۱۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۷
کد خبر: 84776130
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خطر باران‌های موسمی برای انبارهای گندم هند؛ دولت مجوز صادارت محدود داد

تهران- ایرنا- دولت هند پس از اعمال ممنوعیت صادرات گندم توسط شرکت های خصوصی، روز پنجشنبه اعلام کرد که صادرات محدود این محصول مجاز و بلامانع است زیرا با نزدیک شدن فصل باران‌های موسمی، تاجران هندی نگران از بین رفتن ذخایر گندم در بنادر هستند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از اکونومیک تایمز، دولت هند پس از اعمال ممنوعیت صادرات گندم توسط شرکت های خصوصی، اجازه صادرات محدود را صادر کرد. یک مقام ارشد دولتی گفت: محموله هایی که اجازه ارسال گرفته اند، به بنگلادش، فیلیپین، تانزانیا و مالزی منتقل شده اند.

این مقام که از گفتن نامش خودداری کرد، ادامه داد: این ممنوعیت، صادرات گندم هند را از آمار ۱ میلیون و ۴۶۰ هزار تنی در آوریل به ۱ میلیون و ۱۳۰ هزار تن در ماه مه کاهش داده است. هند درخواست هایی برای تامین بیش از ۱ و نیم میلیون تن گندم، از چندین کشور که با کمبود مواجه هستند، دریافت کرده است.

مقامات دولتی و صنعتی به رویترز گفتند: هند از زمان ممنوعیت بیشتر صادرات در ماه گذشته اجازه ارسال ۴۶۹ هزار و ۲۰۲ تن گندم را داده است، اما حداقل ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم در بنادر وجود دارد و ممکن است در اثر باران های موسمی احتمالی (که فصل آن نزدیک است) آسیب ببیند.

هند، دومین تولیدکننده بزرگ گندم در جهان،  در ماه مه ممنوعیت کلی صادرات این محصول را اعمال کرد زیرا گرمای سوزان تولید گندم هند را کاهش داده و قیمت های داخلی را به بالاترین حد خود رسانده است.

سه تاجر بین المللی گندم، در این باره به رویترز گفتند: حتی پس از ارسال بخشی از گندم ذخیره شده، دست کم ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن دیگر در بنادر مختلف انباشته شده است.

قبل از این ممنوعیت، صادرکنندگان محموله های گندم بزرگی را به بنادر منتقل کرده بودند، زیرا در آن زمان انتظار می‌رفت خرید گندم گسترده باشد و دولت آنها را تشویق می‌کرد تا منابع از دست رفته در دریای سیاه به دلیل جنگ در اوکراین را جایگزین کنند. تاجران انتظار داشتند که دولت دهلی نو، در سال جاری، مجوز محموله های ۸ تا ۱۰ میلیون تنی یا حتی بیشتر از آن را در مقایسه با مجوزهای ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی سال گذشته، صادر کند.

یک تاجر مستقر در دهلی نو، گفت: دولت باید فورا مجوزهای صادرات را صادر کند، زیرا گندم در بنادر، بدون پوسته و در برابر باران های موسمی آسیب پذیر است.

این تاجر اضافه کرد: دولت صادرات گندم را برای تضمین امنیت غذایی داخل کشور ممنوع کرد اما اگر ذخایر ما به خاطر بارندگی آسیب ببیند، هیچ فایده ای نخواهد داشت. انتقال گندم به خارج از بنادر و شهرهای داخلی برای مصرف مردم نیز غیرممکن است، زیرا تاجران متحمل خسارات اضافی در هزینه بارگیری و حمل و نقل خواهند شد. دولت باید اجازه دهد که گندم در بنادر مانده، صادر شود. 

در طول فصل باران های موسمی، از ژوئن تا سپتامبر، هند شاهد بارندگی شدیدی است. این کشور درخواست هایی برای تامین بیش از ۱.۵ میلیون تن گندم از چندین کشور که با کمبود مواد غذایی مواجه هستند، دریافت کرده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha