۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۴:۵۴
کد خبر: 84783334
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

موافقت اورتگا با استقرار نیروهای روسیه در خاک نیکاراگوئه

تهران-ایرنا- دولت دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه با استقرار نیروها، هواپیماها و کشتی‌های روسیه در خاک این کشور موافقت کرده است.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا از الجزیره، در فرمان رئیس جمهور نیکاراگوئه که این هفته منتشر شد و روز پنجشنبه روسیه نیز آن را تأیید کرد، نیروهای روسیه در اجرای قانون، ارائه کمک‌های بشردوستانه، مأموریت‌های نجات و جستجو در مواقع اضطراری یا بلایای طبیعی شرکت خواهند کرد. 

دولت نیکاراگوئه همچنین با حضور تعداد کمی از نیروهای روسیه در این کشور برای تبادل تجربیات و آموزش موافقت کرده است. 

اورتگا از زمان رهبری انقلاب ۱۹۷۹ که حکومت دیکتاتوری آناستازیو سوموزا را سرنگون کرد، متحد سرسخت روسیه بوده است.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در ماه اردیبهشت بر حمایت از فراخوان دولت چین مبنی بر برقراری صلح و امنیت در جهان و حل‌وفصل جنگ اوکراین تاکید کرد و با انتقاد از تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه و جنگ نابرابر اوکراین گفت: این یک جنگ جهانی اعلام‌ نشده است. 

به عقیده اورتگا، حمله روسیه به اوکراین جنگی است که ناتو در آن، از اوکراین برای ضربه وارد کردن و تضعیف استراتژیک روسیه استفاده می‌کند. 

از زمان بازگشت اورتگا به ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۷، نیکاراگوئه و روسیه روابط خود را در همه زمینه‌ها تقویت کرده‌اند. 

روسیه، متحد قدیمی نیکاراگوئه که در طول نخستین دوره حکمرانی ساندینیستا (۱۹۷۹-۱۹۹۰) سلاح‌های شوروی را در اختیار نیروهای مسلح نیکاراگوئه قرار داد، برای نخستین بار در سال ۱۹۴۴ روابط دیپلماتیک با ماناگوا برقرار کرد. 

علاوه بر این، نیکاراگوئه در پایان سال ۲۰۲۰ یک کنسولگری در کریمه، سرزمین ضمیمه شده از اوکراین به روسیه تأسیس کرد که با انتقاد اوکراین مواجه شد. 
 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha