۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 5194
کد خبر: 84784430
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از انسداد چاه‌های غیرمجاز تا لایروبی رودخانه ها در استان تهران

شهرری - ایرنا - در راستای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب و صیانت از منابع آبی، انسداد حلقه چاه غیرمجاز در دماوند و پردیس، رفع تصرف بخشی از بستر رودخانه حبله رود فیروزکوه، توقیف و جمع آوری دستگاه پمب آب غیرمجاز در رباط کریم و لایروبی بخشی از بستر رودخانه شادچای شهریار انجام شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از شرکت آب منطقه استان تهران، در راستای طرح تعادل بخشی منابع آبی، مدیر امور منابع آب دماوند از انسداد سه حلقه چاه غیرمجاز و شناسایی پنج حلقه چاه فاقد مجوز در محدوده عملکرد این امور طی روز ها اخیر خبر داد.

مصطفی عباسی اظهار داشت: با همکاری گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در جهت صیانت از منابع آبی، سه حلقه چاه غیر مجاز به عمق ۱۹۲ متر و آبدهی ۱.۲ لیتر در ثانیه پر و مسدود شد.

وی همچنین با بیان اینکه این تعداد چاه ها در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده است، افزود: با انجام این عملیات از خروج سالیانه ۹ هزار و ۷۲ متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی این امور جلوگیری گردید.

مدیر امور منابع آب دماوند  افزود: طی مدت مذکور، با تلاش گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی، پنج حلقه چاه غیرمجاز نیز توسط گروه گشت و بازرسی در محدوده عملکرد این امور شناسایی و اخطاریه‌های مربوطه صادر گردید و مراحل انسداد آن ها در دست اقدام است.

جلوگیری از خروج سالیانه بیش از ۹۹ هزار مترمکعب آب

سرپرست امور منابع آب تهران و پردیس گفت: در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی طی یک روز، با انسداد دو حلقه چاه غیر مجاز از خروج سالیانه ۹۹ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی در حوزه عملکرد این امور جلوگیری شد.

وحید مرادی نسب افزود: با تلاش واحد کارشناسان حقوقی، بازرسی و نظارت، با اخذ دستور قضایی طی یک روز کاری، تعداد ۲حلقه چاه غیرمجاز در عملکرد این امور در مجموع با دبی پنج لیتر بر ثانیه و عمق ۶۵  متر، پر و مسدود شد.

 وی ادامه داد: برداشت های بی رویه آب سبب افت سطح آب های زیرزمینی شده است و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خطرات و عواقب جبران ناپذیری از جمله ایجاد فروچاله، فرونشست زمین، شور شدن آب، کاهش کیفیت آب را در پی دارد که با توجه به اهمیت موضوع، این امور از هیچ کوششی در جهت صیانت از منابع آب دریغ نمی کند.

از انسداد چاه‌های غیرمجاز تا لایروبی رودخانه ها در استان تهران

رفع تصرف ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع از بستر رودخانه حبله رود

سرپرست امور منابع آب فیروزکوه از رفع تصرف مساحتی در حدود سه هزار و ۵۰۰ مترمربع از اراضی بستر و حریم رودخانه حبله رود در منطقه دهگردان در محدوده عملکرد این امور خبر داد.

علی اکبر حسینی رمدانی  اظهار کرد: طبق گزارش کارشناسان واحد آب های سطحی این امور هنگام گشت و بازرسی از شهرستان، مشخص شد شخصی مبادرت به  فنس کشی غیر مجاز در داخل بستر و حریم روخانه حبله رود واقع در منطقه دهگردان از توابع شهرستان فیروزکوه نموده که این اقدام موجب انسداد و کاهش ظرفیت آبگذری رودخانه مذکورشده بود.

وی افزود: در راستای اجرای قانون توزیع عادلانه آب و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر و حریم رودخانه های استان تهران، پس از ابلاغ اخطاریه از مراجع قانونی توسط کارشناسان واحد آب های سطحی این امور و با همکاری شخص متخلف، رفع تصرف  انجام شد.

حسینی رمدانی با بیان اینکه طی این عملیات حدود  ۳۰۲ متر فنس کشی تخریب و رفع تصرف شد، تصریح کرد: با این عملیات، مساحتی در حدود سه هزار و ۵۰۰ متر مربع از اراضی بستر و حریم رودخانه حبله رود در دهگردان  رفع تصرف شد

توقیف و جمع آوری سه دستگاه پمپ آب غیر مجاز در رباط کریم

مدیر امور منابع آب رباط کریم از جمع آوری سه دستگاه پمپ آب دیزلی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز سالانه ۸۱۶ هزار مترمکعب آب از بستر رودخانه های کرج و سیاه آب۲ در محدوده عملکرد این امور خبر داد.

عبدالناصر ابراهیمی اظهار داشت: با تلاش کارشناسان واحد حقوقی، بازرسی و نظارت و با اخذ دستور قضایی، ۳ دستگاه پمپ دیزلی غیرمجاز از بستر رودخانه های کرج و سیاه آب۲ توقیف و جمع آوری گردید.

مدیر امور منابع آب شهرستان رباط کریم ضمن هشدار به حفاران و بهره برداران غیر مجاز از منابع آب زیرزمینی و سطحی خاطرنشان کرد: هر گونه بهره برداری غیرمجاز از آب های سطحی بدون داشتن حق آبه جرم محسوب شده و امور منابع آب این شهرستان با همکاری دستگاه قضایی با هرگونه تخلف در زمینه آب های سطحی و زیر زمینی برخورد می شود.

صرفه جویی در مصرف بیش از ۱۰۲ هزار متر مکعب از منابع آب زیرزمینی در دماوند

مدیر امور منابع آب دماوند گفت: با تقلیل منصوبات یک حلقه چاه مجاز عمیق کشاورزی به عمق ۲۸۰ متر، در منطقه هومند زان شهرستان دماوند، در مصرف سالانه ۱۰۲ هزار و ۷۴۰ متر معکب آب صرفه جویی به عمل آمد.

مصطفی عباسی افزود: در راستای قانون احیاء و تعادل بخشی و حفاظت و صیانت از آبخوان‌ها، با تلاش اکیپ گشت و بازرسی امور منابع آب دماوند و همکاری نهادهای قضایی و انتظامی، منصوبات یک حلقه چاه مجاز به عمق ۲۸۰ با مصرف کشاورزی تقلیل یافت.

وی افزود: با انجام این عملیات، در مصرف سالانه ۱۰۲ هزار و ۷۴۰ متر مکعب آب صرفه جویی به عمل آمد.

عباسی با تاکید بر اینکه با توجه به تعدد چاه‌های مجاز کشاورزی در شهرستان دماوند، گفت:  به منظور امکان مدیریت منابع آب، کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های پروانه‌دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، بیش از نیمی از چاه‌های کشاورزی منطقه مجهز به کنتور حجمی هوشمند گردیده و طی مکاتبات صورت گرفته با دادستان این شهرستان در فصل‌های غیر زراعی، برق چاه‌های کشاورزی به منظور کنترل و نظارت بر برداشت غیر مجاز قطع می گردد.

از انسداد چاه‌های غیرمجاز تا لایروبی رودخانه ها در استان تهران

لایروبی بیش از ۲۴ هزار متر مربع از بستر رودخانه شادچای

مدیر امور منابع آب شهرستان های شهریار، ملارد و قدس از لایروبی، پاکسازی و تعریض بستر رودخانه شادچای در دو منطقه محمد آباد و اسد آباد در محدوده عملکرد این امور به منظور افزایش ظرفیت آبگذری در مواقع بحران سیلاب خبر داد.

محمدرضا گیتی پژوه اظهار داشت: رودخانه شادچای در محدوده های محمدآباد و اسدآباد از سوی امور منابع آب شهریار، ملارد و قدس به عنوان نقاط حادثه خیز در مواقع بحران سیلاب اعلام و معرفی شده بود که با توجه به حساسیت موضوع، در جهت افزایش آبگذری رودخانه و عبور ایمن سیلاب احتمالی، نسبت به لایروبی و پاکسازی بستر رودخانه اقدام شد.

وی افزود: در همین راستا، برای دو نقطه از بستر رودخانه شادچای به طول تقریبی ۹۰۰ متر و عرض تقریبی ۸ متر و حجم خاکبرداری  ۳ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در محدوده محمد آباد و طول تقریبی ۷۰۰، عرض تقریبی ۲۵ متر و حجم خاکبرداری حدود ۸ هزار و ۷۰۰ مترمکعب در محدوده اسدآباد، لایروبی انجام شد.

گیتی پژوه با بیان اینکه با این اقدام مساحتی بالغ بر هفت هزار و ۲۰۰ متر مربع از رودخانه شادچای در محدوده پل محمد آباد تا پل ولایت در منطقه محمد آباد و مساحت ۱۷ هزار و ۵۰۰ متر مربع در منطقه اسد آباد لایروبی انجام گرفت، یادآور شد: این اقدام موجب ایجاد بستر مناسبی جهت عبور جریان آب در زمان بارش های شدید و سیلاب شد تا مانع از بروز خطرات احتمالی در هنگام وقوع سیل و پس زدگی آب شود.

مدیر امور منابع آب شهرستان های شهریار، ملارد و قدس خاطر نشان کرد: رصد و پایش تمامی رودخانه های واقع در محدوده عملیات این امور در راستای عبور ایمن سیلاب های احتمالی توسط مامورین مربوطه صورت می پذیرد و این موضوع تا ظرفیت کامل و رفع بحران از منطقه ادامه خواهد داشت و از طرف اکیپ گشت و بازرسی این امور پیگیری می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha