ضعف اجرا و نظارت ریشه حوادثی مانند متروپل است

قم-ایرنا- رییس سازمان نظام مهندسی قم گفت: در مبحث قوانین و مقررات خلاء یا کاستی در آیین نامه‌های ابلاغی وجود ندارد و آن چیزی که سبب بروز فاجعه‌هایی مانند متروپل می‌شود، ضعف و خلاء در اجراست.

امین مقومی روز پنجشنبه در نشست پرسش و پاسخ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم با عنوان «بررسی ساختمان های متروپل گونه در قم» افزود: طی چندسال گذشته علاوه بر پلاسکو و متروپل، حوادث مشابه زیادی رخ داده که به دلیل کمتر بودن تعداد تلفات کمتر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.

رییس سازمان نظام مهندسی قم ادامه داد: وضعیت عمومی قم در ناایمنی سازه ها مطلوب تر از بسیاری از استانهای دیگر است ولی برای رسیدن به نقطه قابل قبول تر باید نظارت بر اجرای صحیح خدمات ایمنی و انرژی سازه ها با قدرت انجام شود.

مقومی ادامه داد: تمام افراد دخیل در پروژه های ساخت ساز مانند طراحان، مجریان، نقشه کش ها و کارگران باید حائز صلاحیت های لازم باشند، در چند سال اخیر ۲۰ هزار کارگر ساختمانی کارت مهارت فنی دریافت کرده اند.

وی یادآور شد: هم اکنون در شهر قم افرادی در صنعت ساخت و ساز وجود دارند که فاقد صلاحیت های لازم هستند اما همین افراد سهم بسیار بالایی در پیگیری های ساخت و ساز دارند؛ فعالیت این قبیل افراد دلال بدلیل عدم آگاهی عموم شهروندان از قوانین و آیین نامه ها، از عوامل بالا بودن تخلفات ساخت و ساز در قم است.

رییس سازمان نظام مهندسی قم اضافه کرد: در شهر قم مجتمع های تازه ساختی نیز وجود دارد که ضوابط ایمنی و آیین نامه ها را رعایت نکرده اند و برخی از ساختمان های قدیم ساخت قم نیز مستعد تخریب کامل هستند.

مقومی در پایان گفت: برخی از پاساژهای قدیمی و ناایمن امروز قم ممکن است در زمان و سال احداث قوانین و مقررات و پایان کار خود را دریافت کرده باشند و هم اکنون لازم است تا ضوابط مربوط به نگهداری و پایش وضعیت فعلی آنها از نظر ایمنی سازه و حریق مورد توجه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha