پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات خراسان رضوی مرکز صادرات محتوای دیجیتال می‌شود

مشهد-ایرنا- مشاور ارتباطات و امور بین الملل پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) گفت: در راستای تحقق شعار سال و بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته، پارک فاوا مشهد مرکز خدمات برای ذخیره سازی آسان بارگزاری و دریافت سندهای الکترونیک بر بستر اینترنت و قطب تولید محتوای دیجیتال با هدف صادرات محصولات فرهنگی می شود.

عباس قنبری باغستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با برنامه ریزی صورت گرفته شعبه مشهد پارک فاوا می‌تواند از طریق امکان صادرات محصولات فرهنگی و افزایش ترافیک داده ها و اطلاعات به کشورهای همسایه از جمله افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان و دیگر کشورهای حوزه تمدنی ایران، نقش بسزایی ایفا کند.

وی اضافه کرد: بر همین اساس دو شرکت سرمایه گذاری و آموزشی بزرگ به گردانندگان طرح صادرات محصولات فرهنگی آموزش‌های لازم برای کسب موفقیت بهتر را می‌دهند که در کنار حدود ۱۰ شرکت دانش بنیان دیگر مشغول تولید محصولات فناور در حوزه های مختلف و فروش آنها در بازارهای داخلی و خارجی هستند.

مشاور ارتباطات و امور بین الملل پارک فاوا با اشاره به سیاستها و فعالیتهای توسعه ای این پارک در استان خراسان رضوی گفت: علاوه بر ساختمان پُست بانک و پُست مرکزی که هم اکنون در اختیار شرکتهای دانش بنیان عضو پارک فاوا قراردارند، مسوولان پارک، ساختمان شهید نصرت نظامی در خیابان کوهسنگی و سایت رضوی واقع در خیابان شهید فکوری را نیز با هدف کمک به شرکتهای دانش بنیان و ارتقای نقش آنها در اقتصاد ملی در دست بازسازی کامل دارند که پس از نهایی شدن امکان استقرار حدود ۴۰ شرکت دانش بنیان را خواهند داشت.

قنبری به اهمیت مقوله «امنیت غذایی» و نقش فناوری اطلاعات در ارتقای بهره وری و تامین مواد غذایی و کشاورزی اشاره و بیان کرد: تجربه‌ راه اندازی گلخانه تمام هوشمند مبتنی بر فناوری اینترنت اشیاء (IOT) در شعبه البرز پارک فاوا موفقیت آمیز بود و با توجه به اهمیت استان خراسان رضوی، برنامه راه اندازی گلخانه هوشمند مشابه در خراسان رضوی از طریق واگذاری به طرف های ثالث در سایت های خود پارک در دستور کار قرار دارد.

وی به موضوع اهمیت حضور محصولات دانش بنیان داخلی در بازارهای منطقه ای و بین المللی نیز اشاره و اظهار کرد: پارک فاوا طی یک سال گذشته تعاملات خوبی با کشورهای آفریقایی به خصوص کشورهای مالی، نیجریه، غنا، اتیوپی و نیز کشورهای همسایه از جمله افغانستان و عراق و همچنین چین آغاز کرده است و به طور مشخص برخی از هیاتهای دیپلماتیک از کشورهای یاد شده از پارک فاوا خراسان رضوی نیز بازدید کرده اند.

مشاور ارتباطات و امور بین الملل پارک فاوا گفت: با توجه به نزدیکی خراسان رضوی به کشورهای شرق، اولویت با بازارهای این کشورهاست به همین دلیل در پارک فاوا مشهد، فضای کاری اختصاصی در اختیار یک کارگزار صادراتی برای جذب بازرگانان، تجار و سرمایه گذاران از کشورهای مختلف از جمله افغانستان، تاجیکستان و چین قرار داده شده و براساس دستورالعملهای تدوین شده، برنامه استقرار شرکتهای دانش بنیان این کشورها در شعبه مشهد پارک فاوا نیز فراهم شده است.

قنبری با اشاره به برنامه رونمایی از هشت محصول دانش بنیان شرکتهای مستقر در شعبه مشهد پارک فاوا در روز دوشنبه هفته جاری افزود: در راستای تحقق شعار سال و با هدف تقویت جایگاه شرکتهای دانش بنیان و کمک به اشتغالزایی و توسعه بازار محصولات فناور داخلی از بین هشت محصول دانش بنیان که قرار است رونمایی انجام شود چهار محصول برای ورود به بازار رونمایی تجاری و همچنین چهار محصول نهایی شده و آماده برای اخذ تاییدیه های فنی برای تجاری سازی نیز رونمایی فنی می‌شوند.

او ادامه داد: نمایشگاه جانبی محصولات سخت افزاری و نرم افزاری نیز در حاشیه برگزاری این مراسم برگزار می شود و بیش از ۲۰ محصول فناور از ۱۲ شرکت دانش بنیان حوزه های مختلفی چون سلامت، کشاورزی، مخابرات، خدمات ابری، امنیت سایبری و بودجه ریزی را پوشش می دهند.

مشاور ارتباطات و امور بین الملل پارک فاوا گفت: همه این محصولات ساخت داخل هستند و تمامی مراحل تحقیق و توسعه آنها را خود این شرکتها انجام داده اند. همچنین این نمایشگاه فضای مناسبی برای مذاکره دوجانبه  بین شرکتهای دانش بنیان و بازرگانان داخلی و خارجی خواهد بود.

قنبری افزود: به موازات این رونمایی، نشست بررسی سیاستها و برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحقق شعار سال با حضور مقامات ارشد وزارتخانه و نیز سایر مسوولان حاضر از جمله معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی حرفه ای و رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha