۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84780368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

آغاز رزمایش آمادگی رزمی ارتش بلاروس

۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
کد خبر: 84780368
آغاز رزمایش آمادگی رزمی ارتش بلاروس

تهران – ایرنا – وزارت دفاع بلاروس روز سه شنبه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور شرکت در تمرین های آمادگی رزمی را آغاز کرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مینسک متحد نزدیک مسکو بوده و به روسیه اجازه داده است حملات ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) خود به اوکراین را از خاک بلاروس آغاز کند.

با این همه، باید گفت بسیاری از نظامیان بلاروسی مخالف تهاجم روسیه به اوکراین هستند؛ شماری از مقام های نظامی بلاروس از ارتش استعفا داده و بسیاری دیگر نیز از کشور فرار کرده اند.

شماری از سربازان بلاروسی نیز از پیوستن به جنگ خودداری کرده اند. این مساله باعث شده است یگان ها به پایگاه های خود بازگردند و مواضع شان در نزدیکی مرز بلاروس – اوکراین را ترک کنند.

برخی از سربازان سابق بلاروس نیز به عنوان داوطلب به نیروی دفاعی اوکراین ملحق شده اند. این گردان های بلاروسی به دفاع از کی یف در جریان تهاجم اولیه روسیه کمک کردند و به اوکراینی ها یاری رساندند تا قلمروی شرقی را پس بگیرند.

همچنین غیرنظامیان بلاروسی تلاش کرده اند از مداخله کشورشان در جنگ روسیه جلوگیری کنند. یک نمونه قابل توجه زمانی بود که کارگران راه آهن، شبکه راه آهن بلاروس را هک کردند تا مانع از ورود نیروهای روسی به اوکراین شوند.

نتایج نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که مردم بلاروس مخالف جنگ اوکراین هستند. از این رو، الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس که نگران واکنش متقابل نسبت به حمله بالقوه بلاروس به اوکراین است و همچنین مصمم است قدرت را به هر طریق لازم حفظ کند، می کوشد از تهاجم دوری کند. این تصمیم شاید به وی کمک کند فعلا قدرت را حفظ کند.

سخنگوی سازمان دولتی خدمات مرزی اوکراین نیز گفته است اگر نیروهای مسلح بلاروس به روسیه در جنگ علیه اوکراین محلق شوند، کی یف برای مقابله با آنها آماده خواهد بود.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا به بهانه حمایت بلاروس از روسیه، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور وضع کرده‌اند.  

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.  

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha