۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۷:۴۴
کد خبرنگار: 1538
کد خبر: 84784680
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

۲۴ خرداد ۱۴۰۱، ۷:۴۴
کد خبر: 84784680
گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- «گنج پنهان و تنگه احد» ۲ عنوان و افتخار مهم و بزرگ اعطایی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان است؛ دولت برای استخراج و بهره برداری از این گنج پنهان همتی مضاعف بکارگرفته و موفقیت بیشتر و آینده‌ روشن این استان نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همکاری و همراهی عموم مردم است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  دشت و دریا و کوهستان سیستان و بلوچستان سرشار از منابع و معادن خدادادی و گنج پنهان ایران اسلامی است، و مرزهای طولانی زمینی و دریایی و هوایی نیز این استان را به تنگه احد ایران عزیز تبدیل کرده است. 

سراسر این استان به واقع گنجی بزرگ و پنهان است که در صورت بهره برداری بهینه نه تنها این منطقه بلکه استانهای همجوار را نیز به توسعه و پیشرفت می رساند.

اراضی کشاورزی، باغات میوه های گرمسیری، دریای بیکران و نعمت های فراوان نهفته در آن،  معادن گوناگون، مرزهای طولانی و مبادلات تجاری با کشورهای دور و نزدیک، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، صنایع در حال ساخت فولاد و شیمیایی، واردات، صادرات، ترانزیت، وجود بنادر و اسکله های بزرگ و فعال برای پهلوگیری کشتی های پهن پیکر؛ هر کدام از آنها گنج بزرگ و نهفته در سیستان و بلوچستان برای ایران اسلامی است.

وقتی رهبر معظم انقلاب با شناخت عمیقی که از این منطقه دارند آن را گنج پنهان نامیدند نشان می دهد که در صورت همکاری و همراهی و سرمایه گذاری نیروهای بومی در کنار تلاش، همت و عنایت دولت می توان این منطقه را به مرکز توسعه تجارت، ترانزیت، گردشگری و کشاورزی و صنعتی تبدیل کرد.

برداشت ۵۰ هزار تن موز، ۲۰ هزار تن انگور یاقوتی و هزاران تن سایر محصولات کشاورزی گوشه ای از غنای اقتصادی سیستان و بلوچستان است.

هرگاه کشور با مشکل کمبود کالا و محصولی روبرو می شود سیستان و بلوچستان برای حل آن وارد صحنه می شود، برنج، گوشت، سیب زمینی، گوجه فرنگی و سایر نیازها در حرکتی سریع از اراضی و مرزهای این استان تامین می شود.

کاشت محصولات خارج از فصل و برداشت دو بار محصول در سال از دیگر نعمات خدادادی به این استان است که در برهه های مختلف به کمک سایر استانهای کشور آمده است.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

استاندار: نگاه و توجه خاص مجموعه دولت و نظام به استان مثال زدنی است

استاندار سیستان و بلوچستان در نشست شورای اداری این استان گفت: امروز تعدد مسوولان، تامین اعتبارات مورد نیاز سیستان و بلوچستان، توجه ویژه رهبر معظم انقلاب و مصوبات پی‌درپی که برای توسعه استان و حذف شاخص محرومیت صورت گرفته فرصت مناسبی است که باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
حسین مدرس‌خیابانی اظهار داشت: بحث امنیت که رهبر معظم انقلاب فرمودند«چیزی واجب تر از آن برای هیچ کشوری نیست»امروز به برکت جهاد شبانه روزی مجموعه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در این استان با وجود همه تلاش‌هایی که دشمنان خبیث در مرزهای شرقی می‌کنند و رسالتی که آمریکا در منطقه دارد در بهترین حالت ممکن حفظ شده است.
وی افزود: بابت حفظ این امنیت پایدار شهدای زیادی را تقدیم نظام و انقلاب اسلامی کرده‌ایم و به برکت خون همین شهدا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسیر اعتلا و پیشرفت را طی کرده و پرچم را به دست صاحب اصلی آن یعنی امام زمان (عج) خواهد سپرد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: آنچه که تکلیف داریم برای حفظ امنیت؛ ایجاد اشتغال و معیشت مردم است و دولت برای حفظ امنیت پایدار، تامین معیشت و اشتغال را  بویژه در منطقه استراتژیک شرق کشور فوق‌العاده دارای اهمیت می داند.

وی بیان کرد: برای تامین معیشت و اشتغال مردم در دو محور اصلی حرکت می‌کنیم، یکی پروژه‌های زیربنایی و دیگری طرح‌های اقتصادی و اشتغالزایی است.
مدرس خیابانی گفت: ایجاد اشتغال پروژه‌های عمرانی اهمیت فراوانی دارد، که هم اینک ۱۵ هزار نفر در پروژه های عمرانی استان مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: برای چهار هزار و ۹۷۰ نفر با اجرای طرح جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان شغل ایجاد شده که بخش عظیم طرح یعنی آبرسانی به ۲ هزار روستا به این استان اختصاص دارد.

مدرس خیابانی افزود: سال گذشته ۶۳ کیلومتر از جاده های سیستان و بلوچستان به بزرگراه تبدیل شده و امسال ۲۴۰‌ کیلومتر دیگر دو بانده خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا آخر تیرماه سالجاری با پیگیری‌های انجام شده مردم خاش صدای سوت قطار را خواهند شنید و تا پایان سال ۱۴۰۲ ریل به چابهار خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ واحد مرغداری در هفته دولت در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی می‌شود و ۳۰ مرغداری دیگر نیز در حال ساخت است.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

مدرس خیابانی با اشاره به معادن بزرگ سیستان و بلوچستان افزود: اولین شمش طلای تفتان تا یک سال دیگر ساخته می‌شود.

وی  تصریح کرد: پروژه انتقال آب آشامیدنی از کارواندر به خاش تا آخر سال به اتمام می رسد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: پروژه گازرسانی به ۹۳ روستای شهرستان خاش که در دهه فجر با حضور رییس جمهور آغاز شد؛ هم اینک گازرسانی و خط لوله ۶۳ روستا به اتمام رسیده ضمن اینکه با تلاش فرماندار و نماینده مردم خاش یک متمم نیز به این قرارداد اضافه شده که بر اساس این متمم گاز رسانی از ۹۳ به ۱۲۰ روستا افزایش یافته است.
وی ابراز امیدواری کرد: با روند پیش رو تمامی این روستاها تا هفته دولت و نیمه اول سال گازرسانی می شوند.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با ایجاد قرارگاه تولید دانش بنیان بتوانیم از ظرفیت جوانان استان بخوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تمام مدیران ما امروز از جنس مدیران جهادی و میدانی هستند که در همه شهرها و پروژهای سیستان و بلوچستان حضور فعال دارند.

استاندار سیستان و بلوچستان اذعان کرد: به برکت حضور رئیس‌جمهور و اعطای اعتبارات سفر، تمام پروژه‌های متوقف استان آغاز شده اما باید با سرعت بیشتری پیش رود.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: امروز به برکت جهاد شبانه روزی و جانفشانی نیروهای امنیتی و اطلاعاتی بر خلاف همه تنش آفرینی های دشمنان در مرزهای شرقی؛ امنیت در این استان حفظ شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت های فراوانی داز جمله معادن عظیم، پهناور بودن استان، مرز، اقتصاد دریا پایه، جمعیت جوان و انرژی‌های بادی و خورشیدی در استان وجود دارد که تلاش می‌کنیم به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

میوه های گرمسیری گنج خدادادی به سیستان و بلوچستان 

سیستان و بلوچستان با داشتن آب و هوایی مناسب مهد میوه‌های گرمسیری کشور است.

در حالی که اغلب این میوه ها با قیمت های گزافی از کشورهای خارجی وارد می‌شوند سیستان و بلوچستان می تواند به تنهایی نیاز داخلی به این میوه‌ها را تامین کند.

موز، انبه، چیکو، پاپایا، گواوا، نارگیل، آناناس، کنار، تمرهندی، بیدام، فالسا، جم (جمبولان) و سیتاپل و سپستان از جمله میوه‌های گرمسیری سیستان و بلوچستان هستند . 

نزدیکی به دریای عمان و اقیانوس هند در کنار همجواری با کشورهای آسیایی سبب شده تا این منطقه مستعد ترین نقطه کشور در زمینه تولید انواع محصولات گرمسیری باشد. 

سیستان وبلوچستان با حدود ۹ هزار هکتار سطح زیرکشت میوه های گرمسیری سالانه حدود ۱۲۵ هزارتن انواع محصولات گرمسیری تولید وروانه بازارهای مصرف داخل وخارج ازاستان می کند.

استانی که به کویری و گرم شهرت دارد از داشتن میوه های سردسیری نیز بهره مند است، کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان و آب و هوای سرد اطراف آن سبب شده تا شهرستانهای خاش، تفتان و میرجاوه از نعمت باغات زردآلو، سیب، انار، انجیر، هلو و انگور بهره مند شوند.

تولیدات این منطقه نه تنها نیاز داخل استان را تامین می کند بلکه به سایر استانهای کشور نیز ارسال می شود.

انگور یاقوتی شمال و مرکز استان به عنوان زودرس ترین انگور کشور تاکنون توانسته بخشی از نیاز کشور را تامین کند بطوریکه امسال تاکنون ۲۰ هزار تن انگور از باغات استان برداشت و روانه بازار مصرف شده است.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

چابهار و گنج بزرگ سیستان و بلوچستان

 وجود بنادر و اسکله های بزرگ شهید بهشتی و شهید کلانتری با ظرفیت پهلوگیری کشتی های پهن پیکر و توان سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری کالا، منطقه آزاد، کارخانه ها و مجتمع های بزرگ از جمله فولاد و صنایع شیمیایی که در حال ساخت است، مرز رسمی ریمدان، مبادلات گسترده تجاری با کشورهای مختلف، ورود و انتقال کالاهای ترانزیتی، اجرای خط ریلی چابهار- زاهدان- خراسان که به گفته دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا خط ریلی چابهار- راسک- هرمزگان- بوشهر- خوزستان- عراق از جمله برنامه های آینده پیش بینی شده است،  انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، ساخت بزرگراه چابهار- ایرانشهر- زاهدان- میلک در مرز افغانستان گوشه ای از ظرفیت ها و توانمندیهای جنوب استان بویژه بندر چابهار است.

همت دولت انقلابی و مردمی سیزدهم برای عمران و آبادانی کشور سیستان و بلوچستان را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داده و استخراج گنج های بزرگ و پنهان این استان، منطقه شرق و جنوب شرق کشور را متحول و دگرگون خواهد کرد.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان رنگین کمان معدنی

سیستان و بلوچستان از منظر ساختار زمین شناسی خاستگاه مناسبی برای انواع مواد معدنی است بطوریکه از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور ۲۵ نوع آن در ۳۳۰ معدن سیستان و بلوچستان یافت می شود.

این استان دارای یکی از بزرگترین ذخیره گاه های سنگ های تزیینی ساختمانی و نمای کشور است.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان ذخایر قطعی سنگ های تزئینی و نما شامل گرانیت، مرمر ، تراورتن و مرمریت یافت شده این استان  ۲۳۶ میلیون و ۶۴۹ هزار تن است.
معادن طلای میرجاوه، تفتان و بزمان از دیگر توانمندیهای سیستان و بلوچستان است و تاکنون مجوز ساخت سه کارخانه فرآوری طلا در مناطق یادشده صادر شده است، از دیگر ظرفیت ها و ذخایر معدنی کشف شده در این استان شامل مس، آنتیموان، تیتانیوم، سنگ آهن و آهن پلاسری، روی، سرب، منگنز، کرومیت، قلع، تنگستن و کانسارهای غیرفلزی نظیر تالک، منیزیت، گل سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگهای ساختمانی بویژه گرانیت  است که بستری مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد کرده است.
استان سیستان و بلوچستان سومین پهنه کرومیتی خاورمیانه را دارد.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

شیلات، گنج دریایی سیستان و بلوچستان

اراضی و اقلیم مناسب در سواحل جنوبی برای توسعه فعالیتهای شیلاتی  و صیادی ( پتانسیل حدود ۱۴۰ هزار تن  صید انواع ماهی)، اراضی مستعد پرورش میگو و توسعه صنایع وابسته (بالغ بر ۴۲هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو  در ۲۲ سایت مطالعه شده با تولید بیش از یک هزار و ۷۱ تن میگو در سطح  زیر کشت ۳۹۴ هکتار)، وجود هشت بندر صیادی، بالغ بر ۲ هزار و ۳۹۹ فروند شناور صیادی با ۲۳ هزار و ۵۹۵ نفر صیاد در منطقه چابهار و کنارک ،۲۹ کارخانه کنسرو سازی، ۲۳ واحد عمل آوری و بسته بندی ماهی و  میگو، ۲۳ واحد سردخانه و انجماد، ۳۶ واحد یخسازی و ۸ واحد شناورسازی از جمله ظرفیت های شیلاتی و دریایی جنوب سیستان و بلوچستان است.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان سرزمین گنج بزرگ است

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع مدیران این استان گفت: سیستان و بلوچستان سرزمین یک گنج بزرگ بوده و مهم این است که مسوولان بتوانند این گنج را استخراج کنند و نفع این گنج به مردم برسد.

سرلشکر سید یحیی رحیم‌صفوی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از طرفیت ترانزیتی بسیار خوبی برخوردار است گفت: اگر محور ترانزیتی جنوب به شمال و راه آهن بندرعباس به بندر انزلی و آذربایجان وصل شود سالی ۶ تا ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از ترانزیت خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه مرز یک امتیاز و فرصت مناسبی است اظهارداشت: ما با پاکستان و افغانستان مکمل فرهنگی، تمدنی، اقتصادی و امنیتی هستیم.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که یک وحدت و انسجام بسیار خوبی در سیستان و بلوچستان بر قرار بوده و این مهم یک نعمت بزرگی است و در میان مجموعه لشکری و کشوری، علمای شیعه و سنی وحدت و انسجام از نظر معنوی و کاری اتفاق افتاده است. 

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

تنگه احد از امن ترین مناطق کشور است

توصیف «تنگه احد» برای سیستان و بلوچستان از سوی رهبر معظم انقلاب نشان دهنده نقش مهم و قابل توجه این استان در امنیت کشور است.

اگر تا چند سال پیش مهمترین دغدغه مسوولان و مردم موضوع امنیت بود اکنون به شکرانه تلاش نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی این استان از امنیت بالایی برخوردار شده است بگونه ای که دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در نشست با مدیران سیستان و بلوچستان گفت: این استان از امنیت خوب و کاملی برخوردار است.

سرلشکر صفوی بیان کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه قدس جنوب شرق، ۴۰ سال است که دارند امنیت را برقرار می‌کنند من از اول انقلاب درگیر با مسائل امنیتی سیستان و بلوچستان بودم و امروز خیالم راحت شد که یکی از امن‌ترین استانهای کشور این استان است.
وی ادامه داد: این امنیتی که شما نیروهای مسلح ، ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای قهرمان انتظامی، مجموعه اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد کردید زمینه توسعه همه جانبه را فراهم خواهد کرد و باید گفت اکنون همه چیز برای توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان فراهم است.
دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: دو عامل اصلی وجود دارد اول وجود منابع و سرمایه گذاری که این برنامه‌ها را اجرایی و اقدام کنیم ای کاش آنچه می دانستیم عمل می‌کردیم،  آنقدر که حرف میزنیم عمل نمی‌کنیم ما بیشتر اهل سخنرانی هستیم در حالی که ما  و شما ستون اجرایی کشوریم و باید عمل کنیم. 

وی ادامه داد: به فضل الهی سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالایی در بحث حمل و نقل بین المللی محور جنوب - شمال از چابهار به آسیای میانه، از چابهار به اورآسیا و از چابهار به افغانستان برخوردار است.

سرلشکر صفوی گفت: هر چقدر برای تسریع در تکمیل خط ریلی چابهار - زاهدان - میلک تلاش شود بسیار مثمر ثمر خواهد بود وامیدواریم حوزه حمل و نقل علاوه بر ترانزیت ریلی جاده چابهار به زاهدان چند بانده شود. 

وی تصریح کرد: امیدوارم که چهره این منطقه تا چند سال آینده در بخش اشتغالزایی و توسعه و پیشرفت نه تنها برای خود استان یک تغییر و تحولی عظیم داشته باشد بلکه بتواند به استان‌های همجوار مثل هرمزگان، کرمان و خراسان جنوبی در سطح پیرامونی تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: البته خود مردم و مسوولان سیستان و بلوچستان و سرمایه گذاران بومی این استان در تحقق این مساله نقش بسیار مهمی دارند.

گنج پنهان و آینده روشن سیستان و بلوچستان

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: سیستان وبلوچستان باید از استان‌های کشورهای مجاور ما در همه ابعاد بسیار پیشرفته تر باشد و این دولت این کار را انجام خواهد داد.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان با چهار کشور همسایه است با ۲ کشور حدود یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز خشکی و با کشور عمان و فجیره امارات مرز آبی دارد که این یک ظرفیت بی نظیر برای توسعه و پیشرفت این نقطه از ایران اسلامی است.

سرلشکر صفوی تصریح کرد: اقتصاد دریا پایه اساس پیشرفت آینده اقتصاد ایران است و باید بر روی این مساله سرمایه گذاری جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به اقتصاد صادراتی افزود: کشورهای افغانستان و پاکستان به همه چیز ایران وابستگی دارند می‌توانیم با ایجاد بازارچه‌های مرزی نه تنها برای کوله بری بلکه برای صادرات عمده و صنایع مشترک بین دو مرز و حتی منابع آبی مشترکی که داریم سرمایه گذاری کنیم.

وی افزود: من با اطمینان  به شما می‌گویم با نگاه بسیار خوبی که رهبر معظم انقلاب، رییس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب، مجلس شورای اسلامی و  قوه قضاییه به این استان دارند منابع خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

سرلشکر رحیم‌صفوی بیان کرد: بحث دیگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  و نهادهای انقلابی در سیستان و بلوچستان بوده که بسیار دارای اهمیت است.

وی افزود: دو مرحله وجود دارد که کشور از شرایط فعلی به شرایط مطلوب برسد یکی بهره گیری از ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان یعنی حوزه ژئوپلیتیکی دریای عمان و اقیانوس هند و دیگری هم حوزه ژئوپلیتیکی دریای خزر است. 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha