منطقه مرزی سومار، نفت شهر در قصرشیرین نیازمند نگاه ویژه دولت است

قصرشیرین- ایرنا- نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه مرزی سومار- نفت شهر از توابع قصرشیرین نیازمند توجه ویژه دولت است و در سفر رییس جمهور به این منطقه مصوبه های خوبی برای رفع مسایل و مشکلات این نقطه منظور شده که امید است عملیاتی شود تا شاهد بازگشت مردم باشیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهریار حیدری روز پنجشنبه در حاشیه سفر معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، فرماندار قصرشیرین و جمعی از مدیران کل دستگاه ها و نمایندگان مردم سومار در این نقطه مرزی، افزود: امروز مسایل و مشکلات سومار نفت شهر در جلسه ای مطرح شد که مردم سومار ۱۵ مورد از مشکلات خود را شامل بخش های آب، کشاورزی، راه ارتباطی، مخابراتی و معیشتی با حضور دستگاه ها مطرح کردند.

 وی اظهار داشت: مقرر شد در زمان مشخص نسبت به رفع این مشکلات اقدام شود که شامل حل مشکل آب آشامیدنی و ایجاد باجه بانکی و احداث راه های مواصلاتی با مشارکت وزارت نفت و سازمان های خدمات رسان است چون بازگشت مردم برای ما اهمیت دارد و یک موضوع استراتژیک محسوب می شود.

وی ادامه داد: پایانه سومار و توجه به کشاورزی منطقه نیز مولفه هایی هستند که در بازگشت مردم موثرند و در سفر رییس جمهور مصوبه های خوبی برای رفع مسایل و مشکلاتت سفر منظور شده و آینده سومار و نفت شهر با ارایه خدمات حوزه های مختلف خوب ارزیابی می شود.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز مردم سومار و نفت شهر تقاضا دارند برگردند تا در کنار نیروهای مسلح و مرزبانی بعد از ۴۱ سال در موطن اصلی خود مستقر شوند.

وی ادامه داد: با ایجاد منطقه آزاد در قصرشیرین قبل از آن منطقه ویژه را داریم که در دوره استاندار قبلی و فعلی کرمانشاه صحبت کردیم که منطقه ویژه را به سومار بدهیم که تحت شعاع منطقه آزاد قرار نگیرد و موافقت اولیه صورت گرفته است.

حیدری ادامه داد: سومار یک منطقه گمنام است که رشادت های بسیار خوبی در دوران دفاع مقدس داشته و ظرفیت های بسیار بزرگی نیز در حوزه کشاورزی و منابع آبی به واسطه رودخانه کنگیر دارد که باید از آن استفاده شود.

وی گفت: در بحث اربعین پیگیری کردیم مبلغی برای شهرداری بدهند که سومار نزدیکترین نقطه مرزی کشورمان به بغداد پایتخت عراق است که تلاش می کنیم تا بتوانیم از ظرفیت این مرز نیز برای اربعین و تردد زوار بهره بگیریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نفت شهر از توابع بخش سومار در قصرشیرین در ۷۲ کیلومتری جنوب این شهرستان واقع شده است که تا قبل از جنگ تحمیلی آوازه بلندی داشت و یکی از مدرن ترین مناطق غرب کشور بود که از امکانات بسیار خوبی از جمله فرودگاه، سینما، مدرسه و گاز کشی برخوردار بود.

منطقه مرزی نفت شهر که در اصطلاح محلی به «نفت شاه» معروف است، دارای چاه های نفت است که روزانه ۲۰ هزار بشکه آن از طریق تلمبه خانه با خط انتقال به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود.

این منطقه همچنین دارای زمین های کشاورزی بسیاری است که تا چند سال اخیر آلوده به مین و مواد منفجره بود که با اقدام های موثر نیروهای پاکسازی هم اکنون تمام اراضی کشاورزی منطقه از مین و مواد منفجره پاکسازی شده است.

نفت شهر تا قبل از جنگ تحمیلی پنج هزار تن جمعیت داشت که در جریان جنگ و با اشغال آن از سوی نیروهای بعثی خالی از سکنه شد و پس از بازپس گیری از نیروهای بعثی این منطقه مرزی به دلیل حضور نیروهای نظامی و میادین مین، شرایط بازگشت ساکنانش را نداشت.

با پاکسازی اراضی آلوده به مین این منطقه  عملیات بازسازی نفت شهر و زیرساخت های آن با نام امام جواد الائمه (ع) از شهریور سال ۹۳ آغاز شد.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین دارای ۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که این بخش مرزی ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا دارد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha