تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان اردبیل نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است

اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل با بیان اینکه اردبیل به لحاظ امکانات زیرساختی در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی این استان نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیدحامد عاملی عصر پنجشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیران استانی با تشریح آخرین وضعیت زیرساخت‌های استان اردبیل اظهار کرد: در حالی که میانگین بزرگراه به جاده در کشور ۲۴ درصد است ، این رقم در استان اردبیل ۱۱ درصد می‌‎باشد که بسیار پایین‌تر از میانگین کشوری است.

مقام عالی دولت در استان اردبیل افزود: این استان در شاخص‌های توسعه مانند راه، بزرگراه، راه‌آهن، تولید ناخالص داخلی ، درآمد سرانه و در مجموع در شاخص‌های توسعه جزو استان‌های کم‌برخوردار است.

وی با بیان اینکه درآمد سرانه در استان اردبیل نصف درآمد سرانه متوسط  کشوری است، اظهار کرد: فرایند ثروت‌سازی و توسعه زیرساخت‌ها در استان بنا به دلایلی فراهم نشده است و امروز انتظار بحق مردم از دولتمردان اجرای عدالت و رسیدن به شاخص‌های متوسط کشوری است.

 اردبیل علیرغم محرومیت‌ها ظرفیت‌های زیادی برای توسعه دارد

عاملی اضافه کرد: علیرغم همه محدودیت‌ها و محرومیت‌ها استان اردبیل از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری و صنایع برخوردار است.

استاندار اردبیل با بیان اینکه کارهای بسیار خوبی در استان انجام شده است، گفت: این استان در تولید محصولات سلولزی مانند ام دی اف، پارکت و نئوپان از قطب‌های مهم کشور است.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل در صنایع نساجی، صنایع الکترونیکی، نفت و گاز و تولید شیرآلات صنعتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اظهار کرد: شیرآلات تولیدی این استان فقط در چهار کشور دنیا  تولید می‌شود و یا تولیدات وسایل ورزشی آن هم‌اکنون به هشت کشور دنیا صادر می‌شود.

عاملی خاطرنشان کرد: استان اردبیل از استان‌هایی نیست که در فرایند صنعتی شدن از ارز هفت تومانی استفاده کرده و صنعتی شود، یک شرکت دولتی در این استان تاکنون سرمایه‌گذاری نکرده و هر اتفاقی افتاده توسط بخش خصوصی بوده است ، برای همین لازم است از بخش خصوصی و واحدهای تولیدی در این استان حمایت ویژه‌ای صورت بگیرد.

 مهاجرت مرزنشینان تبدیل به یک تهدید شده است

استاندار اردبیل گفت: اردبیل از هیچ کدام از مشوق‌های مناطق محروم برخوردار نیست در حالی که ۳۸۶ کیلومتر مرز مشترک به جمهوری آذربایجان دارد و مناطق مرزی آن جزو محروم‌ترین مناطق کشور هستند.

 وی خاطرنشان کرد: امروز مهاجرت مرزنشینان در این استان امروز به یک تهدید امنیتی تبدیل شده و باید برای تامین معیشت مرزنشینان حمایت لازم صورت بگیرد.

عاملی یادآورشد: میزان سرمایه در گردشی که به واحدهای تولیدی داده می شود سه ماهه است که این امر پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان استان نیست و حل مشکلات تولیدکنندگان نیاز به افزایش بازه زمانی دارد.

استاندار اردبیل گفت: یکی از مشکلات استان اردبیل این است که بانک‌های خصوصی منابع مردم را جمع‌آوری کرده و در سایر نقاط کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند ، در حالی که این بانک‌ها باید تعهداتی هم برای آبادی و حل مشکلات استان داشته باشند.

۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان اعتبار نیاز است

عاملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نیازهای شهرک‌های صنعتی استان اظهار کرد: امروز ۲۰۰ میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان مورد نیاز است.

وی گفت: دولتمردان باید توجه ویژه‌ای به استان‌هایی که شاخص‌های توسعه در آنها نسبت به متوسط کشوری پایین است داشته باشند که این اقدام باعث ایجاد توازن و توسعه عدالت در کشور شده و فاصله‌ها کمتر خواهد شد.

استان اردبیل دارای ۲۰ شهرک و نواحی صنعتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha