۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 818
کد خبر: 84781254
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چشم‌ انداز تجارت ایران و روسیه در وبینار خبرگزاری های ایرنا و اسپوتنیک بررسی شد

تهران – ایرنا – وبینار مشترک خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه با موضوع همکاری‌های تهران و مسکو با تمرکز بر حوزه های اقتصادی برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در این وبینار که کارشناسان خبرگزاری های جمهوری اسلامی از ایران و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه حضور داشتند، ایوان زاخاروف، مدیر بخش برون‌مرزی خبرگزاری اسپوتنیک، به معرفی دستاوردهای هفته‌های اخیر روسیه در عرصه فناوری پرداخت.

وی گفت: دستاوردهای فنی در شرایط تحریم غرب، می‌تواند فرصت‌هایی برای همکاری ایران و روسیه ایجاد کند.

ساخت پردازنده برای رایانه‌های کوانتومی مبتنی بر کودیت در مرکز کوانتومی روسیه در مسکو، تولید نمونه اولیه از الیاف کوارتز با ویژگی‌های بهبود یافته که موجب توسعه شبکه بدون از دست دادن پهنای باند می‌شود، ساخت سامانه موتور پلاسماوِرا برای استفاده در موشک‌های فضانوردی و راه‌اندازی نسخه بتا از فروشگاه روسی اپ برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی، از جمله دستاوردهایی بود که زاخاروف به شرح آنها پرداخت.

وی افزود: در عرصه هواپیماسازی، اخیرا شاهد تست اولیه موتور PG8 بودیم که روی هواپیماهای سوخو سوپرجت 100 و 200 نصب خواهد شد. در زمینه خودروسازی نیز هولدینگ افتوماتیکا، به‌تازگی کارخانه‌ای را برای تولید خودروهای پلیس با امکانات پیمایش بیرون از جاده، انتقال داده‌های دیجیتال، ارتباطات ماهواره‌ای و غیره راه‌اندازی کرد. همچنین ساخت سیلندرهای هیدرولیک برای دستگاه‌های کشاورزی و آزمایش کشتی‌های مقاوم در برابر یخ‌های قطب شمال، از دیگر دستاوردهای فنی تازه در روسیه بوده است.

به گفته زاخاروف، شرکت روس نفت نیز به‌ تازگی ساخت کاتالیزور هیدروکراکینگ که در تولید بنزین با کیفیت یورو 5 کاربرد دارد را آغاز کرده است.

زمان رضاخانی مسئول امور بین الملل  ایرنا نیز با ارائه تصویری از روابط بازرگانی میان تهران و مسکو گفت: سال 2021 میلادی، گردش مالی تجاری میان دو کشور، اندکی بیش از چهار میلیارد دلار بود که از این میزان، سه میلیارد دلار سهم صادرات روسیه به ایران و حدود یک میلیارد دلار، سهم صادرات ایران به روسیه بود.

وی افزود: روابط بازرگانی دو کشور در سال گذشته، نسبت به سال قبل تر 81 درصد افزایش داشته و نسبت به دو سال قبل، دو برابر شده است. بنابراین، شاهد روندی رو به رشد در روابط اقتصادی هستیم.

رضاخانی با اشاره به اینکه برخی نخبگان، ظرفیت تجارت میان ایران و روسیه را حداقل 25 میلیارد دلار می‌دانند، گفت: برای دست‌یابی به این هدف، هم باید تجارت در حوزه‌های سنتی را تقویت کرد و هم وارد عرصه‌هایی شد که قبلا به اندازه کافی به آنها توجه نشده بود.

وی گردشگری را عرصه دیگری دانست که دو کشور می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند و یادآور شد: ایران به دلیل امنیت و نیز فرهنگ شرقی که دارد، مقصد جذابی برای گردشگری خانوادگی است. همچنین کشور ایران به دلیل اقلیم متفاوتی که از روسیه دارد، برای آن دسته از گردشگران روس که به طبیعت‌گردی علاقمند هستند، تجربه منحصر به فردی خواهد بود. افزون بر این، گردشگرانی که به آثار باستانی علاقه دارند نیز می‌توانند از شهرهای تاریخی ایران دیدن کنند و همه این جاذبه‌ها را رسانه‌ها باید به مردم دو کشور معرفی نمایند.

رضاخانی در پایان، برگزاری سمینارها یا وبینارهایی برای بازرگانان ایران و روس، آموزش زبان فارسی در روسیه و زبان روسی در ایران، همکاری‌های دانشگاهی و رسانه‌ای را اقدامی مثبت برای گسترش مناسبات اقتصادی دانست و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با اطلاع‌رسانی به مردم و نخبگان، زمینه را برای توسعه همه‌جانبه روابط میان کشورها فراهم کنند.

عباس اصلانی، سردبیر اخبار برون‌مرزی ایرنا نیز از دیگر شرکت کنندگان این وبینار بود. وی در این بخش به تحولات سال های اخیر در عرصه جهانی از جمله تاثیری که همه گیری کرونا، جنگ اوکراین و تلاش غرب برای احیا و توسعه ناتو بر مناسبات جهانی گذاشته است، پرداخت.

اصلانی گفت: بررسی روابط ایران و روسیه، نیازمند توجه به فرامتن آن است.

وی افزود: ایران و روسیه و همچنین عده ای از کشورهای دیگر در سال‌های گذشته تحت تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا بوده‌اند. چندی پیش ایده‌ای تحت عنوان تشکیل باشگاه تحریمی‌ها مطرح شد که ناظر بر ایجاد ساز و کاری برای همکاری مشترک در حوزه‌های اقتصادی بود.

اصلانی با اشاره به روابط تهران و مسکو، گفت: همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه، همگام و هم‌اندازه با مناسبات سیاسی دو کشور پیشرفت نکرده است. یکی از اقداماتی که می‌تواند به رشد همکاری‌های اقتصادی دو کشور کمک کند، توجه به زیرساخت‌های ترابری و ترانزیتی است.
مارینا الشعلان از خبرگزاری اسپوتنیک مجری این وبینار بود.
ویدئوکنفرانس مشترک ایرنا و اسپوتنیک با موضوع ظرفیت‌های همکاری اقتصادی میان ایران و روسیه در فضای تحولات نوین، روز سه‌شنبه در چارچوب تفاهم‌نامه همکاری میان این دو خبرگزاری برگزار شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha