۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۳۸
کد خبرنگار: 936
کد خبر: 84793459
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 میانگین بارش‌های سال‌زراعی جاری در استان اصفهان نسبت به بلندمدت ۲۹ درصد کاهش دارد

اصفهان- ایرنا - مدیرکل هواشناسی اصفهان، میانگین بارش باران استان را در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱(اول مهر تا ۲۹ خرداد جاری) ۱۴۵.۰۲ میلی‌متر اعلام کرد که نسبت به بارش‌های دوره بلندمدت ۲۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حمیدرضا خورشیدی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۱۲۳.۰۴ میلی متر بود، ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سال زراعی از اول مهر هر سال شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه دارد.

وی ادامه داد: مقایسه آمار بارش شهرستان اصفهان تا امروز نشان می دهد که این منطقه تاکنون ۵۹.۵ بارش داشته  است درحالی که سال گذشته ۹۵.۲  و بلندمدت ۱۲۲.۴ داشت و بر اساس این آمار، بارش‌ها در شهرستان اصفهان نسبت به بلندمدت نرمال خود ۵۱.۴ درصد (تقریبا نصف بارش نرمال) و نسبت به سال قبل ۳۷.۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل هواشناسی اصفهان اظهار داشت:  باتوجه به بررسی مدل‌های اقلیمی و پیش بینی های فصلی، جبران کمبود بارش‌ها  تا مهرماه (پایان سال زراعی جاری) امکان‌پذیر نیست و مسوولان در این زمینه باید با جدیت تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

وی اضافه کرد: مقایسه آمار بارش‌های کوهرنگ نشان می‌دهد که این شهرستان تا امروز ۱۲۰۹.۲ بارش داشته درحالی که سال گذشته ۸۱۹.۸  و بلندمدت ۱۳۵۳.۹ داشته و بر اساس این آمار شهرستان کوهرنگ نسبت به بلندمدت نرمال خود ۱۱ درصد کاهش و نسبت به سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشته است.

خورشیدی خاطرنشان کرد: امسال فریدونشهر با ۴۶۷.۶ میلی‌متر بارندگی، پُربارش‌ترین شهر استان بود و سمیرم با ۴۶۶ میلی متر، خوانسار با ۳۵۰.۵، داران با ۲۷۳.۲، چادگان با ۲۲۵ و گلپایگان با ۲۲۰ میلی‌متر در رده‌های دوم و ششم قرار داشتند.

وی از خور و بیابانک با ۲۸.۳ میلی‌متر بارندگی به‌عنوان کم‌بارش‌ترین شهر استان نام برد و افزود: نایین با ۳۷.۴ میلی‌متر، فرودگاه اصفهان با ۳۶.۷، کبوتر آباد ۳۸.۳ و مورچه خورت با ۳۹ میلی متر در رده‌های بعدی شهرهای کم بارش قرار داشتند.

مدیرکل هواشناسی اصفهان با بیان اینکه نقشه‌های هواشناسی بیانگر جوی پایدار تا سه روز آینده بر روی استان است اظهار داشت:وضعیت جوی در بیشتر مناطق استان به‌صورت صاف تا کمی ابری گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: شرایط وزش باد به نسبت شدید گاهی شدید و افزایش ابر در نیمه شمالی استان  از اواخر دوشنبه با گذر موج، انتظار می رود که در شمال شرقی استان به خیزش گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا منجر می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha