«چشم‌پوشی بر خطای مدیران» آسیب دخالت نمایندگان بر انتصابات است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این نماینده‌ای که در انتصابات دخالت می‌کند نمی‌تواند مسئولیت اصلی خود را انجام دهد،گفت: این نمایندگان مجبور می‌شوند روی خطاهای مدیرانی که منصوب‌شان هستند، چشم‌پوشی کنند.

سارا فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه همانطور که رهبری فرموده‌اند عدم دخالت نمایندگان در انتصابات بیشتر به مصلحت نمایندگان است، گفت: برخی افراد در انتخابات به نمایندگان کمک می‌کنند و ممکن است دِینی بر گردن آنها داشته باشند، این افراد توقعاتی را در انتصابات دارند اما شایستگی لازم را ندارند. نمایندگان هم تلاش می‌کنند که افراد نزدیک به خودشان را در جایگاه‌های مختلف قرار دهند که این باعث توسعه نیافتگی می‌شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی افزود: بُعد دیگر این است که دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران اجرایی، دخالت غیرتخصصی است، وقتی نماینده در کاری که تخصصی در آن ندارد و مربوط به قوه‌ دیگری است، ورود می‌کند، تفکیک قوا رعایت نمی‌شود و ممکن است افرادی که متخصص نیستند به سازمان‌ها و نهادهای اجرایی تحمیل شوند که تبعات این دخالت دامن جامعه را می‌گیرد.

دخالت نمایندگان در انتصابات موجب اختلاف میان آنها می‌شود

فلاحی عنوان کرد: نکته مهم دیگر این است که دخالت نمایندگان در انتصابات موجب اختلاف میان نمایندگان می‌شود از آنجایی که هر استان چند نماینده دارد و هر کدام از نماینده‌ها دنبال این هستند که فرد مورد نظر خود را در پست‌ها و مسئولیت‌ها قرار دهند که موجب ایجاد اختلاف و به وحدت نرسیدن آنها می‌شود.

وی تصریح کرد: اختلاف میان نمایندگان همچنین موجب می‌شود، وحدت رویه بین وکلای ملت برای حل مشکلات مردم از بین برود، یعنی توانی که باید برای کمک به استان در حوزه بودجه، طرح‌های مختلف عمرانی و زیرساختی بگذارند را صرف دعوا بر سر انتصابات کنند که آنها را از وظایف نمایندگی خارج می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینگونه موارد موجب می‌شود نماینده از وظیفه اصلی خود عدول کرده و بیشتر به حواشی بپردازد و از متن تحولات مهم جامعه نیز خارج شود .

فلاحی با اشاره به وظیفه نظارتی نمایندگان در مجلس گفت: ما نمایندگان یک وظیفه نظارتی داریم وقتی فردی را منصوب می‌کنیم یعنی در انتصاب وی دخالت می‌کنیم و دیگر نمی‌توانیم  بر عملکرد وی نظارت کنیم و این یکی از مهمترین آسیب‌های دخالت نمایندگان در انتصابات است که متاسفانه در ادوار مختلف موجب شده که وظیفه نظارتی نمایندگان به حاشیه برود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین وظایف نمایندگان این است که قانونی را که مصوب می‌کنند بر اجرای آن نظارت کنند. نمایندگان همچنین باید بر مدیران دولتی هم نظارت کنند که آنها وظیفه‌ خود را به‌درستی انجام دهند.

باید مرز دخالت و نظارت را مشخص کنیم

نماینده مجلس یازدهم یادآور شد: وقتی خود نماینده، مربی، داور و ناظر پیمانکار می‌شود، نمی‌تواند مسئولیت اصلی خود را انجام دهد زیرا رودربایستی پیدا می‌کند و روی خطاهای مدیرانی که منصوب وی هستند چشم‌پوشی می‌کند و این از مهمترین آسیب‌های دخالت نمایندگان در انتصابات است.

فلاحی گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب فرمودند که دولت با نمایندگان مشورت کند به این معناست که وظیفه نظارتی نماینده بسیار مهم است و ما باید مرز دخالت و نظارت را مشخص کنیم که وظیفه نظارتی نماینده به عنوان دخالت محسوب نشود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha