شناسایی بیش از ۶ هزار دانش‌آموز دارای ضعف خواندن در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ دانش‌آموز دوره ابتدایی دارای ضعف مهارت لازم برای خواندن توسط کارگروه استانی مداخله در طرح ارتقای مهارت خواندن و نوشتن شناسایی شدند و طرح مداخله‌ای و جبرانی برای این دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید علیرضا موسوی‌نژاد روز شنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی که به ریاست استاندار برگزار شد، افزود: این دانش‌آموزان با وجود تلاش‌های دلسوزانه و متعهدانه معلمان اما بر اثر محدودیت‌های کرونایی و غیرحضوری بودن کلاس‌های درس، نبود همراهی برخی اولیا و زیرساخت لازم برای دریافت آموزش‌های الکترونیک دچار ضعف در مهارت خواندن هستند.

وی گفت: طرح جبران مهارت خواندن از طرح‌های ابتکاری استان است و برآورد اعتبار مورد نیاز ۲.۵ میلیارد تومان است که ۱.۵ میلیارد تومان تاکنون توسط خیرین تامین شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: طرح مداخله‌ای با تولید بسته آموزشی متناسب با شرایط این دانش‌آموزان و همراهی آموزگاران مجری از طریق برگزاری جلسات مهارت روخوانی، روان‌خوانی و نوشتن در ۶۱۵ کلاس اجرا می‌شود و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان مذکور در این طرح شرکت کنند.

وی گفت: طرح جبرانی توسط معلمان آموزش‌دیده به مدت حداکثر ۳۰ جلسه در کلاس‌های پنج نفره اجرا می‌شود.

موسوی‌نژاد ادامه داد: با توجه به فرا رسیدن تابستان ۳۷۱ پایگاه اوقات فراغت در ۱۱ شهرستان استان فعالیت خواهند کرد.

وی گفت: کانون‌‎های پرورشی، پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه‌های دانش آموزی، بسیج دانش آموزی و دارالقرآن‌ها پذیرای دانش آموزان خواهند بود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های اوقاف فراغت به‌خصوص در دارالقرآن‌ها نیازمند تجهیزاتی است که امیدواریم با تامین آن شعار هر "دانش‌آموز یک مهارت" را بهتر بتوانیم محقق کنیم.

وی از برگزاری اولین جشنواره هنری دبیرستان‌های استعدادهای درخشان کشور «سمپاد» به میزبانی بیرجند نیز خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره از سراسر کشور ارسال شده و آثار رسیده در مرحله داوری است که بیست و یکم تیر ماه آیین اختتامیه جشنواره به میزبانی بیرجند و با حضور ۹۶ نفر از منتخبین کشور برگزار می‌شود.

موسوی‌نژاد بیان کرد: در تیر ماه شاهد حضور این تعداد دانش‌آموز از سراسر کشور با آثار برگزیده در استان خواهیم بود که با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگی خراسان جنوبی باید برنامه‌ریزی خوبی برای این مدت داشته باشیم.

وی افزود: مبلغ تعیین شده برای صدور گواهینامه المثنی آموزشی در استان ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده در حالی که برخی استان‌ها تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از متقاضی المثنی وجه دریافت می‌کنند لذا پیشنهاد می‌شود با توجه به اهمیت بازدارنده بودن، این مبلغ در استان به ۵۰۰ هزار تومان برسد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: اختصاص اعتبار برای تکمیل ساختمان اداری اداره کل از مهمترین نیازها است که تاکنون ۲۶ میلیارد تومان هزینه شده و ۵۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن طبق بررسی‌های صورت گرفته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در اردوگاه‌ها و تجهیز آنها به نیروگاه‌های خورشیدی را از دیگر درخواست‌ها عنوان کرد که اگر محقق شود بخش قابل توجهی از مشکلات مالی مربوط به اردوگاه‌ها مرتفع خواهد شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم در این نشست نسبت به تعدد مدارس دوشیفته در مساکن مهر هشدار داد و گفت: این وضعیت در کاهش کیفیت آموزشی نقش اساسی دارد.

محمود چاوشان اظهار داشت: در ۱۰ سایت مسکن مهر مرکز استان و ۲ سایت فرهنگیان و موسوی که به آن اضافه شده، ۵۱۴ کلاس درس نیاز است که ۱۹۳ کلاس تحویل شده اما ۲۷۵ کلاس درس دایر است که نشان می‌دهد از تمامی فضا حتی آزمایشگاه‌ها و نمازخانه‌ها هم استفاده می‌شود.

وی گفت: در برخی سایت‌ها مشکل تامین زمین وجود دارد در سایت ارتش ۲ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی تاکنون مستقر شده که پیش‌بینی می‌کنیم تا ۲ سال آینده ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین کلاس‌های درس نیاز داشته باشیم.

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی افزود: در روستاهای اقماری شعاع ۶ کیلومتری مرکز استان ۱۰ هزار دانش‌آموز حضور دارند و ۲۹۹ کلاس درس در این روستاها نیاز داریم که اکنون ۱۰۷ کلاس درس به صورت دوشیفت برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: مهاجرت به روستاهای اقماری استان روز به روز نیاز به فضای آموزشی را دوچندان می‌کند که باید تدابیر ویژه در این زمینه اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha