رییس‌کل دادگستری کرمان: اجرای سند تحول قوه قضاییه مشکلات جامعه را برطرف می‌کند

کرمان - ایرنا - رییس‌کل دادگستری استان کرمان گفت: سند تحول و تعالی قوه قضائیه که سند راهبردی نیز هست اگر اکنون بعد از چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد به هر طریقی اجرا شود بسیاری از مشکلات امروزی جامعه را بر طرف و انتظارات مردم از دستگاه قضایی را برآورده خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی روز شنبه در آیین آیین تکریم محمد ضیاء‌الدینی دادستان سابق دادگستری شهرستان بم و معارفه بهنام جعفری‌زاده به عنوان دادستان جدید این شهرستان افزود: سند تحول قوه قضائیه نباید تنها در ستاد قوه قضاییه اجرا شود بلکه در صف و بندبند قوه قضاییه یعنی در تک تک شعبه های دادگاه‌، دادیارها و دیگر بخش قوه قضاییه باید پیاده و اجرا شود و صرفا برای اجرا در حوزه ستادی نیست.

وی ادامه داد: این سند به طور جدی در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد و کارگروه‌ها و ستادهایی در سطح ملی و استانی تشکیل شده و تلاش خواهیم کرد این سند تحول هر چه سریعتر، کامل و جامع در دستگاه قضایی اجرایی شود.

حجت‌الاسلام حمیدی خاطر نشان کرد: با تاکیدات مقام معظم رهبری که هر ساله به دستگاه قضایی می فرمایند و همچنین تاکیدات ریاست قوه قضاییه که به عنوان شخصیت مردمی، پرتلاش و جهادی شبانه روز وقت خود را برای تحول در دستگاه قضایی گذاشته است امروزه شاهد تلاش‌های بی‌شماری هستیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: دستگاه قضایی رسالت و مسئولیت بسیار خطیر و سنگینی در نظام جمهوری اسلامی ایران دارد، همچنین مشکلات فراوانی نیز در پیش روی دستگاه قرار دارد اما امکانات اندک است.

وی می گوید، عدم تناسب رسالت ها و وظایف ما در دستگاه های قضایی کل کشور با آنچه امروز به عنوان امکانات و نیروی انسانی و منابع مالی در اختیار ما است به هیچ وجه تناسب ندارد و همین مشکلات باعث شده مردم به حق برخی جاها از برخی مسائل و مشکلات دادگستری ها گلایه مند شوند.

وی ادامه داد: شرق استان کرمان بویژه شهرستان بم با داشتن ظرفیت کشاورزی به عنوان قطب بزرگ تولید خرما و همچنین قطب خودروسازی از جمله ظرفیت های مهم این استان  است.

محرومیت ها از شرق استان کرمان زدوده شود

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: محرومیت ها و مشکلاتی در شهرستان بم وجود دارد که امیدواریم با تلاش دولتمردان و خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی و همچنین مسئولان استانی این محرومیت ها از این شهرستان و منطقه شرق استان کرمان زدوده شود.

وی به مشکل بروز ریزگردها در شرق استان کرمان اشاره کرد و افزود: ریزگردها که امروزه بسیاری از مناطق کشور ما را درگیر کرده در شرق این استان از دیرباز موضوعی زیست محیطی بوده است که امیدواریم با اتمام خشکسالی ها و تلاش مسئولان این مشکلات مرتفع شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: مسئولان دستگاه قضایی خدمتگزاران مردم هستند و هماهنگی بین دستگاه قضا و اجرایی بسیار مهم است که انتظار می رود این همراهی با دادستان جدید نیز صورت گیرد.

رییس‌کل دادگستری کرمان: اجرای سند تحول قوه قضاییه مشکلات جامعه را برطرف می‌کند
محمد ضیاالدینی دادستان سابق بم

۸۷ درصد کاهش موجودی پرونده در دادسرای بم

دادستان سابق بم نیز در این مراسم گفت: بالغ بر ۸۷ درصد کاهش موجودی پرونده در دادسرای بم داشته ایم و ابلاغ الکترونیک در این شهرستان نیز ۹۶ درصد بوده است.

محمد ضیاءالدینی افزود: موجودی پرونده های قضایی تیرماه سال ۹۵ در دادسرای بم یک‌هزار و ۵۰۹ پرونده و در کلانتری ها نیز یک هزار و ۲۴۶ پرونده بوده است.

وی ادامه داد: همچنین تا پایان سال گذشته ۶۱ هزار و ۲۸۲ پرونده ورودی دادسرای بم بوده که ۶۲ هزار و ۷۰۲ پرونده از این دادسرا خارج شده و در حال حاضر ۱۸۹ پرونده در دادسرا موجود است .

احیای شعبه اجرای احکام در زندان بم

وی از جمله اقدامات خاص در این شهرستان را احیای شعبه‌ اجرای احکام در زندان عنوان کرد و افزود:با توجه به سند تحول قوه قضائیه و توجه ویژه به زندانیان شعبه ای تحت عنوان اجرای احکام در زندان مستقر شد.

ضیاء الدینی بیان کرد: بم نخستین شهرستان در سطح کشور است که شعبه اجرای احکام مستقر در زندان راه اندازی کرده و در حال حاضر تمام پرونده های زندانیان در زندان موجود است که پیشنهاد می شود در شهرهای دیگر نیز این برنامه اجرا شود.

به گفته وی اقدام بعدی که در دادسرای بم انجام گرفت ایجاد کمپ ترک اعتیاد بود که در سند تحول قوه قضاییه نیز یکی از مطالب مورد تاکید کاهش ورودی پرونده‌ها بود .

دادستان سابق انقلاب اسلامی بم تاکیدکرد: راه اندازی کمپ ترک اعتیاد از انجام سرقت های خرد جلوگیری به عمل می آورد و اگر بخواهیم ورودی پرونده به دستگاه قضایی کم شود باید حتما مطالبه گر باشیم و شورای مبارزه با مواد مخدر به وظیفه قانونی خود عمل کند .

 وی می گوید مبارزه قاطع و جدی با جرایم امنیتی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته در سطح شهرستان بود زیرا  ۶۳ درصد پرونده های این شهرستان مربوط به مواد مخدر است و بعضاً جرایم امنیتی نیز ناشی از موادمخدر است.

به گفته وی به دلیل موقعیت جغرافیایی شهرستان بم بیشتر جرائم مربوط به مواد مخدر است و اگر شهر دیگری هم در این موقعیت جغرافیایی قرار داشت این جرائم در آن شهر نیز رخ می داد.

پنج درصد زمین های وقفی بم قرارداد ندارند

دادستان سابق دادگستری بم نیز اظهار داشت: حقوق عامه شهر بم ویژگی خاص زیادی دارد که یکی از آن ها موقوفات زیاد این شهرستان است و در برخی موارد دیده می شود افرادی زمین های وقفی را تصرف کرده و قراردادی با اوقاف ندارند.

به گفته وی، تنها پنج درصد از اراضی موقوفه قرارداد داشتند اما اکنون ۹۵ درصد آن ها قرارداد دارند و حق و حقوق اوقاف را پرداخت می‌ کنند.

جلوگیری از تغییر کاربری غیرقانونی اراضی بم

ضیاء الدینی بیان کرد: بم به صورت باغ شهر ثبت جهانی شده و یکی از خطراتی که این باغ شهر جهانی را تهدید می‌کند تغییر کاربری غیرقانونی اراضی است.

 وی توضیح داد: تغییر کاربری‌ها مربوط به خارج از محدوده شهر است و تنها راه قانونی پیشگیری از این خطر معرفی به کمیسیون ماده ۱۰۰ است که این کمیسیون تنها حکم تخریب می دهد و اجرای آنها تبعات اجتماعی خاص دارد که می طلبد مسئولین به صورت ویژه و موردی اقدامات لازم را انجام دهند.

بهنام جعفری زاده دادستان جدید دادگستری بم قبلا بازپرس دادگستری در مرکز استان کرمان بوده و ضیاء الدینی نیز به عنوان معاون دادستان کل دادگستری استان کرمان مشغول به فعالیت خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha