سرشماری گونه‌های جانوری در استان همدان آغاز شد

همدان- ایرنا- معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سرشماری بهاره وحوش شاخص این استان آغاز شده و تا ۱۰ تیر ماه سال‌جاری ادامه دارد.

«مهدی صفی خانی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همه ساله در فصل زاد و ولد حیات وحش سرشماری بهاره یا تابستانه از آخرین روزهای فصل بهار آغاز شده و تا دهه نخست تیرماه ادامه می یابد.

وی افزود: تیم هایی از محیط زیست استان، شهرستان مناطق تحت مدیریت با همکاری سازمان های مردم نهاد و دوستداران و علاقه مندان به طبیعت در اجرای طرح سرشماری مشارکت دارند و ۶ منطقه حفاظت شده را رصد و بررسی می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان خاطرنشان کرد: استفاده از تکنولوژی های نوین از جمله پهباد برای پایش گونه های جانوری موجود در ۶ منطقه حفاظت شده این استان نیز مورد توجه است.

صفی خانی هدف از این سرشماری را بررسی نرخ زادآوری گونه های جانوری، افزایش و کاهش گونه ها و عوامل موثر بر آن دانست و گفت: داشتن آمار و اطلاعات کافی درباره جمعیت گونه های جانوری محیط زیست را در ارائه برنامه های مناسب و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از بروز آسیب به حیات وحش کمک می کند.

صفی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی نگرانی هایی در زمینه کاهش میزان زاد و ولد و آمار جمعیت گونه های جانوری و میزان مقاومت و ماندگاری بره ها و توله ها وجود دارد که امید می رود این گونه ها بتوانند شرایط سخت ناشی از خشکسالی و کاهش نزولات جوی را پشت سر بگذارند.

استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و وسعت مناطق زیر پوشش محیط زیست به ۶۲ هزار هکتار می رسد؛ اکنون ۴۰ گونه پستاندار، ۱۸۱ گونه پرنده، ۴۳ گونه خزنده، ۳۸ گونه انواع ماهی ها و چهار گونه دو زیست در این استان شناسایی شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha