۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84787910
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در گنبدکاووس مشاهده نشد

گنبدکاووس- ایرنا- رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس با تاکید بر تداوم نظارت تیم‌های کارشناسی بر واحدهای قصابی گفت: تاکنون موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در این شهرستان مشاهده نشد.

نادر گوگلانی روز سه‌شنبه در نشست پیشگیری از کشتار غیرمجاز دام و بیماری تب کریمه کنگو در گنبدکاووس، اظهارداشت: بیش از ۸۰۰ مورد بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که از طریق تماس با دام آلوده و کنه به ویژه در فصل گرما منتقل می‌شود و در این شرایط رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع این بیماری ها ضروری است.

وی از عوامل کشتارگاه دام گنبدکاووس خواست مشکلات خودروهای یخچال‌دار حمل لاشه دام، نصب موتور برق، تامین لوازم حفاظتی و لباس کار مناسب برای کارکنان را برطرف کنند.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس افزود: همچنین قصابان روستایی هم باید کشتار دام‌های خود را به کشتارگاه های مجوزدار بسپارند و از ذبح دام در خانه های خودداری کنند.

گوگلانی ادامه داد: پارسال ۲۳ قصابی گنبد به دلیل کشتار غیرمجاز و ۱۴ فرد لاشه خر در روستاها به تعزیرات معرفی شدند که این آمار در سه ماه نخست امسال ۶ قصابی و سه لاشه خر است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: دهیاران برای کمک به مدیریت و جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام موظف به معرفی محل‌های کشتار هستند تا با ورود به موقع دامپزشکی و نهادهای مرتبط با متخلفان برخورد شود.

رضا اصالتی اظهارداشت: با توجه به مشاهده کشتار غیرمجاز در روستاها از جمله روستاهای متصل به گنبدکاووس مانند گدم آباد، دستگاه قضایی باید تدابیر لازم را برای برخورد قاطع و جدی با عوامل آن اعمال کند چرا که سلامت مردم در اولویت قرار دارد.

موردی از ابتلا به تب کریمه کنگو در گنبدکاووس مشاهده نشد

وی با اشاره به آمادگی کامل نیروی انتظامی در همراهی دامپزشکی برای مقابله با کشتارغیرمجاز دام، از دامپزشکی خواست با اجرای طرح‌های ضربتی بازدیدهای نظارتی تیم‌های دامپزشکی با همکاری مرکز بهداشت، دادگستری و نیروی انتظامی را با هدف مقابله جدی با کشتار غیرمجاز در سطح شهر و مناطق روستایی افزایش دهد.

معاون فرماندار گنبدکاووس گفت: آموزش سلاخان از ۲ هفته مانده به عید سعید قربان با توجه به افزایش چشمگیر خرید و فروش دام و کشتار آن در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد تا نگرانی‌ها برای سلامت دام در این ایام به حداقل برسد.

فرهاد بدیعی مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس هم در این جلسه کشتار خارج از محیط کشتارگاه را غیرمجاز دانست و گفت: با توجه به نزدیکی عید قربان و افزایش ورود دام نیاز است نظارت‌ها بر عملکرد کشتارگاه و سلاخان روستایی بیشتر شود.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس هم گفت: قصابان، نیروهای دامپزشکی و فعالان کشتارگاه‌ها بیشتر از سایر افراد در معرض انتقال بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند و باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از لباس‌های مناسب در این گروه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

عبدالرحیم پالیده افزود: سال گذشته برای مقابله با شیوع بیماری تب کریمه کنگو در نزدیکی عید قربان آموزش‌های لازم به افراد ذبح کننده در سطح شهر و روستاها ارائه شد و اجرای دوباره این آموزش‌ها امسال هم در برنامه قرار دارد.

طبق اعلام اتحادیه قصابان گنبدکاووس، ۸۸ قصابی پروانه دار در شهر و ۳۰ قضابی پروانه دار در مناطق روستایی شهرستان فعالیت دارند و ۱۶ قصابی هم پیگیر دریافت مجوز هستند.

رییس اداره بهسازی امور تولید اداره کل امور عشایر گلستان هم در این جلسه مساحت میدان دام فعلی گنبدکاووس را سه هکتار اعلام کرد و گفت: این محوطه  مربوط به دهه ۷۰ است و در سال‌های اخیر پیگیری برای تحویل زمین از عرصه ملی در فاصله پنج کیلومتری محل فعلی به مساحت ۴۲ هکتار برای جابجایی میدان دام انجام شد

احمد پرتابی ادامه داد: با وجود پیگیری‌ها مساحت زمین از ۴۲ هکتار به ۲۰ و در نهایت ۱۰ هکتار کاهش یافت و مساحت اعلام شده فعلی پاسخگوی حجم ورودی دام نیست و به همین دلیل واگذاری زمین متوقف شده است.

به گزارش ایرنا، بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک بین حیوان و انسان است که به طور ناگهانی شروع می‌شود.

تب و گلو درد، سرگیجه و بی حالی، دردهای عضلانی، حساسیت به نور و اسهال و استفراغ از جمله علایم بیماری هستند و گزش کنه آلوده، خون آلوده، تماس با لاشه، دام آلوده و له کردن کنه از راه‌های انتقال گزارش شده است.

از جمله راه‌های پیشگیری بیماری تب کریمه کنگو پرهیز از مصرف گوشت دام به صورت خام و نیم پز، خودداری از ذبح دام در منزل و مراکز غیربهداشتی و رعایت کامل حفاظت فردی هنگام تماس با دام است.

 ویروس دامی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در گوشت و آلایش خوراکی جگر پس از ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد غیرفعال می‌شود از این رو رعایت اصول بهداشتی و استفاده از تجهیزات حفاظت فردی ( PPE ) توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه کنندگان گوشت الزامی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha