۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

شهرکرد - ایرنا- رییس سارمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری گفت: در سفر رییس جمهور و هیات دولت به استان ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی استان اختصاص داده شده است.

به گزارش ایرنا، عطاءالله ابراهیمی روز شنبه در آستانه هفته جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران افزود: یک‌هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان از اعتبارات سفر به بخش‌های مختلف آب و خاک، فنی و مهندسی، تولیدات دامی و گیاهی، شیلات و آبزیان، شهرک‌های کشاورزی، امور اراضی و ۵۳۰ میلیارد تومان برای ادارات زیرمجموعه سازمان جهادکشاورزی اختصاص داده شد.

به گفته وی، این اعتبارات در ۲ سال به استان اختصاص داده شود و با تخصیص این اعتبارات شاهد جهش در حوزه‌های مختلف کشاورزی خواهیم بود.

وی افزود: هم‌ا کنون ۲۲ طرح نیمه‌تمام در بخش انتقال آب کشاورزی در سطح استان وجود دارد که در سفر رییس جمهور اعتبار برای اجرای این طرح‌ها اختصاص داده شد که با تخصیص اعتبارات تحول خوبی برای تامین آب به عنوان رکن اصلی تولید اجرا خواهد شد که منابع تامین آب بیشتر این طرح‌ها از رودخانه‌های استان به‌ویژه کارون است و بالای ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به پیش بینی اعتبار برای طرحها گفت: برای تکمیل این طرح‌ها بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: برای تکمیل شبکه‌های فرعی آبرسانی در بخش کشاورزی ۱۰۰ میلیارد تومان، بهسازی و مرمت قنات‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان، اجرای شبکه‌های نوین آبیاری ۲۵۰ میلیارد تومان، اصلاح جاده‌های بین مزارع ۵۰ میلیارد تومان، بندها و پمپاژها برای تامین آب کشاورزی و انتقال آب با لوله ۵۰ میلیارد تومان، توسعه باغات در اراضی شیب‌دار ۶۰ میلیارد تومان، ایجاد باغ مادر گواهی شده بادام ۱۰ میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

ابراهیمی ادامه داد: برای بخش توسعه کشت گیاهان دارویی ۷۰ میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت دهکده دانش‌بنیان تخصصی نهاده‌های کشاورزی برای اولین بار در کشور ۲۰ میلیارد تومان، راه‌اندازی سامانه هوشمند پایش و پیش‌بینی سرمازدگی ۱۰ میلیارد تومان، تجهیز آزمایشگاه مرکز تحقیقات به‌منظور توسعه کشت گیاهان دارویی میلیارد تومان، اصلاح و نوسازی باغات ۵۰ میلیارد تومان، برق‌رسانی به مزارع شیلات و سایر واحدهای تولیدی ۱۰ میلیارد تومان، ایجاد پنج مجتمع آبزی پروری ۳۰ میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت‌های شهرک کشاورزی ۱۳۰ میلیارد تومان و رفع تداخلات کشاورزی ۸۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور به استان اختصاص یافت.

ابراهیمی با اشاره به اینکه سرمازدگی باغات یکی از مهمترین دغدغه باغداران و کشاورزان است، گفت: برای پیشگیری از این امر سامانه خوشمند پایش سرمازدگی در سطح باغات استان طراحی شده است که با تخصیص اعتبار پیش‌بینی شده امید است که درسال‌های آینده باغداران کمتر با مشکل سرمازدگی باغات موجه شوند.

۴۵ طرح کشاورزی در چهارمحال و بختیاری افتتاح می‌شود

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۲۱ تا ۲۷ خردادماه به عنوان هفته جهادکشاورزی نامگذاری شده است، افزود: در این هفته ۴۵ طرح کشاورزی افتتاح و یک طرح گلخانه‌ای کلنگ زنی می‌شود که با افتتاح این طرح‌ها ۲ هزار و ۲۵۷ خانوار بهره‌مند و زمینه اشتغال یک‌هزار و ۴۷ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم خواهد شد.

به گفته وی، برای تکمیل و راه‌اندازی این طرح‌ها ‌۱۱۳ میلیارد تومان هزینه شده که در بخش آب و خاک،  فنی و مهندسی، بهبود تولیدات دامی، بهبود تولیدات گیاهی، شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی و تکمیلی و طرح‌های ترویجی است.

وی به کلنگ‌زنی یک واحد گلخانه‌ای در هفته جهادکشاورزی به مساحت  ۳۰ هکتار اشاره کرد و گفت: در فاز نخست این طرح ۶هکتار گلخانه اجرا می‌شود.

ابراهیمی افزود: در کشور بحث امنیت غذایی پایدار دارای اهمیت بالایی است و بهره‌برداران کشاورزی قطب اصلی تولید هستند و باید سیاست‌ها به آن‌ها منتقل شود.

چهارمحال  وبختیاری در بخش کشاورزی جایگاه بالای در سطح کشور دارد

۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های مختلف بخش کشاورزی استان در سطح کشور، گفت: این استان در تولید ماهیان سردآبی، قارچ خوراکی، بادام، حبوبات، گوشت قرمز و خوراک آبزیان رتبه بالایی در سطح کشور دارد و سالانه ۲۴ هزار تن ماهی سردآبی در استان  تولید می‌شود.

وی افزود:هم‌ا کنون ۳۵ مرکز تولید بچه ماهی با ظرفیت تولید ۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی و ۱۵ واحد فرآوری و بسته‌بندی ماهی با ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن در استان فعال است و ۵۰ درصد خوراک آبزایان کشور در استان تولید می‌شود.

ابراهیمی اظهار داشت: چهارمحال وبختیاری در حوزه تولید بادام رتبه نخست، قارچ رتبه هفتم و تولیداتن دامی رتبه سوم را در سطح کشور دارد و سالانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن عسل، ۲۷هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۶۳ واحد سردخانه با ظرفیت ۳۳۰ هزار تن در سال در استان فعال استف افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و احداث سردخانه در برنامه‌ها و اولویت‌های مهم جهادکشاورزی است که توسعه این بخش‌ها در توسعه کشاورزی و تولید نقش بسزایی دارد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:توسعه گلخانه‌ از دیگر اولویت‌های این سازمان است و تاکنون ۴۷ هکتار گلخانه در استان مورد بهره‌برداری قرار گرفته و ۵۰۰ پروانه تاسیس گلخانه جدید نیز صادر شده که این گلخانه در مساحت ۲۴۹ هکتار احداث می‌شود، ۳۰ هکتار گلخانه نیز در حال احداث است.

ابراهیمی به راه‌اندازی نخستین شهرک تخصصی بادام در سطح استان اشاره کرد و گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی و به عنوان یکی دیگراز اولویت‌های استان است.

وی افزود:هم‌اکنون ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و ۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیرپوشش آبیاری نوین قراردارد.

کشت سویا در چهارمحال و بختیاری

ابراهیمی افزود: کشت دانه‌های روغنی یکی از سیاستهای حوزه کشاورزی است که از این هفته برای نخستین بار در استان سویا در ۳۰ هکتار از اراضی شهرستان کیار کشت خواهد شد و هم‌اکنون  ۴۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت کلزار قرار دارد.

وی به اعطاء تسهیلات در قالب دامدار کارت برای تامین نهاده دامی به دامداران استان اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار هزار و ۱۳ بهره‌بردار برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد  ۷۸۹ بهره بردار موفق به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش شدند.

به گفته وی، امسال بیش از ۷۶۱ میلیارد تومان تسهیلات در قالب بند الف تبصره ۱۸  از محل تسهیلات بانک کشاورزی، صندوق کارآفرینی، بانک توسعه تعاون و تسهیلات مکانیزاسیون برای کشاورزان ودامداران پیش‌بینی شده است.

به گزارش ایرنا، ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه به عنوان هفته جهادکشاورزی نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha