۱۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۰۴
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84774716
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اوکراین: قصد حمله به روسیه با سلاح‌های آمریکایی نداریم

تهران-ایرنا- رئیس جمهوری اوکراین ضمن درخواست از آمریکا برای تجهیز این کشور به سلاح های میان برد گفت: کی یف قصد حمله به خاک روسیه را ندارد.

به گزارش روز چهاشنبه ایرنا، ولودیمیر زلنسکی شب گذشته در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «نیومکس» آمریکا اعلام کرد: اوکراین از سیستم های موشکی پیشرفته ای که قرار است از آمریکا بگیرد برای حمله به مواضع نیروهای روس در قلمرو این کشور استفاده نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما قصد حمله به روسیه و جنگ در قلمرو سرزمینی این کشور را نداریم.

رئیس جمهوری اوکراین در عین حال، از آمریکا خواست سامانه هایی با امکان حمله به اهدافی بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر، در اختیار این کشور قرار دهد.

نیوزمکس به نقل از منابعی در دولت بایدن، برد مهمات سیستم های موشکی ارائه شده از سوی واشنگتن به اوکراین را ۸۰ کیلومتر اعلام کرد و نوشت: کی یف در عمل نمی تواند با این سلاح ها، عمق خاک روسیه را هدف قرار دهد.

سامانه موشکی «هیمارس»، بخشی از بسته جدید ۷۰۰ میلیون دلاری آمریکا برای اوکراین است که روز چهارشنبه رونمایی شد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، اقدام آمریکا در ارسال سامانه موشکی «هیمارس» به اوکراین را محکوم کرد و گفت: توجیه این اقدام بی فایده است.

اخیرا حملات اوکراین به مناطق مرزی روسیه افزایش یافته که حداقل سه نفر در این حملات کشته شده اند و این حملات حاکی از دسترسی کی یف به برخی سلاح های برد متوسط است.

آمریکا از ابتدای بحران اوکراین، حمایت مالی، تسلیحاتی و دیپلماتیک از کی یف را بخشی از سیاست خود عنوان و ارائه ۷۰۰ میلیون دلار کمک دیگر به این کشور، آخرین بسته حمایتی در دست اقدام کاخ سفید در حمایت از دولت ولودیمیر زلنسکی است.

کنگره آمریکا ارائه ۴۰ میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین را تصویب کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز  پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری ها در اوکراین و نیز واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha