حرم مطهر امام خمینی (ره) آماده استقبال از زائران

شهرری - ایرنا - درحالی که کمتر از چند ساعت تا آغاز مراسم بزرگداشت سی و سومین بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) در روز چهاردهم خرداد باقی مانده است، حرم بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی پس از ۲ سال مهیای استقبال از زائران و علاقه مندان به حضرت روح الله با رعایت موازین بهداشتی می شود.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا از حرم مطهر امام خمینی ره ، از روزهای قبل تمامی دستگاه های مسئول در حوزه برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی(ره) برای ایفای نقش خود در روز ۱۴ خرداد، همه امکانات پیش بینی شده خود را راهی اطراف حرم امام کرده اند تا از روز قبل به ارائه خدمات و استقرار در حوالی حرم بپردازند.

شهرداری، اورژانس، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، دانشگاه های علوم پزشکی، نیروهای امنیتی، مسئولان ستاد بزرگداشت و رسانه ها، هر کدام به نحوی در تلاش و تکاپو برای خدمت رسانی در این مراسم بودند و هستند.

حرم مطهر امام خمینی (ره) آماده استقبال از زائران

با وجود آنکه دبیر ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره) در جمع رسانه ها اعلام کرده بود که برنامه پیش بینی شده برای امسال یک ششم حجم برنامه های سال گذشته است، اما از حجم کارهای بر دوش دستگاه های مسئول کم نشده است.

در اطراف مرقد مطهر می توان همچون سال های گذشته بنرهای تبلیغاتی تسلیت، اطلاع رسانی، بیان منویات مقام معظم رهبری، سخنان و تصاویر امام راحل را دید، تصاویری که با نزدیک شدن به مرقد مرشد و مراد مردم بر حجم آنها افزوده می شود.

اگرچه برای روز ۱۳ خرداد برنامه ای پیش بینی نشده و تنها برنامه این روز منحصر به سخنرانی شامگاه آیت الله رئیسی است، اما زائران ایرانی و خارجی را می شود در اطراف حرم و ورودی هایی که هنوز باز نشده اند مشاهده کرد که برای ورود به داخل حرم و زیارت مرقد مطهر تلاش می کنند اما محدودیت های پیش بینی شده تا زمان ورود زائران و مجاوران حرم امام و آغاز برنامه های بزرگداشت ادامه دارد .

حرم مطهر امام خمینی (ره) آماده استقبال از زائران

اطراف حرم از حضور زائران هنوز به سبب گرمی ظهر ۱۳ خرداد و نبود برنامه پر نشده است اما می شود در همین زمان تکاپوی دستگاه های مختلف را برای برپایی ایستگاه صلواتی، استقرار اتوبوس های دریافت و نگهداری امانات، برپایی بیمارستان و درمانگاه صحرایی، راه اندازی غرفه های پذیرایی و خدمت رسانی شهرداری و دیگر نهادها را مشاهده کرد.

ساعت از ظهر گذشته ؛ با این وجود در تمامی ورودی ها می توان تعدادی از زائران ایرانی و خارجی را مشاهده کرد که در تلاش برای عبور از گیت ها و ورود به داخل حرم امام راحل هستند.

پیش از این ، حجت الاسلام محمد علی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی(ره)  گفته بود که بنا نیست امسال مرقد امام شاهد حضور میلیونی زائران باشد و فقط ۱۵۰ هزار نفر از تهران و ۱۰ استان اطراف و نزدیک به آن در مراسم حضور خواهند داشت.

انصاری این موضوع را نیز گفته بود که آغاز مراسم ارتحال با سخنرانی رئیس جمهوری در شامگاه جمعه ۱۳ خرداد و سخنران اصلی مراسم نیز طبق روال سال های گذشته رهبر معظم انقلاب است.

وی این مطلب را نیز یادآور شده بود که به لحاظ تدابیر امنیتی پیش بینی شده، شاید زائرانی که به صورت متمرکز یا خود جوش قصد حضور در مراسم اصلی ۱۴ خرداد را دارند، قادر به ورود به داخل مرقد نباشند اما در پایان مراسم درب های حرم برای زیارت و حضور زائران باز می شود.

حرم مطهر امام خمینی (ره) آماده استقبال از زائران

سید کمال هادیان فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز در خصوص تدابیر پیش بینی شده برای کنترل ترافیک های منتهی به استان تهران و مرقد برای مراسم ارتحال امام راحل گفت: در مجموعه حرم مطهر، طرح عملیاتی آماده شده و به زودی اطلاع رسانی می‌شود همچنین جانمایی خودروهای سواری سبک و سنگین در پارکینگ‌ها مشخص شده است.

وی با اشاره به تردد قابل توجه اتوبوس کاروان عزاداران گفت: همه اتوبوس‌هایی که از شمال می‌آیند باید از مسیر هراز و فیروزکوه تردد کنند و تردد اتوبوس‌ها از محور چالوس ممنوع است.

هادیان فر ادامه داد: همچنین اعلام کردیم اتوبوس هایی که به صورت کاروانی حرکت می کنند با اسکورت (محافظت) پلیس همراه باشند تا مشکلی ایجاد نشود.

به گفته وی، همه سازمان‌ها نیز برای اعزام زائران باید از اتوبوس‌های بین شهری استفاده کنند و از تردد اتوبوس سازمان‌هایی که سیستم پایش نداشته‌ باشد، جلوگیری می شود.

خدام کفشداری حرم مطهر رضوی نیز ۱۴ خرداد در مرقد مطهر امام خمینی(ره) به خدمت رسانی خواهند پرداخت.

همزمان با فرارسیدن سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و حضور پرشمار زائران برای شرکت در این مراسم، یک درمانگاه صحرایی در ضلع شرقی حرم تجهیز و آماده بهره برداری شد.

امکانات بهداشتی، درمانی و فوریت‌های پزشکی شرکت شهر سالم در روزهای ۱۳ تا ۱۵ خردادماه در خدمت عزاداران است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha