آرش احمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شمار ناوگان حمل و نقل درون شهری ساری را سه هزار و هشت دستگاه اعلام کرد و افزود : از این تعداد ۱۵۷ دستگاه خودروی ون و بقیه شامل پراید، پژو و سمند است .
وی عمر مفید ناوگان حمل و نقل درون شهری را ۱۰ سال عنوان کرد و گفت که تمامی خودروهای ون که در سطح شهر ساری مشغول جا به جایی مسافر هستند، فرسوده و نیازمند نوسازی اند و در سال گذشته نیز ۱۰ دستگاه از این نوع خودرو اسقاط شد.
احمدی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در چند سال اخیر، افزود : هماکنون قیمت یک دستگاه خودروی ون ۱۱۰ میلیارد ریال است که با توجه به قیمت بالای آن، بسیاری از کسانی که در کار جا به جایی مسافر فعالیت دارند، ترجیح می دهند که خودروی سواری را جایگزین آن کنند.
وی نقدی پرداخت کردن قیمت خودروهای جایگزین و تامین نشدن و پرداخت نکردن تسهیلات لازم بانکی را از عوامل تشدید کند بودن سرعت نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری برشمرد و گفت که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، تنها در طی سال جاری یکهزار دستگاه خودروی حمل و نقل درون شهری ساری نوسازی خواهد شد.
معاون فنی سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر ساری بیان کرد: تاکسیداران باید برای هر یک دستگاه خودروی سمند، یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال و برای هر دستگاه خودروی پژو نیز یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال وجه نقد به شرکتهای خودروسازی پرداخت میکردند که تامین این میزان منابع برای آنان کار دشواری بود.
احمدی با بیان اینکه هماکنون خودروهای سمند و پژو از فهرست ناوگان حمل و نقل درون شهری کشور و از جمله ساری حذف شده است و دولت جایگزینی آنها را خودروی سمند سورن معرفی کرده است، گفت : تاکسیداران در صورت نوسازی خودروی خود، برای هر یک دستگاه خودروی سمند سورن باید ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال وجه نقد پرداخت کنند که تامین این میزان وجه نقد کاری سخت و دشوار است.
وی یکی از راهکارهای مطرح شده برای تامین اعتبار مورد نیاز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری را انتخاب سرمایه گذار توسط شهرداریها و ایجاد سپرده گذاری در بانک های عامل برای دریافت تسهیلات مورد نظر ذکر کرد و افزود : در شرایط فعلی که بسیاری از شهرداریها با مشکلات مالی زیادی مواجهند، این طرح در عمل امکان پذیر نیست.
معاون سازمان حمل و نقل شهردار ساری گفت : در سال ۹۶ که هنوز قیمت خودرو افزایش بی سابقه نیافته بود ۵۳۰ دستگاه خودروی حمل و نقل درون شهری ساری نوسازی شد ، اما اکنون این روند با مشکل عمدهای مواجه شده است و در صورت استمرار تنها در چند سال آینده، تمام تاکسیهای سطح شهر فرسوده و از رده خارج خواهند شد که این امر نیز تبعات منفی زیادی به همراه خواهد داشت.
احمدی، میزان سوخت در نظر گرفته شده برای تاکسیهای دوگانه سوز را در هر ماه ۲۵۰ و برای خودروهای تک سوز را نیز ۴۰۰ لیتر اعلام کرد و افزود: توسعه و تقویت ناوگان حمل ونقل درون شهری ساری نیازمند اهتمام بیشتر مسوولان است.
ساری مرکز مازندران با ۵۲۰ هزار نفر جمعیت، سه هزار و ۸۰ دستگاه تاکسی دارد.
نظر شما