به گزارش خبرنگار ایرنا، خدمات اتوبوسرانی در مسیر عالیشهر- بوشهر از اوایل سال ۷۹ آغاز شد که بعد از گذشت ۲۱ سال در ۱۷ فروردین ماه امسال به دلیل آنچه که محدودیت قانونی برای اختصاص اعتبار به خدمات برون شهری عنوان شد خط اتوبوسرانی عالیشهر-بوشهر تعطیل شد.
این تعطیلی هزینه حمل و نقل شهروندان عالیشهری که تا پیش از این با بلیتهای ۱۵ و ۲۰ هزار ریالی به مرکز استان سفر میکردند را به واسطه استفاده از تاکسیهای شخصی و اینتعرنتی به میزان چشمگیری افزایش داد.
پس از اینکه عالیشهریها نسبت به این افزایش قیمت خواستار فعال سازی مجدد خط اتوبوسرانی شدند این خط از هفته گذشته با افزایش چهار برابری هزینه بلیت فعال شد که در کنار این افزایش قیمت، تغییر در نحوه خدمات رسانی اتوبوس نارضایتی شدید عالیشهریها را در پی داشته است.
یکی از شهروندان عالیشهری گفت: اکنون برای رفت و برگشت با اتوبوس به مقصد خود در بوشهر و بازگشت از این مسیر ۵۰۰ هزار ریال باید پرداخت کنیم.
علیرضا محمدی اضافه کرد: در سالهای گذشته شهروندان با حضور در ایستگاه اتوبوس محله به ایستگاه مرکزی رفته و سپس با بلیت ۱۵ هزار ریالی (کارتی) و ۲۰ هزار ریالی (پرداخت نقدی) به بوشهر میرفتند.
وی یادآور شد: اکنون اتوبوسهای درون شهری فعالیتی ندارند و شهروندان باید با هزینه ۱۰۰ هزار ریالی و گرفتن تاکسی خود را به ایستگاه مرکزی برسانند و در ادامه مسیر نیز بلیت ۶۰ هزار ریالی اتوبوس را پرداخت کنند.
محمدی افزود: با توجه به توقف اتوبوس در ورودی شهر و نرفتن به ایستگاه سابق واقع در مرکز شهر باید هزینهای در حدود ۱۰۰ هزار ریالی برای رفتن به مقصد خود هزینه کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از شهروندان و بویژه دانش آموزان به واسطه حضور در کلاسهای مختلف روزانه باید ۲ بار به بوشهر مراجعه کنند متحمل هزینهای یک میلیون ریالی میشوند.
محمدی تاکید کرد: در این راستا میطلبد بلیت اتوبوس که سال گذشته ۱۵ هزار ریال بوده به یکبار افزایش چهار برابر تجربه نکند تا به قشرهای متوسط جامعه فشار تحمیل نشود و اتوبوسهای درون شهری نیز برای رسیدن شهروندان به ایستگاه مرکزی دوباره فعال شود.
دیگر شهروند عالیشهری نیز گفت: اکنون آخرین سرویس اتوبوس در بوشهر ساعت ۲۰ به عالیشهر برمیگردد که این ساعت باید به ۲۱ یا ۲۲ افزایش پیدا کند.
علی احمدی افزود: با توجه به گرما و رطوبت بالای هوا شهروندان در نوبت عصر بیشتر در ساعتهای غروب و هوا خنکی تمایل به انجام کارهای خود در مرکز استان ( شهر بوشهر) دارند که با برگشت اتوبوسها در ساعت ۲۰ بسیاری از کارهای آنها ناتمام میماند.
دیگر شهروند عالیشهری نیز اظهارداشت: فعالیت خط اتوبوسرانی با شرایط جدید توجیه اقتصادی مناسبی برای شهروندان ندارد چراکه هزینه و سختیهای زیادی بر شهروندان تحمیل کرده است.
محمد رضازاده ادامه داد: اکنون تاکسیهای شخصی و اینترنتی با هزینههای ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ریالی در مسیر عالیشهر- بوشهر فعالیت دارند که با این قیمت خدمات آنها با خدمات اتوبوسها تفاوت چندانی برای شهروندان نداشته است.
وی تاکید کرد: تنها راه حل این مشکل راه اندازی اتوبوس برای رساندن شهروندان از محلهها به ایستگاه مرکزی و کاهش قیمت بلیت های ۶۰ هزار ریالی مسیر عالیشهر - بوشهر است.
در روز جمعه هفته گذشته نیز معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور سفری یک روزه به استان بوشهر داشت که در این سفر نیز به حل مشکل تردد شهروندان عالیشهری به صورت ویژه تاکید کرده است.
به گفته مهدی جمال نژاد تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و عمرانی یکی از کارهای ارزشمندی است که در سال جاری برای شهرداری ها آغاز شده و هفت هزار دستگاه اتوبوس به این ناوگان افزوده میشود.
دربخش ناوگان حمل و نقل عمومی، سالهای زیادی است برای خیلی از شهرهای بزرگ، کلان شهرها و حتی شهرهای متوسط هم اتوبوس به صورت انبوه خریداری نشده بود که در سال جاری یک قرارداد با ظرفیت خرید ۲ هزار دستگاه منعقد شده است.
وی اظهارکرد: این دستگاهها در زمان کوتاهی در اختبار شهرداری های کلان شهرها، مراکز استان ها و شهرهای متوسط کشور قرار خواهد گرفت.
جمالی نژاد همچنین خبر داد انعقاد قرارداد خرید پنج هزار دستگاه اتوبوس در دست پیگیری است که این اقدامات نوید بخش این است که در حوزه حمل و نقل عمومی دیگر مشکل و کمبود وسیله و پیربودن خودرو ناوگان نداشته باشد و یک ناوگان سریع و چابک داشته باشیم.
با این شرایط به نظر میرسد تا رسیدن اتوبوسهای یاد شده باید ساز و کاری طراحی شود تا شهروندان عالیشهر بتوانند با کمترین دغدغهای همانند ادوار سابق خدمات خود را از اتوبوسهای بکارگیری شده دریافت کنند.
بتازگی نیز شهردار عالیشهر در نشستی که با شهروندان در مسجد امام جواد این شهر برگزار شد محدودیت قانونی برای اختصاص اعتبار به خدمات برون شهری را عامل تعطیلی خط اتوبوسرانی عالیشهر – بوشهر عنوان کرده بود که با این حال پس از گذشت چند روز از اظهارات وی خط یاد شده با همکاری مسئولان استانی، شهرستانی و شهرداری بوشهر فعال شده است.
عالیشهر اکنون شاید تنها شهر بدون تاکسی ایران است که شهردار عالیشهر در نشست یاد شده اظهار کرد برای حل این مشکل درخواست چهار دستگاه تاکسی از سوی شهرداری داده شده است.
در حالی که به نظر میرسد این شمار تاکسی برای شهری ۳۰ هزار نفری پاسخگو نباشد که حسین محمدی قول داده شهرداری در صورت احساس کمبود نسبت به افزایش شمار تاکسیها اقدام خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر عالیشهر نیز در پاسخ به خبرنگار ایرنا از تلاشهای مضاعف خود برای حل مشکلات شهروندانش خبر داد و گفت: مشکل فعال نبودن اتوبوسهای درون شهری در عالیشهر در دست پیگیری است و بزودی حل خواهد شد تا دسترسی شهروندان از محل سکونت خود به ایستگاه مرکزی اتوبوسهای عالیشهر تسهیل شود.
صدرالله اسدیان مطلق افزود: برای هزینه بلیت ۶۰ هزار ریالی مسیر بوشهر-عالیشهر نیز این نرخ از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر مشخص شده که در مقطعی مقرر بود افزایش آن تا سقف ۸۰ هزار ریال باشد که در راستای رفاه حال شهروندان این افزایش قیمت منتفی شده و حتی برای کاهش نرخ ۶۰ هزار ریالی کنونی نیز پیگیریهایی در دست اقدام است.
وی اظهار کرد: اینکه اتوبوسها مانند سابق مرکز شهر بوشهر نمیروند نیز این موضوع از سوی شورای ترافیک انجام شده تا از حجم بار ترافیک درون شهری کاسته شود.
اسدیان مطلق ادامه داد: با این حال شهروندان عالیشهر میتوانند با مراجعه در ایستگاه اتوبوس میدان شهید مطهری بوشهر مسیر باقیمانده تا مقصد نهایی را با اتوبوسهای درون شهری طی کنند.
وی در ارتباط با اینکه اتوبوسهای مسیر بوشهر-عالیشهر در ساعت ۲۰ حرکت خود را آغاز و شهروندان خواستار تغییر در ساعت پایانی و تغییر آن به ۲۱ و یا ۲۲ هستند نیز توضیح داد: در این زمینه نیز تلاش میشود تا ساعت حرکت اتوبوس پایانی حداقل به ۲۱ یا ۲۱ و ۳۰ دقیقه افزایش یابد و در این زمینه جای هیچگونه نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.
نظر شما