدف تامین قسمتی از علوفه دام این شهرستان، گیاه کینوا برای نخستین بار در مزارع مستعد این منطقه کشت شد.

محمد دوستخواه احمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این گیاه در قالب ۲ مزرعه الگویی از نوع دانه ای و علوفه ای، در سطح یک هکتار در  روستاهای "دهبرزو و آویان " از توابع بخش بالا ولایت این شهرستان کشت شد.

وی ادامه داد: با توجه به این که باخرز یکی از قطبهای دامپروری استان خراسان رضوی به شمار می رود و در حال حاضر ۸۵ درصد علوفه مصرفی دام این منطقه خارج از این شهرستان تامین می شود کاشت گیاه کینوا می تواند نقش بسزایی در تامین علوفه دام سبک و سنگین این شهرستان داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: پیش بینی می شود در فصل برداشت این محصول که اوایل شهریور ماه است بیش از ۲ تن در هر هکتار گیاه کینوا از نوع دانه ای و افزون بر ۶۵ تن از نوع علوفه تَر در هر هکتار برداشت شود.

دوستخواه احمدی افزود: باتوجه به کمبود منابع آبی و افت ذخایر زیرزمینی، کشت این گیاه صرفه جویی ۷۵ درصدی در منابع آبی را نسبت به " گیاه یونجه " به همراه داشته است.

وی به مزایای کشت گیاه کینوا اشاره کرد و گفت: مقاوم بودن در مقابل خشکی و شوری، کم آب طلب بودن و کشت آن در مزارع با مقیاس کوچک از مهمترین مزایای کشت این گیاه است.

شهرستان باخرز ۸۷ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک و ۱۱ هزار و ۸۰۰ راس دام سنگین دارد.

این شهرستان به لحاظ پرورش گاو شیری رتبه پنجم تا هفتم استان خراسان رضوی را دارد.

۸۴ درصد جمعیت شهرستان باخرز به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و این شهرستان با بیش از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی زراعی و افزون بر پنج هزار هکتار باغ، هشت هزار بهره‌بردار در حوزه کشاورزی دارد.

شهرستان ۵۸ هزار نفری باخرز در ۲۲۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha