۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵
کد خبر: 84781016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهل سنت خراسان رضوی و کرنش بر آستان سلطان دین

۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۵
کد خبر: 84781016
اهل سنت خراسان رضوی و کرنش بر آستان سلطان دین

مشهد- ایرنا- این روزها مشهدالرضا و حرم مطهر ثامن الحجج در دهه کرامت و در آستانه سالروز فرخنده ولادت امام مهربانی‌ها، حضرت رضا (ع) حال و هوای دیگری دارد و در شرایطی که خود را برای برگزاری آیین های این جشن بزرگ آماده می‌کند، پذیرای خیل زائران و دلدادگان آن بزرگوار از شیعه و اهل سنت است.

به گزارش ایرنا، محبت اهل بیت پیامبر (ص) تنها به شیعیان خلاصه نمی شود و امامان معصوم (ع)، به عنوان فرزندان رسول مکرم اسلام در دل و جان مسلمانان اهل سنت نیز جایگاهی ویژه و والا دارند و از آن میان توجه و علاقه هموطنان سنی مذهب به امام رئوف حضرت علی بن موسی الرضا

خود حکایتی دگر است.

اهل سنت ارادت و محبت ویژه ای برای خاندان پیامبر (ص) قائل هستند و نسبت به هرگونه هتک حرمت نسبت به این خاندان، عکس العمل نشان داده اند که در آخرین مورد واکنش علمای اهل سنت خراسان رضوی به فیلم "عنکبوت مقدس" بود که بزرگان اهل سنت این استان و نیز دیگر نقاط کشور با صدور بیانیه های جداگانه ای، این اقدام را تقبیح کرده و هرگونه هتک حرکت به ساحت حضرت امام رضا(ع) را محکوم کردند.

از دیگر نمونه‌های ارادت اهل سنت به امام رضا(ع) می‌توان به حضور کاروانهای پیاده اهل سنت در دهه آخر ماه صفر از اقصی نقاط کشور به مشهد و حضور در حرم مطهر امام هشتم(ع) اشاره کرد. چنانکه دوازدهم مهرماه پارسال که مصادف با دهه پایانی ماه صفر بود کاروان اهل سنت با عنوان "عروة الوثقی" در مدرسه میرزاجعفر حرم مطهر رضوی گردهم آمدند.

در شرایط فعلی که دشمنان اسلام با بهانه های مختلف می‌خواهند بین امت اسلامی ایجاد تفرقه کنند اهل بیت(ع) می‌توانند یک محور اصلی برای تقویت وحدت اسلامی باشند. بزرگان و علمای اهل سنت نیز در آثار مختلف خود از جمله در آثار حدیثی، تفسیری، اعتقادی و تاریخی به این مسأله اساسی توجه نموده و فضایل و مناقب اهل بیت(ع) و همچنین دیدگاه پیامبر(ص) را درباره آنها برشمرده اند که از جمله می توان به اشعار بزرگ شاعر اهل سنت و خاتم الشعرای سبک عراقی "عبدالرحمن جامی" اشاره کرد که در وصف امام رضا چنین سروده است: "علی بن موسی الرضا کز خدایش، رضا شد لقب چون رضا بودش آیین/ ز فضل و شرف بینی او را جهانی، اگر نبوَدَت تیره چشم جهان بین".

مدیر مدرسه علمیه اهل سنت احناف خواف در خصوص دیدگاه اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) گفت: اهل سنت همانطور که نسبت به رسول الله(ص) محبت دارند نسبت به اصحاب آن حضرت و اهل بیت(ع) نیز محبت دارند و معتقدند این افراد برگزیده خدا هستند.

مولوی حبیب الرحمان مطهری افزود: ما نسبت به اهل بیت پیامبر به خصوص امام رضا(ع)، که در خراسان مدفون هستند، ارادتی تام و تمام داریم. اهل سنت نسبت به اهل بیت محبت قلبی دارند و سعی می کنند سیره و رفتار آنها را در زندگی پیاده نمایند.

امام رضا(ع) سلطان الاولیا

اهل سنت خراسان رضوی و کرنش بر آستان سلطان دین

خطیب و مدرس حوزه علمیه اهل سنت در منطقه تربت جام هم گفت: اهل بیت مقام والا و بلندی دارند که طبق آیه ۳۳ سوره احزاب، خداوند می‌خواهد پلیدی را از اهل بیت دور داشته و آنها را پاکیزه نگه دارد. در دیدگاه اهل سنت هم اهل بیت جایگاه ویژه ای دارند و برای آنها احترام بسیاری قائل بوده و دوستدار آنها هستیم. سفارش رسول اکرم(ص) است که فرمود نسبت به اهل بیت من محبت داشته باشید.

مولوی احمد صارمی افزود: محبت و دوستی اهل بیت از مسائل بسیار مهمی است که به نظر بیشتر علمای اسلامی، از نشانه های اسلام است و در مقابل آن، بغض و کینه نسبت به اهل بیت از نشانه های نفاق شمرده شده است.

وی اظهار داشت: دوستی و محبت اهل بیت از وجوه اشتراک و اتحاد همه مذاهب اسلامی است، چون آ« بزرگواران هم از نظر نَسب وصل به پیامبر(ص) و هم دارای فضائل و سجایای شخصی هستند.

خطیب و مدرس حوزه علمیه اهل سنت در منطقه تربت جام گفت: امام رضا(ع) در عرفان اهل سنت، ملقب به سلطان العارفین، سلطان دین و سلطان الاولیا است. آن حضرت انتقال دهنده عرفان اسلامی از خاندان پیامبر(ع) به دیگر عرفای پس از خود بوده اند.

مولوی صارمی افزود: اگر زندگی امام رضا(ع) را نیز بررسی کنیم درمی یابیم آن حضرت تصمیمی را که برای قبول دعوت مامون و آمدن به خراسان، علیرغم میل باطنی خود گرفتند خود عامل وحدت در جامعه اسلامی آن روز بوده است. در جو و شرایط خاص آن زمان و درگیری بین امین و مامون و تقسیم خلافت در بغداد و مرو، حضرت رضا (ع) در حرکتی انعطافی و نرمش قهرمانانه، برای حفظ اتحاد بین مسلمین بخصوص در ایران به قبول ولایتعهدی رضایت دادند.

این عالم سنی مذهب اظهار داشت: امام رضا با این فداکاری، جامعه آن زمان را از خونریزی بیشتر حفظ کردند و پرده صلاح و آرامش و معنویت در جامعه کشیدند و اتحاد نسبی بین فرق مختلف در اسلام فراهم کردند.

وی گفت: حضرت رضا(ع) با رفتار، عالمیت، ارتباط با مردم و طرح مباحثات علمی، نوعی وقار و معنویت در جامعه ایجاد کردند و الگویی وحدت آفرین برای همه علما از هر فرقه و اندیشه شدند.

خطیب و مدرس حوزه علمیه اهل سنت در منطقه تربت جام با بیان اینکه آرامگاه امام رضا(ع) در خراسان برای قرنها، عامل وحدت بین فرقه های اسلامی به خصوص در ایران آسیای میانه و شبه قاره هند بوده است و همیشه مشعل روشنایی و فروزان بخش برای هزاران زائر اهل سنت و عامل تقریب شیعه و سنی و شناخت و درک بهتر آنان از یکدیگر است.

مولوی صارمی بیان کرد: هیچ مسلمانی نیست که مجد و عظمت اسلام را نخواهد و این مهم، به وسیله وحدت و انسجام همه مذاهب و نیروها در سایه بازگشت به قرآن و سیره رسول الله(ص)، اصحاب و اهل بیت آن حضرت می‌تواند فراهم شود. وحدت اسلامی باید حول محور دین و مشترکات دینی باشد که عامل موثری در پیشرفت مادی و معنوی مسلمانها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha