دخالت نمایندگان در انتصابات، جایگاه نظارتی وکلای ملت را متزلزل خواهد کرد

تهران - ایرنا - سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دخالت نمایندگان در انتصابات را عامل متزلزل شدن جایگاه نظارتی وکلای ملت خواند و گفت: نمایندگان نباید از جایگاه خود برای دخالت در وظایف مسئولان اجرایی سوء استفاده کنند.

حجت الاسلام مجید نصیرایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درخصوص تاکید رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت نمایندگان درانتصابات گفت: همیشه فرمایشات مقام معظم رهبری دقیق، حکیمانه و راهگشا بوده و با توجه به اشرافی که ایشان به مسائل کشور دارند، طبیعی است که رهنمودها و پیش‌بینی‌هایی ارائه می دهند که لازم است همه قوا و مسوولان مختلف از این فرمایشات تمکین کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: در طول تاریخ انقلاب اسلامی اگر دقت شود، هرجا که فرمایشات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب را عمل کردیم به پیشرفت و موفقیت رسیدیم و رضایت مردم هم جلب شد. اما هر جا که به این نظرات بی توجه بودیم،‌ دچار خسران شده و رضایت مردم و امامین انقلاب هم جلب نکردیم.

نماینده مردم فردوس و طبس درباره عدم دخالت نمایندگان درانتصابات عنوان کرد: در ابتدای شروع مجلس یازدهم، رهبر معظم انقلاب در خصوص موضوع عدم دخالت در انتصابات تذکراتی را ارائه دادند که این موضوع یکی از آسیب‌های مجلس است و  مراقبت در این باره از سوی نمایندگان و دولتمردان ضروری است.

وی با بیان اینکه مردم از نمایندگان در همه مسائل زندگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی انتظار و توقع دارند،‌ گفت: مردم انتظار دارند نماینده در این باره پاسخگو و موثر باشد. از طرفی پل ارتباط بین حاکمیت و مردم هم همین نمایندگان هستند و لازم است دولتمردان به حفظ شأن نمایندگان توجه کنند. ولی نمایندگان نباید از جایگاه خود برای دخالت در وظایف مسئولان اجرایی سوء استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: در صورتی که مسوول سفارش شده از سوی نماینده به وظایف مربوطه عمل نکند، نماینده نمی‌تواند از جایگاه نظارتی از این مسوول مطالبه گری کند و جایگاه نظارتی او متزلزل خواهد شد. به عبارتی رسالت نماینده پیگیری برای حسن انجام کار مسئولان است.

نصیرایی با بیان اینکه از دوره‌های مختلف مجلس به دلیل اشکالات ساختاری، برخی مردم از نمایندگان انتظار بهبود زیرساخت‌ها را داشتند، تصریح کرد: مردم انتظار دارند نماینده در بهبود آب، برق، گاز، اشتغال،‌ تولید و ... آن منطقه اثرگذار شود و این انتظار از سال‌های گذشته در شهرستان‌ها نهادینه شده است. چرا که اگر نماینده‌ای به این مسائل ورود نکند، او را  غیرکارآمد می شناسند.

وی تاکید کرد: باید این آسیب‌های ساختاری برطرف شود و برای مردم هم تبیین شود، که نقش نمایندگان اجرایی نیست و مدیران دستگاه‌های مختلف هم قول توخالی به نمایندگان ندهند. البته وقتی درآمد و منابع ما مشخص باشد و بر اساس عدالت بین شهرستان‌ها توزیع شود، دیگر واسطه‌گری و چانه زنی بین نماینده و مسوولان دولتی و اختلاف و کشمکش بوجود نخواهد آمد.

نصیرایی عنوان کرد: قطعا آنچه که به مصلحت کشور است، رهبر معظم انقلاب برای مجلس، دولت و دیگر قوا تبیین فرمودند و ایشان به موضوع تفکیک قوا بر اساس قانون اساسی تاکید داشتند. البته مسوولیت هر فردی کاملا مشخص است و مقام معظم رهبری هم به این نکته اذعان داشتند که در امور مختلف مسوولان از نظر مشورتی نمایندگان استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه مجلس قانونگذاری و ریل گذاری است و دولت هم وظیفه دارد مصوبات مجلس را بدون کم و زیاد اجرا کند. قطعا اگر در همه سطوح این وظایف به موقع و همراه با ایثار و همدلی هر سه قوه انجام شود، به پیشرفت کشور خواهد انجامید و امیدواریم با این وحدت بتوانیم افق‌های روشنی را برای ایران اسلامی ترسیم کنیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha