۲۰ خرداد ۱۴۰۱، ۳:۱۳
کد خبر: 84783324
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ابراز نگرانی انگلیس از حکم اعدام دو تبعه این کشور توسط دادگاه دونتسک

تهران-ایرنا- یک سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس گفت که این کشور به شدت نگران حکم اعدام دو تبعه انگلیسی توسط دادگاه جمهوری خلق دونتسک است و برای آزادی آن‌ها تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از رویترز، این سخنگو پنجشنبه شب به خبرنگاران اظهار داشت: ما به شدت نگران این حکم هستیم و مدام اعلام کرده‌ایم که اسیران جنگی نباید برای اهداف سیاسی مورد بهره‌برداری قرار گیرند. 

وی افزود: بر اساس کنوانسیون ژنو، اسیران جنگی از مصونیت رزمی برخوردارند و نباید به دلیل شرکت در جنگ مجازات شوند. بنابراین ما به همکاری با مقامات اوکراینی ادامه خواهیم داد تا آزادی هر تبعه انگلیسی که در نیروهای مسلح اوکراین خدمت کرده و اسیر شده است را بدست آوریم. 

به گزارش ایرنا، رسانه‌های روسیه پنجشنبه از صدور حکم اعدام برای دو تبعه انگلیسی و یک تبعه مغرب به دلیل نبرد علیه ارتش روسیه در ماریوپل از سوی دادگاه عالی جمهوری دونتسک خبر دادند. 

 دادگاه «آیدن آسلین - Aiden Aslin» و «‌شان پینر - Shaun Pinner» شهروندان انگلیسی و «سعدون براهیم - Saadoun Brahim» تبعه مغربی را که توسط نیروهای روسیه در اوکراین به اسارت درآمده‌اند، به اعدام محکوم کرده است. 

این سه نفر یک ماه فرصت دارند تا درخواست تجدید نظر خود را ارائه دهند. 

پیشتر وزارت دفاع روسیه گفته بود «مزدورانی که وارد اوکراین شده‌اند جنگجو نیستند و بهترین چیزی که در انتظار آن‌هاست یک زندان طولانی مدت است.» 

شان پینر و آیدن آسلین در اواسط آوریل در ماریوپل و سعدون اهل مغرب نیز در ۱۲ مارس در ولنوواخا تسلیم نظامیان روس شدند. 

لادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به طرف‌های درگیر جنگ ادامه می‌یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha