عضو شورای ژئوپارک‌های یونسکو: مراغه را در کنفرانس ژئوپارک‌های اروپا معرفی می‌کنم+فیلم

مراغه- ایرنا- عضو شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو گفت: شهریور امسال مراغه را در کنفرانس ژئوپارک‌های اروپایی معرفی خواهم کرد تا آغازی برای شروع به کار رسمی کارگروه ایجاد و ثبت ژئوپارک در این شهرستان باشد. 

به گزارش ایرنا، «علیرضا امری کاظمی» روز شنبه در همایش بررسی ظرفیت‌های مراغه جهت ثبت به عنوان ژئوسایت نسبت به ایجاد و ثبت ژئوپارک مراغه به عنوان دومین ژئوپارک آذربایجان‌شرقی بعد از ارس ابراز خرسندی کرد و افزود: از مسئولان استانی و کشوری می‌خواهم تا اعتبار ویژه‌ای برای مراغه اختصاص دهند زیرا منافع ایجاد و ثبت ژئوپارک مراغه به کل کشور می‌رسد. 

وی مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان و اقشار مختلف مردم برای ایجاد ژئوپارک مراغه را ضروری خواند و اظهار داشت: هم‌افزایی مناسبی در شهرستان وجود دارد و اگر برنامه‌ها به خوبی پیش برود، مردم می‌توانند طی سال آینده ثبت ملی ژئوپارک مراغه را جشن بگیرند. 

وی اضافه کرد: در صورتی که ژئوپارک مراغه به واسطه یک اقدام جامع و برنامه‌ریزی مدون در سال ۱۴۰۲ ثبت ملی شود، یک سال بعد از آن می‌توان برای تدوین پرونده جهانی آن اقدام کرد. 

تلاش‌ها برای ایجاد ژئوپارک مراغه مدیون فرماندار است 

عضو شورای عالی ژئوپارک‌های یونسکو با بیان اینکه پیشنهاد قطعی برای ثبت ملی و جهانی منطقه سهند به مرکزیت مراغه به عنوان ژئوپارک طی سال ۱۳۸۹ در کتابش با عنوان «اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران» مطرح شده بود، گفت: تلاش‌های فعلی برای ایجاد و ثبت ژئوپارک مراغه مدیون فرماندار فعلی این شهرستان ویژه است. 

«امری کاظمی» آگاهی بالای مسئولان مراغه نسبت به اهمیت این موضوع را تبریک گفت و اظهار داشت: اقناع مقامات محلی برای همراهی با ایجاد ژئوپارک از چالش‌های اساسی در سراسر دنیاست اما مسئولان فعلی مراغه در این زمینه عزم جدی دارند. 

وی با بیان اینکه کار ایجاد و ثبت ژئوپارک جهانی باید جامع باشد، اظهار داشت: ژئوپارک مجموعه‌ای از ارزش‌های یک منطقه به شمار می‌رود و زمین‌شناسی در حقیقت محور آن به شمار می‌رود. 

مدیر ژئوپارک قشم بیان کرد: اصالت و غنای منطقه مراغه و ساختار زمین‌شناسی آن می‌تواند یک ژئوپارک بین‌المللی دیگر به کشورمان اهدا کند و در این مسیر باید به موضوعات گردشگری و میراث فرهنگی مراغه بیش از پیش توجه شود. 

«امری کاظمی» با اشاره به تشکیل کمیته‌های پنج‌گانه در کارگروه ایجاد ژئوپارک مراغه به ویژه کمیته زنان، بیان کرد: تشکیل این کمیته بسیار ارزشمند و در راستای ضوابط یونسکو است.

به گزارش ایرنا در این همایش ۳۶ ظرفیت زمین‌شناسی مراغه از جمله مناطق فسیلی، دامنه‌های سهند، چشمه‌ها، غارها، روستاها و آبشارهای این شهرستان برای ثبت به عنوان ژئوسایت به حاضران معرفی شد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha