۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84793370
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ایتالیا قادر به گذراندن زمستان بدون گاز روسیه است

۲۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبر: 84793370
ایتالیا قادر به گذراندن زمستان بدون گاز روسیه است

تهران-ایرنا- مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفت و گاز ایتالیا (انی) گفت: ایتالیا در حال حاضر برای توقف ناگهانی عرضه گاز از روسیه آماده نیست، اما می‌تواند با آماده کردن زمینه ها، زمستان آینده را بدون گاز روسیه بگذراند.

به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، کلودیو دسکالزی که در یک تجمع محلی صبحت می کرد، خاطرنشان کرد: ایتالیا اکنون برای قطع گاز روسیه آماده نیست و تلاش خواهد کرد تا برای تحمل چنین شرایطی در پاییز و زمستان آینده آماده شود.

وی تصریح کرد: ذخیره گاز در ایتالیا اکنون ۵۴ درصد است و با کمک گاز الجزایر، تا اکتبر باید به بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.

این مقام ایتالیایی گفت: در صورتی که بدترین سناریو اتفاق افتد ایتالیا نیازمند واردات گاز از دیگر کشورها خواهد بود ولی باتوجه به برنامه دولت برای تنوع بخشی به منابع انرژی، می تواند زمستان را بدون مشکل بگذراند.

روبرتو سینگولانی وزیر نوسازی و تحول محیط زیست ایتالیا نیز روز پنجشنبه گفت که ایتالیا آماده است تا اقدامات متقابلی را برای کاهش اثرات کم شدن عرضه گاز روسیه انجام دهد، اما باید ببیند که آیا وضعیت قبل از تصمیم گیری در مورد اقدامات بعدی در اوایل هفته آینده تثبیت خواهد شد.

روز چهارشنبه، غول انرژی روسیه(گازپروم) به انی اطلاع داد که عرضه گاز را تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داد. روز پنجشنبه، انی اعلام کرد که به دلیل مشکلات در ایستگاه کمپرسور پورتووایا، تنها ۶۵ درصد از قرارداد گاز خود را دریافت خواهد کرد.

روز سه‌شنبه، گازپروم به دلیل مشکلات فنی در ایستگاه کمپرسور پورتووایا، عرضه گاز نورد استریم را از ۱۶۷ میلیون متر مکعب در روز به ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز کاهش داد. روز چهارشنبه، گازپروم اعلام کرد که به خاطر همین مشکلات فنی، روز پنجشنبه قادر خواهد بود فقط بیش از ۶۷ میلیون متر مکعب گاز در روز را از طریق خط لوله نورد استریم تحویل دهد.

پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، دولت ایتالیا متعهد شد که وابستگی این کشور به واردات گاز طبیعی روسیه را از بین ببرد. ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا طی سخنرانی خود در پارلمان ملی این کشور در ماه مه، بر قطع وابستگی به گاز روسیه تا نیمه دوم سال ۲۰۲۴ تاکید کرد. در عین حال مدیر شرکت انی معتقد است ایتالیا تا سال ۲۰۲۵ به گاز روسیه وابسته خواهد بود.

کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا بعد از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین، کرملین را تحریم و به کی یف برای مقابله با مسکو سلاح دادند. افزایش قیمت انرژی در جهان به ویژه در اروپا یکی از تبعات اقتصادی این بحران است.

رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha