اوقات فراغت تابستانی در مازندران ؛ استقبال زیر سایه نگرانی‌های پساکرونایی

ساری - ایرنا - بررسی‌ گزینه‌های پیش رو و ثبت نام خانواده‌های مازندرانی در تدارک برنامه‌های اوقات فراغت تابستانی برای فرزندانشان نشانگر استقبال آنان از این برنامه‌ها با اولویت رشته‌های ورزشی همزمان با نگرانی از رعایت استانداردهای لازم در شرایط پساکرونایی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهروندان مازندرانی نیز همانند مردمان سایر نقاط کشور و جهان دو سال پر استرس را به خاطر شرایط حاد کرونایی و تعطیلی تمامی برنامه های اوقات فراغت تابستانی پشت سر گذاشتند و اکنون با تابستانی همراه می شوند که دلهره های کرونایی اشان کمتر شده و اشتیاق سرکوب شده فرزندانشان برای داشتن یک برنامه پر و پیمان اوقات فراغت فوران کرده است.

بسیاری از خانواده های مازندرانی اعم از شهرنشین یا روستایی این روزها در به در به دنبال یافتن برنامه مناسب اوقات فراغت تابستانی برای فرزندانشان هستند و برای این منظور علاوه بر مشورت گرفتن از دوستان و خویشاوندان آگاه ، گاهی نگرانی هایی را هم در پرس و جوهای روزمره بروز می دهند ؛ نگرانی هایی که نشات گرفته از سپری کردن دو سال سخت کرونایی است و گویی سایه سنگین این ویروس تاجدار همچنان ذهن و روان خانواده ها را در اشغال خود دارد.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در ساری نشان می دهد که بیشتر کلاس های تابستانی آموزشی و ورزشی از هم اکنون به ظرفیت کاملشان رسیده اند و حتی ساعت برگزاری برنامه های ورزشی در برخی از باشگاه ها دو تا سه برابر افزایش یافت است تا بتوانند پاسخگوی نیاز و مراجعه خانواده های مشتاق باشند.

به عنوان نمونه کلاس ورزشی تکواندو  و فوتبال در یکی از باشگاه های شهر ساری که ابتدا با ظرفیت پذیرش ۲۰ نفر تبلیغات شده بود ، در همان نخستین روز ثبت نام برای هر دو رشته بیشتر از ۴۰ برای هر کلاس نام نویسی کردند و برگزاری کلاس ها را هم به جای یک مرحله ، به دو نوبت در روز افزایش دادند.

به نظر می رسد اگرچه بیشتر خانواده ها ابتدا با دلهره شرایط کرونایی به حضور و ثبت نام فرزندانشان در این کلاس ها اقدام می کنند ، اما  وقتی متوجه استقبال مردم در ثبت نام بچه می شوند، رغبت و انگیزه آنان دو چندان می شود و با علاقه حضور پیدا می کنند.

اوقات فراغت تابستانی در مازندران ؛ استقبال زیر سایه نگرانی‌های پساکرونایی

فراغت از گوشی‌های هوشمند و رایانه 

اظهارات خانواده ها نشان می دهد که همین که سر فرزندانشان از روی  گوشی ها ، تبلت و کامپیوتر ها خارج و انرژی آنان در خارج از اتاق و منزل و در فضای های ورزشی تخلیه شود ، بهترین نعمت و فرصت است ، چنان که بسیاری از آنان آشکارا می گویند که طی دو سال گذشته شرایط کرونایی سبب شد تا فرزندانشان نه تنها نتوانند در ایام تابستان بدرستی انرژی خودشان را تخلیه کنند ، بلکه سر و کار داشتن با آموزش مجازی سبب چاقی و ضعف جسمانیشان شده است.

یکی از مادران که فرزندش را در یکی از باشگاه های ورزشی ساری در رشته تکواندو ثبت نام کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت : ابتدا با دلشوره از وضعیت کرونایی به باشگاه رفتم ، اما وقتی دیدم بسیاری ازخانواده ها حضور دارند و به ثبت نام را انجام می دهند، جراتم بیشتر شد و اقدام به ثبت نام کردم.

وی با بیان این که پسرش ۹ ساله است و به این رشته ورزشی بسیار علاقه دارد ، افزود : طی دو سال گذشته از بس که در منزل علاوه بر آموزش های مجازی با گوشی بازی کرده است، چشمش ضعیف شده است ضمن این که وزنش نیز بالا رفته است.

این مادر ساروی با بیان این که هزینه های ثبت نام کلاس های ورزشی نیز بسیار بالا است ، اما چاره ای ندارد و برای حفظ سلامتی فرزندش مجبور است هزینه ها را پرداخت کند ، گفت : امیدواریم باشگاه و بویژه خانواده ها نسبت به رعایت مسایل بهداشتی بچه ها حساس باشند و اگر بچه ای مریض است و یا علائمی دارد، مانع حضور در این باشگاه ها شوند.

پدر یک دانش آموز دیگر هم با بیان این که هر دو فرزندش برای اوقات فراغت تابستانی تنها  در رشته ورزشی ثبت نام کرده اند ، گفت : به نظرم فعالیت های فیزیکی و بدنی بچه ها در ایام تابستان مهم تر از کلاس های آموزشی درسی و حتی فرهنگی است.

وی افزود : در دو سال شرایط کرونایی بچه ها کمترین تحرک بدنی را داشتند و همواره در منازل به نوعی همه وقتشان به خوردن و خوابیدن و یا اموزش مجازی گذشته و تنها تفریحشان باز هم بازی با گوشی و کامپیوتر بود در نتیجه در اولین تابستان بعد از کرونا ترجیح دادم در کلاس های ورزشی نام نویسی کنند تا اندکی از انرژیشان تخلیه شود.

مدیر یکی از باشگاه های ورزشی ضمن تایید استقبال خانواد ها برای ثبت نام در برنامه های اوقات فراغت تابستانی ، گفت : قرار بود فقط  در دو نوبت از زمین ورزشی فوتبال این مجموعه استفاده شود ، اما استقبال خانوادها سبب شد تا برنامه را به چهار نوبت افزایش دهیم.

وی با بیان  این که تنها نگرانی خانواده ها وضعیت بهداشتی و سلامتی فرزندانشان است ، افزود : امروز همه مردم و خانواده به این درجه از تفکر رسیده اند که باید مسایل بهداشتی را رعایت کنند ، اگر چه باشگاه ورزشی هم امسال مقررات را رعایت می کند ولی به نظرم اگر خانواده ها که دیگر همه اشان علائم کرونا را می شناسند و آگاهی لازم را دارند ، نسبت به مشکوک بودن فرزندانشان به بیماری احساس مسولیت اجتماعی کنند، مشکلی نخواهیم داشت.

کارشناسان اجتماعی معتقدند غنی سازی اوقات فراغت بهترین مسیر برای پر کردن مناسب زمان های خالی جوانان و نوجوانانی است که به دنبال نشاط هستند و از هر ایده و فرصتی برای تخلیه انرژی خود استفاده می کنند، مقوله ای که خانواده های مازندرانی با حضور در مراکز مختلف تفریحی و ورزشی اقدام به ثبت نام فرزندانشان کردند.

اوقات فراغت تابستانی در مازندران ؛ استقبال زیر سایه نگرانی‌های پساکرونایی

فعالیت ۶ نوبته ۶۹ کانون ورزشی آموزش و پرورش مازندران 

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران استقبال خانواده ها برای ثبت نام و علاقه دانش آموزان در کانون های ورزشی این نهاد را بی نظیر توصیف کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که همه ۶۹ کانون ورزشی استان با تمام ظرفیت یعنی در سه نوبت صبح و سه نوبت عصر حداقل با ۲۵ تا ۳۰ نفر در هر نوبت ثبت نام شده است. 

قربانعلی سهرابی افزود : با توجه به شرایط مناسب فعالیت های گروهی به لحاظ کرونایی ، به نظر می رسد امسال خانواده ها برای سلامت دانش آموزان فعالیت های ورزشی را به نسبت دیگر فعالیت های هنری و آموزشی در گذراندن اوقات فراغت ترجیح داده اند، چرا که طبق بررسی ها استقبال از فضاهای ورزشی بخش خصوصی و نهادهای دولتی بخصوص کانون های ورزشی آموزش و پرورش بسیار بالا است.

وی با توضیح این نکته که  آموزش و پرورش مازندران برنامه های کانون های ورزشی را با دقت رصد می کند، ادامه داد: علاوه بر این کانون ها ، مدارسی که ظرفیت حضور دانش آموزان برای فعالیت های ورزشی را دارند ، برای این منظور برنامه ریزی شده است.

سهرابی در عین با بیان این نکته که هنوز شرایط عادی صفر پسا کرونایی فرا نرسیده است و همه مقولات بهداشتی در  کانون های ورزشی آموزش و پرورش باید رعایت شود، تصریح کرد:  امروز خانواده ها می دانند و آگاه هستند که  خود اظهاری و خود مراقبتی در مبارزه با کرونا یک اصل است و خانواده ها و  فرزندانشان باید نسبت به این مقوله مهم بهداشتی احساس مسوولیت کنند که این فرهنگ در بین دانش آموزان نهادینه شده است.

۴۰ درصد دانش آموزان مازندران اضافه وزن دارند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره کل آموزش ‌و پرورش مازندران با بیان این که طبق بررسی های صورت گرفته حدود ۴۰ درصد دانش آموزان استان اضافه وزن دارند، گفت: این آمار مربوط به سال ۱۳۹۹ است که درمقایسه با بررسی آماری سال ۱۳۹۵ که ۲۵درصد بوده است، ۱۵ درصد بیشتر است.

سهرابی افزود : به طور یقین در شرایط کرونایی ۲ سال اخیر با توجه به کاهش محسوس فعالیت های بدنی و فیزیکی دانش آموزان افزایش وزن آنان بیشتر شده است ، امیداریم با عادی شدن شرایط کرونایی و با استقبال خانواده ها اوقات فراغت ایام تابستان فرصت کاهش وزنی بین دانش آموزان بدرستی خودش را نشان بدهد.

طبق آمار رسمی در سال تحصیلی جاری مازندران دارای ۵۲۰ هزار دانش آموز ۴۵ هزار معلم و  چهار هزار و ۲۰۵ مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha