ترکمنستان بدنبال تقویت روابط با ایران و روسیه برای تبدیل شدن به مرکز ترانزیتی منطقه

تهران- ایرنا- سردار بردی محمداف رییس جمهور جدید ترکمنستان از زمان به روی کار آمدن در ماه مارس، با سفر به روسیه و سپس ایران تلاش کرده تا کشورش را به یک مرکز ترانزیتی در منطقه تبدیل کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی اوراسیا ریویو در مقاله‌ای با عنوان «رئیس جمهور جدید، ترکمنستان را در نقشه ژئوپلیتیکی قرار می‌دهد» به بررسی سفر سردار بردی محمداف به روسیه و ایران پرداخت و نوشت: رییس جمهور ۴۰ ساله ترکمنستان ماه گذشته و در سفر به مسکو به دلیل «سهم عظیم خود در تقویت مشارکت استراتژیک بین روسیه و ترکمنستان» از ولادیمر پوتین رییس جمهور روسیه نشان دوستی دریافت کرد. این جایزه در حقیقت اهمیت قابل توجهی برای روابط دوجانبه بین دو کشور خواهد داشت.

نکته مهم اینکه پوتین تصریح کرد: روسیه به موضع بی طرفانه ترکمنستان و عزم رهبری آن برای توسعه پایدار و ثبات در منطقه آسیای مرکزی و کل دنیا احترام می‌گذارد.

در جریان این سفر بردی محمداف و پوتین ۱۵ سند همکاری امضا و بیانیه‌ای در خصوص گسترش شراکت استراتژیک خود صادر کردند.

ترکمنستان در حال حاضر خواستار همکاری دوجانبه و منطقه‌ای بین پنج کشور ساحلی دریای خزر و برگزاری نشستی در عشق آباد است.

سفر بردی محمداف به تهران نیز نتایج مشابهی در پی داشت و دو طرف بر گسترش روابط دوجانبه و لجستیکی تاکید کردند. باید توجه داشت که روابط تهران-عشق آباد موضوع جدیدی نیست و در طول چند دهه گذشته و حتی از زمان شوروی سابق هم دو طرف روابط نزدیکی داشته اند. این روابط شامل توافقات مرزی، حمل و نقل از دریای خزر به ایران، انتقال نفت از طریق ایران و سواپ گازی می شود.

بردی محمداف و آیت‌الله سیدابراهیم رییس همتای ایرانی وی ۹ سند همکاری درباره شماری از مسائل مختلف امضا کردند. یکی از نتایج موفق این موضوع، تاسیس مرکز مشترک تهران-عشق آباد در خصوص تجارت ترجیحی بود که براساس آن تعرفه گمرکی بین آنها با هدف گسترش تجارت کاهش خواهد یافت.

همچنین آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم ایران هم در دیدار با رییس جمهور جدید ترکمنستان بر موضع دولت این کشور در خصوص تقویت روابط با کشورهای همسایه تاکید و هشدار دادند که روابط دوستانه تهران-عشق آباد دارای مخالفانی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

در این مقاله با اشاره به حمل اولین محموله آزمایشی از روسیه به هند در قالب کریدور شمال-جنوب در هفته گذشته آمده است: گسترش این کریدور نیز باعث تقویت روابط با ترکمنستان خواهد شد. منافع هند در ترکمنستان از جمله مسائل مرتبط با امنیت افغانستان نیز ریشه‌دار و قدیمی است.

از سوی دیگر قزاقستان نیز دارای منافعی در زمینه خطوط ترانزیتی از ترکمنستان و سپس ایران است. قزاقستان بدنبال ایجاد ترمینال غلات در مرز ترکمنستان با افغانستان است زیرا این موضوع به صادرکنندگان گندم و غلات این کشور این اطمینان را می‌دهد که دسترسی آسانی به بازارهای جهانی در جنوب خواهند داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha