۱۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۳
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84781108
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲ هزار مترمربع اماکن دامی خراسان شمالی علیه تب کریمه سمپاشی شد 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بهار امسال ۲ هزار مترمربع از اماکن نگهداری دام در روستاهای استان علیه این بیماری سمپاشی شد. 

حمید رمضانی روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: علاوه بر سمپاشی جایگاه های دام، ۶ هزار و ۳۰۰ راس دام سبک و ۳۴۰ راس دام سنگین تحت پوشش خدمات سمپاشی بدن قرار گرفتند. 

 مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این خدمات دامپزشکی برای دامداران رایگان است. 

وی گفت: این اداره کل انجام اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار دارد و در این زمینه نظارت بر کشتارگاه ها، سم پاشی دام ها و اماکن نگهداری دام ها علیه کنه، مبارزه و برخورد با کشتار قاچاق و غیرمجاز و نگهداری لاشه ها در پیش سرد از جمله این اقدامات است.

وی نسبت به کشتار غیرمجاز دام و تاثیر آن در انتقال تب کریمه کنگو هشدار داد و گفت: کشتار غیرمجاز دام یکی از عوامل انتقال این بیماری است و در این زمینه مردم از این اقدام به جد خودداری کرده و کشتار را به کشتارگاه ها بسپارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه گوشت یکی از عوامل برای انتقال بیماریهای مشترک انسان و دام است، مردم از خرید گوشت از مراکز غیر مجاز و افراد ناشناس بپرهیزند.

رمضانی خاطرنشان کرد: در فصل گرما فعالیت کنه ها افزایش می یابد و خطر انتقال بیماری به انسان از دامهای آلوده بیشتر است در صورت بی احتیاطی در کشتار دام و تماس با ترشحات دام آلوده انتقال این بیماری به انسان قوت خواهد گرفت.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: به مردم توصیه می شود برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو، هنگام خرد کردن گوشت و جگر از تماس با ترشحات و خونابه احتمالی جلوگیری و محافظت شود. 

به گزارش ایرنا، تب کریمه کنگو در دام ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می ماند و تنها علامت آن، تب خفیف بوده و مخزن اصلی ویروس در طبیعت کنه سخت از خانواده هیالوما است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می ماند و از طریق تخم به نسل های بعد منتقل می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha