بحران گاز اروپا؛ سود بادآورده برای مصر

۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۴
کد خبر: 84777441
بحران گاز اروپا؛ سود بادآورده برای مصر

تهران - ایرنا - عرضه کنندگان گاز طبیعی مانند مصر با توجه به برنامه های اروپا برای قطع کامل وابستگی به انرژی روسیه و تلاش برای یافتن جایگزین هایی برای جبران آن، بهترین بهره برداری را از این شرایط می کنند.  

به گزارش روز شنبه ایرنا؛ برآورد های خبرگزاری رویترز نشان می دهد درآمد مصر در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به نزدیک چهار میلیارد دلار رسیده که برابر با کل درآمد این کشور شمال آفریقا از این محل در سراسر ۲۰۲۱ و ۷۶۸ درصد بالاتر از درآمدش از صادرات گاز در سراسر ۲۰۲۰ بوده است.  

تارنمای کوارتز نوشته است: هم زمان با اوج گیری سریع بهای گاز در بازارهای جهانی و تلاش دیوانه وار کشورهای اروپایی برای یافتن عرضه کنندگان دیگر گاز در جهان، این عرضه و صادر کنندگان نوپدید گاز به درآمدهای بادآورده و افسانه ای دست می یابند.  

مصر پس از اکتشاف یکی از بزرگ ترین میدان های گاز طبیعی فراساحلی در سال ۲۰۱۵ در دریای مدیترانه، به جایگاه عامل عمده ای در بازار جهانی گاز طبیعی مایع "ال ان جی"، راه می یابد.  

قاهره در ماه آوریل قراردادی با شرکت گاز ایتالیا "انی" برای افزایش تولید و نوسازی تاسیسات صادرات این محصول امضا کرده و برنامه هایی برای ساخت خط انتقال زیردریایی برق به یونان دارد.

با این حال مقام های مصر هشدار داده اند که شاید هنوز این ثروت بادآورده گازی، برای جبران هزینه های فزاینده واردات کالاهای اساسی کفایت نکند. این کشور افزون بر واردات تمامی نفت مصرفی خود، از وارد کنندگان بزرگ گندم است که بهای هر دو در روند اوج گیری قرار دارد. افزایش بهای نان که یکی از انگیزه ها و عوامل مهم انقلاب ۲۰۱۱ بود که به سرنگونی حکومت حسنی مبارک انجامید.برای قاهره نگرانی ایجاد کرده و ماموران امنیتی ده ها تولید کننده و معامله گر را به اتهام قاچاق گندم به خارج دستگیر کرده اند.  

مسکو در این شرایط با بهره برداری از وابستگی اروپا به گاز طبیعی، فشار بر این کشورها را برای پرداخت هزینه واردات گاز  روسیه را به روبل برای تقویت ارزش آن افزایش داده و تاکنون صادرات آن را به ۶ کشورر شامل آلمان و دانمارک که از برآورده سازی این شرط، خودداری کرده اند، قطع کرده است.  

آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) و تحریم های گسترده مالی و اقتصادی غرب و ایالات متحده پیامد آن بر مسکو، بهای انرژی را در جهان به صورت ناگهانی و بی سابقه ای بالا برده است.

 اتحادیه اروپا که به علت وابستگی برای تامین بیشتر نفت خام مصرفی خود از روسیه پیش از جنگ اوکراین، به کندی در جلوگیری از تامین مالی مسکو متهم شده بود، روز جمعه اجرای ششمین موج تحریم ها را با اعلام رسمی ممنوعیت بخش بزرگی از واردات نفت از روسیه آغاز کرد که سخت ترین تحریم های ۲۷ عضو این نهاد از هنگام آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفندماه) به شمار می رود.

سران اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه افزون بر تصویب ممنوعیت خرید نفت روسیه که برای این کشور حیاتی است، پس از چند هفته  مخالفت مجارستان، در برابر درخواست ویکتور اوربان نخست وزیر این کشور شرق اروپا برای معافیت از تحریم نفت روسیه که از طریق خط لوله به مجارستان فرستاده می شود، تسلیم شدند.

این تحریم ها که شامل دو سوم صادرات کل روسیه می شود و هم اکنون با کشتی صادر می شود، در مهلت ۶ ماهه برای نفت خام و هشت ماهه برای فرآورده های پالایش شده نفتی، به اجرا گذاشته خواهد شد.

متعهد شدن بیشتر آلمان و لهستان به توقف دریافت محموله های نفتی از طریق خط لوله از روسیه، به معنای توقف نزدیک به ۹۰ درصد واردات اتحادیه اروپاست که انتظار می رود تا پایان سال اعمال شود.

اتحادیه اروپا پیش از جنگ اوکراین بیش از یک چهارم نفت خود را از روسیه وارد می کرد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha