۱۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84778070
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعتراض استرالیا به رهگیری هواپیمای گشت دریایی این کشور توسط جنگنده چینی

تهران-ایرنا- وزارت دفاع استرالیا اعلام کرد: یک جنگنده چینی به شکل خطرناکی، هواپیمای گشت دریایی این کشور را در دریای چین جنوبی در تاریخ 26 ماه می رهگیری کرده که این اقدام جان خدمه هواپیمای استرالیایی را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، در بیانیه وزارت دفاع استرالیا که یکشنبه منتشر شد، آمده است: یک هواپیمای گشت دریایی «پی-8» وابسته به نیروی هوایی که در حال گشت زنی معمول خود بود، توسط یک جنگنده «جی16» چینی در فضای بین المللی در 26 ماه می رهگیری شده است.  

در بیانیه وزارت دفاع استرالیا تاکید شده است: اقدام جنگنده چینی در رهگیری هواپیمای گشت دریایی استرالیا موجب مانور خطرناکی شد که جان خدمه هواپیمای استرالیایی را در معرض خطر قرار داد.

«آنتونی آلبانیز» نخست وزیر استرالیا در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد که از کانال های مقتضی، نگرانی کانبرا به مقامات چینی اعلام شده است.

اخیرا، ارتش کانادا نیز هواپیماهای جنگی چین را به حملات ایذایی علیه هواپیماهای گشت دریایی سازمان ملل که مرزهای کره شمالی را برای جلوگیری از دور زدن تحریم ها پایش می کنند، متهم کرده است.

«ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «ای بی سی» آمریکا اعلام کرد که جنگنده چینی در فاصله بسیار نزدیک از مقابل هواپیمای گشت دریایی استرالیا پرواز کرده است.

وی همچنین تصویری از مقداری پوشال حاوی قطعات ریز آلومینیوم منتشر کرد که در نتیجه اقدام جنگنده چینی، وارد موتور هواپیمای استرالیایی شده است.

این مقام استرالیایی، چنین اقدامی را بسیار خطرناک ارزیابی کرد.

استرالیا به همراه آمریکا با چین در مورد جزایر مورد مناقشه در دریای چین جنوبی اختلاف دارند و امضای توافقنامه های امنیتی و نظامی بین پکن و جزایر سلیمان در منطقه اقیانوسیه، خشم واشنگتن و کانبرا را به همراه داشته است.

وزارت دفاع استرالیا با بیان اینکه چند دهه است هواپیماهای این کشور در حال گشت زنی در آب های بین المللی در دریای چین جنوبی هستند، این گشت زنی را مطابق موازین بین المللی اعلام کرد.

برخورد بین هواپیماها و کشتی های جاسوسی دولت های غربی و چین در ماه های اخیر افزایش یافته است. در ماه می، همچنین یک کشتی گشت زنی چین در ساحل غربی استرالیا و 50 مایلی یک تاسیسات نظامی حساس مورد استفاده زیردریایی های استرالیا، آمریکا و متحدانشان رهگیری شد.

در ماه فوریه نیز، استرالیا اعلام کرد یکی از هواپیماهای گشت زنی دریایی این کشور هدف حمله لیزری ناو ارتش چین قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha