اختلاف قیمت‎ علت اصلی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی است

بیرجند - ایرنا - مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: علت اصلی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی اختلاف قیمت فاحش فرآورده‌های نفتی در داخل نسبت به خارج استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا قربانعلی مردانی روز دوشنبه در اولین نشست کارگروه "انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز با محوریت کارگروه‌های مرکزی و استانی" که در دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد، با بیان اینکه پنج نرخ بودن قیمت گازوئیل در استان برای سودجویان وسوسه‌انگیز است افزود: با ایجاد صف در جایگاه‌های سوخت، سهمیه هم افزایش پیدا کرد پس دلیلی بر کمبود سوخت نیست که عده‌ای به این مسائل دامن می‌زنند.

وی یادآور شد: چهار ماه قبل راهکار برای وجود نیامدن شرایط موجود ارایه شد زیرا علت اصلی تشکیل صف‌، وجود جایگاه‌هایی است که کارت اضطراری دارند.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: این جایگاه‌ها که تعداد آنها به ۱۴ مورد می‌رسد معمولا در ورودی و خروجی استان‌ وجود دارند که این کارت برای در راه‌ماندگان تعبیه شده است، اما برای عموم استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در گزارش‌گیری ۱۵ روزه از این جایگاه‌ها، ۳۸ خودرو از ۲ جایگاه هر روز سوخت‌گیری کردند که دلیلی جز قاچاق نداشته و به تعزیرات معرفی شدند.

مردانی اظهار داشت: اکثر کمپرسی‌ها قدیمی هستند که از لحاظ قانونی کارت سوخت ندارند به همین دلیل وارد صف‌ها می‌شوند تا از کارت اضطراری استفاده کنند.

وی بیان کرد: از طرفی کارت‌های اضطراری محل درآمدی برای جایگاه‌دار شده است که می‌خواهد بیشتر بفروشد تا کارمزد بیشتری دریافت کند، کسانی که واقعا در راه ماندند اعتراض دارند که حق مسلم است.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی یادآور شد: در فضای مجازی خبری از جمع‌آوری کارت‌های اضطراری و گران شدن سوخت منتشر شده که این مهم خود باعث افزایش صف‌ شده که خبری کذب است.

وی در ادامه اجرای طرح منطقه‌ای‌ پایش و استفاده از سامانه‌های هوشمند را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشگام در مبارزه قاچاق کالا و ارز است که اولویت کاری ما در بحث کالاهای سلامت محور پایش دقیق و برنامه‌ریزی شده است.

علی تهوری افزود: بر اساس ابلاغ وزارت صمت تکالیف قانونی تعریف شده در راستای کد شناسه و رهگیری برای گروه‌های کالایی در دست اقدام است که در برخی حوزه‌ها همچون باتری و ۵۳ قطعه از لازم یدکی اجرایی شده که قاچاقی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: به تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان اعلام شده که موارد در سامانه جامع تجارت ثبت شود تا بتوانیم در کنار مبارزه با قاچاق قیمت‌ها را مدیریت کنیم.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: طبق قانون تمام فعالیت‌های اقتصادی، صنفی غیر صنفی و دولتی برای حمل و نگهداری هرگونه کالا باید در سامانه جامع انبارها ثبت شود در غیر اینصورت قاچاق محسوب می‌شود.

وی در ادامه گفت: در سطح عرضه کالاهای قاچاق زیر پنج میلیون تومان پرونده قضایی تشکیل نمی‌شود فقط از سطح عرضه جمع‌آوری و به اموال تملیکی تحویل می‌شود.

شناسایی موضوعات اولویت‌دار پیشگیری و مقابله با قاچاق در استان، احصا مشکلات، موانع و نارسایی‌ها در اجرا نشدن دقیق تکالیف مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت قاچاق سوخت از مهمترین دستورالعمل‌های این کارگروه بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha