۱۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۴۹
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84779123
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 زیرساخت های فرهنگی کردستان در دولت سیزدهم تقویت خواهد شد

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان در بازدید از چند پروژه فرهنگی در مرکز استان گفت: زیرساخت های فرهنگی استان در دولت سیزدهم تقویت خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استاندار کردستان روز دوشنبه از بخش های مختلف مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج، هنرستان هنرهای زیبا و پروژه تالار فرهنگ این شهر بازدید کرد و در جریان وضعیت این مراکز و نیازها و مشکلات آنها قرار گرفت.

حدود ۲۰ سال از ساخت مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج می گذرد و اکنون نیاز به بهسازی و تعمیر دارد این مکان در طول این سال ها توانسته بخش کوچکی از نیازهای فرهنگی و هنری استان هم چون سالن نمایش، موسیقی، کنفرانس، تالار فروردین، کتابخانه و غیره را تامین کرده است.

نخستین بخش این مجتمع که استاندار از آن بازدید کرد مرکز دیجیتال استان بود که مدیر این مرکز اظهار داشت: هشت نفر به طور ثابت و ۳۶ نفر هم در دیگر شهرستان های استان درگیر فعالیت ها و کارهای حوزه فناوری بخش فرهنگ و هنر مرکز دیجیتال هستند.

محمد حیدری با اشاره به اینکه تولید بازی، انیمیشن و نرم افزارهای کاربردی موبایل از جمله فعالیت های مجتمع دیجیتال استان است، افزود: تاکنون ۲۴ محصول تولید شده در این مرکز در گوگل پلی عرضه شده است.

وی اضافه کرد: در بازی های تولید شده همواره سعی کردیم محیط و فضای آن مربوط به کردستان باشد و موسیقی هایی هم که استفاده کردیم بیشتر موسیقی کُردی است.

 زیرساخت های فرهنگی کردستان در دولت سیزدهم تقویت خواهد شد

مسوولان بخش‌های کتابخانه عمومی مستوره اردلان و کردستان شناسی هم خواستار حمایت بیشتر برای ساماندهی و نگهداری نسخ خطی موجود شدند؛دربخش صندوق اعتباری هنر کردستان هم مطرح شد در حال حاضر ۲ هزار و ۴۸۳ نفر از هنرمندان استان زیر پوشش بیمه هنرمندان و نویسندگان قرار گرفتند.

به هنرمندان بالای ۶۰ سال سن ماهانه مبلغی در حدود پنج میلیون ریال و برای از کارافتادگان هم چنین مبلغی هر ماه پرداخت می شود و علاوه بر این در راستای حمایت از هنرمندان کارت هنر هم به واجدین شرایط اعطا شده است.

استاندار کردستان هم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای احداث مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج  هزینه های زیادی شده است، اظهار داشت: امروز برای نگهداری و مرکت این مجموعه و بازنگری در برخی فضاهای موجود در آن نیاز به اعتبار است.

اسماعیل زارعی کوشا اضافه کرد: کمیته ای در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان باید تشکیل شود تا بازتعریفی از وضعیت بخش های موجود دراین مجتمع کنند و براساس ظرفیت های و اولویت های موجود مکان ها در اختیار حوزه های مختلف  فرهنگی، هنری و قرآنی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بی شک استان فرهنگی کردستان با ظرفیت های فرهنگی که دارد باید زیرساخت های موجود در آن چندین برابر سایر استان های کشور باشد.

استاندار کردستان با بیان اینکه از گذشته تاکنون برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی وهنری در استان اقدامات و تلاش های زیادی انجام شده است، اضافه کرد: در سفر قریب الوقوع رییس جمهور به استان اعتباراتی برای اداره کل ارشاد اسلامی پیش بینی شده است که با اختصاص آن بخشی از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

 زیرساخت های فرهنگی کردستان در دولت سیزدهم تقویت خواهد شد

پروژه تالار فرهنگ سنندج ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

پروژه تالار فرهنگی شهر سنندج هم از دیگر  جاهایی بود که امروز استاندار از آن بازدید کرد این پروژه که عملیات احداث آن از دولت هشتم آغاز شده و بعد از ۶ دوره گذشته دولت هنوز هم به مرحله بهره برداری نرسیده است.

این پروژه در حال حاضر ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال برای آن اعتبار هزینه شده است و به گفته مسوولان استان برای اتمام ساختمان آن در حال حاضر نیاز به ۹۰۰ میلیارد ریال و برای تجهیز آن هم به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه زمان اجرای این پروژه بسیار طولانی شده است و امید می رود در دولت سیزدهم شاهد افتتاح آن باشیم، اظهار داشت: یکی از پروژه های شاخص استان که در سفر رییس جمهور به استان قرار شده اعتبار مورد نیاز به آن اختصاص یابد پروژه تالار فرهنگ سنندج است.

استاندار کردستان به همراه جمعی از مدیران آموزش و پرورش و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از هنرستان دخترانه هنرهای زیبا سنندج هم بازدید کرد.

احداث این هنرستان هم از سال ۸۳ آغاز شد و در سال ۹۵ساختمان آن به اتمام رسید و کلاس های درس در آن دایر شد ولی با این وجود هنوز محوطه سازی و دیوار کشی آن انجام نشده است.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک سنندج در این بازدید اظهار داشت: در حال حاضر ۶ رشته هنری شامل سینما، نمایش، انیمیشن، گرافیک و موسیقی در این هنرستان آموزش داده می شود.

سیدفواد حسینی تعداد دانش آموزان این هنرستان را ۲۵۰ نفر خواند و اضافه کرد: برای نخستین بار در استان سال گذشته یکی از دانش آموزان این هنرستان رتبه ۲ رقمی را در کنکور هنر کسب کرد.

وی یکی از مشکلات این هنرستان را نامناسب بودن وضعیت محوطه آن دانست و افزود: برای محوطه سازی و دیوارکشی این هنرستان نیاز به ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha