۱۱ تفاهمنامه روی ریل توسعه بازارپردازی فرهنگی

تهران- ایرنا- شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی، ۱۱ تفاهمنامه همکاری با دستگاه‌ها و موسسات مختلف دولتی و خصوصی را امضا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم امضا و تبادل موافقت‌های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و نمایندگان ۱۱ دستگاه و موسسه دولتی، عمومی و خصوصی در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار شد.

سیدمجید امامی در نشست خبری این برنامه با تشریح مجموعه اقدامات و پیگیری‌های انجام گرفته شده، گفت: در راستای کنار هم قرار دادن همه ظرفیت‌های فرهنگی برای تولیدات این عرصه، تلاش شد تا با همگرایی بین دستگاه‌ها و موسسات همکار و همراه بر اساس توافق و امضای تفاهمنامه همکاری، محصولات و صنایع تولیدی فرهنگی مستقیم به دست اشخاص حقیقی برسد.

وی با تاکید بر اینکه معتقدیم نباید تک بُعدی سرمایه‌گذاری و حرکت کرد، اظهار داشت: حوزه صنایع فرهنگی دارای محصولات و تولیدات فراوانی است که باید همگان با همگرایی دست در دست هم وارد عمل شده و در جهت تولیدات محصولات و صنایع خلاق فرهنگی تلاش نماییم.

مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از امضای این تفاهمنامه‌ها را گامی در جهت عملیاتی کردن تحقق زیست بوم فرهنگی عنوان کرد و گفت: برای تحقق راهبرد بازارپردازی فرهنگی، لازم است یک دیدگاه تحول‌گرا در بازسازی ساختار نهادهای فرهنگی کشور در نظر گرفته شود تا زمینه ظهور، بروز و توسعه فعالیت‌های بازارپردازی  فرهنگی فراهم شود.

امامی در ادامه سخنان خود، نظام نهادی بازارپردازی فرهنگی اعم از ساختار زنجیره ارزش بازارپردازی فرهنگی، نگاشت نهادهای ذینفع و ساختار شبکه‌ها و فناوری‌ها برشمرد و افزود: تلاش ما این است تا براساس تفاهمنامه‌های امضا شده، هماهنگ‌سازی و هم‌راستاسازی ظرفیت‌های تولیدی، توزیعی و ترویجی نهادهای فرهنگی در جهت تحقق توسعه بازارپردازی فرهنگی در کشور صورت گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور خاطرنشان کرد: این شورا، پس از برگزاری نمایشگاه تخصصی الگونما توسط دبیرخانه و به منظور تحقق بازارپردازی فرهنگی، «قرارگاه بازارپردازی فرهنگی» را با حضور نهادهای فرهنگی مؤثر و نخبگان فرهنگی کشور به منظور برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف تشکیل داد و امروز با هماهنگی‌های صورت گرفته توسط این قرارگاه به مرحله همگرایی و امضای تفاهمنامه همکاری رسیده‌ایم.

مصرف کالای فرهنگی را مهمترین دغدغه شورای فرهنگ عمومی

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: سبک زندگی ما در حوزه پوشاک، تغذیه، معاشرت و فرهنگ اساسا نسبتی به زیست بوم ایرانی - اسلامی ندارد و نیازمند تغییر و تحولا عمده و اساسی بود.

امامی همچنین مصرف کالای فرهنگی را مهمترین دغدغه شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان کرد و افزود: باید درعرصه مصرف فرهنگی ابتکار عمل به نظام ایرانی - اسلامی برگردد؛ سوال اینجاست که این مهم چگونه باید بازگردد؟.

وی تصریح کرد: براین باوریم، حرف زدن و شعار دادن، تغییرات مدیریتی و امثالهم هیچ چیزی را عوض نمی کند آنچه حائض اهمیت است اینکه عرصه را در دست گرفته و در حوزه‌های نشر، کتاب، نوشت افزار، مد و لباس و... گزینه جایگزین روی میز داشته باشیم.

گزینه روی میز؛ سرچشمه محتوای ملی بازارپردازی فرهنگ و هنر است 

دبیرکارگروه ساماندهی مدولباس کشور ادامه داد: اگر به گزینه های مصرف کنندگان جهانی به فرهنگ مان نگاه کنیم و این با زیست بوم ما منطبق نباشد چگونه می توان امید داشت که شاکله این رژیم غذایی یک شالکه درست باشد؟، از طرفی چنانچه تولیدات رسانه‌ای، کالاهای فرهنگی، کالاهای بازپرداز با فرهنگ خودمان انطباق کمتری داشته باشد، نمی توانیم به آن هدف ترسیم شده دست پیدا کنیم.

همگرایی ۱۱ دستگاه و نهاد در حوزه صنایع فرهنگی

امامی در ادامه با اشاره به همگرایی نمایندگان ۱۱ دستگاه، موسسه و نهاد فرهنگی دولتی، عمومی و خصوصی در قرارگاه بازارپردازی فرهنگی، خاطرنشان کرد: امروز مدیران فرهنگی با همدلی،همکاری، رفاقت براساس هنجارهای ایرانی- اسلامی در کنار جمع شده اند تا مطلوبترین و بهترین اقدامات را در راستای شبکه‌ای شدن  انجام دهند.

پرهیز از سرمایه گذاری تک بُعدی در حوزه صنایع فرهنگی

وی اضافه کرد: همگان معتقد هستند که نباید در حوزه صنایع فرهنگی تک بُعدی سرمایه گذاری کنیم؛ باید در حوزه مصرف فرهنگی در همه صنایع فرهنگی وارد شویم. در همین راستا باید به سرداران جبهه فرهنگی صنایع فرهنگی احترام بگذاریم چراکه هدف تمامی مصوبات شورای فرهنگ عمومی کشور که قرارگاه بازارپردازی فرهنگی براساس آن تشکیل شده در واقع تعامل و همگرایی با حضور همه نهادهای عضو این شوراست.

امامی گفت: معتقد هستیم باید بتوانیم قدم‌های ملموسی را در مسیر فعالان فرهنگی و دغدغه مندان و سرداران حوزه رسانه و فرهنگ و هنر برداریم.

تاکید بر اثبات همگرایی در قرارگاه فرهنگی

در ادامه این مراسم، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی نیز به همگرایی میان اعضای قرارگاه فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: در این قرارگاه نیازمند اثبات همگرایی هستیم؛ همانطور که از ابتدا نیز هدف همگرایی دستگاه‌ها در توسعه فضای فرهنگی بود که بر اساس آن یک اتفاق تاریخی رخ داد و این قرارگاه شکل گرفت و به دنبال آن همگرایی امروز با حضور ۱۱ دستگاه اجرایی کشور شکل گرفت.

امیر آقایی اضافه کرد: ظرفیت‌ فراوانی اعم از رسانه، انتشارات، بازی، تنوع محصولات و... در قرارگاه بازارپردازی فرهنگی وجود دارد که باعث می‌شود همه انرژی‌ها در یک مسیر مشخص قرار گیرد که اثربخش باشد بنابراین مصمم هستیم با همین اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی را افزایش دهیم.

در ادامه این مراسم پس از امضای تفاهمنامه همکاری میان شورای فرهنگ عمومی و ۱۱ دستگاه دولتی، عمومی و خصوصی ، مجید امامی در نشستی خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اهداف این تفاهمنامه‌ها ، تولیدکنندگان محصولات فرهنگی، سرمایه‌گذاران دولتی، عمومی و خصوصی و تهیه کنندگان صنایع فرهنگی را سه ضلع در تحول عرصه صنایع فرهنگی برشمرد و از نشست امروز به عنوان یکی از مهمترین اضلاع زیست بوم صنایع فرهنگی یاد کرد.
 
در ادامه این نشست محمد شجاعی، مدیر عامل خبرگزاری مهر نیز به امضای تفاهمنامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و افزود: براساس این تفاهمنامه تلاش می شود آنچه متعلق به مردم است به آنها برگردد؛ رسانه ها دارای پتانسیل و توانایی هستند که باید آن را در اختیار گروه‌های خودجوش مردمی در حوزه صنایع فرهنگی قرار دهند.

حسن میثمی، مدیرکل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در این نشست ، اظهار داشت: در این وزارتخانه نخستین اقدامی که در راستای صنایع فرهنگی انجام می دهیم، تولید محتواست که باید بتوانیم بر اساس داشته های فرهنگی روایت هایی تولید کنیم که لبه های فرهنگی را پوشش دهد. 

به گفته وی، دولت در این راستا منابع کمی دارد اما موانع زیادی دارد لذا بهترین راهکار برای ما همکاری با شورای فرهنگ عمومی و قرارگاه بود که بتوانیم موانع پیش رو را برداریم. اصل این تفاهم نامه برای از میان برداشتن موانع تولید محتواست که این گام، گام اول برای ماست.

در این نشست شکوری، مدیر انتشارات سروش با اشاره به اهداف امضای تفاهم نامه همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی با شورای فرهنگ عمومی گفت: تفاهم نامه همکاری دو نقش دارد یکی تجمیع نیروهایی که جزیره ای کار می کنند که با یک همفکری بتوانند محتوایی تولید کنند، یازده مجموعه تدافعی در مقابل تهاجمات کار میکنند و در حالت تهاجمی در مقابل محصولاتی که فرهنگ و ارزش های ما را زیر سوال می برند، ایستاده اند. البته هر حوزه تخصصی باید گام کوچکی در تحقق این هدف بردارد.

در ادامه این نشست، تفاهم نامه همکاری بین دبیر شورای فرهنگ عمومی با مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای، مدیرعامل خبرگزاری مهر، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری سپهر، مدیرعامل تبیان، انتشارات سروش، انتشارات سوره مهر و سازمان میراث فرهنگی بر اساس اهداف تعیین شده برای هر دستگاه به امضای طرفین رسید.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha