درخواست آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکرات

تهران- ایرنا - مقام‌های ارشد آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با توجه به آزمایش های موشکی اخیر پیونگ یانگ که آنها را اقداماتی تحریک آمیز و غیرقانونی می دانند، بار دیگر از کره شمالی برای بازگشت به میز مذاکرات و قبول کمک های کرونایی دعوت کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، «چو هیوندوگ» معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی، «وندی شرمن» معاون وزیر امورخارجه آمریکا و «تاکئو موری» معاون وزیر امور خارجه ژاپن در سئول ضمن انتشار بیانیه ای مشترک و ۳ روز پس از آخرین آزمایش های موشکی کره شمالی؛ درباره افزایش آزمایش سلاح های این کشور هشدار داده و پیرامون این موقعیت اضطراری و خطیر تاکید کردند. 

این نخستین سفر معاون وزیر امورخارجه ژاپن به کره از اواخر سال ۲۰۱۷ و در پی مناقشات دو کشور درباره مسائلی از جمله اشغال جزیره ای در کره جنوبی توسط ژاپن و کاراجباری زمان جنگ بود.

از سوی دیگر مقام های سئول و واشنگتن پیش تر گفتند، کره شمالی آمادگی انجام نخستین آزمایش هسته ای خود را از سال ۲۰۱۷ دارد. «وندی شرمن» نیز خاطرنشان کرد چنین آزمایشی با پاسخی روشن و قاطع همراه خواهد شد.

این ۳ کشور در بیانیه ای مشترک بار دیگر پیونگ یانگ را ترغیب کردند تا به تحریم های بین المللی پایبند باشد و فورا اقداماتی را که موجب افزایش تنش ها و بی ثباتی می شود متوقف کند. همچنین متعهد شدند تا روابط سه گانه میان خود را برای همکاری های امنیتی  در برابر تهدیدهای کره شمالی تقویت کنند. 

با وجود این، سه کشور مذکور بار دیگر بر باز بودن درهای مذاکره جدی و پایدار تاکید کرده و از کره شمالی خواستند به میز مذاکرات بازگردد. آنها همچنین اعلام کردند امیدوارند کره شمالی به تلاش های بین المللی جهت کمک رسانی برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا در این کشور پاسخ مثبت دهد. 

کره شمالی دستکم ۱۸ دور آزمایش سلاح در سال جاری انجام داده است. در آخرین آزمایش خود ۸ موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد که واکنش کره جنوبی و آمریکا را برانگیخت و این ۲ کشور نیز در پاسخ ۸ موشک زمین به زمین به آب های سواحل کره جنوبی شلیک کردند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha