۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 807
کد خبر: 84794617
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تحولات فرهنگی در افغانستان؛ تاسیس مدارس جهادی و تغییر سرفصل دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- ملاهبت الله آخندزاده رهبر طالبان در فرمانی خواستار تشکیل مدارس جهادی و تدریس سرفصل های آموزشی مصوب توسط شیوخ مشهور محلی به عنوان آموزگار شده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری جمهور افغانستان، رهبر طالبان در این فرمان افزوده است که تلاش شود شیوخ مشهور محلی در محل خودشان به‌عنوان معلم تعیین شوند.

در این فرمان، تشکیل و هزینه‌های مدارس جهادی نیز توضیح داده شده است.

بر اساس این گزارش، مقرر شده است هر مدرسه جهادی ۱۰ معلم داشته باشد از جمله سه نفر شیوخ حدیث با ۲۵ هزار افغانی حقوق، سه شیوخ "موقوف‌علیه" با ۲۰ هزار افغانی حقوق، سه استاد فنون با ۱۵ هزار حقوق و یک تن استاد دارالحفاظ با ۲۰ هزار افغانی حقوق تعیین شده است.

گفته شده که هر مدرسه جهادی باید هشت کارمند (خادم) شامل یک نفر مدیر مدرسه، یک نفر ناظم، دو راننده، سه نفر آشپز و سه نفر نانوا داشته باشد.

ملا هبت‌الله گفته است که هر یک از مدارس جهادی باید ظرفیت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰  نفر خوابگاه نیز داشته باشد و کمک هزینه تحصیلی روزانه هر دانش آموز ۱۵۰ افغانی ذکر شده است.

حذف «ادبیات فارسی دری» از برنامه درسی برخی دانشگاه‌های خصوصی و جایگزینی «فرهنگ اسلامی» 

روزنامه ۸ صبح کابل نیز در خبری اعلام کرد، برخی استادان ادبیات دانشگاه‌های خصوصی در کابل می‌گویند که طالبان با صدور دستورالعملی، تعداد واحدهای ثقافت اسلامی را سه برابر کرده‌اند و به همین دلیل دانشگاه‌های خصوصی مضمون ادبیات فارسی دری را از برنامه درسی خود حذف و ثقافت را جایگزین آن کرده‌اند.

به گفته آن‌ها، اکنون استادان ادبیات این دانشگاه‌ها بیکار شده‌اند.

مقیم مهران استاد پیشین ادبیات فارسی دری دانشگاه خصوصی کاتب، روز یکشنبه ۲۹ خرداد در صحبت با روزنامه ۸صبح این موضوع را تایید کرد.

به گفته مهران، آموزش ادبیات فارسی دری پس از آن از سوی اداره دانشگاه کاتب حذف شد که وزارت تحصیلات عالی طالبان در دستورالعملی رسمی به دانشگاه دستور داد تا تعداد واحدهای ثقافت اسلامی را از یک واحد به سه واحد افزایش دهد.

به این ترتیب، به گفته مهران اداره دانشگاه کاتب مضمون ادبیات فارسی دری را حذف و ثقافت را جایگزین آن کرده است.

او می‌گوید که با حذف آموزش ادبیات فارسی دری، بیکار شده است.

گفته می‌شود که دستورالعمل افزایش واحدهای ثقافت اسلامی به تمام دانشگاه‌های خصوصی فرستاده شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha